Tuunaa rahkasi

*Kaupallinen yhteistyö: Valio.

Huomenna starttaa syyskuu mikä tarkoittaa virallisesti syksyn alkamista. Monelle syksy on myös jonkunlainen ”uuden alku”, jolloin otetaan taas treenirytmistä kiinni ja pistetään ruokailut ruotuun. Mielestäni on ihanaa, että voimme välillä elää rennompia ajanjaksoja ja sitten taas hieman skarpata. Elämä ei kaadu parin kuukauden surkeaan ruokarytmiin tai niihin terasseilla nautittuihin viinilasillisiin. Aina on mahdollisuus tehdä muutoksia ja vaihtaa elämän suunta terveellisemmäksi. Koskaan ei ole liian myöhäistä eikä väärä hetki.

Valio Lumo

Vaikka täällä perusterveellisesti jatkuvasti syödäänkin, on minullakin näin syksyn alun kunniaksi intoa panostaa ruokavalioon entistä enemmän. Jokaisella meillä on se jokin osa-alue jossa voimme skarpata ja minulla se on välipalat.

Olen tosiaan ihminen joka pitää välipaloista. Syön yhden ”kunnon ruoan” päivässä (olen aina syönyt) ja muuten elän pääasiallisesti välipaloilla. Helposti töissä nämä välipalat menevät raakapatukka-banaani linjalle ja vieläpä kiireessä hotkaistuna. Hedelmäsokeria ja hiilareita, missä proteiini? Sinällään banaanissa ja raakiksissa ei siis ole mitään vikaa, mutta voisihan sitä nyt hieman monipuolisemmin siellä töissäkin syödä? Tässä tullaan vaan yksinkertaisesti laiskuuteen, siihen etten ole jaksanut panostaa. Kotona jaksan kyllä väsäillä kaikkea munakkaista smoothieihin ja kotitekoiseen leipään mutta, kun olen kodin ulkopuolella olen  tämän asian kanssa jotenkin ihan uunona.

Valio LumoIMG_3814-2Valio LumoValio Lumo

Yksi erinomainen vinkki tuhdimpaan välipalaan on tuunata rahka haluamillaan täytteillä. Itselleni Valion Lumo-proteiinirahkat ovat olleet itseasiassa ihan ensimmäisiä maitopohjaisia rahkoja, joita olen uskaltautunut maistamaan vatsaoikkujeni jälkeen. Rahkat ovat laktoosittomia (minulle se tärkein seikka!), suomalaisia ja ne eivät sisällä lisättyä sokeria. Nämä ovat muuten jo itsessäänkin todellista herkkua, mutta tuunaamalla rahkoihin saa vielä lisää monipuolisuutta.

Suosin kolmenlaista tuunausta, eli marjoilla, hedelmillä ja myslillä. Marjat ovat aivan mieletön vitamiinien lähde ja niiden tärkeyttä ruokavaliossa tarvitsee tuskin edes sen enempää mainostaa. Jokainen tietää. Siksipä syönkin marjoja ja paljon. Mansikoita, mustikoita, vadelmia, tyrniä ja puolukoita. Suosikkejani ovat etenkin pensasmustikat, sekä tuoreet vatut. Kun tällaisen yhdistelmän sekoittaa Lumo Kuningattaren joukkoon on välipala jo oitis tuhdimpi. Samalla saan proteiinipitoisen välipalan lisäksi edes osittain ne päivän vitamiinit kasaan.

Valio LumoValio LumoIMG_3834-002

Myös kotitekoiselle myslille rahkan lisukkeena on pakko näyttää peukkua! Tykkään paistaa uunissa omenasiivuja, erilaisia hiutaleita ja siemeniä, sekä lisätä joukkoon vielä tuoreita pähkinöitä ja rusinoita. Tällöin tiedän varmasti ettei myslini sisällä turhaa piilosokeria ja ainakin omaan suuhuni se on jopa paremman makuista, kuin valmismyslit. Ja vieläpä niin helppoa valmistaakin!

Mysli sopii kivasti Valion Lumo vaniljarahkan pariksi ja kulkeutuu esimerkiksi töihin pienessä minigripp-pussissa. Lumoissa on muuten aina mukana muovinen lusikka ja uudelleen suljettava kansi, joten voit syödä sitä periaatteessa ihan missä vaan ja milloin vaan.

IMG_3736-001IMG_3835-2IMG_3780-001

Marjojen lisäksi hedelmät on syytä ottaa mukaan syksyn ruokavalioon! Minulla on jo pidempään ollut kausi etteivät hedelmät ole oikein maistuneet kuten aikaisemmin. Bongasin kuitenkin taannoin kaupasta suomalaiset omenat ja siitä lähtien olen ostanut niitä kotiin ison paperipussillisen kauppareissun yhteydessä. Myös ananas, persikat ja nektariinit ovat nyt erityisen hyviä vaikka eivät kotimaisia olekaan.

Lumon mandariini-juustokakku on sellaisenaankin jo erityisen hyvää mutta persikoiden ja kiivien kanssa vieläkin parempaa. Vinkkinä siis teille muille joilla hedelmät eivät tahdo sellaisenaan alas mennä, pilkkokaa niitä rahkan joukkoon ja nauttikaa sitä kautta. Päälle voi halutessaan lorauttaa vaikka vähän hunajaa ja ripotella seesaminsiemeniä, nam. Helppo ja herkullinen tapa! Hedelmistä saa myös runsaasti ravintokuituja, joita kehomme tarvitsee.

Valio LumoValio LumoIMG_3766-2

Tuunaamiseen on varmaan ainakin tuhat ja yksi tapaa, mutta tässä olivat ne omat suosikkini. Myös kuivatut hedelmät, hunaja, agave, erilaiset siemenet ja hiutaleet ovat erinomaisia tapoja tehdä terveellisestä välipalarahkasta vieläkin täyttävämpi. Rohkeasti vaan kokeilemaan!

Tuleeko teidän tuunattua rahkaa vai nautitteko sen sellaisenaan? :)

On my way

5 vastausta artikkeliin “Tuunaa rahkasi”

  1. Lumo rahkat eivät oikein minulle uponneet, olivat jotenkin liian makeita ja keinotekoisen makuisia… Vähän niinkuin skyritkin.

    • Mä inhoan Skyrejä. Söin niitä joskus niin paljon, että pelkkä nimi saa näkemään punaista. Itse kyllä pidän Lumoista, etenkin kuningattaresta ja tuosta mandariini-juustokakusta. Tosin en näitäkään päivittäin syö vaan silloin tällöin.

      Mielestäni ylipäänsä kaikessa on vähän se, että jos syö liikaa kyllästyy. Mieluummin vähän harvemmin ja monipuolisemmin kaikkea niin ei pääse tylsistymään. :) Tietysti jos maku itsessään ei uppoa niin sitten se ei uppoa. Makuaisteja, kun on niin monia.

  2. omenaviipaleet uunissa kulostaa hyvältä lisukkeelta, samoin mysli. Valmistatko molemmat itse ja miten? Paistatko siemeniä, hiutaleita ja omenaa samalla kerralla?

    • Kyllä valmistan. :)

      Eli siivutetaan omenat ja levitetään leivinpaperin päälle, lisätään kaurahiutaleet, tattarihiutaleet, siemeniä jne. Lorautetaan päälle kookosöljyä sulana ja uuniin noin 10 minuutiksi 180 asteeseen.

      Kun seos on hieman kypsynyt, lisätään joukkoon cashewit, rusinat, karpalot ja mitä vielä halutaan. Näitä ei kuitenkaan kypsennetä. Ja sitten vaan nauttimaan. Helppoa ja terveellistä! :)

  3. En tykkää oikeestaan mistään valmiiksi maustetuista rahkoista, maku on jotenkin AINA liian laimea/keinotekoinen/makea tai jotenkin semmonen mitäänsanomaton ja tunkkainen. Olen noitakin Lumo -rahkoja maistanut, ja samaan kastiin joutuivat entisten lisäksi, tosin hitusen aidompi/ei-niin-lössy maku niissä oli.
    Eli todellakin tuunaan itse rahkani, nimenomaan maustamattoman version. Lempparini on; 1prk maustamatota rahkaa, 2dl pakastettuja mustaherukoita (+vadelmia, viinimarjoja), puolikas banaani. Sit sauvasekottimella kaikki vaan suht sileeksi ja that’s it, enjoy. Ihan mielettömän raikasta, banaani tuo hieman makeutta niin ei ole liian kirpeää. Joskus jätän sen myös pois jos tekee mieli kirpsakampaa versiota. Tietenkin sekaan voi samalla heittää perusjuttuja mitä smoothieenkin laitetaan, superfoodeja tai vaikka kookosta. Joku vois jo väittää tätä smoothieksi mutta ei se oo, koostumus on aika rahkamainen eikä velliä. Se on kerta vaan tuunattu rahka. 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta