Kun lisäsin ruokavaliooni hiilareita

Useampi teistäkin varmaan muistaa ajan jolloin karpattiin tai elettiin VHH -dieetillä? Kauppojen hyllyt täyttyivät vähähiilarisista leipävaihtoehdoista ja pastan syöminen oli suorastaan syntiä. Itsekin myönnän tuolloin ostaneeni vähähiilarista leipää ja vältelleeni pastaa, sekä riisiä. Kyllä, minäkin hurahdin kyseiseen ruokavalioon ja vaan siksi, koska muutkin.

Muistan, kuinka tuolloin olin hyvin usein nälkäinen ja saatoinkin syödä yhtäkkiä kerralla todella paljon hiilihydraatteja. Siis silloin, kun repsahdin. Leipä maistui suorastaan taivaalliselle ja se himo mikä siihen saattoi tulla oli aivan käsittämätöntä. Monta palaa meni kuin tuosta vaan ja patonki maistui niin jumalaiselta! Kyse oli luonnollisestikin siitä, että kehosta puuttui jotain ja tässä tapauksessa vähintään ne hiilarit. Toki tuolloin söin muutenkin hyvin epämääräisesti, joten varmasti kokonaisuudessaan kroppani kaipasi lisää polttoainetta. Myös makeanhimo vaivasi todella usein ja karkkia saattoi upota kerralla puolikin kiloa.

img_0232

Onneksi nuo ajat ovat olleet takanapäin jo useamman vuoden ajan. Pitkään olenkin syönyt monipuolisesti kuitenkaan kiinnittämättä tarkkaa erityishuomiota mihinkään tiettyyn osaan ruokavaliossani (hiilarit, proteiini, rasvat…). Syön oikeastaan kaikkea mitä vatsani vaan kestää ja mikä hyvältä suussani maistuu! En syö päivästä toiseen samaa safkaa samalla kellonlyömällä, enkä tosiaan minkään dieetinkään mukaan. Itselleni sopiikin parhaiten todella vapaa tapa ruokailla, ilman minkäänlaista stressiä. En myöskään himoitse erityisesti mitään tiettyjä ruoka-aineita tai kärsi enää samanlaisista makeanhimoista, kuin ennen kärsin.

Viime viikkoina ruokavalioni on kuitenkin koostunut huomattavasti hiilaripitoisemmasta safkasta, kuin aikaisemmin. Tähän ei ole oikeastaan sen kummempaa selitystä kuin se, että olen halunnut syödä vähemmän ulkona ja tehdä enemmän ruokaa kotona. Pasta -ja riisiruoat (gluteenittomat) ovat hyvin helppoja valmistaa ja niistä syö aina kahtena päivänä. Olen siis opetellut myös tätä säästeliäämpää ruokakulttuuria, että samaa ruokaa syödään rasiasta vielä huomennakin. ;) Nimenomaan runsas hiilarisissa ruoissa se toimii, mutta esimerkiksi salaatissa ei. Salaatti on syötävä samana päivänä sillä huomenna se on jo vetistä ja pahaa.

img_0246

Olenkin mutustanut nyt pastapitoisia ruokia jo useamman viikon enemmän, kuin aikaisemmin ja huomio, jonka olen kropassani tehnyt on aika yllättävä! Sitä, kun niin helposti ajatellaan, että pastalautasellinen turvottaa ja kerää nestettä, niin kohdallani on käynyt kyllä aivan päinvastoin. Aineenvaihduntani on toiminut mielettömän hyvin, treenit ovat kulkeneet fyysisellä tasolla erinomaisesti ja olen jaksanut useamman tunnin lounaan jälkeen ilman välipaloja. Oloni on ollut suorastaan voimaantuneempi.

Myös kropan tiivistymiseen, eli kiinteytymiseen olen kiinnittänyt huomiota. Vatsaa ei turvota laisinkaan ja se on kokoajan erityisen slimmi, samoin farkutkin tuntuvat löysemmiltä. Ei sillä, että nuo kaksi ulkoista seikkaa nyt olisivat mitään syitä jatkaa ruokavalion kanssa, mutta kyllähän tuollainen pistää silti miettimään! Varsinkin, kun reaktio on päinvastainen mitä voisi ehkä odottaa hiilareiden määrän lisäämisestä.

img_0286

Syy miksi aiheesta halusin kirjoittaa on nimenomaan se, että haluan avata ehkä joidenkin silmiä asian suhteen. Hiilari ei ole automaattisesti se pahis, vaan ne saattavat todella toimia osan kropalle erityisen hyvin! Varsinkin me salilla tai lenkkipolulla treenaavat tyypit, me tarvitsemme koneistoomme hiilihydraatteja enemmän tai vähemmän. On eri jos istut päivät pitkät toimistossa ja illat makaat sohvalla, silloin hiilareiden määrään kannattaakin kiinnittää huomiota. On kuitenkin turhaa syödä vähähiilihydraattisesti mikäli kroppasi niitä sietää ja voit hyvin niitä syödessäsi.

Toki hiilareiden lähteisiin ja laatuun kannattaa luonnollisestikin huomiota kiinnittää. Jos kroppasi ei pastaa (edes gluteenitonta) tai riisiä siedä, ovat esimerkiksi kauraleipä, marjat ja kasvikset erinomaisia hiilihydraattien lähteitä. Mikä kullekin nyt vaan toimii parhaiten. Ja tietenkään kaikkien urheilevienkaan ei ole pakko hiilaripainotteisesti syödä. Olen vaan yksi elävä esimerkki siitä mitä hiilareiden huomattava lisääminen saattaa aikaansaada. Minulle toimii  selvästi erinomaisesti, sinusta en ole varma. Kokeilemalla voit tämänkin selvittää! Jo parin viikon runsaampi hiilareiden käyttö varmasti paljastaa miten ne kroppaasi vaikuttavat. Onko muutos positiivinen vai negatiivinen.

img_0237

Onko kukaan muu huomannut vastaavaa, että hiilareiden ruokavalioon lisääminen vaikuttaisikin vain positiivisin tavoin sen turvotuksen ja tukkoisen olon sijaan? Olisi mielenkiintoista kuulla miten teidän kroppanne hiilareita kestää ja mistä lähteistä ne hankitte? :)

On my way

21 vastausta artikkeliin “Kun lisäsin ruokavaliooni hiilareita”

  1. Vaikuttaa siltä, ettet hiilihydraatteja karsiessa korvannut niitä rasvalla, mikä onkin karppaamisen perusidea. Siitä saattavat johtua kuvailemasi ”oireet”. Mutta hienoa jos olet löytänyt sinulle sopivat syömistavat. :)

    • En todellakaan korvannut, hyvä huomio. Tuolloin söin myös rasvattomia tuotteita huomattavia määriä, hyi. Nykyään syön hyviä rasvoja ja paljon. Rasvat hankin pääosin pähkinöistä, manteleista, oliivi -ja hamppuöljystä, kookosöljystä ja avokadoista. :)

      Niin, no ilmeisesti. Tai ainakin sitä voi jatkossakin kiskoa pastaa niin paljon kuin napa vaan vetää. ;)

    • Hei, samaa epäilen itsekin. Itselläni taas nälkä ja makeanhimo pysyy kurissa vähähiilarisella ja tätä oon noudattanut jo vuosia, huomaa jos vetää enemmän hiilareita niin niitä himoitsee koko ajan lisää, varsinkin sitä sokeria, siihen jää koukkuun kun kroppa tottuu.. Itselläni positiivisia vaikutuksia hormonitoimintaan ja ihon kuntoon (olen kärsinyt murrosiästä lähtien hormonaalisesta aknesta), vatsantoimintaan ja yleiseen vireystilaan/mielialaan, tästä syystä en tästä luovu :) Monelle karppaus on tuonut helpotusta moniin terveysongelmiin (diabetes yms), joten kyseessä ei ole mikään trendi vaan monen kohdalla elämäntapa.

    • Eikä tarvitse edes epäillä, vastasinhan kommenttiin etten todellakaan lisännyt. Mainitsin muutenkin postauksessa että ruokavalioni oli tuolloin muutenkin rempallaan. Enkä sanonut että karppasin vaan nimenomaan poimin juttuja vhh-dieetistä. Ihan vaan korjatakseni. :)

      Tämä on tosiaan hyvin yksilöllistä ja toisille varmasti sopii karppaus. Itse koen tällä hetkellä, että tämä tapa ruokailla on minulle hyvästä jos voin hyvin. Ja viljat nautin tosiaan gluteenittomina jolla on varmasti myös vaikutuksensa. :) Ja tällä tavalla ei ole tosiaan mitään sokerihimojakaan kuten mainitsin. Kaikki on selvästi aika yksilöllistä! Toiselle sopii toinen ja toiselle toinen.

      Kivaa marraskuuta sinne!

  2. Moi! Täällä eräs jonka kroppa sietää hyvin hiilaria. Periaatteeni on, että syön niitä joka aterialla jonkin verran (yleensä ajoitan runsaammat hiilarit treenin ympärille jotta kroppa hyödyntäisi ne ja treenikin kulkee!). Treenaan salilla tällä hetkellä 2-3 kertaa viikossa. Hiilarin lähteinä käytän kaurahiutaleita, pastaa, riisiä, hedelmiä, marjoja ja kasviksia. Syön melko harvakseltaan leipää muttei sekään ole ”kielletty”:-) En laske kaloreita tai stressaa syömisistä, olen vuosien saatossa oppinut kuuntelemaan kehoani mitä se tarvii ja milloin. Ja kunnossa on pysytty ;-)

    Hurahdin myös viitisen vuotta sitten karppaamiseen koska mieheni halusi laihtua, ja minäkin tyhmä halusin, vaikkei jälkikäteen ajateltuna ollut edes tarvetta! Se ruokavalio ei toiminut mulla. Olin ihan surkean näköinen (=liian hoikka) ja minua vaivasi juuri tuo kuvailemasi makeanhimo. Aina kun annoin itselleni luvan herkutella, pystyin vetämään järjettömät määrät kaikkea mättöä ja siitäkös vatsa tykkäsi.

    Kokeilujen kautta olen siis oppinut syömään itselleni sopivalla tavalla. Voi kun kaikki muistaisivatkin, että vaikka mikä olisi tämän hetken trendiruokavalio, se ei välttämättä sovi juuri sinulle. On toki hyvä olla ravintotietoinen ja se tietoisuus ohjaa tekemään niitä hyviä arjen valintoja.

    P.s. Kiitos vielä ihanasta blogista! <3 Sinulla on monesti ajattelemisen aihetta antavia tekstejä ja kaikki muu on kivaa vastapainoa niille :-)

    • Niin, juuri näin. Kullekin toimii oma tyylinsä. :)

      Itse uskon, että toisilla nimenomaan karppaus on painonhallinnan avainsana jos kroppa on esimerkiksi sellainen, että kerää herkästi ylimääräistä. Itse olisin varmasti myös aivan luuranko jos alkaisin ruokavaliotani ihan hurjasti rajoittamaan ja nimenomaan hiilareita välttämään. Mutta eihän sitä toisaalta tiedä.

      No jokatapauksessa näin on hyvä ja se on tärkeintä! Ja kiva kuulla, että sinullekin löytynyt sopiva tapa syödä! :) Mahtavaa!

      Ja kiitos palautteesta, merkkaa paljon. <3

  3. Mä ajattelen että kroppa tarttee kaikkia ravintoaineita sopivassa suhteessa, se kultainen keskitie. Ja nimenomaan kuten sanoit, hiilareiden laatuun ja lähteeseen tulee kiinnittää huomiota, niin kuin muidenkin ravintoaineiden laatuun ja lähteisiin tulee kiinnittää huomiota.

    • Juurikin näin. :) Todella samoilla linjoilla kanssasi.

  4. Moikka Jutta!

    Saman olen itsekin todennut! Jos sulla on vinkata jotain hyviä gluteenittomia pastamerkkejä, niin mielelläni kuulisin! :)

    • Kiva kuulla. :) Itse käytän Sam Mills Pasta d`oroa. Myydään esimerkiksi Alepassa ja Ässässä. Pidän tuon mausta ja koostumuksesta! Kaukana jauhomaisesta.

  5. Hei, oon itse myös hurahtanut vähän jokaiseen ruokavaliovillitykseen mitä tässä aikuisiällä on muotiin tullut 😁 Ensimmäinen oli juurikin karppaus, elin jonkin aikaa pitkälti kananmunilla,lihalla ja raejuustolla. Paino putosi mut niin putos myös treenitehot. Toki en varmaan kiinnittänyt rasvojen saantiin riittävästi huomiota myöskään! Sitten tuli maidottomuus ja gluteenittomuus, olin tosi ehdoton ja jälleen paino putosi, söin kuitenkin hiilaria ja olin tarkkana rasvojen saannista. Eli olo ja jaksaminen oli hyvää mutta sen ruokavalion ylläpitäminen kauhean työlästä. Nykyään syön kaikkea mikä omalle kropalle sopii. Kauraleipä on herkkua ja maitotuotteista oon ottanut takaisin raejuuston, turkkilaisen jogurtin ja joskus ruuanlaitossa tulee käytettyä kermaa ja voita. Mutta summasummarum, mulle hiilarit ei oo enää mörkö, kunhan ne tulee hyvistä lähteistä. Rakastan pastaa ja meillä kuluu gluteenitonta pastaa ja spagettia kotona kyllä ihan reippaasti kun liikuttua tulee kuitenkin. Oon myös huomannut, että erityisesti aamuisin jos lähtee treenaamaan, niin mulla täytyy olla aamupalassa jonkin verran hiilaria etten pyörry sinne salille tai jumppaan😅

    • Nimenomaan, tärkeintä on syödä juuri kuten itsestä hyvältä tuntuu ja mikä omalle keholle parhaiten sopii! Ja olen samaa mieltä, että hiilarit kyllä liikuttavat. Ne tekevät jollain tavalla sellaisen vahvan ja jaksavan olon. :)

  6. Itekki kokeillu jos jonkin moista. Palkkasin viime vuonna pt:n joka teki ruokavalion. (Olen normaalipainon alarajoilla) ja ruokavalio oli täysin naurettava nähden siihen etten mihkään fitness kisoihin ollut tähtäämässä vaan ihan perus treenari. Muistan kun puhuttiin ruuasta ja olin tehnyt pinaattikeittoa ja hän totesi että se kuulu niin sanottuun ”vapaa syönti päivään” kun ei ollut sitä perus kana riisi kasvismättöä vaan ihan perus kotiruokaa joka kuulosti siltä kun olisin pahaakin syntiä tehnyt 😂 Itse uskon kanssa lähinnä kohtuuteen ja teen ja syön ihan perus suomalaista kotiruokaa näistä pinaattikeitoista ja makkarasopista lähtien enkä koe siitä ”huonoa omaa tuntoa” jumppailua 2-3krt viikossa. karkkipäivä kerran viikossa 😜

    • Joo ei siis millään pahalla personal trainereita kohtaan, mutta kyllä heidän tehtävänään olisi mielestäni miettiä ruokavaliota muultakin kantilta, kuin sen saman litanian mukaan mikä niissä kirjoissa opetetaan. Ja tästä olen kuullut siis todella monilta. Aina määrätään se sama ruokavalio. Kanaa, kasviksia, maitorahkaa ja mehukeittoa. :D

      Ja jos mietitään, että hyvin ylipainoinen vaikka siirtyy siitä roskaruoan syömisestä tuollaiseen hajuttomaan ja mauttomaan ruokavalioon niin kyllä varmasti repsahdetaan! Mielestäni tuo osoittaa tavallaan vähän laiskuuttakin. Ei viitsitä perehtyä asiakkaaseen riittävästi. Onneksi olit kuitenkin itse fiksu ja ymmärsit mikä on oikeaa meininkiä! Pinaattikeittoon kenenkään dieetti kaadu. :)

  7. Kyllä kohtuus on se mikä ratkasee. Itekkin kokeillu millon mitäkin turhaa ruokavaliota ja paras on se, että syödään kaikkea mutta kohtuudella. Totaalikieltäytyminen on aiheuttanyt ainakin mulla vaan kamalan himon just siihen kiellettyyn ruoka aineeseen eikä tollasta kovin kauaa jaksa. Jossain vaiheessa sitä sortuu ja ahmii ihan mielettömän määrän just vaikka sitä leipää. :D
    Tietty jokasen sitten pitää vaan löytää se kohtuus, se ei välttämättä oo niin helppoa, ainakaan alkuun.

    Huomaan myös et talvella sitä alkaa himoita enemmän pasta/riisi ruokia, ihan vaan siks koska on kylmä.
    Kun tuut ulkoota pakkasesta ja sulla on kaks vaihtoehtoa: kylmä salaatti vai lämmin pastakulho hyvällä kastikkeella niin ei tarvii kovin pitkää arpoo kumpi lämmittäis vatsaa ja mieltä ;)

    • Täällä toimii täysin sama periaate! Kaikkea kohtuudella. :)

      Niin no se on muuten totta. Talvella myös keitot alkavat kummasti maistumaan vaikka kesällä niitä ei tule juurikaan syötyä. Ja lämmin ruoka ylipäänsä. Mutta eipä siinä, hyvä vaihtoehto tämäkin! :D

  8. Sama juttu täällä, ilman hiilareita ei oikein mun kroppa toimi samalla tavalla ja aineenvaihduntakin pelittää paremmin kun saa tarpeeksi hiilareita! Ite oon kanssa mennyt silloin trendin mukana vhh-ruokavaliolla hetken… onneksi oon tajunnut ettei se sovi mun kropalle kyllä laisinkaan, varsinkin kun treenaan monta kertaa viikossa! Nykyään vetelen joka aterialla hiilareita jossain muodossa joko hedelmistä ja vihanneksista tai gluteenittomista hiilarilähteistä, varmaan aika samankaltaisella ruokavaliolla meen kuin säkin! ;) ja siis toion musta kanssa jännä että hiilareita lisäämällä saattaa välillä lähteä sellaista ”pöhötystä” pois ja olo kevenee koska oon välillä huomannut saman ilmiön! :D varmaan johtuu osittain pikkusten välipalojenkin poisjäännistä…

  9. Mä syön paljon hiilareita ja jaksan treenata sekä pysyn ihan kuin itsestään hyvässä kuosissa. Kroppa sietää paremmin myös satunnaiset mätöt, kun jo lähtötilanteessa hiilaria tulee sisään reippaasti. Mättöjä tosin tekee harvemmin mieli. Hiilarinlähteinä kaikki mahdollinen, myös gluteeniviljat, mutta toki enemmän muita lähteitä ja vähemmän valkoista vehnää. Tosi tärkeänä pidän myös sitä, että hiilarit auttaa mua nukkumaan. Joskus aiemmin vhh-dieettejä kokeillessani alkoi aamuöinen valvominen. Illalla kunnon setti hiilareita, niin uni maistuu!

  10. Itselläkin on meneillään hiilihydraattien lisäyskausi vähähiilihydraattisen elon jälkeen, lähteinä pääasiallisesti riisi ja juurekset. Suurimpia muutoksia ovat olleet parempi palautuminen ja unen laadun parantuminen. :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta