11 päivää ilman hikiliikuntaa, mitä tapahtui?

Miltä tuntuu yhdentoista päivän ”hikoilemattomuus” vai tuntuuko missään? Tavallaan tällaisissa treenitauoissa ei ole mitään ihmeellistä. Useammilla meistä aktiiviliikkujista on välillä muutamankin viikon taukoja ja pahimmillaan flunssa pitää poissa lenkkipolulta sekä salilta useamman kuukauden ajan. Been there and done that. Itse olen sellainen, että lomamatkoilla en edes mieti treenejä ja ainut liikuntamuoto onkin kävely. Sitä harrastan mielelläni jotta näen ympärilleni mahdollisimman paljon. Lomat ovat kuitenkin totaalista rentoutumista, hikoilla ehtii sitten taas arjessakin.

IMG_6482-5

Asia johon kuitenkin nyt jälleen kerran kiinnitin huomioni on olotila lomamatkan jälkeen. Keho on kevyt ja ylipäänsä se fiilis kropassa todella hyvinvoiva ja sanoisinko, että jopa timmimpi sekä vielä energisempi kuin tavallisesti. Mistään paikasta ei turvota ja farkutkin tuntuvat hitusen väljiltä. En tiedä teistä, mutta omalla kohdallani tämä kaava toistuu kerta toisensa jälkeen. Vaikka voisi tosiaan luulla, että käy päinvastoin kuten usein puhutaankin ”lomakiloista”. Ehkäpä olen jonkun sortin poikkeustapaus, mutta näin minulle aina käy ja se pistää mietityttämään.

Onko kyse ruokavaliosta vai kenties yksinkertaisesti siitä, että treenaan arjessani liikaa? Keho ei ehdi palautua ja on jatkuvassa palautusmistilassa? Tämä on asia jota jäin tässä eniten funtsimaan. Käyn siis salilla kolme kertaa viikossa ja sen lisäksi heitän pari juoksulenkkiä. Onko se kuitenkin liikaa, ei pitäisi olla? Jännä juttu. Monesti esimerkiksi kehon rasitustilaa ei välttämättä itse huomaa ennen kuin nimenomaan antaa kropalle lepoa ja kunnolla. Ehkä pari palautuspäivää ei yksinkertaisesti itselleni riitä, vaan tarvitaan toisinaan viikon palauttavat tai ne kaksi päivää peräkanaa, jotta kroppa saa tarvitsemansa levon. Itselläni nuo välipäivät ovat useimmiten siis päivä siellä tai täällä, kuin pari lepoa peräkanaa.

IMG_6521-4

Myös stressittömyys saattaa tehdä tehtävänsä. Se ettei ole aikatauluja ja voit mennä vaan fiilisten mukaan. Siinä itseasiassa yksi syy jonka vuoksi en halua bookata lomilleni minuuttiaikataulua sillä tahdon rentoutua. Olla, elää ja fiilistellä. Liian harvoin sitä vapailla kotona aidosti rentoutuu ja heittäytyy ihan vaan fiilisten vietäväksi. Itse ainakin huomaan, että teen töitä lähestulkoon aina kotona ollessani. Sellaista se on. Ei sillä, tämä on hyvä fiilis ja asia jonka tahtoisin vaan vielä ujuttaa sataprosenttisesti arkeenikin. Voihan se toki olla, että tämä neiti tarvitsee lomaa useammin!?

Ja tottakai ruokavaliopuolta olen miettinyt myöskin. Reissussa tuli syötyä kaikkea muuta kuin normaaliin tapaan. Ruokarytmit olivat aika sekavat ja syötiinkin paljon jäätelöä, sekä lipitettiin kahvia ja viiniä. Toisaalta vastapainoksi perinteinen illallinen (ja usein myös lounaskin) koostui merenelävistä. Viljoja ja maitoa tuli käytettyä jonkun verran, lähinnä satunnaisten sämpylöiden, munakkaan -ja/tai kahvimaidon muodossa. Kuten mainitsinkin, soija/mantelijuomaa ei löytynyt mistään kahvilasta Splitistä tai Hvarilta. Ruokakaupat kyllä myivät sitä, mutta jokainen kerta kahviloissa kysymykseni kaikui kuuroille korville. Onneksi sentään raakapatukoita löytyi! Niitä kuljetin kassissani aina jotta sain tarvittaessa pitkäksi venyneeseen ruokailuväliin pientä jeesiä. Sataprosenttisesti en siis hylännyt arkista ruokavaliotani vaan pyrin löytämään vaihtoehtoja, jotka tuntuivat kropassa hyvältä.

IMG_6485-5

Se miksi asian halusin teidän kanssa jakaa on puhtaasti mielenkiinto. Mielenkiinto siihen, että mistä tämänkaltainen olotila johtuu? Jotta voisin löytää vielä paremman fiiliksen kehossani myös täällä Suomessa ”ei lomalla”, ajattelin edetä asiassa niin, että hellään treenien kanssa joksikin aikaa. En tarkoita sitä, että jättäisin urheilun kokonaan mutta tunnustelen tilannetta ja jätän treenejä väliin jos sille tuntuu. Olen tehnyt aika pitkään myös maksimitreeniä, joten voisin kokeilla muuttaa sitäkin itselleni vähän kevyeämpään suuntaan. Muistan nimittäin silloin, kun toteutin pitkään Kaylan treeniä oli kropassa myös aika keveä fiilis. Jäntevät ja sellainen, että tunsi kehonsa jokaisen osan. Nyt on ollut ehkä jo pidempään vähän sellainen kankea fiilis ja esimerkiksi alaselkä on oikutellut. Olen tainnut unohtaa venyttelyn ja kehonhuollon.

Toisaalta lihaskunto pitää kropan timminä ja siksipä siitä en mistään hinnasta kokonaan luopuisi. Välillä on kuitenkin ihan hyvä helläillä ja mikä olisikaan parempi vuodenaika siihen kuin kesä. :) Veikkaan, että tässäkin asiassa voi aina oppia kehostaan uutta. Ainakin loman aikana tajusin sen, että en välttämättä tarvitse pumppia joka viikko kokeakseni kropassa hyvää fiilistä. Esimerkiksi kävely ja muu hyötyliikunta on ihan yhtä terveellistä välillä.

Oletteko kokeneet koskaan vastaavaa, että lomilla olo turvotuksen sijaan kevenee? Jos teiltä löytyy vastaavia kokemuksia olisi mukava kuulla niistä? :)

On my way

23 vastausta artikkeliin “11 päivää ilman hikiliikuntaa, mitä tapahtui?”

  1. Tuttu tunne monelta matkalta. Viime kesänäkin olin Ranskassa puolitoista viikkoa, jonka aikana ruokavalio oli hyvin vaihteleva ja epäsäännöllinen. Söin patonkia, croisantteja, leivoksia, maitokahveja, burgeria ja pastaa, toki salaattia ja munakkaita yms terveellistä rinnalla. Alkoholia kului, ei paljon kerrallaan mutta päivittäin. Liikunta meressä pulahtamista ja kävelemistä. Mutta vatsa toimi paremmin kuin suomessa ja olo oli kevyt ja energinen kuten sanoit!! Tapahtunut muidenkin matkojen kohdalla. Vietnamissa laihduin kahdessa viikossa kolme kiloa, vaikka söin hyvin paljon hiilareita, esim riisiä usein vatsan täyteen. Luulen että stressittömyydellä on aika paljon tekemistä asian kanssa. Kotioloissa kun (sali)treenaa paljon, niin myös syömistä tulee suoritettua ehkä väärällä tavalla.

    • Jep, sama homma. Tuolla reissulla söin useammin patonkiakin kuin normaalisti ja nimenomaan alkoholia (viiniä pääosin) tuli juotua muutama lasi päivässä. Ei siis mitään tukevaa humalaa täälläkään. :)

      Toi on hyvin erikoista. Ehkä se on se lämmin ilmasto ja se, että on lomalla. Lomamoodissa ja tällöin hyvin salliva itselleen. Silti mietityttää voisiko sitä tosiaan tehdä joitain muutoksia myös täällä kotosalla jotta olisi samanlainen olotila? Itse ainakin pidin tuosta olosta kehossani, joten aion ainakin kokeilla!

  2. Voi kyllä! Rodoksella viikon matkalla laihduin 1,5kg ja hieman pidemmällä reissulla Thaimaassa pari kiloa myös.. Ehkä se on se lämpö (kuumuus),stressittömyys jne.. PItääpä tehdä kaikkeni että jossain vaiheessa voisi muuttaa johonkin lämpöiseen haha :D

    • Veikkaan, että itseltäni lähti myös muutama kilo vaikka puntaria en omistakaan. :) Niin. Lämpö vaikuttaa ehkä vaikka meidän matkalla ei kovin kuuma ollutkaan. On siinä myös ehkä se, että matkalla on paljon muuta mielessä kuin ruokailu. Paljon nähtävää ja koettavaa.

  3. Salitreeni vetää myös kroppaa vähän pumppiin ja kerää nestettä (stressin ja lyhyiden yöunienlisäksi), Kun on treenaamatta pari vkoa, lähtee nesteet ja vähän jo lihasmassaakin. Periaatteessahan pitkäkestoiset aerobiset vielä syö lihasmassaa ja lomalla helposti protskun syöminenkin jää vähemmälle. Lomalla tulee myös usein nukuttua enemmän, mikä myös tekee hyvää. Näistä syistä myös mulla putoaa aina paino kerran vuodessa kun lähden etelään ja pidän sen vuoden ainoan viikon tauon treeneistä. Sitten tekeekin jo kovasti mieli taas treenaamaan :)

    Palautumisesta, lepoviikkojen tai kevennettyjen viikkojen merkityksestä löytyy hyviä artikkeleja esim Lihastohtorilta.

    • Totta. Itsehän nukun nykyään hyviä yöunia eli 8 tuntia yössä. Pitkään oli niin, että vedin 6-7 tunnilla mikä on aivan liian vähän. Lomalla olin siis aikalailla samassa rytmissä kuin kotonakin. :)

      Mutta hyviä pointteja! Ehkä se on nimenomaan se kokonaisuus joka on hyvin toisenlainen kuin kotosalla. Toki itsekin kaipaan treenaamaan mutta en mitenkään ihan hurjasti. Tuohon palautumiseen tulee nyt kyllä kiinnittää enemmän huomiota josko se on tosiaan omalla kohdallani hieman retuperällä…

  4. Minulla on sama! Urheilen paljon ja syön perus terveellisesti mutta aina kun tulen matkalta, olo on kevyt ja virkeä vaikka onkin tullut syötyä mitä sattuu ja useimmiten isompia annoksia kuin kotona. Tuntuu että juurikin se isot annokset voivat tehdä poikkeuksen. Lomalla usein syön isoja annoksia mutta niin sanotut välipalat jäävät vähemmälle ja jos sellaisia sattuu syömään, on ne jäätelöä tai muuta herkkua. Uskon että kropassa samassa juttu kuin mielessä: vaihtelu virkistää. Jos jatkaisi kuukausitolkulla isojen annosten syömistä voisi se kääntyä taas kehoa vastaan koska keho ei ehdi hyödyttää energiaryöppyä joka tulee yhdellä kertaa. Kuitenkin kotiin on ihana tulla kaurapuuron pariin virkistävän loman jälkeen:)

    • Totta, näinhän se menee. Itse harrastan reissuilla myös ”hyötyliikuntaa” enemmän kuin kotosalla. Täällä etäisyydet eivät houkuta kävelemään, kun tuntuu ettei aikaa muutenkaan ole liikaa. :D Mutta tosiaan olen samaa mieltä siitä, että oli ihana palata kotiin smoothien äärelle. Suomessa on moni asia hyvin ja esimerkiksi hanavedestä nauttii ihan eri tavalla, kun vedenjuonti on niin iisiä.

  5. Ai että on ihana kuulla tällästä positiivista juttua treenitauosta! Itse joudun nyt pakosti hölläämään angiinan ja antibioottikuurin takia.. Ehkä teenkin sen ihan hyvällä omalla tunnolla ja palautumismielessä. Muuten tulee pidettyä maksimissaan kaksi ”lepopäivää” viikossa hikiliikunnasta.

    • No tee ihmeessä, vaikka kipeänä hölläily ei ole ehkä sitä parasta ja mieluisinta mutta kovin tärkeää. Pahimmillaan sairaana treenaaminen tuo mukanaan hirveät jälkitaudit ja pitkittää flunssaa hurjasti. Kuten varmasti tiedätkin. :) Toipumisia!

  6. Ai että mä toivoisin sulta ruokapäiväkirjaa!! Niistä saa niin paljon vinkkejä. Esim sun smoothie oon käyttäny jo puoli vuotta :D myös päivä mun kanssa olis ihana! Muuten onksul mtm vinkkii jos aamul ei oo tukeva nälkä et mitä vois syödä? Syöks ite kuin nopsaa heräämisest? :)

    • Oooo, ihana kuulla. :) Mulla harvoin on aamuisin nälkä, koska en mene koskaan nälkäisenä nukkumaan. Silti aamiainen on todella tärkeä ja syön sen joka ikinen aamu. Mä itse syön välillä jonkun Yosan tai muun jos olen menosa vaikka treenaamaan enkä tahdo alle smoothien suuruista annosta. Hyvin toimii. Myös omeletti on ihan mahtava, tosin sekin vähän raskaampi jo… Voihan sitä pienentää vaikka annoskokoja jos tuntuu ettei ole heti nälkä? Tai sitten vähän odotella. Tehdä muut jutut ennen syömistä? :)

      Ja hei ruokapäiväkirja on mahtava idea! Niitä olen tosiaan ennenkin tehnyt mutta eihän tuo päivitys olisi pahitteeksi. :)

  7. Heippa hei! Tiedän täysin tunteen :) Muistan usein ihmetelleeni miten lomareissun jälkeen tuntuu ja näyttää normaalia kevyemmältä, vaikka arkena nimenomaan syön terveellisesti ja urheilen lähes päivittäin. Luulen että suurin syy on stressittömyys – kun antaa itselle luvan nauttia ja syödä ja juoda ja ennen kaikkea nauttia tästä spontaanisti, ei stressaa ja antaa kehon sulattaa ruoan täydellä teholla. Arkisin sitä ei osaa olla yhtä mindful ruoan suhteen, jos samat ruoat toistuu arjessa. Toiseksi syyksi epäilen hyötyliikuntaa – kun kävelee monta tuntia päivässä tietokoneella istumisen sijaan, saa huomaamattaan hyvää liikuntaa. Mutta kuten sanottu samaa ihmettelen usein itsekin!! Esim Barcelonan reissulla rikoin kaikkia ”sääntöjäni” – söimme illallisen supermyöhään ja se koostui patongista, lihoista, viinistä ym. Tästä huolimatta kevenin reissussa. Hassua! xxx

    • Nojoo, hassua. :D

      Mä veikkaan vähän samaa… Suomessa sitä on kokoajan eri moodissa. Ruoissa noudattaa tiettyjä rytmejä ja niistä monikaan ei poikkea. Itselläni ei ole kovinkaan kummoisia ruokailurytmejä enää nykyään, kun elämäni on epäsäännöllisempää. Silti syön 3-4 tunnin välein, reissussa saattoi mennä useampi tunti ettei kaivannut kuin lasillisen valkkaria nokan eteen. :D

      Voisinkin itseasiassa kirjoitella vähän noista ruokarytmeistäni lisää ja samalla tehdä ruokapäiväkirjaa kuten tässä jo toivottiinkin. :)

  8. Pieni rentoutuminen tekee kyllä hyvää niin kropalle kuin mielelle! :) Täällä komppaillaan muutes noita edellisen kommentoijan postausideoita, lisäksi arkimeikki -postaus olisi erittäin toivottu, kenties videon muodossa? :) Ihanaa viikkoa <3

    • Nojoo… Se todella tekee, ihan konkreettisestikin. :) Ja kiitos näistä vinkkeleistä! Postausideat ovat aina tervetulleita.

      Sinnekin ihanaa viikkoa! <3

  9. Tuttu tunne! Usein mietin, että lomalla tulee kuitenkin harrastettua liikuntaa, eikä pelkästään löhöiltyä . mutta tämä on kropalle paljon hellempää kun normaalisti. Me kävellään aina lomalla todella paljon, vähintään 10km päivässä ja helposti 20km, ja sitten jos ollaan jossain lämpimässä niin tulee myös uitua. Olen myös huomannut, että kotona ne ”palautumispäivät” ei läheskään aina ole todellakaan hyvää palautumista – aika usein täynnä koulutöitä, stressiä ja vähäisiä yöunia, eikä ne siis tee tehtäväänsä yhtään samalla lailla kun lomalla. Panikoin usein vaikka pakollisesta lepoviikosta vaikka pienen venähdyksen tai nuhan takia, mutta usein huomaan että viikon tauko tekee todella hyvää vaikka olisikin ollut pari päivä puolikuntoinen. Kumpa voisi palautua aina yhtä hyvin!

    • Sama juttu. Tosin nyt, kun etäisyydet olivat pienempiä kävelyä ei tullut ihan samaan malliin kuten vaikka Barcelonassa. :)

      Ja jep, eivät todellakaan. Itse pyrin nykyään nukkumaan kunnon yöunia ja olenkin huomannut, että sillä on suuri merkitys arjessa. Jatkossa aion satsata myös näihin palautuksiin, eli välillä jopa viikon treenitaukoja. Niihin voi ujuttaa vaikka kävelylenkkejä juoksemisen sijaan. Ihan varmasti toimii niin kropalle kuin mielelle. :)

  10. Mä olen huomannut joskus ennen ihan saman – kevyellä viikolla olo kevenee ja turvotus laskee.

    Tämän huomaamisen jälkeen vähensin treeniä, ajattelin kehon olleen koko ajan hieman palautumistilassa kuten itsekin päättelit. Nykyään teen 3 salitreeniä viikossa ja yhden lenkin tai en yhtään. Lisäksi hyötyliikuntaa.

    Minulle tuo sinun treenimääräsi olisi juuri liikaa. :) Kannattaa kokeilla mitä tapahtuu jos vähän keventää pidemmäksikin aikaa! :)

    http://www.lily.fi/blogit/stuff-about

    • Niin, ehkä se tosiaan on. Kuitenkin viitenä päivänä viikossa… Minäpäs siis kokeilen. Mielenkiintoinen ”ihmiskoe”. :)

  11. Hei, voisiko olla että syöt liian vähän hiilareita treenimäärääsi nähden? Mulla itsellä on vähän se ongelma että tulee helposti jätettyä hiilarit siis riisit, perunat yms. liian vähälle jos ei oikein kiinnitä asiaan huomiota. Ja se aiheuttaa vähän sellaista turhaa pöhötystä ja palautumisongelmaa. Eli ihan näin kotioloissakin saan painon tippumaan kun vaan syön kunnolla hiilareita koska treenaan paljon ja teen fyysistä työtä.

    • Mähän en tosiaan laske mitään määriä ruokavaliossani, joten kaavojen mukaan en osaa sanoa. Syön kuitenkin tavallisesti yhden kaurasatas ”parin” päivässä, usein myös hedelmiä (ainakin banaani), juon smoothien jossa myös hedelmiä, sitten lounaan kanssa useimmiten riisiä tai jos syön salaatin niin pyydän pohjalle gluteenitonta pastaa. Täytteissä on useimmiten vielä papuja jne.

      Olen joskus kokeillut ns. karppimeininkiä ja se ei itselleni sopinut. Olin todella väsynyt ja veltto. Tiedän siis sen olotilan jos hiilarit ovat pannassa. Nykyään en siis niitä todellakaan välttele mutta en niihin erityisesti huomiotakaan kiinnitä. Reissussa taisin syödä kyllä useammin esim. leipää, joten olisiko sillä sitten ollut vaikutuksensa? Ehkä koitan tähänkin nyt huomiota kiinnittää. :)

  12. Moikka! Itsestä tuntuu, että ns. reeninesteet lähtee esim. reisistä kun pitää taukoa punttitreenistä. Voi olla, että sinulla sama noitten housujen löystymisen kanssa. Myös lomalla tulee liikuttua ainakin itse sen verran, että tuntuu siinä palavan paljon kaloreita.

    Ps. Ihana kroppa sinulla! Varsinkin naiselliset, mutta urheilulliset kädet on sinulla tosi kauniit :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta