Kokemuksiani maidottomasta ruokavaliosta

Meneillään olevan maidottoman maaliskuun vuoksi ajattelin kirjoitella teille tänään kokemuksiani maidottomasti ruokavaliosta, jota pääasiallisesti siis edelleen noudatan. Jos kuitenkin näin alkuun muutama sana historiastani, jotta ymmärrätte, mistä syistä lähdin alun perin maidotonta ruokavaliota kokeilemaan. Kaikki lähti siis siitä, kun talvella 2014 vatsani alkoi pahasti oireilemaan. Kärsin  selittämättömistä vatsavaivoista joihin ei löytynyt vastausta lääkäristä, joten hakeuduin ravintoterapeutin vastaanotolle. Terapeutin luona lähdimme eliminoimaan ruokavaliotani ja alkuun karsittiin gluteeni, sokeri ja maito. Kun olo lähti ruokavaliolla helpottumaan, jäin sille tielle. Tokikaan en ole kolmea vuotta täysin edellä mainittua kaavaa noudattaen syönyt, mutta maidotonta ruokavaliota noudatan kovin pitkälti edelleen.

Alkuunhan maidottoman ruokavalion noudattaminen oli todella vaikeaa. Kun olet tottunut syömään maitorahkaa, raejuustoa ja erilaisia jogurtteja päivittäin, on haastavaa miettiä mitä niiden tilalle. Kahvi ilman maitoa tuntui alkuun aivan mahdottomalta ajatukselta. Noihin aikoihin maidoton ei ollut vielä niin trendikäskään, eli valikoima oli huomattavasti suppeampi, kuin mitä se tänä päivänä on. Pikkuhiljaa kuitenkin opin millä korvata tietyt maitotuotteet ja harjoittelin ajatustapaa, etten korvaa mitään, vaan vaihdan ne vaan itselleni parempiin juttuihin. Opettelin ikään kuin uudestaan syömään ja kokeilin uusia vaihtoehtoja. Vatsavaivani lähtivät helpottumaan ja esimerkiksi pahoinvointikohtaukset, joista ennen kärsin jäivät maidottomuuden seurauksena kokonaan.

Kun huomasin, mitä kehossani tapahtuu ruokavaliomuutosten myötä, en voinut olla miettimättä kuinka hyvä juttu tämä on! Olo muuttui todella hyväksi ja tuntui, kuin jonkinlainen usva olisi kadonnut. Vasta näin jälkeenpäin olen ymmärtänyt, kuinka väärällä tavalla ennen söin – aivan liikaa valmisruokia, makeutusaineita, maitorahkaa ja raejuustoa. Nykyään en ole enää niin ehdoton maidottomuuden suhteen, sillä suolistoni kunto on yleisestikin parantunut ja voin täysin eri tavoin, kuin kolme vuotta sitten. Silti edelleen huomaan, ettei maito ole minua varten. Nykyään käytän siis aina välillä laktoosittomia maitotuotteita, sillä rakastan varsinkin juustoja! En vaan halua luopua juustoista kokonaan, enkä muutenkaan olla ravintolan listaa selatessani nipo, vaan valitsen aina sitten sen laktoosittoman vaihtoehdon. Jos syön laktoosittomia maitotuotteita esimerkiksi pari kertaa viikossa, ei tapahdu mitään. Jos taas käytän päivittäin viikon ajan vaikka juustoa, ei kaikki olekaan enää okei. Maito ei yksinkertaisesti vaan sovi meistä jokaiselle säännöllisesti käytettynä ja tärkeintä onkin mielestäni kuunnella, miltä omassa kropassa tuntuu.

Koska olen maininnut nyt useampaan otteeseen ne maidottomuuden positiiviset vaikutukset, ajattelin listata teille kolme tärkeintä huomiota, jotka olen tehnyt.

Suoliston hyvinvointi

Maidon jättämisen myötä loppuivat tosiaan vatsavaivat, joihin lukeutuivat aikaisemmin kaikki pahoinvoinnista ummetukseen, ripuliin ja kiputiloihin. Vatsani ei ollut ns. terveessä tilassa enää juuri ollenkaan ja jatkuvasti kärsin jostain vaivasta sen kanssa. Homma paheni pahoinvointikohtauksiin, jotka tulivat heti maitorahkan syönnin jälkeen. Nuo kohtaukset olivat todella kauheita ja muistan, kuinka itku silmässä työnsin sormiani kurkkuun, sillä olo oli niin kauhea, mutta rahka ei tullut automaattisesti uloskaan. Ylävatsani turposi suureksi palloksi ja vaihtoehtona oli joko odottaa pari tuntia olon kohenemista, tai väkisin oksentaa. Tuossa kohtaa hainkin apua sillä tajusin, että nyt ei ole enää normaali meininki.

Tärkein maitotuotteiden jättämisen myötä ilmaantunut positiivinen vaikutus onkin itselleni suoliston kunnon paraneminen. Jos olen täysin maidoton, voi suolistoni parhaiten. Tämä ruokavalio tukee sitä minulle parasta mahdollista hyvinvointia.

Parempi olo

Toinen todella tärkeä juttu on se, kuinka maidottomuus on vaikuttanut olooni. Ihan siis yleisvireeseen, energiatasoihin ja olemiseen. Kuten alussa mainitsin, maidon jättämisen myötä tuntui kuin olisin poistunut jostain usvasta. Olen siis huomattavasti energisempi ja voin paremmin jos en maitoa käytä. Maitohan kerää elimistöömme limaa, mikä on taas yhteydessä erilaisiin tulehdustiloihin ja esimerkiksi ihan vaan raskaaseen oloon. Jos syö runsaasti maitotuotteita, saattaa olo olla jatkuvasti tukala ja ähky. Huomasin myös sen, kuinka maidon jättämisen myötä sellainen ylimääräinen turvotus ja neste lähti kropasta kokonaan. Nykyään huomaan tuon eron edelleen aika selkeästi niinä viikkoina, jolloin syön edes laktoosittomia maitotuotteita ja viikkoina, joina en käytä maitoa laisinkaan.

Ihon kunto

Vaikka en ole koskaan kärsinyt sen suuremmista iho-ongelmista (paitsi se lievä POD), niin maitotuotteiden välttely näkyy silti ihossani. Jos en syö maitoa, on ihoni kuulaampi ja hehkeämpi. Jos minulta siis kysellään hyvinvoivan ihon salaisuutta, niin vastaan ehdottomasti yhtenä seikkana maidottomuuden! Olenkin suositellut sitä useammalle, joilla on ihon kunnon kanssa ongelmia. Varmasti akneen ja sen kaltaisiin vaivoihin maidoton ruokavalio voi tuoda suurenkin avun. Vaikka käyttäisit ihoosi kuinka hyviä ulkoisia ihonhoitotuotteita, on ihon kunto aika pitkälti kuitenkin lähtöisin suolistosta ja ravinnosta. Jos noissa jutuissa on jotain mätää, iho todennäköisesti reagoi. Uskon myös, että moni syö itselleen vääränlaista ruokaa tiedostamatta asiaa. Syitä vaivoihin etsitään ihan muualta vaikka loppupeleissä vastaus saattaakin olla niin yksinkertaisessa asiassa, kuin ruokavaliossa.

Siinä siis kolme tärkeintä seikkaa, jotka puoltavat omaa maidottomuuttani. Ja vaikka en tosiaan ole ehdoton, pyrin silti jatkuvaan hyvinvointiin ja sen vuoksi myös maidoton ruokavalio tuntuu itselleni parhaalta vaihtoehdolta. En kuitenkaan halua rajoittaa elämääni millään tavalla ja siksi en ole orjallinen tämänkään asian suhteen, vaan menen tilanteiden mukaan. Maidottomuus on tuonut itselleni kuitenkin niin paljon hyvää, etten oikeastaan näe yhtään syytä miksi palaisin maitorahkojen ja raejuustojen pariin? Ei vaan tee mieli ja nyt, kun ilman noita on ollut jo vuosia, ei niitä enää osaa kaivatakaan. En itse asiassa koskaan edes erityisemmin pitänyt maitorahkasta mutta söin, koska ajattelin, että sitä kuuluu proteiinin vuoksi syödä.

Maitotuotteita ei varsinaisesti tarvitse mielestäni korvata, vaan voit valita niiden tilalle jotain kehollesi sopivampaa. Kaikille eivät sovi edes soijatuotteet, joten esimerkiksi kaurapohjaisia Oatlyn ja Yosan tuotteita kannattaa siinä tapauksessa testailla! Ruokailusta ei kannata tehdä hankalaa, sillä netti on pullollaan tuotteita, joita voit suosia maidotonta noudattaessasi. Jos kuitenkin kaipaat tuota konkreettista havainnollistamista, tässä pieni lista maidottomista tuotteista jotka voit vaihtaa maidollisen tilalle.

  • Maitorahka – Alpron GO ON-soijarahka, muut kaura- tai soijapohjaiset jogurtit
  • Kahvimaito – Oatlyn i Kaffe -kaurajuoma tai makeuttamaton luomu soijajuoma
  • Raejuusto – Unohda kokonaan!
  • Margariini, voi tai muut levitteet – Oatlyn påMACKAN -maustamaton kauralevite
  • Juustot – Testaa laktoosittomat vaihtoehdot (jos vatsa kestää) tai Violifen tuotteet
  • Kerma kastikkeissa – Oatlyn ruokakerma
  • Kermaviili – Oatlyn Fraiche 
  • Jäätelö – Maidottomat jäätelöt (näitä on nykyään pakastealtaat täynnä)
  • Suklaa – Raakasuklaa tai maitoton luomu suklaa (kurkkaa Ruohonjuuren valikoima!)

En kehoita tällä postauksellani ketään rajoittamaan ruokavaliotaan, vaan voit hyvillä mielin syödä maitotuotteita jos ne kehollesi sopivat ja olet hyvinvoiva. Turhaan ei kannata lähteä ruoan kanssa säätämään. Jos kuitenkin tunnet, ettet voi hyvin ja kärsit jatkuvista vatsavaivoista, ainahan voit kokeilla. Jo parinkin viikon testijakso saattaa osoittaa, sopiiko maito kehollesi. Monelle se kyllä sopii, mutta ei niin runsaissa määrin, kuin meillä täällä Suomessa käytetään. Kannattaakin unohtaa yleiset ravintosuositukset ja miettiä mikä sopii omalle suolistolle parhaiten! Hakea sitä parasta tapaa syödä oman kehon kautta, sillä jokaisen kroppa on erilainen.

Millaisia kokemuksia teillä on maidottomuudesta ja/tai maitotuotteista? Sopiiko maito kehollenne vai aiheuttaako se samankaltaisia vaivoja, joista itse aikanaan kärsin? Olisi mielenkiintoista saada hieman keskustelua aiheen ympärille! :)

On my way

14 vastausta artikkeliin “Kokemuksiani maidottomasta ruokavaliosta”

  1. Mitä söisit aamupuuron raejuston tilalla? nyt aamupalani koostuu siis puurosta raejuustosta marjoista. Jotain proteiinia aamulla on kuitenkin saatava mutta en tiedä millä korvaisi raejuuston koska haluaisin itsekin vähentää maitotuotteet minimiin koska kärsin vatsavaivoista..ja mistä olet ostanut tuota oatlyn levitettä? en löydä sitä mistään, vai sijaiseeko se muualla kuin levite osastolla?

    • Voisitko syödä esimerkiksi keitetyn kanamunan? Tietysti sitä ei puuroon tarvitse laittaa mutta erikseen. :) Voit myös tehdä tuorepuuron, johon laitat esimerkiksi tuota GO ON-soijarahkaa tai vaihtaa puuron omelettiin, johon tulee erilaisia täytteitä? Tämä riippuu täysin siitä oletko valmis puurosta luopumaan.

      Oatlyn levitettä saa monista paikoista, ainakin S-Marketisteista ja Alepasoista. Sijaitsee kyllä levitteiden luona, eli kannattaa vaan kysästä henkilökunnalta asiasta. :)

  2. Täytyy tulla kertomaan oma kokemukseni vatsan toimintaan liittyen. Olen nyt jonkinaikaa käyttänyt omenasiiderietikkaa ja turvotukset ovat kaikonneet täysin ja vatsan toiminta on parantunut! Ei nyt varsinaisesti liity tähän maidottomuuteen mutta halusin tulla kertomaan tästä kokeilustani. :) omenasiiderietikan käytöllä on myös muitakin hyötyjä, kannattaa tutustua :)

    • Moikka!

      Mulla oli joskus tuotakin käytössä, ei tosin enää. Pitää ehkä ostaa uusi purnukka, vaikkakaan vatsani ei enää nykyään turpoile muuta kuin tilanteessa, että syön ns. itselleni väärällä tavalla. Kovin hyvin onneksi jo kehoani tunnen ja nuo turvottajatkin tunnistan. ;)

    • Miten paljon otat tuotetta ja kuinka usein? Otatko aamulla/illalla vai onko väliä? Itselläni lähes joka päivä vatsa turvonnut iltaa kohti. Aamulla näkyy vatsalihakset, mutta iltapäivästä eteenpäin näytän 6kk raskaana olevalta. Käytän yleensä löysiä paitoja tai jos haluan mahtua pikkumustaan niin vedän vatsaa sisään koko illan. En syö gluteenia ja maitotuotteista vain juustoja silloin tällöin. Tuntuu ettei vatsa kestä mitään :( Joskus testannut askeettista ruokaa niin ei turpoa yhtään jos syön pelkkää lihaa/kalaa/kanaa tai kurkkua ja jäävuorisalaattia. Lähestulkoon kaikki muu turvottaa.

    • Omaan korvaani tilanteesi kuulostaa sille, että suolisto on nyt ärtyneessä tilassa. Ei ole normaalia, että se turpoaa päivän mittaan, joku on pielessä. Oletko käynyt lääkärissä asian suhteen tai harkinnut ravintoterapiaa? Mielestäni terapia voisi olla tarpeen, jossa käytäisiin läpi niitä mahdollisia seikkoja, jotka vatsaasi tuohon malliin ärsyttävät.

      Kannattaa myös syödä laadukkaita probiootteja ja kokeilla esimerkiksi entsyymejä jos niistä olisi jotain apua.

  3. Täällä myös hyviä kokemuksia maidottomuudesta. Pienestä lapsesta lähtien on vatsani pistänyt maitotuotteita vastaan, mutta vasta noin vuosi sitten tajusin jättää ne pois ruokavaliostani. Ennen kuin jätin maidon pois, oli mahani jatkuvasti sekaisin ja turvoksissa sekä esimerkiksi maitorahkan syöminen kuvotti, mutta sitä piti vain syödä, koska siinä oli paljon proteiinia.. kuinka tyhmä sitä on ollut! Nyt syön juurikin noita samoja tuotteita, mitä tuossa esittelit ja vatsa voi hyvin. Enpä olisi silloin vuosi sitten osannut uskoa, että vatsa voi oikesti voida joskus hyvin eikä jatkuva turvotus ole normaalia. Kuinka kiitollinen ja onnellinen olenkaan siitä, että uskalsin luopua maidosta :) toki itsekkin syön välillä laktoositonta maitoa, jos sitä vaikka joissakin ruuissa on, eli en jaksa liikaa nipottaa sen suhteen, mutta itse kotiin en sitä osta. Oman vatsani hyvinvoinnin lisäksi en nykyään myöskään halua tukea maitotuotantoa ostamalla maitoa kotiin..

    Mutta kiitos sinulle kun olet avautunut täällä blogissasi vatsavaivoistasi sekä tästä maidosta, sen inspiroituneena uskaltauduin myös kokeilemaan sekä sain hyviä vaihtoehtoja maidon korvaamiselle.

    • Juurikin näin, täysin samoilla linjoilla kanssasi. :) Meillä on kovin samanlainen suhtautuminen maitoon.

      Eipä tosiaan kestä, mukava avata omia kokemuksia ja aihetta! Ja kiva jos löysit jotain uutta kokeiltavaa. :)

  4. Paras kahvimaito on Rainbown kauramaito! Joskus Oatlyn se baristamaitokin juoksettuu kuumassa kahvissa mutta tää Rainbown ei mee mikskään vaikka laittais kiehuvan kuumaan kahviin. Suosittelen!

    Levitteistä esim nämä kaikki ovat maidottomia:
    http://www.vegaanituotteet.net/perusruuat/margariinit/

    Aina ei tarvitse edes hakea kovin kaukaa maidotonta versiota ;)

    • Okei! Itse vaan vierastan kaikkea makeaa kahvissa, joten tuo kaurajuoma ei siksi ole makuuni. :/ Muuten käytän kyllä kaurajuomaa esimerkiksi smoothieissa.

      Itse en pidä margariineista, joten jatkossakaan en niitä tule varmasti suosimaan. Voi on sitten asia erikseen. :) Laktoositonta voita tuleekin aina välillä ostettua, sillä se kyllä maistuu niin hyvältä leivän päällä!

    • Ymmärrettävää.

      Tiesitkin varmaan mutta laktoositonhan ei ole yhtäkuin maidoton ja jos maito on se mistä keho oireilee niin sen tulisi oireilla silloin myös laktoosittomista tuotteista.

    • Tottakai tiedän ettei ole sama asia. :) Mielestäni kirjoitinkin, että laktoosittomat maitotuotteet säännöllisesti käytettynä pistävät vatsan sekaisin. Laktoositon juusto pari kertaa viikossa syötynä taas ei, voi olla, että tuo voisi olla myös täysin normaalia juustoa mutta olen koittanut minimoida ongelmat ja siksi näin. Eilen viimeksi söin pizzan jossa oli mitä lie juustoa, tuskin laktoositonta eikä mitään tapahtunut. Eli olet oikeassa, että varmasti voisi normaaliakin juustoa noiden laktoosittomien tilalla syödä.

      Mielestäni tämä ei kuitenkaan ole asia jolla on suurta merkitystä, ei ainakaan itselleni. Parhaiten kehoni voi täysin ilman maitoa.

  5. Itse lopetin myös maitotuotteet vuosi sitten, suoliston toiminta parani huomattavasti, kannattaa kokeilla myös mantelimaitoa, ihan parasta mielestäni! Nuo soijatuotteet ei ole tietääkseni kovin sopivia naisen hormonitoiminnalle, vaikuttaa negatiivisesti estrogeeniin, näin olen jostain useaan kertaan lukenut. Palautusjuomana on toiminut hyvin Ruohonjuuresta saatavat hamppu- ja herneproteiinijauheet. Ei ole ollut kyllä ikävä maitotuotteita, en ole muutenkaan koskaan pitänyt maidosta, juustoja tulee välillä syötyä ja jäätelöä joskus harvoin. Maidotonta raakajäätelöä voi myös valmistaa itse :)

    • Jep, mantelimaito on myös minulle tuttu tuote! Viime aikoina on vaan tullut jämähdettyä kaurajuomaan, jostain syystä. :D Soijatuotteita ei kannata käyttää liikaa, kuten ei oikein mitään muutakaan ruoka-ainetta. Huoletta söisin näitä määriä, joita itse syön – toisinsanoen kovin pieniä määriä kuitenkin. :)

      Ja muinlla on sama, käytän juuri noita proteiineja, kuin sinäkin. Ja maidoton raakajädekin on tuttu. ;) Pitääkin lähiaikoina jälleen tehdä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 4
Tykkää jutusta