Näin saat stressin kuriin – 10 vinkkiä!

Stressi on aivan varmasti ihmisen yksi pahimmista vihollisista. Joskus se saapuu elämäämme salakavalasti pikkuhiljaa, kun taas toisinaan stressireaktio saattaa ilmaantua hyvinkin äkillisesti. Stressi voi olla myös määräaikaista, jolloin tiedämme koska se tulee päättymään mutta silti saatamme kokea stressin oireita. Vaikka stressi on pääasiallisesti ihmiselle aina huonosta, saattaa se kuitenkin määräaikaisena ajaa meitä parempiin suorituksiin. Lyhytaikainen tai äkillinen stressi ei tavallisesti olekaan vaarallista – toisin kuin pitkään jatkunut stressitila.

Kuten olen blogissani useaan otteeseen maininnut, olen hyvin stressi herkkä ihminen. Saatan stressaantua arjessa jo ihan siitä, että aikataulu on todella tiukka eikä minulla ole yhtään hetkeä hengähtää. Tämä on tavallaan jopa hieman noloakin myöntää, sillä tiedän ihmisiä, jotka pyörittävät lapsiarkea ja tekevät siinä ohessa pitkää työpäivää. Uskon kuitenkin siihen, että meillä ihmisillä on jokaisella erilainen kyky sietää stressiä. Toiset ovat herkempiä kuin toiset ja siksi ihmisten tulisikin kuunnella itseään sen suhteen, miten paljon asioita haalii elämäänsä. Itse en esimerkiksi halua pitää kalenteriani aivan tukossa syystä että tarvitsen aikaa asioille ja niiden tekemiselle. Työni on sellaista ettei sitä voi useinkaan suorittamalla suorittaa vaan se vaatii oman aikansa – ajatus tulee olla täysillä mukana ja mieli luovana. Tunnen itseni myös sen verran hyvin, että jos olen stressaantunut, on työskentelyni huomattavasti heikompaa. Minun on noissa tilanteissa vaikea keskittyä ja voin jopa fyysisesti huonosti. Tuosta johtuen olen oppinut ennakoimaan ja teen mahdollisimman pitkälti asioita niin etten ajautuisi stressitilaan.

Vaikka sitä kuinka pyrkisi stressittömään elämään niin aina niitä aiheuttajia jostain ilmaantuu. Milloin arki tuo eteen jotain yllättävää – deadline aikaistuukin tai et onnistu millään tekemässäsi saatikka ole siihen tyytyväinen. Yhdessä hetkessä ihmissuhteet romahtavat, jonka myötä koemme taas stressiä. Omalla kohdallani tyypillisiä stressin oireita ovat vatsavaivat, ärtymys, unihäiriöt, päänsärky, palan tunne kurkussa, hikoilu, henkinen ahdistus ja itkuherkkyys. Stressin tunteminen on luonnollisestikin aika epämiellyttävä olotila ja jos se jatkuu pitkään, on iso riski, että kehomme sairastuu. Vaikka stressitila on psyykkinen, ilmenee se kuitenkin monelta osin meissä fyysisinä oireina.

Omassa elämässäni on ollut kaiken kaikkiaan paljon monenlaista stressiä ja useista eri syistä. Vuosien varrella olen kuitenkin oppinut paitsi itsestäni, myös siitä, kuinka voin hallita stressiäni lempeästi. Veikkaan että moni saattaa stressaantuessaan jopa syytellä itseään siitä miksi ei jaksa kuten vaikka työkaverit jaksavat, vaikka todellisuudessa stressiin tulisi suhtautua lempeästi. Onhan kyseessä kuitenkin oma rakas kehomme ja meidän terveytemme. Siksi itse suosittelen ennen kaikkea pehmeämpää lähestymistapaa, jonka myötä stressin saa aivan varmasti pikkuhiljaa kuriin.

Kuinka minä sitten oikeassa elämässä hoidan stressiä tai jopa ennaltaehkäisen sitä? Ohessa kymmenen henkilökohtaista vinkkiäni stressin selättämiseen!

Opettele rentoutumaan

Olen hyvä esimerkki ihmisestä, jonka on vaikea rauhoittua. Oikeastaan vasta joogan myötä olen oppinut sen, kuinka itsensä voi saada niin henkisesti kuin fyysisestikin rentoutuneeseen olotilaan jossa oikeasti unohtaa arjen huolet. Suosittelenkin ehdottomasti joogaa ja kenties meditointiakin rentoutumisen harjoittamisessa tai jos kyseiset lajit eivät kiinnosta, niin ihan jo rentouttavan musiikin soimaan laittaminen ja jumppamatolle makuulle meneminen ovat yksi keino. Uskon vahvasti siihen, että säännölliset rentoutumisharjoitukset vähentävät stressiä ja stressitilanteessa auttavat sen hallinnassa.

Harrasta liikuntaa

Mihinkä liikunta ei auttaisi? Tuntuu nimittäin, että siitä löytyy vastaus aivan kaikkeen! Säännöllinen liikunta auttaa hallitsemaan myös stressiä ja stressitilan ollessa päällä siitä on useimmiten apua sen selättämisessäkin. Tärkeää on kuitenkin se ettei stressaantuneena liiku turhan kuormittavasti koska stressitilassa fysiikkamme ei ole niin vahvoilla. Parasta onkin kevyt hikiliikunta, kuten lenkki raikkaassa ulkoilmassa, joka muuten hyvän fyysisen olon lisäksi jäsentelee niitä solmussa olevia ajatuksiammekin.

Pura tunteesi

Stressitilanteessa tunteidensa ulos tuominen on erittäin tärkeää! Jos et puhu kenenkään kanssa olostasi tai asioistasi jotka painavat, pahenee stressi päivä päivältä. Suosittelenkin ehdottomasti asioiden jakamista läheisten kanssa ja myös tunteiden tuntemista eli jos itku tai raivo tulee niin anna niiden tulla. Stressin ennaltaehkäisyssäkin auttaa aivan mielettömän paljon se jos pystymme vaan olemaan mahdollisimman avoimia toisia ihmisiä ja itseämme kohtaan. Tunteiden, ajatusten ja sanojen patoaminen on pahinta ja se kerää turhaa kuormaa sisällemme joka taas saattaa aiheuttaa meissä stressiä. Tämä ei kuitenkaan ole niin helppoa kuin se tässä kuulostaa nimimerkillä kokemusta löytyy. Harjoitus tekee kuitenkin mestarin, eli pienin askelin…

Älä vatvo

Itsehän olen oikea vatvomisen mestari ja aiheutankin itselleni usein turhaa stressiä ihan pelkästään sillä, että mietin, käännän ja väännän asioita mielessäni. Totuus on kuitenkin se, että meillä on elämässä vain tämä hetki. Ei auta yhtään mitään, että pohdit mielesi sopukoissa mitä tarkoittaa kun siitä ihastuksestasi ei ole kuulunut koko päivänä mitään vai tarkoittaako se ylipäänsä jotain? Jos asioita kääntää mielessään vielä sinne hieman negatiivisempaan suuntaan, ruokkivat nuo ajatukset ajatusmaailmaamme ja yhtäkkiä olemmekin jo todella ahdistuneita. Jotta stressin voisi välttää on pakko opetella hallitsemaan ajatuksia ja oppia tunnistamaan koska mieli alkaa vaellella täysin turhien spekulaatioiden pariin.

Luovu jostain

Jos elämässäsi on jatkuvasti aikataulullista stressiä, luovu jostain. On se sitten harrastus tai muu meno joka ei ole täysin välttämätön, niin luovu siitä. Ihminen tarvitsee aikaa vaan olla eikä nukkumista lasketa. Tänä päivänä ihmiset haalivat aivan liikaa asioita elämäänsä vaikka voisimme olla huomattavasti onnellisempia vähemmästäkin. Joskus on vaan luovuttava edes hetkellisesti jostain asiasta jos se antaa meille arkeen sen lisätunnin, jonka aikana voimme vaikka panostaa siihen omaan hyvinvointiimme. Uskon myös siihen, että työt eivät tekemällä lopu jonka vuoksi kymmenen tunnin päivien puurtaminen vaan sairastuttaa. Elämää kannattaa miettiä enemmän tässä hetkessä sillä kenelläkään meistä ei ole ikuisuutta aikaa.

Näe ystäviäsi

Vaikka arki onkin hektistä ja useinkaan ei riitä aikaa ystäville, niin ota silti tavoitteeksi nähdä ystäviäsi säännöllisesti. Itse ainakin koen, että ystävien seurassa stressi usein unohtuu tai jopa helpottuu kun saa toiselta tilanteeseensa erilaista näkökulmaa. Mielestäni onkin ensisijaisen tärkeää, että otamme ajan ystävillemme ja samalla myös itsellemme. Ylipäänsä nauraminen, huumori ja hassuttelu ovat asioita jotka rentouttavat ja vapauttavat ehdottomasti stressiä!

Vietä aikaa eläinten kanssa

Jos ette ole koskaan pistäneet merkille niin eläinten läsnäolo ja niiden paijaaminenhan vapauttavat stressiä. Koin tämän todella vahvasti etenkin silloin muutama vuosi sitten, kun asuimme ystäväni kissojen kanssa neljän kuukauden ajan. Tuona aikana huomasin, miten mieletön stressinpoistaja on esimerkiksi kissojen kehräys ja kuinka se niiden jo pelkkä rauhallinen läsnäolo saa olon rentoutuneemmaksi. Ja sama pätee muuten koiriinkin – eläin kuin eläin, ne toimivat parhaimmillaan stressin lievittäjinä ja ennalta ehkäisijöinä.

Opettele sanomaan ei

Monelle ei sanan sanominen on yllättävän vaikeaa ja ihmiset venyvät terveytensäkin uhalla aivan hirveisiin suorituksiin. On todella tärkeää oppia sanomaan myös ei siinä kohtaa jos tiedostaa, että oma jaksaminen on siinä rajoilla. Useinhan sitä ajatellaan, että kyllä minä nyt tämän vielä jaksan hoitaa kunnes se raja saattaakin sitten tulla todella vastaan. Mieluummin ennalta ehkäisee kuin ajautuu tilanteeseen josta toipuminen viekin sitten huomattavasti aikaa. Itseään on opeteltava kuuntelemaan!

Nuku riittävästi

Unen merkitys on mielettömän tärkeä niin stressinhallinnan kun sen ennaltaehkäisynkin kannalta. Parastahan on jos pystyy säilyttämään jatkuvasti luontaisen rytminsä jolloin univaikeudet pysyvät mahdollisimman hyvin poissa. Väsyneenä mielemme toimii eri tavalla ja olemme huomattavasti alttiimpia kaikille stressitekijöille. Itse ainakin huomaan, että jo yhden huonosti nukutun yön vaikutus on suuri ja olen alttiimpi monillekin negatiivisille tunnetiloille. Väsyneenä hommat eivät myöskään kulje samalla tavalla kuin virkeänä jonka vuoksi saatamme stressaantua. Muistakaa siis nukkua riittävästi!

Ennakoi

Itse harrastan tätä jatkuvasti eli ennakoin tulevaa. Minulla on kalenteri, johon merkkaan kaikki menot ja seuraan sitä jatkuvasti. Jos haluat välttää stressin, vältä niitä asioita jotka sinulle sitä aiheuttavat. Tämä ei tietenkään aina onnistu mutta siihen on mahdollista pyrkiä. Itse esimerkiksi tiedän stressaavani eniten kiireessä ja paineessa sekä ihmissuhdeongelmien keskellä. Jälkimmäistä voi olla ehkä vaikeampi ennaltaehkäistä jos ei välttele ihmissuhteita mutta senkin saralla voi opetella itsensä tuntemisen kautta sitä, ettei kerää elämäänsä niin paljon niitä ihmisiä, jotka aiheuttavat stressiä. Kiirettä taas on helppo hallita yksinkertaisesti sillä ettei haali liikaa asioita, sanoo ei ja kunnioittaa siinä mielessä itseään.

Keinoja lienee näiden lisäksi vielä useita mutta tässä kymmenen mielestäni toimivinta. Tässäkin asiassa kannattaa miettiä ne itselleen parhaiten toimivat tavat ja lähteä niiden kautta etenemään. Kukaan muu ei tunne sinua paremmin kuin sinä itse ja siksi vain sinä voit löytää ne itsellesi parhaat tavat ennaltaehkäistä sekä torjua stressiä!

Oikein aurinkoista ja stressitöntä viikon alkua jokaiselle!

On my way

2 vastausta artikkeliin “Näin saat stressin kuriin – 10 vinkkiä!”

  1. Täällä toinen ikuinen asioiden vatvoja ja herkästi stressaantuva! Harmittaa, että olen jo luonnostaan suht huono nukahtamaan ja sitten vielä pienikin stressi vie helposti ne vähät unet mennessään. Elän terveellisesti, urheilen ja pyrin viettämään paljon omaa aikaa ilman erityistä suorittamista, mutta tuntuu ettei mikään auta siihen perimmäiseen ongelmaan. Teen mielelläni asiat aina mahdollisimman pian pois päiväjärjestyksestä, mutta tietenkään kaikkea ei voi/jaksa aina saman tien tehdä, jolloin odottavat asiat jäävät väkisinkin alitajuntaan. Pärjään kaikessa yleisesti ottaen hyvin ja koitan toisinaan miettiä, mikä edes olisi pahinta, mitä jostain epäonnistumisesta tai tekemättä jättämisestä voisi seurata. Se harvemmin olisi mitään vakavaa. Toki elämäntilanteenikin on melko stressaava (työ, gradu+ muut opinnot), joten ei ehkä ihmekään, jos mieltä on toisinaan vaikea saada rauhoittumaan. Helposti sitä myös vertaa itseään muihin, vaikkei saisi. Varmaan myös kuvittelen muiden olevan tehokkaampia kuin mitä nämä todellisuudessa ovatkaan. Luettelemasi neuvot ovat kaikki hyviä, ja itselleni toimivimmaksi olen havainnut ystävien näkemisen sekä asioiden ääneen sanomisen. Uskomatonta, miten jotain asiaa voi ensin vatvoa päiväkausia, mutta heti kun sen sanoo jollekulle ääneen, ahdistus katoaa tai ainakin vähenee huomattavasti.

    • Joo tiedän tunteen erittäin hyvin…Veikkaan, että taustalla sinullakin on se että haluat onnistua asioissa mahdollisimman hyvin – kukapa ei haluaisi. Sitten sitä herkästi haalii elämäänsä asioita välillä jopa hieman liikaakin. Ja kun mitään ei haluaisi tehdä puolihuolimattomasti vaan huolella.

      Kiva että sielläkin on kuitenkin löydetty stressinhallinnassa auttavia tekijöitä, se on tärkeää. Kullekin toimii ne omat juttunsa mutta silti osa keinoista on mielestäni aika monenkin kohdalla toimivia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 10
Tykkää jutusta