Lupa tuntea

Tunteemme aiheuttavat meissä usein pelkoa, epävarmuutta ja toisinaan jopa turvattomuutta. On kuitenkin täysin luonnollista, että ihminen kokee välillä myös negatiiviseksi luokiteltavia tunteita kuten surua, kateutta, katkeruutta tai jopa vihaa. Negatiivisista tunteista on tehty yhteiskunnassamme paha ja harva myöntää kokevansa esimerkiksi kateutta toista ihmistä kohtaan. Se on yleisesti ottaen niin kovin häpeällistä ja tunne, joka tulee kitkeä mahdollisimman nopeasti pois. Tavallaan tuossa on perää, ettei kateudessa kannata velloa tai sitä tunteena ruokkia, mutta senkään tunteminen ei ole mitään muuta kuin täysin inhimillistä ja osa ihmisyyttä. Myös negatiiviset tunteet ovat osa meitä ja niitä on lupa tuntea olematta huono ihminen.

Tunne-elämämme kehittyy hyvin pitkälle lapsuudessa. Tapa tuntea ja reagoida erilaisiin tunnetiloihin lähtee sieltä kodin ilmapiiristä ja siitä, kuinka vanhempamme ovat tunteita näyttäneet ja niitä käsitelleet. Voit väittää muuta, mutta kyllä sillä vaan on suuri merkitys, miten siellä kotona on näiden asioiden suhteen toimittu. Mallinnamme noita tapoja vielä pitkälle aikuisuuteen ja mahdollisesti ihan koko loppu elämämme. Toisaalta tunne-elämän taitoja on onneksi mahdollista oppia vielä aikuisuudessakin ja esimerkiksi erilaisia lukkoja purkaa, sekä oppia käsittelemään myöhemmässäkin vaiheessa.

Itselleni negatiivisten tunteiden kohtaaminen ja tunteminen on aina ollut todella vastenmielistä. Ajoittain olen jopa pelännyt itkemistä ja sitä fiilistä, että romahdan täysin. Liian usein olen pantannut ikäviä tunteitani sen sijaan, että olisin antanut niiden tulla valtoimenaan ulos – käsittelemisestä puhumattakaan. Olen myös ihminen, joka pitää toisinaan suurtakin tunnekuormaa pelkästään itsellään. Minulle on hyvin tyypillistä painaa eteenpäin niinä hetkinä, kun tuntuu etten jaksaisi. Vahvan ja kaikesta selviävän naisen leima on ollut ylläni aina. Minä en masennu ja minähän todella selviän! Vaikka tavallaan tiedänkin etten ole mieleltäni kovin heikko, silti on syytä muistaa, ettei negatiivisten fiilisten kokeminen ole heikkoutta. Ja tavallaan mitä sitten vaikka olisikin? Jokainen meistä on välillä elämän alakynnessä eikä siinä ole mitään väärää. On rohkeampaa tuntea, kuin olla tuntematta.

Vaikean eron myötä olen joutunut kohtaamaan tunteita, joita en ole koskaan aikaisemmin kohdannut ja se jos joku on kasvattanut minua ihmisenä paljon. Voi olla, että olen nyt henkisesti vahvempi mutta jos jotain, niin olen huomannut sen, että kaikki mahdollinen vihasta suruun on ihan okei tuntea. Minun ei tarvitse hävetä tunteitani ja sitä, että tunnen edelleen välillä sitä ikävää tai surua. Se ei tarkoita, että olen jotenkin säälittävä tai nolo vaan kertoo pelkästään sitä tarinaansa, että olen ihminen, jolla on tunteet. Tunteiden ja niiden tuntemisen merkitystä ei pidä koskaan vähätellä! Jokainen tunne pohjautuu johonkin ja kumpuaa jostain.

Kuinka sitten toimia tilanteissa joissa kohtaa vaikeita tai negatiivisia tunteita? Listasin muutaman kohdan, joiden avulla ainakin itselleni tunteiden prosessoiminen on ollut selkeämpää.

Nimeä tunne

Tutkaile mikä tunnetila on kyseessä? Oletko esimerkiksi vihainen, surullinen, kateellinen tai pettynyt? Nimeä tunnetila vaikka paperille jos se selkeyttää ajatuksiasi ja tunteen ymmärtämistä. Voimme kokea samaan aikaan myös useampaa eri tunnetilaa, joten tarvittaessa listaa paperille jokainen tuntemasi tunne.

Mieti mistä tunnetila johtuu?

Miksi tunnet kuten tunnet? Oletko ehkä pettynyt johonkin ihmiseen tai hänen käytökseensä, koetko tulleesi loukatuksi? On tärkeää tietää, mistä tunnetila johtuu tai mistä se on lähtöisin. Suurimmalle osalle tunteistamme on aina jokin selitys. Tietenkin meillä naisilla hormonit saattavat joskus aiheuttaa hämmennystä mutta noissakin tilanteissa tiedät yleensä sisimmässäsi, että nyt ovat hormonit asialla. Tuo hormonien aiheuttama tunnekuohu on yleensä sitä, että on paha olo vaikka ei edes tiedä miksi.

Vapauta tunteesi

Mikä tahansa tunnetila onkaan kyseessä, tunne se. Jos itkettää niin itke, jos raivostuttaa niin raivoa. Pahinta on kätkeä tunteet sisäänsä ja pantata niitä. Tunteitaan ei myöskään kannata hukuttaa esimerkiksi alkoholiin tai ylenpalttiseen liikuntaan. Tuo on vain omien tuntemuksiensa pakenemista ja jos leikit piilosta, löydät ne jossain kohtaa aivan varmasti jälleen edestäsi. On hyvin tärkeää ymmärtää, ettei minkään tunteen tunteminen ole häpeällistä, vaan niiden tunteminen vie sinua pelkästään eteenpäin.

Käsittele tunteitasi

Toisille auttaa puhuminen, toisille omassa mielessään asioiden läpikäyminen ja jäsentely. Joskus joitain asioita voi olla kovin vaikea ihmismielen ymmärtää, mutta ajan kanssa tuo ymmärryskin saattaa löytyä. Tärkeää on se, että pakenemisen sijaan nostamme kissan pöydälle ja lähdemme työstämään tunnetilaa meille parhaalla tavalla. Jos et tiedä mikä tuo tapa on, ota siitä selvää. Yksi mielettömän hyvä tapa selvitä elämän vaikeista ristiriidoista ja tunnepatoumista on puhua ammattiauttajalle. Terapiaan hakeutuminen ei ole tänä päivänä mikään häpeä, vaan suurin osa meistä on edes jossain kohtaa elämäänsä turvautunut ammattiauttajaan. Terapia on satsaus itseensä ja omaan hyvinvointiin.

Anna itsellesi aikaa

Tunteiden käsitteleminen vie joskus kuukausia, toisinaan jopa vuosia. Eheytymisprosessi saattaa kestää todella pitkään ja siksi on ehdottoman tärkeää, että annamme tuolle prosessille aikaa. Älä kuuntele liikaa muita ihmisiä, vaan kuuntele itseäsi. Sinä kyllä sisimmässäsi tiedät milloin olet valmis ja milloin tuo prosessi on loppuun käsitelty. Tuossa kohtaa se fiilis on mahtava ja tuntuu, kuin suuri taakka putoaisi sydämeltäsi. Ymmärrys löytyy aivan uudella tavalla ja asioiden kohtaaminen tuntuu erilaiselta. Älä kuitenkaan hoppuile, vaan anna itsellesi aikaa ja kunnioita tunteitasi.

Mitä tavat ovat teille omimpia käsitellä vaikeita tunteita? Oletteko niitä, jotka pakoilevat vai nostavat kissan pöydälle samantien? 

PS. Aurinkoa perjantaihinne!

On my way

Yksi vastaus artikkeliin “Lupa tuntea”

  1. Hyvä postaus! Mulla auttaa aina puhuminen esim. perheelle kavereille tai poikaystävälle. Myös ammattiauttajalle puhuminen on itseäni auttanut, tosin on tärkeää että kemiat kohtaavat. Hyvää viikonloppua! :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 8
Tykkää jutusta