Tunne kehosi

Olen viimeisien kuukausien aikana käynyt kehossani monenlaisia tuntemuksia läpi. Yhtenä hetkenä kroppa on tuntunut vahvalta, toisena heikolta ja kolmantena jopa täysin voimattomalta. Omassa vartalossani mielellä on niin suuri yhteys koko pakettiin, että mielen mataluus vaikuttaa myös vahvuuden tunteeseen kehossa ja toki myös päinvastoin.

IMG_4404-001

Nykyään haluan tuntea kehoni vahvaksi. En tarkoita tällä mitään suuren hauiksen metsästystä vaan tunnetta, että tunnen kehoni. Hallitsen sen ja ikäänkuin tiedostan sen jokaisen kolkan. Kuulostaapas diipiltä, mutta saan siitä voimaa. Haluan kyetä lankuttamaan pitkään tai vastaavasti tuntea kuinka jaksan nostaa raskaitakin asioita. Haluan tuntea keskivartaloni vahvaksi. Haluan kyetä juoksemaan pitkiä matkoja. Tätä on hyvin vaikea selittää mutta silloin, kun kehoni on ”voimakas” ja hallitsen sen, koen jonkunlaista vahvuutta jokaisella elämän osa-alueella. Ehkä joku teistä tuntee samoin?

Muistan ajan jolloin treenasin pelkkää aerobista. Vartaloni oli kauttaaltaan löysä ja taikinainen vaikka olin hoikka. Kuntoni oli kyllä ihan hyvä tuolloinkin mutta sellaista oman kehon hallintaa minulta ei löytynyt piirun vertaa. Vasta lihaskuntoharjoittelun myötä olen löytänyt kehostani jotain sellaista, jota en ole aikaisemmin edes tiennyt olevan olemassa. Lihaskuntotreenin ei tarvitse olla pelkkää raudan pumppausta vaan se voi parhaimmillaan olla monipuolista treeniä, jossa nimenomaan jokainen vartalon kolkka laitetaan töihin. Kehonhallinta on nimittäin asia, joka monelta lihaskimpulta ihan varmasti puuttuu. On eri jaksaa nostaa sata penkistä, kuin kyetä hallitsemaan vartaloaan, tuntea se.

IMG_4386-001

En väitä, että kehoni olisi täydellinen ja hallitsisin sen paremmin kuin sinä. Itseasiassa siinä on paljon kehitettävää, mutta halu kehittyä nimenomaan tuohon suuntaan on minulla olemassa. Ulkonäkökeskeinen treenaaminen on niin turhaa, mutta ei väärin. Jokainen treenaa omilla motiiveillaan. Tietysti vahvalla kokonaisuudella saadaan bonarina myös tuo kiva ulkomuoto, mutta omaksi motivaattorikseni liikkua ei vaan enää riitä peilikuva. Haluan jotain enemmän ja kokonaisuuden kannalta koen, että kehonhallinta, sekä parempi tunteminen on se oma väyläni.

Sisällytän lähestulkoon jokaiseen salitreeniini nykyään kehonpainolla tehtäviä harjoituksia. Se tuo tekemiseen monipuolisuutta, vaikka painoista puolestaan saadaan sitä maksimaalista vastusta. Näitäkin kahta voi toki yhdistää. Viime päivinä treenit ovat taas kulkeneet ja tällä hetkellä kehossa on aika vahva fiilis. Lenkit ja sali ovat toimineet treeneinäni jo pitkään, mutta silti aina välillä kaipaan jotain muutakin. Pilatesta treenaan välillä kotona Youtuben avulla mutta hotjooga on tällä hetkellä se mikä eniten kiinnostelisi. Joogassa kuulemma nimenomaan oppii sitä kehonhallintaa joka itseäni kiinnostaa. En kuitenkaan ole kiinnostunut siitä lajin henkisestä puolesta, joten haluaisin johonkin kurssille jossa opettaja keskittyisi sen henkisen höpinän sijaan enemmän niihin liikkeisiin. Olisiko teillä vinkata täältä Helsingistä jotain hyvää joogastudiota aloittelevalle? Ja nimenomaan edellä mainituin speksein?

IMG_4403-003

Suhtaudun nykyään kehooni suurella rakkaudella. Toki on päiviä ettei se ihan hurjasti miellytä, mutta harvemmin. Pyrin keskittämään energiani peilikuvan sijaan nimenomaan siihen kropan toimivuuteen ja vahvuuteen. Minulla on keho joka on terve ja jolla kykenen liikkumaan, se on tärkeintä. Oma kroppa tuntuu tänä päivänä myös enemmän kodilta, kuin koskaan aikaisemmin. Tunnen sen paremmin, tiedän sen oikut ja myöskin ne positiiviset puolet. Tämä on mun kroppa ja tässä minä tulen elämään seuraavat elinvuoteni. Vartalostaan on turha pyrkiä pois, sillä se ei ole mahdollista.

Kehoitankin jokaista opettelemaan kehonsa tuntemista. Hallintaa, toimivuutta ja ylipäänsä tiedostamaan miten se oma vartalo pelaa. Venytteleminen, liikeratoihin ja lihakseen keskittyminen treenatessa, kehonpainolla tehtävät harjoitukset, tasapainoilu… Nämä kaikki ovat väyliä oman kehon löytämiseen. On oikeasti aika surullista kuinka kauan itsekin elin tuntematta kroppaani. Vieläkään tuo tunteminen ei ole sataprosenttisen täydellistä mutta onneksi suunta on oikea.

Millaisia treenitavoitteita teiltä löytyy tähän syksyyn? Onko muilla kenties samanlaisia fiiliksiä vartalonsa tuntemisen ja hallitsemisen suhteen? Olisi mielenkiintoista kuulla ajatuksianne!

On my way

8 vastausta artikkeliin “Tunne kehosi”

  1. Suosittelen ehdottomasti joogaa! Itse vuoden sitä harrastanut ja elämäntavaksi voisin nykyään sen kuvailla(jokapäiväistä). Lisää itsevarmuutta ja kehonhallinta paranee huomattavasti. Itse olen kiinnostunut sen henkisistäkin puolista jotka on yllättävän hyödyllisiä ja auttaa eri elämäntilanteissa.
    Itsellä olisi myös tavoitteena oman kropan tunteminen ja hallitseminen paremmin ja tietty voimaa haluan paljon enemmän lisää :D

    • Mukava kuulla! Mitä tarkoitat tuolla, että lisää itsevarmuutta? Ihan mielenkiinnosta kyselen. :)

  2. Just muutama viikko sitten juttelin ystäväni kanssa omista syksyn ”tavoitteista” ja siitä kuinka nimenomaan haluan nyt keskittyä kropan toimivuuteen ja siihen että on oikeasti kokonaisvaltaisesti hyvä olla. Etenkin viimeisen puolen vuoden ajan kehohuolto on tullut laiminlyötyä ihan ennätyksellisen hienosti ja sen kyllä tuntee.. Havahduin siihen että en muistanut koska viimeksi olisi ollut sellainen tilanne ettei sattuisi mihinkään. Jos joka viikko on se fiilis että ei huvita kyykistyä poimimaan jotain lattialta koska on paikat niin jumissa, niin jotain pitää tehdä.. :D Haluan pystyä toimimaan hyvin ja lisätä liikkuvuutta ym. mitä kyllä löytyy kun vaan jaksaa vähän nähdä vaivaa(mm. venyttely…). Lisäksi koitan saada kropan noin muutenkin toimimaan kunnolla, mm. hormonitoimina on aivan sekaisin.
    Nyt onkin ollut yllättävän vaikea irtautua pelkistä kovista treeneistä. Eiköhän se tästä pikkuhiljaa! Jooga ja pilates ovat tulleet täälläkin lukkariin ja tarkoitus olisi jatkaa tällä linjalla. Ensimmäinen jooga-tunti pitkästä aikaa oli aika karsea, mutta ihan vain koska ei ole hetkeen tehnyt. Muutamakin tunti niin helpottaa varmasti!

    Olisi kiva kuulla vinkkejä miten höllätä ilman morkkista tms. Myös hormonitoiminta-jutut kiinnostaa aina! Nekin kuitenkin aikas vahvasti liittyy tuohon kehon tuntemiseenkin, ainakin omalla kohdallani.
    Kiitos taas hyvistä postauksista, aina kiva lukea hyviä juttuja! :)

    • Hyviä pointteja! Juuri tuota minäkin tarkoitan. Kropan ei kuuluisi olla jatkuvasti lukossa tai jumissa. Erityisen hyviä tavoitteita siis!

      Ja kiitos postausideoista, laitetaas korvan taakse. :)

  3. Itsekin vierastin alussa sitä joogan ”hihhulihengittämistä” ja hengellisyyttä. Menin Les Millsin body balance tunnille elixiaan ja sille tielle jäin. Siinä tehdään liikkeitä suht reippaasti musiikin tahtiin eikä tarvitse kuunnella vierustoverin syvää joogahengitystä kun musiikki peittää sen :D Aloitin balancen 1,5v sitten jolloin en saanut sormenpäitä kunnolla lattiaan. Nyt menee lähes koko kämmen ja päälläseisonnat onnistuu kun keskivartalon syvät lihakset ovat kehittyneet joogan ansiosta. Nyt treenaan spagaattia :) Reilun vuoden balancessa käytyäni aloin kuin aloinkin ymmärtämään mistä joogassa on kyse ja nykyään harrastan kynttilänvalossa hengittelyä, joogaa ja meditaatiota usein ennen nukkumaan menoa. Käyn myös ashtangassa ja hot joogassa.eli hurahdus tapahtui heh.

    • Okei, no mutta jos se tuntuu sinusta hyvältä niin miksipäs ei. :) Tärkeintä on tehdä niitä asioita joista nauttii.

  4. tee treenipäiväkirjaa! ois kiva kuulla, miten treenaat esim. viikon aikana!

    • Kiitos toiveesta, hyvä idea! Voisin siis toteuttaakin. :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta