Terve ja hyvinvoiva vatsa

Jokainen herkän vatsan kanssa painiskeleva tietää, kuinka arvaamaton suolistomme saattaa välillä olla. Yhtenä hetkenä siihen saattaa vaikuttaa kiire tai stressi, toisena sydänsurut ja kolmantena vääränlainen ruoka. Itsehän omaan nimenomaan vatsan, joka reagoi asioihin todella helposti. Ei tarvita kuin yksi stressaava viikko, niin johan on otettu takapakkia. Viime viikko oli jälleen yksi näistä stressiviikoista, sillä elämässäni tapahtui yhtä sun toista mullistavaa. Vaikka kuinka koetan aina noissa tilanteissa syödä vatsalleni sopivalla tavalla, silti tuntuu, kuin se ei loppupeleissä auttaisi. Stressitila on kehossa niin voimakas, että sen rinnalla ruokavaliostakaan ei tunnu ihan kauheasti iloa olevan.

Herkän vatsan suhteen ei oikeastaan auta muu, kuin oppia elämään sen kanssa. Sen parantamiseen ei ole olemassa muuta poppas konstia, kuin välttää stressiä ja pyrkiä syömään vatsalleen toimivalla tavalla. Tuosta stressinhallinnasta voisinkin kirjoittaa lähiaikoina ihan omaa postausta, sillä niin paljon olen sitä joutunut harjoittamaan… Stressinhallinnan lisäksi pienillä valinnoilla on merkitystä. Olemme niin suuri kokonaisuus, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos kärsit sydänsuruista, saattaa vatsasikin olla ikään kuin haavoilla. Joskus olen kuullut jopa sanottavan, että sydänkin voi lähes kirjaimellisesti särkyä ja sairastua, jos elämässämme tapahtuu rankkoja asioita. Vatsahaava puolestaan tulee herkemmin jos elämme hektisesti ja stressaten, sekä unohdamme huolehtia vatsan hyvinvoinnista. Suolisto on koko terveytemme perusta – se vaikuttaa aivan kaikkeen.

Terveen ja hyvinvoivan vatsan salaisuus piilee mielestäni kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa. Yksi ehkä merkittävimmistä seikoista on tasapaino ja se, että eri osa-alueet elämässämme ovat balanssissa tai vähintäänkin stressittömässä tilassa. Ainakin oma suolistoni voi parhaiten silloin, kun asiani ovat hyvin. Aina näin ei kuitenkaan valitettavasti ole ja silloin ei auta muut, kuin pyrkiä siihen parempaan oloon kaikin mahdollisin tavoin. Itse pyrin esimerkiksi noudattamaan vaikeissa elämäntilanteissa entistä tarkemmin tiettyjä juttuja, joista voisi olla edes jotain apua. Aina nekään eivät toimi, mutta mielestäni on parempi edes yrittää, kuin heittää hanskat tiskiin. Pienillä jutuilla saattaa olla merkitystä, vaikkei välttämättä siinä hetkessä sille tuntuisikaan.

Mitä nämä seikat sitten ovat? Alla lista niistä asioista, joita pyrin vatsani herkistyessä erityisellä tarkkuudella noudattamaan.

  • Vältän gluteenia ja maitotuotteita
  • Syön kauraa (se rauhoittaa ainakin omaa vatsaani!)
  • Kiinnitän erityishuomiota veden juontiin
  • Suosin emäksisiä ruoka-aineita (parempi pH-tasapaino kehossa)
  • Vältän valkoista sokeria ja makeita herkkuja
  • Juon normaalin kahvin sijaan pakurikahvia tai matchaa
  • Otan säännöllisesti probiootit
  • Syön myös entsyymejä
  • Suosin omenaviinietikkaa
  • Lisään ruokavaliooni inkivääriä
  • Huolehdin säännöllisestä ruokailurytmistä
  • Hitaampi syöminen – vältän hotkimista
  • Harrastan liikuntaa kehoni ehdoilla
  • Vältän runsasta alkoholinkäyttöä
  • Vähennän hedelmien syöntiä (etenkin omenat, päärynät ja viinirypäleet)
  • En syö itseäni ähkyyn tai tukalaan olotilaan
  • Katson entistä tarkemmin ettei suuhuni eksy makeutusaineita
  • Suosin iltaisin kamomillateetä
  • Käytän magnesiumia ja arginiinia
  • Lisään smoothieeni ashwagandhaa
  • Syön paljon marjoja, etenkin mustikoita
  • Harjoitan stressinhallintaa
  • Joogaan ja venyttelen

Täällä tosiaan eletään tällä hetkellä jälleen hieman herkempiä aikoja vatsan kanssa, mutta uskon siihen, että ajan kanssa kaikki jälleen helpottaa. Pyrin nyt kiinnittämään erityishuomiota edellä listaamiini seikkoihin ja sitä kautta hakemaan vatsalleni sellaista hyvää olotilaa – balanssia. Tiedän kuitenkin, että se suurin apu löytyy henkisen puolen tasapainosta, mutta myös niin monella muulla pienemmälläkin seikalla on merkityksensä tässä kokonaisuudessa.

Jos jotain hyvää, niin herkkävatsaisena ainakin havahdun kehoni ongelmiin riittävän ajoissa. Kun vatsani reagoi, se viestii minulle aina jotain ja tiedän tarttua noihin merkkeihin.

Millä keinoin te muut hoidatte herkkää vatsaanne? Jos on jotain erityisen hyviä vinkkejä, niin niitä todellakin otetaan kiitoksin vastaan!

Ihanaa alkanutta viikkoa jokaiselle. <3

On my way

10 vastausta artikkeliin “Terve ja hyvinvoiva vatsa”

  1. Hei, itselläni on myös todella herkkä vatsa. Stressi, unettomuus, huolet, vastoinkäymiset yms. pistävät kyllä heti mahan sököksi. Mutta, haluan vinkkinä antaa mistä itse olen saanut apua on Rosen-terapia. Omistan herkän mielen joten kaikki jää kroppaan jos en saa niitä ulos. Joten siellä viimeistään ne saa. Varaan heti ajan kun alkaa tuntumaan, että ahdistaa tai muuten elämä potkii ennenkuin maha alkaa ilmoittaa pahasta olosta. Aika lailla saman tyylistä ruokaa syön kuin sinä. Ainut ero että olen kolmen pienen lapsen äiti ja ihanan miehen vaimo ;).

    Jaksuja sinulle <3

    • Kuulostaa juuri samalta mistä itsekin kärsin ja tuo, että mieli on kovin herkkä kaikelle on myös todella tuttua! Ahdistelen helposti ja asiat painavat minua.

      Pitääkin googlata tuo terapiamuoto! En ole siitä koskaan kuullutkaan, mutta mielenkiintoiselle vaikuttaa. :)

      Oikein ihanaa kevättä sinne ja kiitos. <3

  2. Hei!

    Kuulostaa todella tutulta, herkän vatsan kanssa ongelmat ovat itselleni arkipäivää! Olen vasta äskettäin tajunnut, että olen astman takia joutunut lapsuudessa syömään useita antibioottikuureja, mikä on herkistänyt vatsaani. Olen aiemmin pystynyt syömään mitä vain, mutta nykyään yritän varoa, mitä suuhuni laitan. Parhaita apuja ovat kaura, kuitu (esim. chia- ja pellavasiemenet) ja hedelmät/kasvikset. Myös Precosa on toiminut kuureittain todella hyvin. Sen sijaan inkivääri ei sovi vatsalleni lainkaan, vaan saa aikaan aikamoisia reaktioita (ei niistä sen enempää) :D

    Tsemppiä! :)

    • Täällä myös antibioottilapsuus, eli todella tiedän mistä herkkävatsaisuus juontaa juuriaan. :( Olemme yksilöitä, eli inkiväärikään ei tosiaan sovi jokaiselle. Omaa vatsaani se taas jostain syystä rauhoittaa – kohtuudella nautittuna siis. Ja mainitsemasi pellavansiemenet ovat myös erinomaisia, unohtuivat listasta. :)

      Ihanaa kevättä ja kiitos tsemppauksesta! :)

  3. Ohjeistasi noudatan itse •Vältän gluteenia ja maitotuotteita, kauraa•Vältän valkoista sokeria ja makeita (en syö muutenkaan)•Otan säännöllisesti probiootit
    Kahvia ja alkoholia en ole koskaan juonut. Inkivääriä käytän päivittäin. Otatko jauheena vai tuoreena? Lisäksi en juo ruokailun aikana se auttaa. Ja kannattaa muistaa hyvä pureskelu! Kasvikset mielummin kypsennettynä kun raakana. Eikä kaasua muodostavia kaaleja ja paprikaa. Hedelmiä pysty syömään. Huolehdin säännöllisestä ruokailurytmistä
    •Hitaampi syöminen – vältän hotkimista•En syö itseäni ähkyyn tai tukalaan olotilaan
    •Katson entistä tarkemmin ettei suuhuni eksy makeutusaineita
    •Käytän magnesiumia•Harjoitan stressinhallintaa
    •Joogaan ja venyttelen
    Joskus myös lämpökaurapussi vatsan päälle ruoan jälkeen auttaa! oletko kokeilut?

    • En olekaan kokeillut, kiitos vinkistä! Ehdottomasti pitää tuollainen hankkia. Vai voiko sen itsekin tehdä lämmittämällä kauraa mikrossa ja laittamalla pussiin? :D

  4. Mikään ei ole rauhoittanut vatsaongelmia ja ehkäissyt vatsan turpoilua niin hyvin kuin Foreverin aloe vera geeli ja probiootit.
    Riittävä uni, ruokarytmi,liikunta ja veden juonti tietysti myös tärkeitä.

    • Aloe vera on varmasti monelle hyvästä ja olen siitä paljon positiivista kuullut. :)

  5. Kannattaa ostaa ihan perusmarketista tai luontaistuotekaupoista sellainen kauratyyny. en usko että toimii kotikonstina ellei löydy käsityöohjetta. Suosittelen koska eivät maksa maltaita

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 8
Tykkää jutusta