4 x välipalavinkki

Rakastan välipaloja. Oikeastaan voisin elää pelkästään niillä ja olla syömättä kunnon ruokaa laisinkaan. Olen aina ollut tällainen – lapsesta saakka. Tässä selitys myös teille, jotka kyselitte ruokapäiväkirja-postauksessa miksi syön vain yhden lämpöisen aterian päivässä. Yksinkertaisesti tykkään vaan enemmän välipaloista ja syön niitä mieluummin, kuin kunnon ruokaa.

Itse en ole koskaan kyseenalaistanut tapaani nauttia vain kerran päivässä lämmintä ruokaa. Yleisesti ottaen tuo ihmetys on tullut aina ulkopuolelta ja olen monesti miettinyt, että miksi? Mielestäni siinä ei ole mitään outoa. Toiset tykkäävät syödä pari kertaa päivässä isomman satsin ja toiset taas muutaman tunnin välein pienempiä aterioita – itse lukeudun jälkimmäiseen. Tärkeintä on mielestäni se ettei nälkää nähdä ja keho saa monipuolisesti erilaista ravintoa!

img_5511

Omalla kohdallani välipala ei kuitenkaan ole automaattisesti sokerijogurtti tai joku epäterveellinen kakun siivu – kuten ehkä arvata saatattekin. Suosin arjessani terveellisiä välipaloja ja nautiskelen niin suolaista, kuin makeaakin. Itselleni tärkeintä on syödä monipuolisesti ja siksipä haalin jatkuvasti uusia välipalaideoita. Tykkään kokeilla uutta ja varioida vanhaa. Tässä postauksessa haluan jakaa teille muutaman hyväksi toteamani makeanpuoleisen välipalan, joita arjessani suosin. Toivottavasti saatte näistä ideoita omaan ruokavalioonne!

Luomu raakasuklaa

Suosin raakasuklaata ruokavaliossani lähestulkoon päivittäin. Syy tähän on se, että pidän sen mausta ja koen raakasuklaan hyväksi välipalaksi. Suklaa on ihanan tuhtia ja täyttävää. Jo parilla palalla saa paitsi suun makeaksi – myös mielen virkeäksi. Raakasuklaa sopii sellaisenaan kahvihetkeen tai napattavaksi kiireessä verensokeria kohottamaan. Pidän myös ruokailun jälkeisestä makeasta, johon tämä suklaa sopii vallan mainiosti! En kehoita ketään korvaamaan raakasuklaalla aterioita, mutta se on sopiva välipala.

Omaan aika montakin raakasuklaa suosikkia, mutta tällä hetkellä uusin ehdoton ihastus on Lovechockin käsin tehty karpalosuklaa! Sain suklaata testiin Sugar Helsingiltä pari levyä ja pakko sanoa, että upposivat suuhuni vähän turhankin nopsaa… Parasta suklaassa on se, että maku on hieman maitosuklaamainen. Jospa siis perinteinen raakasuklaa on makuusi liian tuhtia – saattaisit pitää tästä! Makua on pehmitetty mm. baobab-jauheella, hasselpähkinällä ja Bourbon vaniljalla. Plussaa myös edullisesta hinnasta kokoonsa nähden (4,99 € Ruohonjuuressa).

img_5506img_5504

Tuhti suklaa-chiavanukas

Raakakaakao ja chiat – ehkä paras yhdistelmä aikoihin! Suklaisen tuhdit chiavanukkaat ovatkin lemppareitani. Helppoja, herkullisia ja todella täyttäviä. Chiojen kanssa ei kyllä tarvitse edes miettiä, että tarvisi rinnalle jotain muuta välipalaa. :)

Valmistan vanukkaat tavallisesti yön aikana jääkaapissa. On helppoa, että seuraavana päivänä on sitten yksi välipala valmiina odottamassa. Jos tulossa on kiire päivä – on hyvä ennakoida. Suklaan ystävä ei välttämättä kaipaa chiavanukkaaseensa mitään lisuketta, mutta halutessaan joukkoon voi laittaa vaikka siivutettua banaania. Omani syön todella usein ihan puhtaasti sellaisenaan – toisinaan koristelen lisukkeilla. Chiojen kanssa kannattaa muuten muistaa riittävän pitkä hautumisaika jotta siemenet pehmenevät terpeeksi! Raakoina ne kipeyttävät herkästi vatsan.

Resepti:

  • 2 dl luomu kaurajuomaa
  • 2 rkl chian siemeniä
  • 5 pehmeää luomu taatelia
  • Hyppysellinen laadukasta suolaa
  • 1,5-2 rkl raakakaakaota

Blendataan aineosat ja laitetaan suljetussa rasiassa yöksi jääkaappiin muhimaan. Nautitaan seuraavana päivänä välipalana tai miksei aamiaisenakin.

suklaavanukas

Riisikakut luomu hillolla

Aikanaan ihmettelin kuinka jotkut suosivat niin kovasti riisikakkuja ruokavaliossaan – nehän maistuvat ihan puulta! Edelleen olen samaa mieltä, riisikakut ovat mauttomia sellaisenaan. Olen kuitenkin vihdoin löytänyt itselleni mieluisan tavan nauttia kyseisiä kakkuja ja se on ehdottomasti hillon kera. Makeahko variaatio on paras! Hillo on toki luomu hilloa, johon ei ole lisätty sokeria. Oma suosikkini on Nature`s Energyn karhunvatukkahillo, jota myydään esimerkiksi Punnitse & Säästä -liikkeessä. Aivan ihanaa eikä ole muuten liian makeaakaan.

Näistä kakkusista on tosiaan tullut osa arkeani ja kauppalistaani. Enää ei tarvitse miettiä miten näitä popsisi, sillä se itselleen paras tapa on löytynyt.

img_5537img_5530

Pehmeät luomu aprikoosit

Pidän todella paljon kuivatuista hedelmistä. Olen itseasiassa aina ollut se tyyppi joka syö myslinkin seasta ne kaikki rusinat ja muut sattumat – jättäen jäljelle pelkät hiutaleet. Kuivatut hedelmät ovat suurta herkkuani! Niiden suhteen kannattaa kuitenkin olla tarkkana. Hedelmät sisältävät usein paljon keinotekoisia lannotteita, lisättyä sokeria ja muita kemikaaleja. Suosinkin pelkästään luomua. Parhaita ovat Luontaistukun pehmeät luomu aprikoosit (*saatu testiin), jotka tulevat pienissä pussukoissa ja ovat aina ihan super pehmeitä! Luomulaatu takaa myös sen ettei kemiallisia lannotteita ole käytetty – ja tämä muuten maistuu aprikooseista aika selkeästi.

Mielestäni kuivatut hedelmät ovat hyvä välipala. Toki niitäkään ei välttämättä ihan joka päivä tarvitse pussillista kiskoa, mutta en suhtautuisi niihin yhtä kriittisesti kuin moni suhtautuu. Hyvä välipalavinkki ja todella helppo kantaa vaikka mukanaan laukussa. Itse teen usein pussukoita joihin sekoittelen pähkinöitä, manteleita ja kuivattuja hedelmiä. Noita pussukoita on helppo ottaa mukaan töihin tai kaupungille.

Luomu aprikoosit

Siinä tosiaan neljä suosikkiani makeista välipaloista. Seuraavassa osassa voisin listata sitten suolaisia vastaavia. Nuorempana olin aikamoinen makeahirmu – iän myötä olen alkanut tykkäämään myös suolaisesta. Pyrinkin pitämään ruokavalioni tasapainoisena makean ja suolaisen suhteen. Kärsin nykyään enää harvoin makeanhimoista ja ero entiseen on huomattava. Uskon, että jotain teen oikein sillä tuokin hirveä sokeriloukku on vaan hävinnyt. Se ei ole kuitenkaan vaatinut sitä, että laitan sokerin kokonaan pantaan (kuten näkyy) mutta makeiden juttujen laatuun kiinnitän huomiota. Mielestäni on ihanaa ettei elämäänsä tarvitse rajoittaa, vaan voit syödä mitä mieli tekee.

Toivottavasti saitte postauksesta jotain ideoita ruokavalioonne, vaikka osa varmasti on monelle jo entuudestaan tuttuja juttuja!?

Näiden myötä toivottelen oikein ihanaa perjantaita ja alkavaa viikonloppua! Huomenna vaihtuu sitten vuoksi – jaiks. :)

On my way

11 vastausta artikkeliin “4 x välipalavinkki”

  1. Kiva postaus! Heii pastareseptejä jos haluut jakaa? :) ja jos voit kertoo et mistä kaupoista ja minkä nimisiä pastoja käytät?
    Ja lisäravinnepostaus ois kans supeeerkiva :)

    • Kiva kuulla, että pidit! :)

      Joo kiitos vinkeistä, kirjoitin toiveesi juuri ylös. Käytän pääasiassa gluteenittomia luomu pastoja, esimerkiksi Urtekramilla on ihania! Ostan Ruohonjuuresta tai Punnitse & Säästästä. Kun aloitin pastojen puputuksen ostin pääasiassa maissipastaa (Pasta dòro) kunnes tajusin, että esimerkiksi riisi on huomattavasti parempi vaihtoehto. Ja tosiaan luomuna jos ei ole tiukka budjetti. :)

      Toivottavasti oli vähän apua! Laitetaan kuitenkin pastareseptit toteutukseen. Ensi viikolle voisin miettiä ainakin yhden sellaisen. :)

      PS. Tässä ensihätään yksi pastaresepti: http://onmyway.fitfashion.fi/2016/10/13/gluteeniton-maidoton-pinaattipasta/

  2. Kivoja vinkkejä! Mä oon kans välipalaihmisiä ja mm. raakasuklaa ja banaaniletut kuuluu melkein jokaiseen päivään. :)

    Suosittelen kokeilemaan esimerkiks Friggsin chiasiemenillä ja merisuolalla maustettuja ohuita maissikakkuja. Mulla riisikakut on vaihtunu niihin. Tosi hyviä pelkän avokadonkin kanssa :p

    • Mukava kuulla! :)

      Jep, sama homma. Aah, kiitos hei vinkistä! Pitää ehdottomasti testata. :) Oletan, että saa ihan ruokakaupoista?

  3. Täällä kanssa välipalaihminen ilmoittautuu! :D Arkisin syön töissä lounaan (otan eväät) mutta vapaapäivinä varsinainen lounas usein jää ja syön aamu-, ilta- ja välipalat. Suosikkivälipalat on myöskin raakasuklaa (/tumma vegesuklaa), riisikakut hummuksella, vegejuustolla ja kurkulla/pähkinä-, tai mantelivoilla ja banaanilla. Lisäksi syön välipalaksi hedelmiä, kaura-/soijajugua, tai vaikka siemennäkkäriä :) Kuivahedelmistä vatsa ei kauheasti pidä, mutta tuore-/medjooltaatelit ja kuivattu inkivääri on ihanaa! Chiapuddeja ei tule usein tehtyä, mutta käytän ko. siemeniä aamun tuorepuurossa muutaman kerran viikossa (joka on usein myös suklaan makuinen, samoin kuin liedellä haudutettu) :)

    • Hyvältä kuulostaa! Ja todella paljon samoja ruokia minäkin syön. :)

    • Olen itseasiassa koukussa siihen punaiseen saman merkin suklaaseen. :D Oliko se goji-marja tai vadelma – en nyt muista? Pitääkin testata myös tuo maku. :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *