Mistä koostuu ravitseva ja monipuolinen aamiainen?

Aamiainen on päivän tärkein ateria ja sillä pystymmekin todella vaikuttamaan siihen millaisella energialla uuteen päivään starttaamme. Näin alkavan viikon ja maanantain kunniaksi onkin hyvä miettiä millainen on hyvä aamiainen? Ei ole missään nimessä yhdentekevää millä päivän aloitamme, vaan sillä on oikeasti aika suuri merkitys.

img_8477

Itsehän olen todellinen aamupalaihminen. Rakastan kaikkea raikasta ja tuoretta mitä aamiaiseni  sisältää. Pyrinkin aloittamaan aamuni hyvällä ja ravitsevalla safkalla, jolla on sitten ilo uutta päivää starttailla. Tuo päivän ensimmäinen ateria nimittäin käynnistää moottorimme ja rytmittää tulevan vuorokauden ruokailut. Jos panttaamme aamiaisen, todennäköisesti ahmimme lounasta ja mahdollisesti kaikkea muutakin lopun päivää.

Oma aamiaiseni onkin oikeastaan yksi tuhdeimmista aterioista päivässä ja pärjään sillä tavallisesti useamman tunnin ajan. Arkena aamiainen on toki yksinkertaisempi kuin viikonloppuina, jolloin saatan panostaa siihen toden teolla. Vaikka nykyään työaikani vaihtelevatkin, on mieleeni silti iskostunut ajatus siitä, että viikonloppuisin nautitaan hieman runsaampaa  buffetmaista aamiaista. Usein ostankin viikonlopuksi jotain extraa, jolla sitten sitä aamuani käynnistelen. Rakastan myös brunsseja ja aamiaisia kahviloissa -ja ravintoloissa!

img_8400

Mutta millainen on sitten hyvä aamiainen? Kuinka paljon aamiaisella tulisi syödä ja ylipäänsä mitä tulisi syödä?

Itse olen sitä mieltä, että aamiaisella kannattaa nauttia nimenomaan niitä ruokia joista pitää. Älä syö puuroa jos se tuntuu pakkopullalta, vaan aloita päiväsi vaikka muutamalla palalla leipää tai ravitsevalla smoothiella. Tärkeintä on valita jotain sellaista, mikä menee alas pakottamatta. Ei ole myöskään tarkoitus ahtaa itseään ähkyyn, vaan syödä sopivasti. Siten, että olo on täysi mutta kuitenkin energinen.

Minähän olen monet kerrat maininnut teille siitä, kuinka omaan aamuuni lämpimät puurot eivät sitten millään iskostu. Lämpö yhdistettynä suureen määrään hiilareita väsyttää ja siksipä nimenomaan keitetyt puurot ovat kohdallani iltaruokaa. Myös leipä tekee herkästi saman efektin. Täällä ollaankin ehdottomasti aamusmoothien/smoothiebowlin tai banaanipannareiden ystäviä! Myös kylmä tuorepuuro tai chiavanukas toimii super hyvin. Tuhdin munakkaan olen ottanut myös  toisinaan osaksi aamujani ja itseasiassa se passaa myöskin erinomaisesti, vaikka lämmintä onkin!

img_8391

img_8471

Mielestäni hyvä ja ravitseva aamiainen koostuu ainakin seuraavista elementeistä:

  • Ravitseva pääruoka kuten puuro, smoothie, pari palaa (kaura)leipää tai vaikka ne banaanipannarit.
  • Marjat tai hedelmät, joita voidaan yhdistää edellä mainitsemieni lisukkeeksi tai vaikka puristaa tuoremehuksi. Nam!
  • Kasviksia ja jotain vihreää. Jos syöt leipää, laitathan päälle paljon vihreää ja muita kasviksia. Jos taas teet smoothien laita sekaan vaikka lehtikaalta, mintunlehtiä ja selleriä. Munakkaaseen puolestaan on helppo upottaa kaikkea terveellistä vihreää.
  • Proteiinia ja hiilareita sopivassa suhteessa. Vaikka keittiövaakaa en käytä, mietin aina hieman sitä, että onhan aamiaiseni tasapainossa. En esimerkiksi syö pelkästään leipää tai kananmunia. Pyrin yhdistämään eri elementtejä sopivassa suhteessa. Kiteytettynä tekemään aamiaisestani monipuolisen!
  • Hyviä rasvoja. Tämä on myös erittäin tärkeä kohta mikä helposti unohtuu. Aamiaisen tulisi kin siis sisältää hyviä rasvoja edes jossain muotoa. Hyviä lähteitä ovat esimerkiksi avokado, pähkinät ja mantelit. Myös hamppuöljyn lorauttaminen smoothien tai puuron sekaan toimii!
  • Runsaasti vettä. Käynnistän aamuni poikkeuksetta muutamalla vesilasillisella, sillä keho on kuiva yön jäljiltä. Aamiaisen syönnin yhteydessä en hirveästi vettä nauti, mutta taas kahvikupillisen jälkeen kyllä. Jos haluat tehostaa veden vaikutusta, tee ihoakin elvyttävää sitruunavettä.

img_8388

Jos inhoat aamiaista etkä ole sitä koskaan pystynyt syömään, suosittelen kokeilemaan jotain sellaista aamupalaa joka voisi sinulle maistua. Valitse vaikka lemppari välipalasi tai joku sellainen juttu, jonka syömisestä tavallisesti nautit? Usein aamuisin toimii myös pieni odottelu jos ruoka ei ihan samantien heräämisen jälkeen uppoa. Aamiaisen voi ottaa myös mukaan töihin ja syödä vasta toimistossa koneen äärellä. Tärkeintä on kuitenkin nauttia se aamiainen, tavalla tai toisella. Kahvi ei ole aamupalaa, se tulisi jokaisen muistaa.

Mites teidän aamupala tottumukset? Olette niitä joille aamiaisen syöminen on suuri nautinto, vai syöttekö vaan jotain pikaisesti ennen töihin lähtöä? :)

On my way

16 vastausta artikkeliin “Mistä koostuu ravitseva ja monipuolinen aamiainen?”

    • Siinä on vihersmoothie, jonka päällä on sitten mustikoita, banaania, kiiviä, auringonkukansiemeniä ja kookoshiutaleita.

      Smoothiessa on banaani, pakastemangoja, lehtikaalta, spirulinaa, ashwagandhaa, tyrnirouhetta, hunajaa, casheweja, menteleita, GO ON- soijarahkaa, kaurajuomaa, MSM-jauhetta, macaa… Unohtuikohan joku? :)

  1. Olin aikoinaan tosi huono syömään aamupalaa ja eihän siinä sit hyvin käyny iltapäivällä, kun tuli ahmittua kaikkea. Nykyään syön joka aamu aamupalan. Teen yleensä valmiiksi illalla tuorepuuron jääkaappiin joko marjoista tai banaanista sekä pinaatista/saksanpähkinöistä. Nyt ajattelin kokeilla seuraavaksi suklaatuorepuuroa raakakaakaojauheesta. Mulle aamut on tosi kiireisiä, kun tulee nukuttua aina niin pitkään, kun mahdollista, joten aikaa ei ole sen kummallisempaa aamupalaa tehdä. Pitäisi kyllä petrata siinä, että nousisi edes vähän aikasemmin sängystä, ettei puuroa tarviisi ihan viidessä minuutissa yrittää vetää. Välillä olen myös töihin ottanu aamupalan mukaan. Viikonloppusin kun on aikaa tykkään tehdä esim. banaanilettuja tai munakasta aamupalaksi :)

    • Mutta tärkeintä onkin nimenomaan se, että sen aamiaisen nauttii. :)

      Ja itseasiassa nuo tuorepuurothan ovat nimenomaan ihan super hyviä, sillä ne voi laittaa sinne jääkaappiin yöksi tekeytymään. Aamulla vaan sitten nassuun. :)

  2. Mulla on jo useamman vuoden ajan vakkari aamiaiseen kuulunut puuro eri lisukkeilla. Tällähetkellä 80g kaurahiutaleita veteen-> pari kananmunaa sekaan ja ehkä vähän mausteita ja päälle viimeisenä 100g marjoja ja avokado, nam!

    • Kananmunaa ja kaurahiutaleita? Kuulostaapas hurjalta. :D Mutta tärkeintä tietysti, että sinulle maistuu! :) Aamiaisesi on kyllä tuhti, joten uskoisin tuolla jaksavan aika pitkällekin päivään.

  3. Minulla olisi postausehdotus, joka ei varsinaisesti liity tähän aamupalapostaukseesi. Voisitkohan tehdä postauksen maidottomasta ja gluteenittomasta palautusruoasta / -juomasta kuntosalitreenin jälkeen? Olisikohan esim. soijajogurtti tai keitetty kananmuna hyvä vaihtoehto? Treenaan kerran viikossa lihaskuntoa kuntosalilaitteilla puoli tuntia + kuntopyöräilen lopuksi 15 min, enkä tiedä, olisiko minun syytä nauttia jonkinlainen palkkari jo pukukopissa näinkin kevyen treenin jälkeen. Salilta kävelen kotiin ja syön lämpimän ruoan treenistä puolen tunnin tai tunnin sisällä. Olen vastustanut palkkaria myös siitä syystä, että en ikään kuin haluaisi ylimääräisiä kaloreita ruoasta, kun olen kuitenkin menossa pian kotiin syömään lounasta. Vinkit siis tulisivat enemmän kuin tarpeeseen joko postauksen tai vastauksesi muodossa! :)

    • Kiitos postausideasta!

      Saatan kirjoittaa tästä ihan postaustakin, mutta tässä vastaus kuitenkin lyhykäisyydessään… Eli mielestäni et välttämättä tarvitse. Jos syöt puolentunnin tai tunnin päästä treeneistä. No ehkä jos venyy tuntiin, nappaisin vaikka banaanin pukukopissa mutta jos pääset ruoan ääreen jo 30 minuuttia suorituksen jälkeen, riittää se varmasti aivan hyvin. Ja koska mitä ilmeisemmin puhutaan kevyehköstä treenistä vielä kuitenkin…

      Mielestäni palkkareita ei kannata vastustaa kalorit mielessä. Ylipäänsä kaloreiden kyttääminen on aika turhaa jos olet tavallinen liikkuja. :) Mieti ennemmin sitä, ehtiikö sinun tulla kova nälkä tai heikottaako siinä kohtaa, kun pääset syömään? Treenien jälkeen on tärkeää saada ravintoa jotta kehitystä tapahtuu. Jos tuntuu, että haluan palkkareita kokeilla, niin kokeile ihmeessä. Et siinä mitään menetäkään. Itse en niistä henkilökohtaisesti pidä mutta joillekin ne sopivat!

      Minä tulen myös aina salilta suoraan himaan ja teen täällä ruokaa. Jos ruoanlaitto venyy, nappaan jotain jääkaapista suuhun. Minulla ei kuitenkaan ole mitään tiettyä mitä suosin. Välillä se on kylmä keitetty kananmuna ja toisinaan pala kauraleipää lisukkeineen. Syön kuitenkin aina aika pian treeneistä kunnon ruokaa joten mitään hirveitä välipaloja en ala tosiaan syömään.

      Toivottavasti tästä oli jotain apua! :)

  4. Täällä kans yksi, joka rakastaa aamupaloja! :) Mulla on myös yleensä aina aamuisin ihan kunnolla nälkä, joten senkin puolesta jo pakko syödä kunnon aamiainen. Haluan, että aamuisin on kunnolla aikaa syödä, en ikinä pystyisi vaan kiireessä nappaamaan jotain omenaa. Niinä parina kertana kun joskus olen noin toiminut, on olokin ollut todella heikko. Itse syön usein puuroa, tykkään vaihdella aina vähän erilaisia versioita ja lisään mukaan aina jotain hyvää rasvaa. Tänä aamuna esimerkiksi keitin mantelimaitoon, pilkoin sekaan yhden hapokkaan omenan ja maustoin piparkakkumausteella ja päälle vielä nokare maapähkinävoita, oi nam! :) Itselleni kans tärkeää, että aamiainen sisältää hiilareita, proteiinia ja rasvaa, silloin jaksaa hyvin lounaaseen asti. Usein syön vaikka tuollaisen puuron lisäksi vielä keitetyn kananmunan. Myös tuorepuuroja tykkään väsäillä. Joskus jos puurot kyllästyttää, saatan syödä kauraleivän juustolla ja kasviksilla, kananmunaa ja jotain hedelmää. Ja kuppi kahvia on aamulla ihan ehdoton! Ja myös tuo vedenjuonti ihan ensimmäisenä ennen mitään muuta on tärkeä aamurutiini.

    Mukavaa alkanutta viikkoa! :)

    • Kuulostaa hyvältä. :) Ja nimenomaan, aamiainen kyllä starttaa päivän ja sitä ei kykene välistä jättämään tai olo on ihan hirveä lopun päivää.

      Sinnekin mukavaa viikkoa!

  5. Mä oon aamuihminen ja haluan työaamuinakin, että mulla on aikaa rauhassa syödä hyvä aamiainen, joka lähes poikkeuksetta on puuroa. Puuron päällä marjoja, macaa ja chiasiemeniä yleensä :)

    • Se on monille tärkeää. :)

      Ja puuro myös tuntuu olevan aika suosittu aamiainen. Jos siitä tykkää ja jos se toimii aamujen käynnistäjänä, niin ehdottomasti kannattaa tosiaan puurolla porhaltaa. Kuitupitoinen ja terveellinen aamiainen. :)

  6. Aamupalat, ja erityisesti rauhalliset aamukahvi-hetket kuuluvat nykyisin myön mun lemppareihin :-) Kiitos muuten kivasta blogista, olen löytänyt tänne vasta hiljattain ja päivittäin käyn kurkkimassa uusia postauksia. Kirjoitat monipuolisesti erilaisista aiheista, joista saa hyviä, ARKISIA, käytännönvinkkejä ! Jatka samaan tapaan :-)

    • Nojoo, mä rakastan myös hitaita aamuja. <3

      Ja mahtavaa kuulla, että olet viihtynyt. :) Toivottavasti näin on jatkossakin!

  7. Aamupala on ehdottomasti syötävä ja hirveä nälkäkin on aamulla vaikka onkin syöty ennen nukkmaanmenoa. Olen aina syönyt elämässäni aamupalan, joskus se sisälti vaan niitä sokeri jogurtteja, leipää tm.. Mulla aamupala on toiseksi suurin annos (kalorien mukaan) ja siinä on 90g kaurahiutaleita, 100g raejuustoa, mustikoita ja lisäksi vielä kahvi + öljyt ja ehkä vielä leipääkin pala. :D

    • Kuulostaa hyvältä. :) Ja aamulla tosiaan pitääkin syödä! Muistaakseni neljännes päivän ravintotarpeesta tulisi saada aamiaisella.

      Itselläni on harvoin aamulla hirveä nälkä, koska syön illalla nukkumaan mennessäkin. Inhoan nälkäisenä nukkumista ja siksi itse syön vaikka kello kaksitoista jos nälkä iskee. :D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta