Mitkä lisäravinteet tulisi kasvissyöjänä muistaa?

Syön nykyään hyvin vähän lihaa ja voisinkin jo kutsua itseäni semi-vegetaristiksi. Itseasiassa lihan syönti on jäänyt minulta pikkuhiljaa ja tänään pysähdyin miettimään koska edes olen viimeksi sitä suuhuni laittanut? Enpä muista.

Mereneläviä kuten lohta ja katkarapuja kuitenkin syön, samoin maitotuotteista kananmunia sekä toisinaan joitain laktoosittomia juustoja jne. En kuitenkaan tahdo leimata itseäni mihinkään ”kategoriaan” koska haluan jättää pienen mahdollisuuden sille, että jos joskus tekeekin mieli jotain laadultaa hyvää luomulihaa. Viime aikoina ei ole vaan mieli tehnyt ja varsinkin kana on ollut suoraan sanottuna ”ällötyslistalla” jo pidempään sian, sekä naudan kanssa.

IMG_9099

En kuitenkaan pureudu sinällään enempää syihin vaan tämän postauksen aihe on lisäravinteet, jotka kasvissyöjän tulee muistaa. Minultakin nimittäin löytyy niitä jaksoja, jolloin olen kokeillut kasvissyöntiä ja jo muutamassa viikossa suupielet ovat olleet auki. Onkin todella tärkeää huomioida, että ruoasta ei saa kaikkea mitä sekasyöjä saa vaikka noudattaisi vaan pääpiirteittäin kasvisruokavaliota. Ne jotka eivät syö maitotuotteita, eivätkä edes kananmunia joutuvat miettimään vieläkin tarkemmin.

Sitten niihin itse lisäravinteisiin, joiden saannin pyrin semi-vegetaristina takaamaan. 

B12-vitamiini: Ehdottomasti kasvissyöjän tärkein ravintolisä, joka kannattaa kaiken varalta napata purkista (tai niin se on helpointa). Osa kasvisperäisistä tuotteista sisältää kyllä lisättyä B-vitamiinia (esim. monet Alpron ja Oatlyn tuotteet) mutta siitä huolimatta sen saanti kannattaa varmistaa ja aloittaakin heti kasvisruokavalioon siirryttyä. Itsehän saan tätä vitamiinia kuitenkin kananmunista, joita syön päivittäin ja kalasta jota viikottain. Siitä huolimatta nappaan ravintolisän myös purkista ja siitä lähtien, kun näin olen tehnyt en ole huomannut mitään ”oireita” kehossani. En väsymystä, uupumusta, suupielien halkeilua tai muutakaan ja tätä ”lihatonta” kautta on jatkunut nyt jo useamman kuukauden ajan.

IMG_9089

Sinkki: Tämä myös ehdottoman tärkeä ravintolisä kasvissyöjille! Sinkkiä, kun on eniten eläinkunnan tuotteissa kuten lihassa, kalassa, merenelävissä ja sisäelimissä. Itsehän syön noista kalaa ja mereneläviä mutta niitäkään en joka päivä, joten varmistaakseni saannin takaan sen ravintolisien avulla. Sinkkihän mm. nostaa vastustuskykyä, parantaa unenlaatua ja pitää hiukset, sekä ihon hyvinvoivina. Sen saanti kannattaa todellakin taata jos haluaa pysyä terveenä.

Rauta: Liian monesti rauta unohdetaan ja esimerkiksi syitä väsymykseen haetaan ihan muualta, kuin raudan puutostilasta. Rautaa saa kuitenkin kasvissyöjien onneksi myös mm. seuraavista kasviperäisistä tuotteista: kikherneet, cashew-pähkinät, linssit, valkoiset pavut ja pinaatti. Tästä huolimatta rautakuureja on hyvä napata etenkin näin naisena edes silloin tällöin. Varsinkin jos omaa runsaat kuukautiset, jolloin rautaa poistuu kehostamme veren mukana runsaasti. Itse syön rautakuurin suunnilleen kerran puolessa vuodessa, syksyisin ja keväisin. Vähän riippuen kehon olotilasta. Tulevaisuudessa ehkä säännöllisemmin, koska tuo raudan suurin lähde lihatuotteet ovat ruokavaliosta nyt vähentyneet/pois jääneet.

Magnesium: Kyseinen kivennäisaine on nykyään jopa trendi joten veikkaisin, että lähestulkoon jokainen tajuaa jo suosia magnesiumia! Itse olen syönyt tätä kehon yhtä tärkeimmistä kivennäisaineista jo pitkään ja magnesiumlisän nappaan tosiaan päivittäin purkista. Useimmat kasvikunnan tuotteet sisältävät kyllä magnesiumia, mutta siitä huolimatta haluan taata sen saannin ihan vielä purkista käsin. Magnesium paitsi edistää lihaksien normaalia toimintaa, pitää luuston ja hampaat normaaleina. Suosittelen nappaamaan magnesiumin illalla ennen nukkumaan menoa sillä se rauhoittaa. Esimerkiksi levottomiin jalkoihin itselläni magnesium on toiminut erinomaisesti!

IMG_9093

Näiden lisäksi nappaan purkista vielä mm. D-vitamiinia, C-vitamiinia, omegaa, kromia, Garlivitaa, Evonian hiuslisäravinteet, sekä karpalokapselit.

Ruokavaliossani suosin lihan tilalla papuja, herneitä, linssejä, erilaisia  siemeniä, pähkinöitä ja manteleita, hyviä rasvoja, kaura- ja soijatuotteita (tofu, soijarahka), kananmunia, vihanneksia, kasviksia, hedelmiä, marjoja, välillä laktoosittomia juustoja, kalaa (Suomessa etenkin lohta), gluteenittomia viljatuotteita (pasta), riisiä yms.

Kokoajan pyrin kehittymään kasvisruoan laitossa ja haenkin inspiraatiota sieltä täältä. Kasvisruokavalio vaatii alkuun enemmän miettimistä mutta toisaalta itse olen jo siinä vaiheessa, että valinnat alkavat tulla luonnostaan. Enää en ota salaattini kanssa kanaa, vaan valitsen sen tilalle lohen tai katkaravut. Toisinaan ihan vaan vaikka artisokan ja pari muuta kasvistäytettä. On puppua sanoa, ettei kasvisruokavalio täytä! Proteiinin saannistakaan en ole huolissani sillä syön päivittäin kolme kananmunaa, pähkinöitä ja manteleita (molempia ainakin kouralliset), papuja, avokadoa ja usein myös hummusta, erilaisia siemeniä, kalaa jne.

IMG_9102

Mietin ylipäänsä ruokavalioni kanssa niin, että syön kuten hyvältä tuntuu. En välitä ottaa lautaselleni lihaa jos se ällöttää. Miksi niin tekisin? Tällaisena ”tavallisena” treenaajana minulle riittää myös ihan normaali ruoan tuoma proteiini, eikä sitä tarvitse sen koommin laskeskella. Tottakai jos huomaan olossani jotain poikkeavaa on syytä asiaa miettiä. Tähän saakka en ole kuitenkaan joutunut nälästä kärsimään, vaan olen syönyt nimenomaan ravitsevaa ruokaa jossa myös maku on kohdillaan. Kasvisruoankaan ei tarvitse olla kuivaa pupun ruokaa, vaan se voi olla todella maukasta! Hyvänä esimerkkinä Sandron vegebrunssi, taivaallista! JOs et ole vielä kokeillut niin suosittelen testaamaan.

Jos heräsi kysymyksiä niin saa laittaa kommenttia tulemaan! Olisi myös mukava kuulla teiltä vuosia pelkkää kasvisruokaa syöneiltä myös vinkkiä jos joku vitamiini on täysin päässyt unohtumaan? En tosiaan ole mikään pro näissä jutuissa, vaikka paljon tietoa netistä kaivanutkin. :)

*Postauksessa esiintyvät tuotteet saatu blogin kautta testiin. 

On my way

17 vastausta artikkeliin “Mitkä lisäravinteet tulisi kasvissyöjänä muistaa?”

  1. Hyvä postaus! Pakko on kuitenkin nipottaa, että mistä lähtien tonnikala on ollut kasviperäinen tuote, niin kuin rauta-osiossa mainitsit :D

    • Kiva kuulla. :)

      Se oli ajatusvirhe, tai huolimattomuusvirhe paremminkin. Luen yleensä tekstin läpi useaan kertaan mutta valitettavan usein kiireessä ja ei-ajatuksella. Huono piirteeni onkin aina ollut tietynlainen huolimattomuus, eli blogissa se välillä tulee esiin. Pahoittelut. :)

  2. Joo se on ihan harhakäsitys, että kasvissyöjät ei saisi proteiinia. Se onnistuu mainiosti vegaaniltakin. Suomessa ollaan vielä aika pihalla näissä asioissa. Maailmalta löytyy paljon huippu-urheilijoita ja fitness-kisaajia, jotka ovat vegaaneja.

    • Jep. Suomessa fitness-tyypit vauhkoaa niin paljon siitä kanasta ja maitorahkasta, että toisinaan tuntuu ettei tässä maassa ole oikeasti muita proteiininlähteitä. :D Sehän ei tosiaan pidä paikkansa. Vegaanina joudut miettimään enemmän syömääsi ruokaa ja sen laatua joten uskon, että nämä kisaajat ovat vieläkin paremmassa kunnossa. :)

  3. Itse syön kans evoniaa (ps.mitä eroa niillä kapseleilla on?), magnesium/sinkki kapseleita, d (talvella) ja monivitamiinia. B vitskuu voisi myös lisätä, mutta vitamiinitkin maksaa, varsinkin kun on opiskelija! Tulipas sekava kommentti:D

    • Toiset on keratiinia ja toiset hiusravinnetta. :) Jos niitä kahta meinasit.

      Vitamiinit toki vähän maksaa mutta ovat satsaus terveyteen!

    • Viimeksi söin pitkään hiusravinnetta mutta nyt ostin sitä keratiinia, oli halvempaa haha! Luki, että sekin vaikuttaisi hiuksiin ja kynsiin

    • Keratiinia kannattaa syödä kuureina, ei välttämättä jatkuvasti jos ei ole hiusongelmia. Se hiuslisäravinne on sellainen jota taas itse syön alituiseen. :) Ja muuten, muista juoda keratiinikuurin aikana paljon vettä!

  4. Miksi kutsut itseäsi semi-vegetaristiksi kun syöt säännöllisesti mereneläviä? Oikea ilmaisuhan on, ettet syö punaista lihaa (en tiedä syötkö kanaa?). Eräs uusi tuttavani kertoi olevansa vegaani ja seuraavassa lauseessa totesi satunnaisesti syövänsä luomulihaa. Olin ihan että ”TÄH?”. Hänestä se oli aivan normaalia. En ole juonut alkoholia pisaraakaan viiteen vuoteen ja tuskin jatkossakaan tekee mieli. Mutta. Ei mulla silti ole tarvetta kutsua itseäni absolutistiksi, mitäpä jos joskus haluan juhlissa ottaa tervetuliaismaljan kuplivana? Olen ollut vegetaristi 15 vuotta enkä ymmärrä nykyilmaisuja. Silloin ollaan kokonaan syömättä minkään eläimen lihaa eikä sanota, että olen kanaa/ kalaa/ luomulihaa jne. syövä vegetaristi. Sulla on oikein mielenkiintoinen blogi, poikkean jatkossakin :)

    • Ensinnäkin, en kutsu itseäni tuolla nimikkeellä vaan heitin vaan ilmoille, että voisin jopa kutsua tässä kohtaa.

      Semi-vegetaristihan nimenomaan tarkoittaa, että syö toisinaan lihatuotteita mutta pääosin kasvikunnan juttuja kuitenkin. Mä en syö kanaa enkä lihaa ylipäänsä tällä hetkellä. Joskus jos eteen tulisi joku laadukas luomu pihvi saattaisin syödä. En kuitenkaan pääasiallisesti lihasta välitä kuten kirjoitin.

      Itse en tosiaan toitota asiaa eikä moni ajatuksistani edes tiedä. En koe, että kasvissyönti olisi niin coolia että haluaisin sitä mainostaa. :D Hankalampaahan se on kuin sekasyönti mutta minkä tekee jos liha ällöttää? Ei ole kauheasti mieluisia vaihtoehtoja.

      Kiva kun poikkesit, tule toistekin. :))

  5. Olen ollut 22 vuotta kasvissyöjä, enkä syö muita lisiä kuin d-vitamiinia, tätäkin vain koska verikokeissa huomattiin, että minulla se ei imeydy ruokavaliosta tai auringosta. Suosittelen käymään verikokeissa, enkä luottamaan muiden opastuksiin ja suosituksiin, kaikki kun ovat niin yksilöllisiä, vegaanikin saattaa saada kaiken tarvitseman ruokavaliostaan. Riippuu myös aika lailla siitä miten monipuolisesti syö, oli sitten sekasyöjä tai kasvissyöjä (ihan vidun sama miksikä sitä itseään kutsuu, ei kait se muilta ole pois jos joskus/säännöllisesti lihaa/kalaa söisitkin, lopettakaa termeistä nipottaminen). Kaikki nuo sinun mainitsemasi vitamiinit löytyvät kasvikunnankin tuotteista ja koska syöt myös kalaa, maitotuotteita ja kananmunia, tuskin on puutetta monestakaan. Vain varmuuden vuoksi ei kannata lisiä popsia, menee rahaa, saattaa paukkua veriarvot ja koska niissä kuitenkin on muutakin kuin sitä vitamiinia, tulee turhaan popsittua lisäaineita. Ja mitä tulee esim. b-vitamiiniin, kuukauden parin kuuri vuodessa riittää pitämään yllä koko vuoden, jos siis sekään on tarpeen. Jos olet juuri aloittanut/siirtynyt lihattomampaan ruokavalioon, alkuun kroppa ei välttämättä osaa hyödyntää uudessa muodossa tulevia vitamiineja ja voi tosiaan olla että tarvitset lisiä, mutta jatkossa sekin osaa hyödyntää paremmin ruokavaliosta saatavat ravintoaineet.

    Ja lopuksi, nautinnollisia ruokailuja ja ruokakokieluja kaikille, söitte sitten mitä vaan :)

    • Hyvä näkemys asiaan, kiitos tästä. :) Mulla on kyllä veriarvot kunnossa, tai ainakin viimeksi oli kun mitattiin. Mutta eikö nuo vitamiinien arvot tule ottaa erikseen? Näkyvätkö muka perus verenkuvassa?

  6. Mä olen ollut monta vuotta täysin vegaani, ainoa pilleri minkä otan purkista on b12 (tätäkin löytyy mm levästä, mutta sen imeytyminen on tietääkseni huonompaa ja määrät ovat suhteellisen pieniä.) Syön todella monipuolisesti ja tarpeeksi. Kävin muutama kk sitten hivenainemittauksessa ja kaikki arvot olivat priimaa ;) Eli mikäli syöt monipuolisesti, et välttämättä tarvitse mitään lisäravinteita!

    • Mahtavaa! Tuo taas todistaa, että saattaa olla turhaakin vauhkoilua se ettei kasvissyöjä saisi kaikkea tarvitsemaansa ruoasta. :) Jos siis syö monipuolisesti.

  7. Kiva kuulla, etä olet vähentänyt lihan kulutustasi, sillä kun on pelkästään positiivisia vaikutuksia eettisyyttä, ympäristöä sekä terveyttä ajatellen. Pakko kuitenkin käydä näin vegaanina kommentoimassa, että postauksestasi saa vahvasti sellaisen kuvan, että kasvisruokavaliota täytyy kovasti täydennellä, ja se olisi jotenkin sekaruokavaliota vaikeampi toteuttaa. Vegaaniruokavalio ei ole vaikea, varsinkaan nykyään kun vegaanituotteita ja vaihtoehtoja löytyy jokaisesta perusruokakaupastakin. Ainoa lisä joka jokaisen vegaanin tulisi ottaa on tuo b-12, muutoin monipuolinen vegaaniruokavalio sisältää kaiken tarvittavan, aivan kuten sekaruokavaliossakin. Vastikään mm Mikael Fogelholm kommentoi vegaaniruokavaliota ja sanoi, että sen on osoitettu soveltuvan mainiosti ihmisille kaikissa elämänvaiheissa. Kasivsyöjät ovat myös huomottavasti terveempiä kuin sekasyöjät, joten kasvisruokavaliolle vaihtaessa et jää mistään hyvästä paitsi :) Jos asia kiinnostaa niin tietoa kasvisruokavalion toimivuudesta liikkujalla löytää esim. täältä: puolikiloa.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta