Trendikäs kurkuma

Olen suosinut kurkumaa ruoanlaitossa sen mielenkiintoisen maun vuoksi jo todella pitkään. Kai se on tähän hengenvetoon mainittava, että jo ennen, kun siitä tuli trendimauste. Nythän kurkuma ja sen sisältämä kurkumiini on todella pinnalla ja kyseisestä mausteesta on saanut lukea sitä puoltavia artikkeleita milloin mistäkin. Erityisesti kurkumiinin terveysvaikutuksia hypetetään, jotka ne itse asiassa tulivat itselleni täysin puskista. Jotain on ilmeisesti mennyt pahasti ohitse, sillä en vielä jokunen kuukausi sitten edes tiennyt kurkuman olevan jotenkin erityisen terveellinen mauste. Suosin sitä ihan puhtaasti sen maun takia.

Itselleni oli tosiaan positiivinen yllätys, että kaapissani on jo pitkään lymyillyt erityisen terveellinen maustepussukka. Kaivoinpa vitamiinikaappianikin tuossa taannoin ja löysin sieltä yllätyksekseni myös Hankintatukun Vitacell Kurkuma kapselit. Nuo olen saanut joskus viime syksynä blogin kautta testiin, mutta sen enempää tutustumatta olen nähtävästi laittanut ne kaapin perukoille. Onneksi muuten löysin, sillä nyt on nuokin otettu säännölliseen käyttöön!

Miksi kurkumaa (ja sen sisältämää kurkumiinia) sitten kannattaa suosia ruokavaliossaan? Mitkä ovat ne paljon puhutut terveysvaikutukset? 

  • Estää ja hillitsee tulehduksia
  • Vahvistaa immuniteettia ja elimistön puolustusjärjestelmää. Erityisesti flunssan uhatessa tai ollessa aktiivisena kurkuma kannattaa ottaa osaksi ruokavaliota!
  • Poistaa vatsan turvotusta ja vähentää kaasujen kerääntymistä
  • Edistää ruoansulatusta ja täten helpottaa närästyksestä kärsiviä
  • Lievittää kipuja
  • Parantaa muistia ja joidenkin tutkimusten mukaan hidastaa/jopa estää Alzheimerin tautia

Positiivisia vaikutuksia löytyy varmasti vielä lisääkin, mutta tuossa ne omaan mieleeni päällimmäisenä jääneet seikat. Erityisesti herkkävatsaisille ja heikon immuniteetin omaaville suosittelisin kurkumiinin säännöllistä käyttöä!

Itsehän suosin kurkumaa tosiaan osana ruoanlaittoa ja sen lisäksi syön sitä kapseleina. Katson kuitenkin etten ota yliannostusta (max 2 tl/vrk) ja jätän kapselit ottamatta niinä päivinä, kun syön itse maustetta sen pari teelusikallista eri lähteiden kautta. Sanoisinkin, että jos pidät kurkumasta mausteena, eivät kapselit ole pakollisia. Jos taas mauste ei makunystyröitä miellytä, voivat kapselit puolestaan olla hyvä tapa napata kyseistä antioksidanttia.

Maustekurkuman käyttö on todella helppoa ja se sopii mielestäni lähes kaikkeen suolaiseen syötävään, joista hyvänä esimerkkinä erilaiset tofuruoat, sekä kasvistäytteiset omeletit. Kyseinen mauste sopii hienosti myös kahviin, teehen tai vaikka smoothieenkin. Oma suosikkini on kurkumiinikahvi, jonka teen alla näkyvällä reseptillä.

Aamun kurkumiini tehokahvi

  • 1,5 tl luomu kookosöljysulaa
  • 1 tl maustekurkumaa
  • 2 kupillista keitettyä kahvia

Blendataan valmiiksi keitetty kuuma kahvi ja mausteet blenderissä kuohkeaksi juomaksi. Nautitaan aamiaisen lomassa.

Kurkumiini on ehdottomasti mauste, jota tulen suosimaan ruoanlaitossa myös jatkossakin. Se on vieläpä suhteellisen edullinen ja jo pieni määräkin antaa ruokiin mukavasti värin lisäksi myös kivaa makua. Jos kuitenkin jotain miinuspuolia pitäisi tähän loppuun mainita, niin ehdottomasti mausteen värjäävä vaikutus! Olen varmaan kymmeniä kertoja joutunut hinkkaamaan kurkuman kellastuttamia läikkiä valkoisilta keittiön työtasoilta ja se vaan meinaa olla ihan hurjan sitkeässä kiinni. Kannattaa siis olla varovainen mausteen roiskimisen kanssa ja varsinkin erilaisten kastikkeiden, joissa on kurkumiinia mukana… Tämä mauste on kuten curry, eli aivan varmasti tahriva ja värjäävä.

Tuleeko teidän suosittua tätä terveellistä trendimaustetta ruokavaliossanne? Jos on jotain muita käyttöideoita, kuin mainitsemani niin kertokaahan ihmeessä! :)

On my way

6 vastausta artikkeliin “Trendikäs kurkuma”

  1. Sama täällä, pidempää jo nauttinut kurkumaa mm broiskun mausteena. Nam . Ennen kuin kuulinkaan miten terveellinen se on . TOinen mauste on inkivääri, nam .
    Olen kuullut , että kurkuman kanssa kannattaa käyttää mustapippuri, tehostaa terveyshyötyjä :)

    • Joo. :) Inkivääri on myös oma suosikkini! Käytän itseasiassa oikeastaan kaikessa myös mustapippuria, joten oikeilla jäljillä siis ollaan. ;)

  2. Heh joo opin kantapään kautta miten kurkuma värjää kun tein ihanaa keltaista mehua, mihin laitoin ananasta, porkkanaa, tuoretta inkivääriä ja tuoretta kurkumaa. Todella hyvää, mutta se mehuprässi onkin ollut sen jälkeen aivan oranssi! Nykyään käytän vain kuivattua, se värjää vähemmän. Ja toimii samoista aineksista tehdyssä smoothiessa!

    • Hahah joo! Mulla on vieläpä maalatut pöytäpinnat keittiössä niin tuntuu, että tuo maalipinta imaisee jokaisen pienenkin roiskeen itseensä. Ei kiva ei. Nykyään olen kuitenkin tarkempi ja koitan olla heti rätin kanssa heilumassa jos sitä johonkin roiskahtaa. :D

      Miinuspuolesta huolimatta kurkumasta en kyllä luovu. ;)

  3. Tyylikkäitä kuvia taas kerran :) Kokeilin joskus pestä hampaita kurkumalla ja kookosöljyllä. Oli vessa aika ”kivassa” tevossa sen jälkeen ja hammasharja sen näköinen, että lähti vaihtoon :D
    (p.s huomasin, että vastasit mun aiempaan kommenttiin siinä arvontapostauksessa, Ihana 😍)

    • Kiitos!Hahah apua, voin niin kuvitella! Jostain kuitenkin luin, että kurkuma valkaisisi hampaita, joten sillä olet varmaan lähtenyt testailemaan. :D

      Aaahh, saatan ehkä muistaakin kommenttisi. :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta