Kuinka löytää itselleen parhaiten sopiva ruokavalio?

Tänä päivänä kuulee paljon puhuttavan siitä, kuinka monia ihmisiä suorastaan ärsyttää erilaiset ruokailemiseen liittyvät rajoitukset ja -ton päätteinen syöminen. Useammat ihmettelevät saako nykyään enää syödä yhtään mitään, kun valloillaan on kaikenlaisia ruokavaliotrendejä joita ihmiset noudattavat. On maidotonta, gluteenitonta, lihatonta, kalatonta, laktoositonta, sokeritonta ja rasvatonta ruokavaliota – eikä tuossa varmastikaan kaikki. Nykypäivänä ihmiset ovat hyvin tietoisia syömisestään ja kehonsa tarpeista, jonka vuoksi ruokavalioiden suhteen on lähdetty rajaamaan sitä yleistä ravintoympyrää, joka meille lapsena koulussa opetettiin. Veikkaan, että aika harva on enää täysin vapaa sekasyöjä joka syö aivan kaikkea, vaan todella monella on edes jokin rajoitus ruokavaliossaan.

Itsehän noudatan pääasiassa maidotonta/laktoositonta, gluteenitonta sekä lihatonta ruokavaliota. Monen silmään ”rajoitukseni” näyttävät ehkä rajuilta mutta koska itse olen syönyt jo vuosia näin, en kiinnitä asiaan huomiota. Itse olen jopa kokenut, että ruokavaliorajoitusten noudattaminen on todella helppoa silloin, kun niitä aidosti haluaa noudattaa. Omalla kohdallani mukana on ihan eettisyyden lisäksi puhtaasti terveyteeni liittyviä rajoituksia, sillä maitotuotteet hankaloittavat vatsani elämää ja viljoista iso osa tekee samaa. Olenkin päätynyt noudattamaan tietynlaista ruokavaliota oikeastaan terveys edellä. Vaikka nykyään en olekaan enää ehdoton ja lipsun aina toisinaan, kyllä silti muistan lipsumisen jälkeen, miksi se tavallinen feta on minulle niin haastavaa ja pullaleipä ei sovi sitten ollenkaan. Pidän näistä rajoituksistani nykyään kuitenkin aika pientä ääntä, sillä en jaksa oletuksia siitä, että ruokailen näin ulkonäkö tai muu turhanpäiväinen edellä. Olen myös kyllästynyt selittelyyn tai ihmisten epäileviin katseisiin siinä kohtaa, kun kerron vatsani menevän sekaisin tavallisesta kermajäätelöstä. Välillä tuntuu, että ne -ton päätteiset ruokavalio valinnat ovat ongelma kaikille muille paitsi sinulle itsellesi.

Olen sitä mieltä, että ruokaympyrää on lupa rikkoa jos se on omalle hyvinvoinnillesi hyvästä. Viljat eivät sovi kaikille – maidosta puhumattakaan. Kehotankin ihmisiä kokeilemaan ja sitä kautta löytämään sen itselleen parhaan hyvän olon. Toisaalta taas – jos olosi on hyvä sellaisen ruokavalion parissa, jota noudatat niin mitäpä hyvää muuttamaan? Jos kuitenkin koet ettei olosi ole paras mahdollinen ja kärsit esimerkiksi jatkuvasta väsymyksestä, kehon tukkoisuudesta ja limaisuudesta, sairastelet paljon tai olet muuten vaan alavireinen, kannattaa ruokavalioon huomiota kiinnittää. Tuossakaan tilanteessa ei ole oikotietä onneen, vaan se oma onni tulee kokeilemisen kautta löytää. Kehon ja mielen viestien kuunteleminen on avainasemassa oikean, itselleen parhaiten sopivan ruokavalion löytämisessä.

Muistan kun nelisen vuotta sitten muutin ruokavaliotani pienin askelin, koin jopa jonkin asteisen valaistumisen. Niin moni vaiva jäi pois ja tajusin kuinka väärin olin syönyt jo vuosia. Tuo oivallus vaati muistaakseni kuukauden päivät tullakseen erityisen konkreettiseksi ja sille tielle jäin. Kehoni olisi siis mieluiten täysin gluteeniton ja maidoton mutta mieleni taas himoitsee juustoja ja välillä moniviljaleipiäkin. Annan mielelleni toisinaan periksi sillä tunnen itseni ja tiedän, että ehdottomuus ei ole minun polkuni hyvään oloon. Kärsin siis välillä valinnoistani jonka jälkeen mietin, ettei enää ikinä kunnes olen taas joku kerta sen saman äärellä. Onneksi kyse ei ole sen vakavammasta koska en ole keliaakikko eikä minulla ole ainakaan todennettua laktoosi-intoleranssia vaikka tavallisia maitotuotteita vatsani sietääkin todella heikolla menestyksellä.

Harvoin sitä ehkä arjessa miettii kuinka suuri vaikutus ruokavaliolla on meihin kokonaisuutena. Se on kuitenkin sitä kehomme ja mielemme polttoainetta jolla on erittäin suuri merkitys. Itse havahdun tuohon aina silloin, kun olen syönyt vaikka useamman päivän ajan huonosti ja olo on suorastaan karsea. Tuossa kohtaa sitä aina muistaa miksi syö kuten syö, sillä on se vaan sen arvoista. Toivoisinkin kovasti, että ihmiset eivät tyytyisi kehnoon fyysiseen oloon, vaan kokeilisivat erilaisia vaihtoehtoja joiden kautta on mahdollista löytää kevyt ja hyvä olo. Ruokavaliomuutoksia ei myöskään pidä ottaa varsinaisina rajoituksina vaan ennemminkin siten, että korvaa tietyn tuotteen jollain itselleen paremmin sopivalla. Ja minkäänhän ei muuten tarvitse olla lopullista! Voit kokeilusi jälkeen päättää, ettei tämä ollutkaan yhtään juttuni – tai sitten jäät sille valaistuneelle tielle.

Tiivistettynä sopivan ruokavalion löytämisessä tärkeitä seikkoja ovat…

Hyvä olo – kuuntele miltä kehossasi tuntuu jos jätät esimerkiksi maidon kokonaan pois. Älä tee lopullisia johtopäätöksiä kuitenkaan viikossa, vaan tarkkaile tilannetta vaikka kuukauden ajan. Tärkeintä on hyvä olo pitkällä tähtäimellä, joten toimi se edellä. 

Mieti millainen ravinto tekee sinut onnelliseksi? Haluatko tukea ehkä eettisesti jotain tiettyjä aatteita, jotka ajavat sinut vaikka vegaaniksi? Eettinen tai mielitekoihin perustuva syy on mielestäni yhtä oikeutettu syy ruokailla haluamallaan tavalla kuin mikä tahansa muu syy. Kannattaa myöskin muistaa, että ruoka on yksi onnellisuutemme elementeistä. Parhaimmillaan ravinto tukee onnellisuuttamme ja antaa meille hyvän olon lisäksi hyvän mielen.

Dieetit eivät ole ruokavalioita, eli unohda ne. Dieettiä ei jaksa kukaan noudattaa hetkeä kauempaa vaan sen sopivan ruokavalion löytämisessä on kyse aina jostain pysyvämmästä – jopa lopun elämän muutoksesta. Jos haluat tehdä muutoksia ja löytää itsellesi parhaiten toimivan ruokavalion, niin tee muutokset elämäntapamuutosten kaltaisesti.

Helppous – Uuden ruokavalion noudattaminen saattaa olla alkuun ponnisteluja vaativaa mutta se ei silti saa olla liian vaikeaa. Ei siis kannata rajata itseltään liikaa asioita jos sen jälkeen et enää tiedä mitä söisit. Ruokavaliossa tärkeää onkin helppous mutta tällä en tarkoita mikropizzoja tai hampurilaisia.

Kiinnitä huomiota kokonaisuuteen. Laaja kokonaisuus joka on monipuolinen ja hyvä – siinä oma vinkkini toimivaan ruokavalioon! Suosittelen syömään mahdollisimman paljon erilaisia ruoka-aineita siltä omalta sektorilta ja käyttämään mielikuvitusta. Netti on pullollaan erilaisia reseptejä ja vinkkejä siitä, miten esimerkiksi maito korvataan kasvipohjaisilla tuotteilla.

Muista yksilöllisyys! Vaikka ystävällesi maidoton ruokavalio olisi lahja taivaasta, sinun kehosi ei sitä välttämättä siedä. Suosittelenkin tässä asiassa ajattelemaan itsekkäästi ja ainoastaan omia tarpeita. Ruokavalio on aina yksilöllinen juttu koska kehommekin ovat toiminnaltaan yksilöllisiä ja uniikkeja.

Olisi mielenkiintoista kuulla kuinka te löysitte itsellenne sopivan ruokavalion ja millainen tuo ruokavalio on jota noudatatte?

Rentouttavaa lauantaita!

On my way

10 vastausta artikkeliin “Kuinka löytää itselleen parhaiten sopiva ruokavalio?”

  1. Jotenkin tuo on nyt ollut itselleni vähän hankalaa, löytää sopiva ruokavalio. Siihen vaikuttaa se, että oon jo monta vuotta ollut jonkinlaisella ruokavaliolla (pt:n tekemä tai nettivalmennus). yritän opetella kuuntelemaan kroppaani, mutta takaraivossa pysyy sitkeesti kalorit makrot ja ruuan punnitsiminen :D tavoitterna olisi terveellisesti syöminen kehoa kuunnellen, kevyempi olo. Olen ruvennut pikkuhiljaa enemmän suosimaan kasvispainotteisempaa ruokavaliota, kanaa silti vähän syön. vinkkejä saa antaa kuinka päästä vanhoista tavoista eroon ja kuinka itse oot päässyt tohon tilanteeseen kuin nyt, pysyt kunnossa ilman tarkempaa ruokavalioo :)

    • Joo, tuo on varmasti hankalaa jos ne on joskus opetellut laskemaan niin nehän muistanee aina. Itsehän en siis ole koskaan laskenut kaloreita tai muitakaan ravinto-arvoja mikä saattaa välillä näkyäkin ruokapäiväkirjoista. Tietyllä tapaa tuo on onni, sillä näin on huomattavasti helpompaa. :) Keho ilmoittaa kyllä puutostiloista tai oikeasti jos ruokavalio on jotenkin vajavainen.

      Mutta olen minäkin syönyt aikanaan huonosti ja esimerkiksi paljon sokerittomia tuotteita sekä ylipäänsä liian vähän. Kuten postauksessakin mainitsin, oma ruokavalioni muuttui vatsavaivojen myötä ja sille tielle sitten jäin. Kaikki tapahtui ikään kuin vähän vahingossa ja opettelin syömään täysin uudella tavalla. Tuossa kohtaa ruokavaliostani putosivat mm. sokerittomat ja rasvattomat tuotteet sekä valmisruoat.

      Kunnossahan kroppa pysyy vaikka söisikin enemmän, sillä liikkuvan ihmisen elimistö tarvitsee polttoainetta. Pidän hyvänä ajatuksena säännöllistä ateriarytmiä sekä sitä, että pyrkii syömään monipuolisesti juttuja päivän aikana, eikä syö mitään raaka-ainetta liiaksi. Tästä hyvänä esimerkkinä proteiini jota tuputetaan melkein joka paikassa…

      Se miten pääsisit eroon noista pinttyneistä ajatuksista vaatii varmasti sinulta itseltäsi niistä irrottamista ja sitä, että opettelet vaan syömään ilman punnitsemista tai laskentaa. Uskon, että pikkuhiljaa voit huomata kuinka turhaa sellainen on ja ihmiselle riittää kunhan vähän miettii, että syö päivässä jotain proteiininlähteitä, hiilareita sekä hyviä rasvoja. Suurpiirteisempi ajattelu oikeasti riittää jos et ole kilpaurheilija ja sitä kyllä lämmöllä suosittelen! Vaatii sinulta ehkä pitkäjänteisyyttä mutta eiköhän nuo numerotkin ajan kanssa unohdu. :)

      Ihanaa viikonloppua sinne ja tsemppiä asian suhteen! :)

  2. Itse olen syönyt jo vuosia kasvispainotteisesti ja nyt reilun vuoden ajan vegaanisesti. Olen oikeastaan ajautunut tähän ruokavalioon, kun olen etsinyt syömistapaa, millä vatsa (ja toki kokonaisuudessaan kroppa+mieli muutenkin) voi parhaiten. Mulla on IBS, mutta kumma kyllä kasvisruokavalio sopii loistavasti, tiettyjä juttuja pitää vaan välttää, mutta valikoima on niin valtava, että en koe sitä ongelmaksi :) Syön monipuolisesti raakoja ja kypsennettyjä kasviksia, hedelmiä, marjoja, leipää, riisi-/maissikakkuja, kikherneitä, tofua, tempeä, pähkinöitä ja siemeniä (tahnojen muodossa), soijajogurttia, kasvimaitoja, tummaa-/raakasuklaata ja veg. leikkeleitä. Olen aikuisiällä ollut usein sairaana, monta kertaa vuodessa ja nyt viimeisen vuoden aikana en ole sairastanut kertaajaan. Liekkö ruokavalion ansiota, uskon ainakin että osittain! Lisäksi olen muutamia kertoja laskenut cronometer -sivustolla ravintoaineiden saantia ja kaikki on hyvin kohdillaan, paitsi d-vitamiini ja seleeni, joita otankin ravintolisänä :)

    • Oi miten ihana kuulla! Ruokavaliosi kuulostaa todella hyvältä ja monipuoliselta. :) Juuri tuota itsekin korostan, että kannattaa syödä monipuolisesti koska valikoimaahan riittää – ihan sama vaikka olisitkin vegaani. Herkästi me syödään jotenkin niin suppeasti vaikka valikoimaahan oikeasti löytyy kunhan vaan avaa silmiään!

      Itse olen myöskin harvoin sairaana minkä uskon johtuvat ruokavaliosta sekä oikeanlaisista lisäravinteista. Joskus aikanaan sairastelin jatkuvasti, joten siihen on kyllä hyvä verrata tätä nykyistä tilannetta. :) Uskon siis todellakin, että ruokavaliolla on merkitystä ja kasvisruokavalio ei todellakaan tarkoita sitä, että olisi jossain jatkuvassa puutostilassa ja sen seurauksena sairastelisi.

  3. Itse olen harrastekilpaurheilija painoluokkalajissa. Syön paljon kasviksia ja juureksia, sitten kanaa/kalaa/lihaa, riisiä, perunaa, täysjyväpastaa. Suosin paljon myös erilaisia smoothieita. Olo on hyvä ja kevyt ja paino pysyy kurissa. En kiellä itseltäni mitään. Silloin tällöin syön esim ranskalaisia, mutta en voisi kuvitella syöväni niitä usein. Sama juttu oikeastaan kaikkien herkkujen kanssa, silloin tällöin näitä on kiva syödä mutta jos useampi päivä menee karkkia mutustellessa niin olo on aika karsea. Väsynyt ja laiskahko.

    Minusta on tärkeää, että opettelee itselleen terveellisen ruokailurungon. Kasviksia, juureksia ja marjoja kannattaa hyödyntää niin pitkälle, kuin mahdollista.

    Nykyään terveellisesti syöminen saadaan kuulostamaan liian vaikealta. Omaa kroppaa kuuntelemalla ja kokeilemalla pärjää todella pitkälle. Toisille sopii maitotuotteet, toisille ei. Toisille käy viljat, toisille ei. Kokeilemalla itselleen hyvän löytää. Ei kannata antaa itsensä sokaistua ruokailutrendeistä.

    • Kiitos näkökulmastasi ja olen kanssasi täysin samaa mieltä. Se oikea ruokavalio löytyy kokeilemalla ja nimenomaan kehoaan kuuntelemalla. :)

      Itse en myöskään harrasta tuota kieltämistä mutta olen samaa mieltä, etten voisi montaa päivää putkeen syödä jotain roskaa. Välillä kun herkuttelen niin sitten taas seuraavana päivänä syön jälleen normaalisti. Myös terveelliset herkut kuten vaikka raakasuklaa ovat todella hyviä sokerin korvikkeita, joten niitä kannattaa kyllä suosia!

      Ja itse noudatan myös tuollaista tietynlaista ruokavaliorunkoa, eli syön monipuolisesti enkä liikaa vaikka leipää tai proteiininlähteitä. Tietenkään jokainen päivä ei ole mitenkään mallikas mutta sellainen yleinen pyrkimys monipuolisuuteen kuitenkin löytyy takaraivosta. :)

  4. Hyvä, etten ole ainut joka joustaa ruokavaliossa vähän olon kustannuksella, joskus.. :D

    Noudatan siis gluteenitonta, maidotonta ja kasvisruokavaliota. Gluteenitonta jo yli kymmenen vuotta keliakian johdosta, kasvista täysin omasta halusta ja makumieltymyksistä ja maidotonta, koska maha ei juuri tykkää. Joskus nykyään kuitenkin mieli halajaa Lohiloa tai propudeja… Ei optimaalisinta ravintoa, mutta ne itselleni suon, sillä totaalikieltäytyminen ja ravinnon jatkuva optimointi ei sovi mielelleni. Olin jossainvaiheessa vegaani, mutta täysin vääristä syistä. Halusin syödä 100% puhtaasti ja terveellisesti, ihan todella pakkomielteisesti. Rajojen rikkominen helpotti.

    • Hahah niin, itse olen kyllä sellainen nautiskelija että pakko välillä vähän lipsua. Aika samoilla linjoilla täälläkin siis mennään vaikka itse syön kyllä laktoosittomia juustoja/jäätelöä välillä.

      Minä herkuttelen myös Lohiloilla koska tuo jäätelö on vaan niin parasta! En saa Lohilosta myöskään vatsavaivoja jonka vuoksi toimii erittäin hyvin! Makukin noissa on niin kohdillaan. :) Totaalikieltäytyminen ei todellakaan ole täälläkään se vaihtoehto vaan rento lipsuminen. Välillä saatan lipsua ihan kunnolla vaikka lomilla tai reissuilla, koska en jaksa olla porukassa se joka tekee omat ”laktoosittomat” ruoat tai ostaa gluteenitonta leipää. Syön sitä mitä muutkin ja arkena sitten taas palaan omaan ruokavalioon. :)

  5. Tiedätkö, mietin tätä postausta lukiessani, että sun postauksille ominaista on sellainen tsemppaava ote. Mulle ainakin tuli sellainen olo tästäkin, että kyllä tähän ruokavaliomuutokseen pystytään!

    • Voi kuinka ihana kuulla! Olen kyllä ihmisenä sellainen tsemppaaja/selviytyjäluonne mikä on hyvä monissa asioissa, mutta myös toisinaan ihan heikkoutenikin. Tässä yhteydessä tsemppaus varmasti toimii ja se oli kieltämättä myös viestini! Kun on löytänyt jotain hyvää, sitä haluaa jakaa myös muille ja tsempata muita sitä etsimään. :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 19
Tykkää jutusta