Immuniteetin kohotusta

Olen lähes koko elämäni taistellut immuniteettini kanssa. Jo lapsena sairastelin kovin usein, minulla oli pitkään vaikea korvatulehduskierre (lue hurja määrä antibiootteja) ja vatsanikin oli usein kipeä sekä reagoi milloin mihinkin. Vaikka vuosia on tullut mittariin – olen edelleen herkkä näiden asioiden suhteen. Sen lisäksi, että olen kovin kipuherkkä – on luontainen immuniteettini ehkä useampaa muuta alhaisempi. Eipä mene vuottakaan, etten sairastaisi kausiflunssia tai muita pöpötauteja. Jos ympärillä velloo flunssa-aalto – sairastun aivan varmasti.

Vastustuskyky

Onneksi olemassa kuitenkin on keinoja, joilla voi edes osittain itse vaikuttaa immuniteettiinsa. Se, että omani ei luontaisesti ole se vahvin mahdollinen – vaatii minulta enemmän, kuin monelta muulta. Itselleni onkin tärkeää syödä jatkuvasti vitamiineja, välttää stressiä ja kiirettä, syödä säännöllisesti monipuolista ruokaa, pukeutua lämpimästi, sekä nukkua hyvin. Jos laiminlyön edellä mainitsemiani seikkoja – suorastaan tunnen kuinka vastustuskykyni laskee. Olen onneksi oppinut tunnistamaan nuo tuntemukset kehossani ja tiedän miten toimia jos näin käy. En välttämättä tule samantien sairaaksi, mutta olen väsynyt, päätä särkee, olo on heikko ja kehossani on puolikuntoinen olo. Tuo ei onneksi kuitenkaan tarkoita automaattisesti sairastumista, vaan vastustuskykyähän on mahdollista boostata ja täten ehkäistä kehoa altistumasta flunssalle. Usein se onnistuu – toisinaan taas ei.

Joskus muuten mietin kuinka voi olla mahdollista, että ihmiset jotka elävät todella epäterveellisesti ovat usein niitä porukan terveimpiä? Mielestäni se on niin hassua ja täysin ristiriidassa ainakin ajatuksen tasolla. Jotenkin sitä vaan luulisi, että huonot ja epäsäännölliset elämäntavat noin ylipäänsä vaikuttavat vastustuskykyyn negatiivisin tavoin? Ehkä on kuitenkin kyse siitä, että näillä ihmisillä on luontaisesti geeniperimältään parempi immuunipuolustus? He ovat keholtaan vahvempia. Tai sitten he ovat vaan yksinkertaisesti onnekkaita – mene ja tiedä.

Vastustuskyky

Koska minua ei ole valitettavasti tuollaisin avuin siunattu – on minun aivan pakko hankkia vastustuskyvyn boostausta eri lähteistä. Olenkin saanut sitä ihan kivasti nostettua ja nykyään sairastan suunnilleen kerran puolessa vuodessa hyvin tyypillisen kausiflunssan. Vielä en ole saavuttanut kerran vuodessa sairastamisen hienoutta – mutta ehkä vielä joku päivä? Muutamia seikkoja olen kuitenkin havainnut, joilla on suuri yhteys ainakin omaan immuunipuolustukseeni. Jos nyt ei lasketa siis enää riittävää unta, monipuolista safkaa ja yleisesti terveellisiä elämäntapoja – listaan teille ne ns. omat aseeni tässä taistelussa!

D-vitamiini suihkeen muodossa

D-vitamiini on itselleni näin talviaikaan aivan ehdoton! Koska vitamiinit imeytyvät nopeammin suun limakalvoilta verenkiertoon – olen tykästynyt juurikin suihkutettavaan deehen. Toki pillerikin on parempi kuin ei mitään, mutta jos haluat tehostaa D:n imeytymistä – suosittelen kokeilemaan suihkittavaa vaihtoehtoa. Itselläni on parasta aikaa käytössä *Nordic Healthin Dlux-suihke, jota myydään esimerkiksi Life-luontaistuotekaupoissa. Kyseisen dee maistuu suussa erityisen hyvältä ja on näppärä suihkia suuhun vaikka heti päivän alkuun aamiaisen yhteydessä. Jatkossa olisi muuten tarkoitus lisätä muidenkin suihkutettavien vitamiinien käyttöä, sillä uskon niiden imeytyvän kapselimaisia paremmin (tai ainakin nopeammin).

Inkivääri

Käytän inkivääriä säännöllisesti päivittäin. Olen huomannut kyseisen kasvin vaikuttavan immuniteettiini positiivisella tavalla, joten en uskalla siitä enää luopua. Toisinaan napsin inkiväärin purkista – mutta pääasiallisesti syön sitä suhteellisen suurehko siivun joka päivä joko smoothiessa, tai esimerkiksi omelettiin raastettuna. Olen aika karaistunut sen maun suhteen ja en säikähdä kovin helposti suurempaakaan määrää. Inkiväärihän on erinomainen boosteri etenkin suolistollemme ja ruoansulatusjärjestelmällemme. Se poistaa myös tulehdusta kehosta ja siihen varmasti perustuu aika pitkälti flunssaa lyhentävä ja jopa ennaltaehkäisevä vaikutus. Inkivääri on ehdottomasti ykkönen!

Vastustuskyky

Lehtikaali

Lehtikaalista on tullut melkein huomaamatta sellainen päivittäinen terveyspommini. Suosin sitä niin salaatin, kuin smoothienkin joukossa. Rakastan sen makua ja erityisesti pidän sen terveysvaikutuksista. Runsaasti C-vitamiinia, kalsiumia, rautaa ja proteiinia! Pyrin syömään paljon myös muita hieman perinteisestä poikkeavia vihreitä. Näistä hyvinä esimerkkeinä selleri ja pinaatti. Uskon vihreiden vastustuskykyäkin kohottavaan voimaan ja siihen, että nämä osana muuta monipuolista ruokavaliota pitävät immuunipuolustuksen asemissaan. Puoli kiloa päivässä on muuten aika toimiva sääntö! ;)

Puhdistamon Super C-vitamiini

Tästä tuotteesta olen ennenkin kirjoitellut blogissani ja edelleen pidän sitä yhtenä tärkeänä osana vastustuskykyni kunnossapitoa. Kyseinen jauhe on pelastanut minut niin monelta orastavalta flunssalta, että en yksinkertaisesti uskalla enää lopettaa sen käyttöä! Super ceen erikoisuus on sen sisältämä runsas C-vitamiinimäärä. Cee on peräisin luomu amla-marjasta, joka on todella c-vitamiinipitoinen. Yhdessä teelusikallisessa tätä kyseistä jauhetta onkin 2500 mg puhdasta ceetä. Päivittäin nautittavaksi riittää luonnollisestikin huomattavasti pienempi määrä – vain teelusikan kärjellinen. Parhaiten menee alas smoothiessa, puuron seassa tai vaikka veteen sekoitettuna.

Vastustuskyky

Wild Nutrition Immune Support -ravintolisä

Kyseinen Wild Nutrition lisäravinnesarja on itselleni täysin uusi tuttavuus ja tämä purnukka aivan ensimmäinen ikinä testaamani tuote heiltä. Pakko kuitenkin sanoa, että jo viikon kuuri kyseistä immuniteetin kohottajaa vakuutti minut sen tehoista! *Ravintolisä on tosiaan tarkoitettu nautittavaksi etenkin kuuriluontoisesti esimerkiksi flunssan jälkeen vastustuskykyä kohottamaan – tai vastaavasti elämäntilanteisiin, joissa tiedät joutuvasi koville. Omalla kohdallani sopiva vaihe viikon kuurille oli tuossa ennen joulua, kun sairastin korkeakuumeisen flunssan. Sen jälkeen tuntui kuin vastustuskyky ei nousisi laisinkaan ja olo oli pitkään vähän puolikuntoinen. Tämän kuurin aloitettuani kehoni kuitenkin karisti loputkin flunssapöpöt!

Olen nauttinut kapseleita myös satunnaisesti silloin tällöin parin päivän ajan jos olo on ollut syystä tai toisesta vähän alavireinen. Uskokaa tai älkää – tämä todella toimii! En tiedä onko syy bioflavonoideissa, D3-vitamiineissa, sinkissä, kromissa, niasiinissa, koppelokääpäjauheessa tai osterivinokkaassa? Mm. edellä mainitsemaani kapselit, kun pitävät sisällään. Tärkeintä on kuitenkin se, että tuote toimii ja tämän suhteen on pakko sanoa, että kun testipurnukka loppuu – hankin aivan varmasti uuden.

Immuniteetti

Siinä nyt oli muutamia vinkkejä jotka olen hyviksi havainnut etenkin viime kuukausien aikana. Talvi on haastavaa aikaa useamman meistä keholle ja immuniteetille, joten siksipä se tarvitsee erityistä boostausta juuri nyt. Edellä mainitsemani olivat tosiaan vain hyviä esimerkkejä, joiden listaa voisi varmasti jatkaa loputtomiin – unohtamatta valkosipulia, sitrushedelmiä, sinkkiä, probiootteja jne. Kokonaisuus kuitenkin ratkaisee.

Onko täällä muuten muita, jotka tietävät omaavansa luonnostaan hieman tavallista alhaisemman immuniteetin? Millä keinoin te pidätte vastustuskykynne jatkuvasti asemissa?

*Saatu blogin kautta testiin. 

On my way

5 vastausta artikkeliin “Immuniteetin kohotusta”

  1. Minä oon just tota kastia! Maitohappobakteerit jatkuvassa käytössä ja vitamiinit, mutta tiedä sitten onko niistä apua mutta yritän kuitenkin..kyllä munkin kohdalla noi lukuisat ab kuurit on saanu tuhoa aikaseksi,viime syksy meni neljä kuuria taas peräkkäin😒 ja sen lisäksi useampi virusperänen tauti päälle..turhauttava kun tykkäisi treenata,mutta jos ei ole kipeä niin sitten puolikuntoinen. Mutta kun joku keksis tähän avun niin oisin kyllä maailman onnellisin.

    • Todella ikävä kuulla. Saanko kysyä, ovatko antibiootit olleet tarpeellisia jokainen? Tai, että eihän niitä ole vaan määrätty turhaan? Niiden tehokin kohta lähtee tuollaisella määrällä! Omasta viimeisimmästä kuuristani on onneksi kohta jo vuosi aikaa mikä tarkoittaa sitä, että ehkä vuoden päästä kaikki ne jäämät ovat poissa. Antibioottikuurit tuhoavat niin pahasti luonnollista bakteerikantaa ettei tosikaan! Ja niiden vaikutus kestää hurja pitkään. :(

      Minulla oli juurikin vuosi sitten todella sitkeä mykoplasma, jonka diagnosointi oli hyvin hankalaa. Se oli juurikin pitkäkestoista ja piti minua puolikuntoisena viisi viikkoa kerrallaan (ensin syksyllä ja sitten talvella). Vasta, kun sain kahden viikon tehokuurin lähti tauti lopullisesti. Sen jälkeen ei ole tosiaan palannut ja flunssat (ne joita on ollut nyt kaksi kappaletta sen jälkeen vuoden aikana) ovat molemmat olleet suht nopeita paranemaan. Vaikka kuumetta olikin, lähti tauti muutamassa viikossa. Suosittelenkin vaatimaan mykotestejä, sillä jotenkin tuo tilanteesi kuulostaa juurikin siltä.

      Tiedän miltä tuntuu sairastaa pitkään, se on todella turhauttavaa. Ota nyt tosiaan kaikki mahdolliset boosterit käyttöön, älä treenaa ja vaadi lääkäriltäsi. Muuta en osaa juuri nyt neuvoa. Suosittelen myös tavallista vahvempia probiootteja. Life-myymälöistä saa niitäkin ja myyjät tietävät. Olivat muistaakseni siellä jääkaapissa ja aika kalliita mutta oikeasti tehokkaita! Toinen mitä suosittelen on Garlivita-valkosipuli antioksidantit.

      Hurjasti tsemppiä! Kyllä tauti siitä vielä talttuu.

  2. Mä olen yleensä just niitä keillä on immuniteetti aika hyvässä jamassa, pääosin sairastan 1-2 flunssaa vuoteen ja se on siinä. Keväällä ja kesälläkin olin isossa porukassa harrastuksen myötä jossa vähän joka toinen oli vuorollaan flunssassa tai vatsataudissa mutta ihme kyllä, itse säästyin niiltä kokonaan. Mutta välillä tulee sitten näitä – pari vuotta takaperin keväällä podin melkein kahta tai kolmea flunssaa peräjälkeen ja tää puoli vuotta on ollut nyt ihan hirveää, syksyllä ensin yksi parin viikon flunssa, 1,5vkoa väliä ja uudelleen – ja sitten kesti peräti 6vkoa että pystyi täysillä treenaamaan, sitä ennen vaikka olo muuten parani sai esimerkiksi muutaman kilometrin pyöräily äänen katoamaan illaksi.. Ja nyt sitten taas ollaan flunssassa joten kiristää kyllä nyt pinnaa tää ihme sairastelu sitten. Kovasti nyt oon ottanut käyttöön mainitsemiasi keinoja, inkivääri ihan ykkönen ja lisäksi kittaan urakalla vihreää teetä kera hunajan ja sitruunaa koitan myös käyttää. Tyrnimarjoja nappaan muutaman myös aamuisin, luontainen c-vitamiinin lähde siinä. Ja kun muistaisi juoda joka päivä edes pari litraa, nesteytys olisi niin tärkeää.
    Josko tää tästä, tästä postauksesta sain vielä pari lisävinkkiä, kiitos niistä!

    dabestversionofmyself.blogspot.fi

    • Olet onnekas jos omaat luonnostasi vahvan vastustuskyvyn. :) Vaikkakin nyt olet kokenut sen saralla poikkeuksetta heikentymistä niin uskon, että saat sen jälleen iskuun ajan kanssa. Välillä on tosiaan jaksoja, että sairastellaan enemmän… Se on kyllä kovin nihkeää. Itse olen huomannut, että puolikuntoisena treenaaminen on se pahin virhe, joka vie oloa jatkuvasti huonompaan! Siispä vaikka se kuinka pahalta tuntuisi – mieluummin treenitauko kuin vastustuskyky alhaalla salille.

      Tyrni on ihan super myös! Minulla käytössä Luontaistukun jauhemainen tyrni. Ja vettä tulee kyllä juotua paljon! Yksi mikä tuli muuten mieleen jos treenaat paljon niin sellainen kuin Argimax. Tutustuppas tuotteeseen! Olen itse aloittanut aika vasta sen käytön ja innolla odotan tuloksia. Valittu vuoden 2017 urheiluvalmisteeksi. :)

  3. Sama vika täälläkin, alhainen immuniteetti.. Jos kenelläkää kavereista on iha vaa flunssaa nii seuraavaks on mullaki:) Lapsuuden liian monilla antibioottikuureilla varmaa vaikutus..
    Mäki yritän just ceellä, deellä ja maitohappobakteereilla päivittäin pärjäillä ja jso flunssa tekee tuloaa nii otan ruotsin tippoja ja muita vitamiineja en tiä onko sulle tuttuja mut mun mielest saa life:sta:)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta