Kateissa oleva treenimotivaatio

Jo jonkun aikaa treenimotivaationi on ollut laskussa. En tiedä vaikuttaako siihen vaihtuva vuodenaika vai mikä, mutta jo hetken etenkin salitreeni on maistunut puulta – siis oikeasti niin kuivalta puulta. Olen tietoisesti keventänyt tuota treenimuotoa ja lisännyt juoksulenkkejä viikkoihini. Talvellahan juoksin ehkä kerran viikossa, välillä en sitäkään. Olen aloittanut myös joogan, jossa on tullut käytyä nyt kerran viikkoon. Siitä olen aika innoissani, joten toivon tuon lajin tuovat omaan liikkumiseeni uutta puhtia!

Tällaiset vaiheet ovat itselleni kovin tuttuja, sillä tämä tapahtuu varsinkin lihaskuntoharjoittelun kanssa vähintään kerran tai pari vuodessa. En ole mikään salikissa joka rakastaa pumpata rautaa, vaan harrastan lihaskunnon treenaamista oikeastaan vaan oman kunnon ja hyvinvoinnin takia. Raudan nostaminen ei ole minulle intohimo, eikä kasvava hauis motivoi. Voi olla, että osa ajattelee, kuinka väärä treenimuoto tuo kuntosali itselleni sitten onkaan, mutta sen helppous tavallaan koukuttaa. Yksilölaji, jonka avulla saat pidettyä kropan ja mielen kunnossa. Varsinkin talvella sali on lämmin paikka jossa treenata ja sinne on niin helppo mennä. Omani on tosiaan parin sadan metrin päässä kotoa mikä tietysti vaikuttaa aika paljon…

Motivaatiopuutosten iskiessä on aina hyvä punnita omaa liikkumistaan ja sitä, kuinka motivaatiota voisi jälleen nostattaa. Mitään lajia ei mielestäni kannata väkipakolla harjoittaa, eli jos sali tökkii niin sitten pieni tauko kehiin tai vastaavasti kuten itse olen tehnyt, kevennän treeniviikkoja sen osalta. Kaikki ei tietenkään aina ole elämässä hip hei hurraata ja siksi olen tottunut myös tällaisiin tylsistymisiinkin. Erilaisia ajanjaksoja elämässä tulee ja menee. Itselläni on kuitenkin lapsuuden/nuoruuden yleisurheilutaustoista johtuen päässä joku sellainen juttu, että vaikka treeni ei maistuisikaan, treenaan silti säännöllisesti. Muistan kuinka tuolloinkin valmennusohjelmaa oli noudatettava, vaikka aina ei olisi huvittanut. Nykyään minulla ei tosin ole muuta valmentajaa, kuin minä itse, mutta silti en edes ajattele liikunnan lopettamista. Voin keventää tai kokeilla erilaista tyyliä, mutta se, että jättäisin liikkumisen ei vaan ole itselleni edes vaihtoehto.

Vaikka on ihan ookoo kärsiä välillä motivaation puutteesta, on silti näinä hetkinä hyvä miettiä sitä, kuinka motivaatiota voisi jälleen nostattaa. Voihan olla, että tällainen ankea kausi menee ihan vaan ajan kanssa ohitse, mutta ainakin itse haluan tehdä nyt jotain muutoksia. Hakea tapaa kokea jälleen hyvää fiilistä treeneistä ja miettiä, mikä voisi edesauttaa tuota tunnetta ja sen syntymistä.

Kokosin muutaman vinkin niin itselleni, kuin muillekin treenimotivaation puutteesta juuri nyt kärsiville.

Mieti miksi liikut ja mitä liikunta sinulle antaa?

Kun motivaatio on kateissa, on hyvä palata ns. perus kysymysten äärelle. Miksi liikun ja mitä saan liikunnasta? Noihin kysymyksiin saattaa löytyä useampikin vastaus ja veikkaan, että monelle vastaukset ovat nimenomaan positiivisia. Liikunta tuo hyvän olon, vaikuttaa positiivisella tavalla yleiseen terveydentilaamme, pitää mielen virkeänä ja vaikuttaa niin paljon jaksamiseemme. Liikunta kohottaa myös itsetuntoamme ja olen aivan varma, että liikkuvan ihmisen on helpompi kokea tyytyväisyyttä kehoaan kohtaan, kuin sellaisen joka ei liiku ollenkaan. On enemmän syitä liikkua, kuin olla liikkumatta.

Aloita uusi laji ja/tai haasta itseäsi vanhan parissa

Uusi laji tuo ehkä uudenlaista intoa liikkumiseen ja palauttaa motivaation. Vanhan lajin parissa kannattaa taas miettiä, voisiko itseään jollain tavalla haastaa tuolla saraa? Kokeile erilaista tyyliä treenata tai hae haastetta treeniin jollain muulla tapaa. Itse harrastan Instagramista treenivideoiden katselua ja sitä kautta olen hakenut uusia kikkoja treenata etenkin salilla. Pari hyvää tiliä, joita suosin, ovat @linnlowes ja @cristinacapron. Voit pitää myös tauon tuosta kyllästyttävästä lajista ja palata sen pariin ehkä joskus tulevaisuudessa? Joskus väkisin vääntäminen ei vaan enää palkitse ja on aika kokeilla jotain muuta.

Palkitse uurastuksesi

Osa meistä on välineurheilijoita. Itse en osta uusia treenikuteita todellakaan joka kuukausi, mutta kummasti olen huomannut, millainen vaikutus niillä on motivaatioon! Kun on uudet juoksukengät tai pirteä treenitoppi, sitä suorastaan odottaa liikkumaan pääsyä. Minulle ainakin tuo tietynlaista mukavuutta se, että treenaan kivoissa treenivaatteissa. Ne ovat tietenkin päällä hyvän tuntuiset, mutta myös näyttävät hyvältä. Joskus tuollainen pieni itsensä palkitseminen toimii ja auttaa motivaation metsästyksessä. Juuri nyt olen miettinyt kevään kunniaksi juoksukuteiden päivitystä, sillä tämä vuodenaika tarkoittaa ainakin itselleni sitä, että lenkkipoluilla tulee vietettyä talvea enemmän aikaa.

Ole oma motivaattorisi!

Itsensä muihin vertaaminen ja motivaatiokuvat – unohda ne. Mielestäni tuo on nimittäin kuoppa jota ei kannata kaivaa. Aina on joku, joka on paremmassa kunnossa, kuin sinä ja siksipä en lähtisi ollenkaan vertailemaan omaa kuntoa muiden kuntoon. IG:tä selaillessa monen ajatusmaailma saattaa sumentua, kun vastaan tulee kokoajan parempi kuntoisia poseita. Suurin osa on kuitenkin kuvien tuomaa illuusiota ja todellisuus on niistä kaukana. Tärkeintä onkin hakea sitä itselleen toimivaa hyvää oloa ja vartaloa, jossa viihtyy. Ole oma motivaattorisi ja keskity omaan treenaamiseesi. Seuraa vaikka mieluummin kunnon kehitystä yksilötasolla, kuin vertailua muihin. Muihin vertaaminen pahimmillaan syö motivaatiota ja laskee yleistä treenifiilistä.

Suunnittele treeniviikkosi

Joskus treenien aikatauluttaminen toimii ja se, että päätät milloin käyt salilla tai milloin heität lenkin. Monille on helpompaa lähteä treenaamaan, kun ei tarvitse kyseenalaistaa lähdenkö, vaan tuo toiminta on merkattu kalenteriin juuri tälle päivälle. Itse mietin treeniviikkoani aina menojeni mukaan ja treenaan niiden puitteissa. Elämän ei tule pyöriä treenien ympärillä, vaan niiden kuuluu mielestäni olla ainoastaan yksi osa elämää. Suunnitelmallisuus tosiaan toimii aika monessakin asiassa ja treenaaminen voi olla monelle se yksi osa-alue. Merkkaa treenit kalenteriisi mahdollisesti jopa kellonajan tarkkuudella. Tietysti tämäkään ei välttämättä toimi kaikille, mutta motivaatio ongelmista kärsiville mahdollisesti kyllä!

Onko muilla meneillään ajanjaksoa, että treenaaminen ei oikein nappaa vai olenko ainoa? Jos niin minkä lajin suhteen koette tätä motivaatiopulaa? 

On my way

5 vastausta artikkeliin “Kateissa oleva treenimotivaatio”

  1. Nämä aurinkoiset säät houkuttelevat ainakin entistä enemmän liikkumaan ulkona ja lisään juoksua treeniin! :) Hyviä vinkkejä. Muistelisin muuten että käytät paljon vita liberatan tuotteita, joten kyselisin suosittelisitko enemmän vaahtoa vai voidetta? Ootko huomannut eroja :)

    • No sanoppa muuta! Juoksemista aion todellakin nyt lisätä. :)

      Joo käytän, ovat lemppareitani! Molemmat ovat hyviä, mutta melkeinpä semmonen must-tuote jota suosittelen, on ihan se väritön voide siitä Fabulous-sarjasta. Sillä saa ihanan värin parin illan levityksellä. Ja väri todella pysyy! Vaahdot taas antavat sävyn nopeasti, eli se niissä on tietysti plussaa. :) Sillä pH-vaahdolla taas saa useamman viikon rusketuksen. Todella monta hyvää tuotetta mutta kokeile alkuun vaikka tuo väritön voide! Hintakin on vaan vähän päälle 20 €. :)

  2. Moi! Et todellakaan oo ainoa.. itellä jatkunut jo pidemmän aikaa, ja en oikeesti enää tiiä mitä teen. Pelottava tunne, koska itelle treeni ollu henkireikä, ja nyt se tuntuu tosi tylsältä, välillä vastenmieliseltä ja liian rankalta. Toivottavasti menee ohi!

    Tsemppiä sullekin <3

    • Oi ihanaa etten ole. :D Tylsä on todellakin hyvä sana kuvaamaan… Tänäänkin salilla mietin, että hittolainen, kun ei vaan nappaa. Tein kuitenkin ihan hyvän treenin mutta motivaatio… missä olet??

      Näitä kausia tietysti tulee ja menee, joten ehkä sitä voi vaan luottaa siihen, ettei tämä kestä loputtomiin. Ja ottaa rinnalle tosiaan toisenkin harrastuksen, ehkä laittaa sen tylsimmän treenimuodon pauselle?

      Toisaalta ei pitäisi kyllä valittaa, sillä on terve ja on mahdollisuus liikkua!Kaikilla kun ei tätä mahdollisuutta ole…

  3. Silloin kun mua ei kiinnosta kauheesti mennä salille niin meen silti (tai jos en just sinä päivänä, niin kuitenkin vähintään sen kolmesti viikossa), ja jos ei kiinnosta _yhtään_ , niin teen vaan niitä liikkeitä jotka ovat omia suosikkeja. Jos treeni-into syttyykin treenin aikana, niin teen jokaisen ”pakollisen”, eli jonkun eniten kehittävän liikkeen jälkeen oman suosikkiliikkeeni.

    Salitreeniäkin pystyy varioimaan todella paljon, välillä mua kiinnostaa tosi paljon voimatreeni, välillä taas pumppitreeni. Vielä ei oo kauheesti aerobinen kiinnostellut mutta kai sekin tulee vielä ;)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta