Minun aamuni

Vaikka olenkin luonnostani iltaihmisiä, pidän kovasti myös aamuista. Varsinkin nykyään, kun kello ei soi enää aamu kuudelta ja saan riittävästi unta. Aamuissani ja aamupäivissäni on tavallisesti tietynlainen rytmitys. Välillä se vaihtelee jos menen esimerkiksi töihin liikkeelle, mutta pääpiirteittäin se menee kuitenkin saman tyylisellä kaavalla. Tai ei oikeastaan kaavalla mutta rytmityksellä. Aamuni ovat nykyään hyvin erilaisia kuin vaikka puoli vuotta sitten.

IMG_8384

Mistä aamuni/aamupäiväni sitten rakentuvat? Mitä niihin kuuluu ja millaisella aikataulutuksella? 

8.00-9.00. Kello herättää lähestulkoon poikkeuksetta ensimmäisen kerran klo. 8.00. Nykyään harvoin herään siihen ensimmäiseen herätykseen täysin, vaan loikoilen sängyssä jonkun aikaa. Saatan torkuttaa, selata Instaa, kurkata sähköpostit jne. Tämä johtuu ehkä osittain siitä, että tein niin pitkään toimistotöitä joihin piti aina herätä orjallisesti ja sängyssä ei todellakaan voinut loikoilla tai ”herätellä” itseään. Ehkä tämä on vielä sitä ”uutuuden” huumaa. Jossain vaiheessa kyllä skarppaan ja aloitan taas tuon tikkana sängystä ylös pomppaamisen. ;) Ehkä?

9.00. Olen viimeistään pystyssä, juon lasin jääkylmää pullotettua vettä ja suuntaan vessaan. Kasvojen puhdistus puhdistusvedellä, kosteusvoide, sekä silmänympärysvoide. Mahdollisesti myös silmien huuhtelu jääkylmällä vedellä. Ehkä deodoranttia salia varten. Laitan usein myös pyykkikoneen hurisemaan tässä kohtaa. Ja ainiin, hampaat! Ne pesen ja mahdollisesti vielä lankaan ellen ole illalla jaksanut.

IMG_8337

9.05. Aamiaisen laittoon. Mietin mitä minun tekee mieli, ehkä vihersmoothie, banaanipannarit tai omeletti? Nyt olen niin hurahtanut tuohon omelettiin, että sitä on tullut tehtyä lähestulkoon poikkeuksetta useampana päivänä. Laitan kahvit tippumaan ja samalla nappaan vitamiinit. Aamuisin otan yleensä ainakin sinkin, probiootit, sekä ceen. Loput sitten päivän mittaan. Samalla, kun valmistan aamiaista tiskaan. Tämä on vähän omituista mutta käytän tosiaan aina keittiössä hyödyksi sen ajan, kun valmistan ruokaa. Kun omeletti kypsyy on hyvä kohta jynssätä astioita. Inhoan keittiötä joka on täynnä tiskejä, joten minulta niitä harvoin kovin paljoa löytyy.

9.30. Omeletti on valmis ja samoin kahvi. Avaan tietokoneen ja suuntaan sähköposteihin, blogiin sekä avaan taustalle Facebookin. Tsekkaan postauslistaa läpi ja ellen ole edellisenä päivänä tehnyt tämän päivän postausta valmiiksi tai edes puolivalmiiksi, alan hommiin. Tässä kohtaa yleensä kuvailen, käsittelen kuvia, kirjoitan ja santsaan ehkä kupin kahvia ja pari lasia vettä.

IMG_8333

11-13.30. Postaus on valmis. Riippuen tosiaan siitä olenko kuvannut matskun jo aikaisemmin vai kuvaanko sen vasta nyt. Tykkään julkaista postauksia noin 11-12 aikoihin kuten olette ehkä huomanneet, mutta joskus kirjoittaminen ja valmistelut venyvät. Riippuen aiheesta ja tosiaan kaikesta siitä paljonko on valmiiksi saatu jo etukäteen. Tämä on luovaa hommaa myös siinä mielessä, että aina teksti ei suju. Monesti sitä jankkaa samaa lausetta kymmeneen kertaan eikä vaan löydä siihen sulavaa muotoa.

11.30-14.00. Suuntaan salille tai juoksemaan. Toisinaan teen tämänkin tosiaan aikaisemmin ja toisinaan taas myöhemmin. Riippuen siitä menenkö liikkeelle töihin ja miten postauksen kanssa sujuu. Tykkään kuitenkin eniten treenailla 12-15 välillä sen jälkeen, kun postaus on julkaistu. Sali on esimerkiksi hiljaisimmillaan tuolloin ja muutenkin olo jo hyvin herännyt, sekä energinen. Tiedän, että monelle tuo aikaväli on jo myöhä mutta jos tekee hommia kotoa käsin on rytmitys kuitenkin hitusen erilaista.

IMG_8306-2

Siinä tosiaan aamujeni/aamupäivieni jutut pääpiirteittäin. Ehkä jonkun korvaan kovin erilaista mutta itse nautin nimenomaan tällaisesta ”rennommasta” omaehtoisesta rytmityksestä. Vielä, kun saisin hommiini enemmän tehoja eli en jankkaisi yhden postauksen kanssa aina useampaa tuntia. :)

Itseasiassa tavoitteeni on jo pitkään ollut kahden postauksen julkaiseminen päivittäin. Tämä ei ole kuitenkaan toistaiseksi täysin onnistunut mutta ehkä tulevaisuudessa? Tällä hetkellä teen nimittäin sen verran vuoroja myös liikkeellä ettei aikaa yksinkertaisesti ole ollut riittävästi blogille. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Paineita en tahdo kuitenkaan asioista ottaa, sillä turha stressaaminen vie energian ja motivaation kaikesta tekemisestä.

Miltäs aamuni teidän korvaanne kuulostaa? Ja oletteko te ylipäänsä aamuihmisiä, jotka heräävät jo kukonlaulun aikaan vai meneekö teidänkin aamut ns. rennommalla rytmityksellä? :)

On my way

12 vastausta artikkeliin “Minun aamuni”

  1. Syötkö vielä ennen urheiluun lähtöä jotain? Kuinka pitkät ruokailuvälit sulla yleensä on? Olis ihana saada taas ruokapäiväkirjaa, niist saa niin paljon inspistä omiin ruokailuihin :)

    • Syön kyllä jos tosiaan treeni venähtää tuonne iltapäivään. Yleensä nappaan banaanin, syön kauraleivän tai esimerkiksi raakapatukan. Välipaloista on tulossa lähiaikoina postausta. :)

      Ruokailuvälit ovat yleensä noin 3 tuntia, ihan maximissaan neljä. Ja kiitos tuostakin postausvinkistä. Sitä on viime aikoina otivottu, joten toteutetllaan. :)

  2. Kiva postaus! Itse olen aamuihminen henkeen ja vereen eikä minulle tuota ongelmia aikaset herätykset. Aamutreenit ovat parhautta: päivän saa sillä tavalla mahtavasti käyntiin 😄 Mitä työtä teet tällä hetkellä? Olet siitä kirjoitellutkin aikasemmin mutta on jo päässyt unohtumaan 😅

    • Kiva kuulla. :) Toi on mahtavaa! Minäkin aikanaan yritin olla mutta en vaan osaa mennä kymmeneltä nukkumaan. Jotkut asiat vaan ovat osa sinua ja niitä ei välttämättä pysty muuttamaan. Silti arvostan tosiaan hyvin paljon aamuihmisiä ja heitä, jotka nousevat ilolla kuudelta aamulla pystyyn. :) Toisaalta itsekin siis inhoan illalla treenausta, eli sen treenin tulee tapahtua 10-15 välillä kuitenkin.

      Kirjoitan tätä blogia ja olen osa-aikaisena myyjänä Kampin by the way Storessa. Pieni putiikkimainen myymälä joka myy mm. Samsoe & Samsoeta, Minimumia, Second Femalea jne. Tervetuloa piipahtamaan! :)

    • Juu ymmärrän pointin hyvin:mulle taas valvominen tuottaa välillä ongelmia 😅 Ja itsekään en tykkää treenata salilla tai lenkkeillä illalla mutta ryhmäliikunta on jees vuoronkaudenajasta riippumatta! Ja okei kuulostaa hienolta, täytyykin piipahtaa siellä joku kerta stadin reissulla 😉

  3. Kuulostaa epäreilulta.. :D hoitajan työt alkaa usein jo 7.00, joten aamutreenit saa unohtaa. Iltavuoropäivinä on aikaa treenata nimenomaan aamupäivällä, mutta liian rankkaa treeniä ei kannata tehdä, jotta jaksaa vielä pitkän illan kohtuullisen rankassa työssä. Onneksi on arkivapaat <3

    • Noh, itsekin olen aikanaan ollut hoitoalalla ja tiedän mitä tuo seiskaan meneminen tarkoittaa. Toisaalta pääset ajoissa töistä ja on koko ilta aikaa. :)

      Itsehän hakeuduin alalta pois nimenomaan myös noiden työvuorojen takia. Todella rankkaa tehdä kolmivuorotyötä, joten nostan sinulle hattua.

  4. Nukkuisin mielelläni sinne 8-9, mutta tällä hetkellä teen niin paljon aamuvuoroja töissä, että herätys on siinä kymmentä yli viisi. Siinä ei ehdi oikein kuin laittamaan vähän meikkiä naamaan ja syödä pieni aamupala ennen kuin syön sitten töissä tauolla kunnon aamupalan :D Sun aamu kuulostaa ihanalta ainakin verrattuna omaan herätykseen kukonlaulun aikaan :)

    • Itsekin olen tosiaan pitkään tehnyt vastaavia aamuja. Aikanaan hoitoalalla mennyt seiskaan nimittäin. :) Se ei vaan ole itseäni varten ja enää en sitä haluaisi mistään hinnasta tehdä. Uskon kuitenkin, että työssäsi on jotain joka palkitsee ja kompensoi nuo aamuherätykset. Tai ainakin toivon niin. :)

  5. Toivottavasti tuo ”pullotettu jääkylmä vesi” on itse kraanasta illalla laskemaasi vettä, pullovesi on meinaan maailman turhinta muovijätettä Suomessa, jossa vesi on puhdasta ja hyvää.

    • On, nimenomaan itse kraanasta pullottamaani. :) Suosin tätä tapaa, koska pidän jääkylmästä vedestä ja sellaista kraanasta ei meinaa aamuisin kunnolla tulla. Muutenkin jääkaapissa säilytetty vesi maistuu paremmalta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta