Kuinka treenitauko vaikuttaa?

Vaikka takana onkin tällä hetkellä vaan parin viikon flunssasta johtuva treenitauko, haluan kirjoitella teille fiiliksiäni. Olen nimittäin useampaankin otteeseen maininnut, että oma kroppani jopa tuntuu saavan uutta pontta näistä tauoista! Ei sillä, että flunssan vuoksi olisi koskaan kiva olla treenaamatta, sillä kyseessähän on aikamoinen rasitustila elimistölle. Mutta ylipäänsä se ettei treenaa – mitä fiiliksiä ja olotiloja itselläni siitä herää?

img_5776

Vuosia sitten mulle oli todella iso kynnys olla treenaamatta edes viikkoa. Olenkin lukuisat kerrat treenannut puolikuntoisena verukkeella, koska kurkkuun ei satu eikä kuumetta ole – ei tässä mitään hätää ole. Totuus on kuitenkin se, että vaikka flunssa tuntuisi kutakuinkin parantuneen, saattaa siellä keuhkoissa olla silti vielä jotain jäämiä. Kuiva yskä ja räkä nenässä kertovat, että keho ei ole vielä täysin terve. Olenkin monet kerrat todistanut sen, kuinka flunssa on palannut nimenomaan liian aikaisen treenaamisen vuoksi. Jälkitaudit ovat useimmiten vielä niitä rankempia tauteja ja pahimmillaan piilevä tulehdus voi mennä jopa sinne sydänlihakseen. Korostankin todella sitä, että älkää treenatko sairaana saatika puolikuntoisena! Kroppa ei mene pilalle vaikka olisitte muutaman viikon liikkumatta. Sen sijaan jälkitaudeilla saatetaan saada aikaan todella pitkä treenitauko…

Olen ylipäänsä maininnut blogissani muutamaan otteeseen, että harrastan välillä ihan omasta tahdostani sellaisia viikon palauttavia treenittömiä jaksoja. Näiden jaksojen suosiminen lähti oikeastaan siitä, kun aikanaan lomareissulla huomasin millainen vaikutus treenaamattomuudella oli kroppaani. En tarkoita tällä sitä ettei kenenkään kannattaisi treenata mutta treenien määrää kannattaa välillä aidosti pohtia. Jos liikutaan viikosta toiseen ja vuodesta toiseen, keho saattaa olla jopa jatkuvassa ylirasitustilassa. Jos ei koskaan palautella paria päivää pidempään tai anneta keholle lomaa urheilusta – ei välttämättä edes osata kuvitella millainen vaikutus tuollaisella pienellä omalla lomalla on. Useimmiten nimittäin kuulee lähinnä niitä negatiivisia vaikutuksia. Kuinka väsyttää ja olo on tukkoinen… Uskon kuitenkin, että hyvin pitkälti nuokin fiilikset ovat henkisiä. Aivan liian moni kokee liikkumattomuudesta huonoa omaatuntoa ja saattaa jopa henkisellä tasolla kamppailla fiilistensä kanssa enemmän, kuin keho sitä tekee. Monella on myös morkkiksia syömisestä koska ei kuluteta samalla tavalla kuin treenatessa. Enää et voikaan syödä hyvällä omallatunnolla vaan pelätään lihomista. Nämä seikat laukaisevat stressin ja sittenpä se keho onkin tukossa.

img_5826

img_5774

Totuus on ainakin kohdallani ollut se, että silloin, kun en liiku kroppani kyllä pikkuhiljaa hieman pehmenee mutta samalla huomaan tietyllä tapaa kropassa kevenemistä ja sellaista rentoutumista. Lihasjumit lähtevät ja keho tuntuu ikäänkuin elinvoimaisemmalta. Ja puhun tässä nyt siis viikon tai parin jaksoista enkä siitä, etten liikkuisi enää ollenkaan. Uskon myös siihen, että jos pitää pieniä taukoja esimerkiksi salitreenistä, herkistyy lihas taas treeneihin palattua ihan eri tavoin. Hapenottokykykään ei muutamassa viikossa ihan hurjasti huonone, eli henkilökohtaisesti en kyllä usko kunnon hurjaan alenemiseen! Ja varsinkin jos puhutaan viikosta  – saadaan sillä toisinaan aikaan ehkä jopa enemmän hyvää, kuin huonoa. Jos kuitenkin aletaan puhumaan pidemmistä jaksoista, ovat negatiiviset vaikutukset kyllä aika selkeät. Siihen en tosiaan kannusta! Säännöllinen liikkuminen on kuitenkin elinehto terveydellemme.

Viikon treenitauon plussat:

  • Henkinen motivaatio kasvaa. Jos liikkuu vuodesta toiseen viikottain, saattaa motivaatio olla toisinaan hieman hukassa. Viikon loma treeneistä antaa kummasti uutta virtaa ja poweria. Henkinen motivaatio kasvaa ja kehossakin tuntuu olevan enemmän energiaa!
  • Olo kevenee. En tiedä onko kaikilla sama, mutta omassa kropassani salilla treenaamattomuus keventää oloa. Uskon tämän olevan jotain sellaista nesteiden vähenemistä, kun lihaksia ei pumpata. Tätä kautta on helpompi nimenomaan venytellä ja muutenkin palautella kehoa hellästi.
  • Keho lepää. Tämä on ehkä se tärkein kohta. Suorastaan tunnen kuinka kehoni nauttii levosta ja siitä, että se saa sitä kunnon riittävän ajanjakson. Vaikka treenaankin salilla vaan kolme kertaa viikossa tavallisesti – tekee viikon treenittömyys silti kutaa!
  • Aikaa on enemmän. Vaikka treeneihin menee omassa elämässäni päivästä vaan tunti, silti tuntuu kuin aikaa olisi enemmän kaikkeen muuhun! Siihen oheistoimintaan menee kuitenkin melkeinpä toinen tunti… Salille lähtö, valmistelu, salilta tullessa ruokailun nopea huolehtiminen, suihku…
  • Palaudumme. Monesti parin päivän palautuminen ei riitä ja siksipä toisinaan hieman pidemmät palauttavat jaksot tekevät kutaa! Pahinta on jos treenataan viikosta toiseen kuusi kertaa per viikko, eikä tajuta koskaan palautella pidempään. Tuosta ei valitettavasti seuraa pidemmällä aikavälillä välttämättä kovin hyvää keholle.

img_5797

img_5773

Miinukset:

  • Unenlaatu huononee. Tätä ei ihan välttämättä tapahdu vielä viikossa mutta parissa viimeistään. Liikunta nimittäin parantaa unen laatua ja auttaa ylipäänsä nukahtamaan paremmin.
  • Lihasvoima heikkenee. Viikossa ehkä aika snadisti mutta kahdessa jo enemmän. Itse kuitenkin koen, ettei se heikkene mitenkään merkittävästi. Aikalailla normaaleista painoista jatkan salilla viikon tauonkin jälkeen. Ehkä hieman varovaisemmin mutta kuitenkin.
  • Stressi saattaa ottaa valtaa. Monelle tosiaan pelkkä treenaamattomuus aiheuttaa stressiä, mutta myös työpaineet ja muu stressi saattavat jyllätä pahempina jos ei ole tapaa millä sitä purkaa. Monelle liikunta on nimenomaan keino vältellä stressiä tai vähintäänkin pitää se hallinnassa.
  • Vaatii itsekuria. Tällaiset palauttavat jaksot sopivat parhaiten ihmisille, joille treenaaminen on elämäntapa ja joilla ei ole vaaraa jäädä sille tielle. Jos siis yhtään koet, että treenaamattomuus saattaa nimenomaan laukaista kohdallasi sen, ettet enää menekään sinne salille – niin sitten en näitä jaksoja kyllä suosittele.

Enempää en nyt keksinyt negatiivisia puolia, sillä viikko on kuitenkin lyhyt aika olla liikkumatta ja omalla kohdallani vaikutukset ovat tosiaan olleet vaan positiivisia! Näitä jaksoja ei kuitenkaan ole tarkoitus pitää joka kuukausi vaan aina vähän silloin, kun sille tuntuu. Vaikka parin tai kolmen kuukauden välein. Jos elämässä on esimerkiksi kiireisempää on huomattavasti parempi pitää pieni tauko liikunnasta, kuin änkeä se väkipakolla kalenteriin. Joskus esimerkiksi sillä, että nukumme pidemmät yöunet sen sijaan, että heräisimme tunti aikaisemmin treenaamaan – saattaa olla se terveydellemme jopa parempi vaikutus.

Ja yksi tärkeä juttu on muuten myös se, että treenittömän jakson aikana ruokaileminen tulee pitää reilassa! Eli noudatetaan samanlaista ruokailutyyliä treenasimme tai emme. Treenaamattomuushan vie nälkää hieman pois koska kulutus ei ole enää yhtä kovaa. Kannattaa silti kuitenkin yrittää pitää rytmistä kiinni ja ruokailla riittävän usein ja monipuolisesti!

Millaisia kokemuksia teillä on treenittömistä jaksoista? Olisi mukava kuulla muidenkin kokemuksia? :) Onko vaikutus positiivinen vai negatiivinen?

On my way

2 vastausta artikkeliin “Kuinka treenitauko vaikuttaa?”

  1. Täällä oltu sängyn pohjalla kamalassa flunssassa jo 5 päivää ilman minkäänlaista treeniä tietysti, ja tekishän tuo jo mieli liikkumaan vähitellen:) Tai ylipäätänsä olisi kiva jaksaa tehdä edes jotain! Ennen tällaiset viikonkin mittaiset treenitauot aiheutti tosi suurta ahdistusta ja joskus oon treenannu kuumeessakin (ei kannata= tauti oikeesti pitkittyy ja pahenee!!) mutta nyt olen malttanut oikeesti vaan levätä. Muutenkin treenaan yleensä ilman mitään taukoviikkoja sen 4-5 kertaa viikossa salilla, joten ei tällanen pikku paussi varmasti muutenkaan pahaa tee :) Ja lyhyesti, oon huomannu ihan nuo kaikki samat positiiviset ja negatiiviset asiat kun siekin, vaikkakin tää flunssa vähän vaikeuttaa diagnoosia :D Olo on siis mukavan kevyt ja mikään lihas ei oo jumissa, harvinaista. Pitää yrittää vielä sinnitellä tää tauti loppuun ja sitten vasta lähteä taas treenien pariin, motivaatio treenaamiseen ei ainakaan ole laskenut, päinvastoin!

    • Voi ei, kuulostaa liiankin tutulta. :( Siis tuo sitkeä flunssa. Ei onneksi kuumeessa treenaaminen! Onneksi olet tullut tuon suhteen järkiin. Kuumeessahan treenattaessa se hyöty todellakin katoaa eikä kroppa kykene ottamaan treeniä vastaan. Mielestäni ylipäänsä onkin typerää kuinka jotkut ajattelevat, että vähän sairaanakin kannattaa treenata ”ettei kroppa plösähdä”. Totuus on kuitenkin se ettei se vartalo parissa viikossa mihinkään plösähdä. Treenistä sairaana on haittaa – ei hyötyä.

      Tsemppiä parantumiseen! Nyt todellakin otat levon kannalta ja annat keholle aikaa. Kyllä sä sinne salille vielä pääset. ;)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *