Terveellinen aamiaisomeletti

Smoothie tai banaanipannareita. Näistä kahdesta vaihtoehdosta aamiaiseni on koostunut jo pitkään. Aikaisemmin, kun nousin joka aamu kovin aikaisin töihin, oli aamiaiseni poikkeuksetta smoothie. Helppo ja nopea vaihtoehto, jonka avulla koin herääväni. Nykyään, kun nukun oikeita yöunia (8 h) en koe tarvitsevani enää aamiaista ”herättäjäksi”. Aamiaisen tekoon voi myöskin käyttää hieman aikaa ja vaivaa, joten siksipä esimerkiksi banaanipannarit ovat toimineet lukuisia kertoja aamupalanani.

IMG_7881-001

Kroatian matkallamme bongattiin Hvarista aivan ihana aamiaismesta, jossa söin pitkästä aikaa kunnon omeletin. Kyseinen omeletti ei ollut mikään kermalla ja rasvalla ympätty, vaan aivan ihanan freesi. Itseasiassa tuosta kokemuksesta sainkin pitkästä aikaa idean toteuttaa tuon kaltaista aamiaista myös kotosalla. Omeletti herkullisilla kuullotetuilla kasviksilla ja purjolla, NAM! Pitkästä aikaa vähän suolaisempaa ja ”ruokaisampaa” aamiaista. Ei huono idea.

Se perinteinen munakaslätty vai mikä lie ei kuitenkaan minuun uppoa. Olen oikeastaan saanut jopa jonkunlaisen ällötys kammon nimenomaan tuollaisesta munakkaasta, joka pitää sisällään pelkkiä munia. Joskus aikanaan söin niitä aivan ihme täytteillä, kuten tonnikalalla ja ketsupilla. Huhhuh, eipä ole ihme ettei ole enää vuosiin maistunut. :D Onneksi lähdin kuitenkin pitkästä aikaa kokeilemaan sillä luulen, että tästä täytetystä omeletista tulee minulle uusi vakkari aamiainen!

IMG_7888-001

Herkullinen omeletti kasvistäyttein (M, GL)

  • 4 luomu kananmunaa (2 kokonaista ja lopuista kahdesta pelkät valkuaiset)
  • 1/2 tl mustapippurirouhetta
  • 1/3 tl vuorisuolaa
  • 0,5 dl makeuttamatonta soijajuomaa

Täytteet:

  • Tomaattia
  • Paprikaa
  • Purjoa
  • Sitruunanmehua

Blendataan omelettiseos blenderissä vaahtoimaiseksi. Pilkotaan kasvikset ja kuullotetaan ne pannulla miedolla lämmöllä rusehtaviksi. Lisätään sekaan loraus tuorepuristettua sitruunanmehua. Kun kasvikset ovat valmiita, siirretään ne sivuun ja kaadetaan omelettiseos pannulle. Paistetaan sen aikaa, että munakas ”hyytyy” puolittain ja saa hieman väriä pintaan. Lisätään kasvikset toiselle puolen ja käännetään toinen puolikas kasvispuolen päälle. Annetaan paistua vielä hetkisen aikaa miedolla lämmöllä.

Lopuksi vielä loraus sitruunanmehua ja sitten vaan nauttimaan! Ihan super hyvää…

IMG_7868-5

Onko täällä muita täyttein varusteltuihin omeletteihin hurahtaneita? :) 

PS. Ihanaa aurinkopäivää, palaillaan myöhemmin!

On my way

8 vastausta artikkeliin “Terveellinen aamiaisomeletti”

  1. Tykkään tehdä samantapaisia omeletteja viikonloppuisin ja omat suosikkitäytteeni ovat pinaatti, tomaatti, sipuli ja feta

    • Noikin kuulostaa hyvältä. :) Fetaa voisikin kokeilla ensi kerralla!

  2. Näyttää tosi hyvältä! :) mutta miksi käytät osista munista vain valkuaiset?

    • Kolesterolin takia. :) Meillä se on sukurasitteena ja veikkaan, että jos kiskoisin joka päivä monta munan keltuaista ne kohoaisivat ihan varmasti. Mielestäni pari keltuaista päivässä on ihan riittävä määrä.

  3. En tiedä missä paistoit omeletin, mutta jos et jo käyttänyt kookosöljyä niin kokeile paistaa munakas siinä! Tulee niin hyvää.. <3 en tiedä miten toimisi kasviksissa, itse ehkä paistaisin ne ensin oliiviöljyssä, mutta kananmunat ja kookosöljy ne yhteen soppii ;D

    • Paistoin oliiviöljyssä. :) Kookosöljy oli nimittäin tilapäisesti päässyt loppumaan… Mutta ehdottomasti ensi kerralla kyseisessä rasvassa. Se sopii melkein kaiken kanssa!

  4. Suosittelen myös fetaa ja sit sipulia ja leikkelettä (paistettuna kasvisten kanssa) täytteisiin kasvisten kanssa, aivan suuper hyvää!! :)

    • Ooooh, niin hyvän kuuloista! Juuri täällä nautiskelen omaa omelettiani, johon laitoin tänään fetaa. Toimii muuten megahyvin!!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta