Juoksupukeutuminen talvella

Jo useamman vuoden ajan olen harrastanut juoksua vuodenajasta riippumatta. Satoi tai paistoi, oli kesä tai talvi niin minä kyllä juoksen. En ole antanut ilmojen hidastaa menoa ja olenkin sitä mieltä, että oikeanlaisen pukeutumisen avulla sitä voi helposti juosta vuodenajasta riippumatta. Tokikaan juoksu näillä keleillä ei ole yhtä miellyttävää, kuin kesällä mutta kaikkeen tottuu ja sopeutuu. Pelkkä salilla treenaaminen tai crossarilla veivaaminen eivät vaan riitä minulle. Kaipaan raitista ulkoilmaa ja hikoilua lenkkipolulla. Se ikäänkuin antaa vastapainoa sisätreeneille ja voimaharjoittelulle.

Talvijuoksu

Se suurin haaste talvijuoksussa lienee pukeutuminen. Kuinka pukeutua lenkkipolulle niin ettei tule kylmä, mutta ei liian kuumakaan? Juostessa, kun on kovin tärkeää tuntea olonsa juuri sopivan lämpimäksi ja samaan aikaan myös kevyeksi. Missään kohtaa ei kuuluisi tulla niin kuuma, että vaatetta on pakko alkaa riisumaan. Asun kuuluu olla sellainen, ettei se häiritse juoksemista millään tavalla. Fokus on oltava itse tekemisessä, eikä missään muussa. Veikkaankin, että monen talvijuokseminen tyssää juurikin varusteisiin ja siihen, että ajatellaan niiden olevan tuhottoman kalliita tai koko puuhan vaativan hurjasti hankintoja. Loppupeleissä kuitenkin aika yksinkertaisilla jutuilla pärjää ja jos hankkii pari hyvää juoksuvaatetta, voi niitä käyttää useampana vuodenaikana ja vieläpä useamman vuoden ajan.

Listasin teille muutamia omia tärppejäni koskien juoksupukeutumista talvella. Miten pukeutua ns. oikein?

Juoksutrikoot

Itse en omista erikseen mitään kovin paksuja juoksuhousuja, vaan laitan tarvittaessa päällekkäin kahdet treenitrikoot. Tuo kikka on toiminut jo vuosia ja eipä ole tarvinnut hankkia erikseen juoksuun tarkoitettuja paksumpia trikoita. Tokikaan Helsingin leveyksillä tuota ei tarvitse usein tehdä, mutta kuitenkin. Samoilla tulee siis juostua, kuin käytyä salillakin – oli kesä tai talvi. Välillä käytän myös kompressiosäärystimiä pohkeissa, jolloin ne tuovat lisälämpöä jalkoihin. Ja aina tietenkin korkeavartiset sukat, jotka nostan niin ylös, kuin mahdollista. Nilkat eivät saa vilkkua paljaana!

Ehdottomasti parhaita treenitrikoita hinta-laatusuhteeltaan ovat mielestäni SOCin korkeavyötäröiset ja pitkälahkeiset trikoot. Nuo ovat hieman paksumpaa matskua, eivät näyt läpi ja toimivat niin salilla, kuin lenkkipolullakin. Hintaa trikoilla on muistaakseni alle 25-30 euroa.

IMG_0422IMG_0452

Kerrospukeutuminen

Yläkropan suojaamiseen suosin kerrospukeutumista. Tottakai ensin pohjalle laadukkaat ja tukevat juoksuliivit, jotka pitävät rinnat paikoillaan. Käytän Shock Absorbereita ja liiveistä aina tosiaan mahdollisimman tiukka ja napakka koko. Seuraavaksi puen päälle aluspaidan, jonka laadulla onkin jo jonkun verran merkitystä. Tämä on nimittäin se paita, joka on ihoa vasten ja siksi onkin tärkeää, että se on ominaisuuksiltaan juuri juoksemiseen sopiva. Jos alla on esimerkiksi keinokuiduista valmistettu perus trikoo, saattaa hiki virrata jo ensimmäisen kilometrin jälkeen. Suosittelenkin satsaamaan tähän osaan pukeutumista jos johonkin! Pari laadukasta juoksupaitaa niin pääset jo pitkälle. Itse olen pitänyt kovasti *Helly Hansenilta saamistani aluspaidoista. Noiden tekniset ominaisuudet toimivat erinomaisesti ulkona suoritettavaan hikiliikuntaan ja esimerkiksi tämän postauksen kuvissa vilkkuva lila base layer on juurikin HH:n ja aivan paras!

Juoksupaidan päälle laitan luonnollisestikin vielä takin, joka on toki myös suhteellisen tärkeä osa juoksupukeutumista. Takin tulee pitää tuulta ja näin talvella siinä on hyvä olla korkea kaulus! Itselleni kaula on herkkä alue ja jos siihen pääsee kylmää, vilustun helposti. Sen tulee olla myös kevyt ja kuorimainen, sekä pitää vettä. Toisinsanoen samaan aikaan kevyt, mutta kuitenkin sellainen ettei se päästä kylmää iholle. Monesti juoksutakista voi joutua hieman pulittamaan, mutta se maksaa itsensä ehdottomasti takaisin. Itsehän omistan muutamankin eri paksuisen kuoritakin, mutta periaatteessa käytän kaikkia niitä ympäri vuoden. Kun ilmat lämpenevät kevennän vaan vaatetusta takin alla. Kuvissa näkyvä *Hellyn takki menee parhaiten syksyllä, talvella ja keväällä, sillä se on hieman paksumpi ominaisuuksiltaan. Plussaa myös kiristysresorista joka on takin helmassa! Tuolla pystyy minimoimaan tuulen pääsemisen takin sisään.

IMG_0397IMG_0454Talvijuoksu

Asusteet

Vaikka juoksutakissa olisikin korkea kaulus, käytän silti aina kauluria. Kauluriksihan käy periaatteessa mikä tahansa kauluri, mutta etenkin juoksiin tarkoitetut sellaiset on tehty juuri sopivasta hengittävästä materiaalista. Myös pipo ja hanskat kuuluvat luonnollisestikin talvijuoksuun. Hanskoina käytän ihan tavallisia sormikkaita ja pipona milloin mitäkin. Tämä kuvissa päässäni oleva pipo ei ehkä ole se juoksemiseen paras mahdollinen, mutta silti se päässä useimmiten juoksen. Munamaiset tiukat pipothan ovat niitä kaikista parhaita, sillä silloin pipo ei vuoda yhtään kylmää ilmaa korviin tai ohimoille. Pääasia kuitenkin, että jollain päänsä suojaa kylmältä. Jos juokset paljon pimeällä, kannattaa muistaa myös heijastin!

Kengät

Omistan kahdet juoksulenkkarit, joista toiset ovat nämä kuvissakin jaloissani näkyvät kengät ja toiset taas talvijuoksuun tarkoitetut nastalliset lenkkarit. Nastakengät ovat erinomaiset pienillä pakkaskeleillä, kun lunta on maassa ja mahdollisesti myös jäätä. Helsingin talvessa niitä kuitenkin tarvitsee vain harvoin. Tälläkin hetkellä keli on puoliksi talvinen ja puoliksi keväinen. Maasta kuultaa mustaa ja osassa kohtia on sohjoa. Juoksenkin tällaisilla keleillä aina ihan tavallisilla lenkkareilla, vaikka toisinaan sukat saattavatkin kastua. Nastat nimittäin kuluvat vaan turhaan jos maa ei ole lumen peitossa ja niillä juostaan asfaltilla. Tärkeää juoksukengissä on mielestäni niiden keveys ja se, että askel sujuu ne jalassa. Omissa juoksukengissäni on jalkojeni muotoon tehdyt pohjalliset, jotka tekevät kengistä vielä erityisen hyvät jaloille.

IMG_0434

Toki aina jokaisessa treenilajissa voi hifistellä varusteilla mutta edellä mainitsemillani pärjää aivan hyvin. Kunhan panostaa muutamiin laadukkaisiin juttuihin, ei kaiken tarvitse olla priimaa. Tärkeintä on, että juoksu sujuu ja askel ei paina vaatetuksen vuoksi. :)

Onneksi kohta tulee kevät ja kesä, joiden seurauksena myös juokseminen muuttuu huomattavasti miellyttävämmäksi! Kun valo lisääntyy on ihana juosta ja nautiskella kauniista Helsingistä.

Tuleeko teidän harrastettua talvijuoksua? Jos tuli pukeutumisen suhteen jotain hyviä vinkkejä myös minulle päin niin saa vinkata! 

*Helly Hansenin tuotteet blogin kautta saatuja. 

Ruoan vaikutus mielialaan

Olen viime aikoina todella oivaltanut miten suuri merkitys terveellisellä ja ravintorikkaalla ravinnolla on mielen hyvinvointiin. Näitä juttuja ei välttämättä tule noin arjessa ylipäänsä mietittyä mikäli elämässä ei ole henkisesti vaikeaa. Kun vaikeuksia kohtaa, on jännä juttu miten suhde ruokaankin tuntuu muuttuvan. Sitä ei ikäänkuin jaksa kiinnittää huomiota niihin seikkoihin, joihin tavallisesti huomiota kiinnittää. Ei jaksa raahata kaupasta vihanneksia samaan tahtiin kuin ennen, kärsii ehkä alituisesta makeanhimosta, varsinaista nälkää ei tunne ja mitä vielä. Kroppa menee ikäänkuin täysin sekaisin. Kun ruokaan ei panosta samalla tavalla kuin normaalisti, sitä taas huomaa sen kuinka suuri merkitys sillä ravinnolla on jaksamiseen ja myös mielen hyvinvointiin.

Hyvinvointi

Kun syö niin ja näin, vähän mitä sattuu ainakin omat energiatasoni laskevat. En jaksa samalla tavalla tehdä juttuja ja minulla ei vaan ole samanlaista energiaa, kuin jos syön ravintorikasta ruokaa. Alkukuusta tulikin elettyä todella epäsäännöllisellä ravinnolla ja en tosiaan jaksanut kiinnittää sen laatuun juurikaan huomiota. Kun puolessa välissä kuuta havahduin siihen, että nyt ei oikeasti vaan jaksa eikä ole motivaatiota mihinkään, oli pakko skarpata safkojen suhteen. Olen kuitenkin onneksi sen verran fiksu, että osaan lukea kroppaani aika hyvin ja tiedostan tuollaiset seikat. Omaan myös sukurasitteena perityn verensokerin heittelemisen (rasite kakkostyypin diabetekseen) mikä taas tekee sen, että ruokailuvälini eivät vaan voi olla 3-4 tuntia pidempiä. Jos en syö, alkaa minua heikottamaan ja saatan pahimmassa tapauksessa pyörtyä. Osittain tämä ominaisuuteni onkin tehnyt minusta tarkan sen suhteen, ettei pitkiä ruokailuväejä tule ja, että syömäni ravinto on riittävän energiapitoista.

Tällaiset seikat huomaa kyllä todella selkeästi, kun oikeasti kohtaa elämässään tilanteita joissa muutoksia tulee. Huomaa sen, kuinka me olemme todella kokonaisuus, johon niin moni asia vaikuttaa. Ravinto onkin yksi tärkeimmistä asioista kehollemme ja sen laatu vaikuttaa paitsi suoliston kuntoon, myös aivojen toimintaan ja mielialaan. Jos syö huonosti, laadutonta ruokaa ja esimerkiksi makeaa päivittäin, on mieli aivan eri kuin jos elää terveellisellä ja monipuolisella ravinnolla. Sitä ikäänkuin menee todella ankeaan moodiin ja saattaa havaita jopa todella selkeitä masennuksen oireita. Itseeni myös sokeri vaikuttaa todella negatiivisesti ja tulen siitä paitsi kiukkuiseksi, myös kovin apaattiseksi. Olo on jatkuvasti vähän väsynyt, nuutunut ja mieliala entistä enemmän down.

IMG_1007IMG_1023

Tällä hetkellä olo on onneksi taas suhteellisen hyvinvoiva ja energinen. Palasin normaaliin ruokavaliooni ja kaupasta onkin tullut kannettua entistä enemmän kaikkea vihreää ja jopa mehulingon olen ottanut taas päivittäiseen käyttöön. Kun vaan saat energian näiden muutosten tekemiseen, vaikuttaa se oitis mielialaan positiivisella tavalla. Mieleni on ollut paljon vahvempi ja en ole kokenut elämän vaikeuksia niin ylitsepääsemättöminä, mitä ne tuossa aikaisemmin koin. Oikeanlainen ruoka antaa niin selkeästi energiaa ja auttaa osaltaan jaksamaan! Vieläkään en voi toki sanoa, että olisin nyt henkisesti kovin vahvoilla, mutta parempaan päin päivä päivältä.

Listasin teille muutamia ruokia, joiden suosimisella olen havainnut olevan positiivisia vaikutuksia mielialaan ja mielenterveyteen:

  • Mantelit
  • Raakasuklaa
  • Terveelliset herkut laadukkailla raaka-aineilla
  • Matcha
  • Vihreät kasvikset
  • Sitrushedelmät ja punajuuri
  • Pähkinät ja siemenet
  • Lohi
  • Kananmunat
  • Pasta

Nämä ruoka-aineet toimivat ainakin omalla kohdallani. Etenkin B-vitamiinin ja hiilihydraattienhan sanotaan auttavan terveitä aivoja tuottamaan serotoniinia, eli mielihyvähormonia. Myös suklaan on jo ikuisuuksia sanottu vaikuttavan mielialaan positiivisesti. Laadukas raakasuklaa onkin mielestäni ehdottomasti sellaista hyvän mielen herkkua ja sitä kannattaakin hyvällä omallatunnolla ruokavaliossaan suosia!

IMG_1044-2

Oletteko te tehneet vastaavia havaintoja ruokavalion ja mielen hyvinvoinnin suhteen? Tai onko omakohtaista kokemusta ravinnon vaikutuksesta mielialaan? Olisi mukava kuulla jos sellaisia löytyy!

Hyvinvoivaa maanantaita jokaiselle! <3