Miksi vietän tipattoman tammikuun?

Olen aina ollut alkoholin suhteen vähän sellainen joko tai -ihminen. Tämä johtunee pitkälti nuoruudestani hengellisissä piireissä (postaus kyseisistä taustoistani täällä), jossa alkoholin juominen ei ollut sallittua – tai ei ainakaan suotavaa. Alkoholi ei siis kuulunut nuoruuteeni silloin, kun muut luokkatoverit aloittivat päihteiden käytön, vaan se tuli ensikertoja mukaan elämääni vasta kasvettuani täysi-ikäiseksi. Sitä on hankala selittää, mutta alkoholi ei ehkä taustojeni vuoksi ole oikein koskaan ollut elämässäni sellainen luonnollinen juttu, mitä se varmasti monelle muulle aikuiselle on. On menty paljon ääripäästä toiseen ja etenkin parinkympin paremmalla puolella alkoholin käyttöni oli paikoitellen aika hallitsematontakin. Oli paljon sekoilua ja sellaista meininkiä, että ihmettelen ettei koskaan oikeasti sattunut mitään vakavampaa.

Nykyään suhtaudun alkoholiin rennolla otteella, vuodet ovat tehneet tehtävänsä vaikka en väitä, etteikö välillä edelleen tulisi ylilyöntejä ja tulisi juotua ehkä enemmän kuin oli tarkoitus juoda. En kuitenkaan tissuttele iltaisin kotona, vaan otan ainoastaan silloin jos lähden ystävieni kanssa ulos. Alkoholi on minulle sosiaalisuuteen ja hauskanpitoon liittyvä juttu. Toki myönnän, että monet kerrat olen turruttanut pahaa oloanikin alkoholilla, eli aina en todellakaan voi sanoa juovani sitä pelkästään hyvään fiilikseen (ja tämähän ei muuten ainakaan oloa paranna…). Olen sinällään hieman mustavalkoinen tässä asiassa, etten oikeastaan välitä juoda muutamaa lasillista viiniä ruoan kanssa mutta sen sijaan tykkään juoda useamman lasillisen, kun lähden ulos. Eli lukeudun varmaan niihin ihmisiin, jotka ottavat jos ottavat mutta muuten sitten juovat sen ruoan kanssa melkeinpä mieluummin vettä. Yksi syy sille, että otan alkoholia juhlimaan lähtiessäni on, että olen niin ärsyke herkkä. Veden voimin baarissa oleminen on minulle hyvin vastenmielistä ja uuvun siellä nopeasti, koska ärsykkeitä on tuollaisessa ympäristössä aivan liikaa. Pahimpia ovat yökerhot, jotka ovat täynnä tuttuja ja tutun tuttuja. Introverttiuteni myöskin puskee tuollaisessa ympäristössä esiin, enkä senkään vuoksi viihdy baareissa ilman alkoholia.

Tipatonta olen viettänyt jo useamman vuoden, koska miksi en sitä viettäisi? Tammikuu on tavallisesti todella hiljainen kuukausi kaikkien illanistujaisten suhteen, jonka vuoksi se tuntuu hyvinkin luontaiselta ajalta puhdistaa elimistöä alkoholista. Moni sanoo, että tipatonta ei ole hyötyä viettää jos juo muuten 11 kuukautta vuodesta mutta itse olen toista mieltä – jo kuukausikin täysin ilman alkoholia puhdistaa kehoa ja on aivan varmasti parempi kuin, että joisi sen 12 kuukautta vuodesta. Tipaton ei siis todellakaan ole mikään alkoholistien juttu, vaan mielestäni aivan fiksu keksintö vaikka ihan jokaiselle ei absolutistille. Ja pakko muuten sanoa, että ei normaalikäyttäjä kompensoi tammikuussa menetettyjä alkoholiannoksia helmikuussa. Veikkaan, että tammikuun vaikutukset huomattua käyttö saattaa jopa vähentyä.

Haluankin viettää tipatonta koska koen sen näin tammikuussa hyväksi jutuksi. Toki voin olla ilman alkoholia muulloinkin jos vaan niikseen päätän, enkä siis joka viikko baareissa ravaakaan. Välillä on aika pidempiä taukoja etten käy missään mutta sitten on taas enemmän menoa ja meininkiä. Ystäväpiirinihän on aika menevää sorttia, eli jo senkin vuoksi on aika paljon erilaisia illanistujaisia sun muita reissuja ja välillä sitä jopa toivoo, että vauhti hieman hidastuisi. Toisaalta taas rakastan ystäviäni ja illanistujaiset hyvällä porukalla ovat aivan parhaita! Kun kaikki vaihtavat vapaalle on tunnelma erilainen kuin kiireinen kahvi keskustassa töiden jälkeen. Vuonna 2017 tuntui ylipäänsä, että sinkkuvaihteeni vasta kunnolla käynnistyi ja osittain senkin vuoksi viime vuoksi tuli mentyä aika paljon verrattuna vaikka vuoteen 2016. Ystävät ovat tässä elämäntilanteessa se sinun ”perheesi”, joiden kanssa aikaa vietetään jos ei halua kyhnöttää yksin jokaista viikonloppua kotosalla.

Mutta miksi sitten tipaton? Mitä kuukauden alkoholittomuus saa meissä todennäköisesti aikaan?

Listasin muutamia syitä, joiden vuoksi kannattaa jäädä tipattomalle, nimittäin vielä ehtii!

– Unenlaatu paranee. Tämän huomaa etenkin jos alkoholia käyttää viikoittain edes pienissä määrin. Yksi syy miksi en nauti kahdesta lasillisesta viiniä on, että nukun sen jälkeen aivan mielettömän huonosti. Toisille alkoholi toimii jonkinlaisena rentouttavana unilääkkeenä, itselleni täysin päinvastoin.

 Mieliala kohenee. Jokainen varmasti tietää, että alkoholi on depressantti, joka säännöllisellä käytöllä vaikuttaa todennäköisesti yleisvireeseen sekä mielialaan negatiivisella tavalla. Tipaton tammikuu todennäköisesti kohentaa mielialaa ja nostaa niitä yleisiä energiatasoja.

– Suorituskyky treeneissä paranee. Parhaiten kunto varmasti kehittyy ja sen kehittymisen todella huomaa jos ei käytä alkoholia ollenkaan. Veikkaan, että harva ammatikseen urheileva juurikaan juo, koska se vaikuttaa suoristuskykyyn ja treeneihin.

– Saatat hoikistua. Jos alkoholia käyttää vaikka viikoittain, kerää se todennäköisesti nestettä ja myös sitä rasvaa kehoon. Tämäkin on toki aika paljon kiinni nimenomaan henkilöstä ja siitä liikutko ylipäänsä tai kuinka paljon roskaa syöt alkoholin käytön yhteydessä/jälkeen, mutta monelta kiloja putoaa jos alkoholin juomisen jättää kokonaan.

– Elimistö puhdistuu. Tipaton vaikuttaa tosiaan myös elimistömme sisällä jossa alkaa tapahtumaan alkoholista puhdistumista ja aineenvaihdunta puolestaan alkaa normalisoitumaan. Tätähän voi tehostaa vielä syömällä tässä kuussa erityisen terveellisesti ja paljon vihreitä.

– Laittaa miettimään omaa alkoholinkäyttöä. Niin. Useamman alkoholia käyttävän olisi varmasti hyvä pysähtyä välillä miettimään voisiko käyttää vähemmän – osoitan sormella myös itseäni. Vaikka et joisikaan joka ilta niin juotko kerralla liikaa? Itse tosiaan juon kerralla enemmän, joten tämä kuukausi pistää kyllä jälleen miettimään, voisiko alkoholin kertakäyttöäkin vähentää?

Vietin tipatonta tosiaan viime vuonnakin ja olin 26 päivää ilman alkoholia. Tuon ajanjakson vaikutuksista kirjoitin postauksen viime tammikuussa ja sen voit lukaista täältä. Oli itse asiassa hauska lukea tuo postaus läpi nyt ja tarkastella, että mites se tipaton tuolloin vaikuttikaan. Siellä oli useampi sellainen kohta, joiden suhteen odotan, millaisia vaikutuksia tänä vuonna tulee!

Vietättekö te tipatonta tammikuuta?

Kuinka välttää krapula?

Tiedän ainoastaan pari ihmistä, jotka eivät juuri koskaan kärsi krapulasta mutta suurin osa tuntemistani kyllä valittelee oloaan aina, jos alkoholia on tullut juotua useampi lasillinen. Omalla kohdallanikin se maaginen viiden lasillisen raja on sellainen, että sen ylittyessä kärsin kyllä krapulasta. En ole enää parikymppinen ja sitähän sanotaan, että kankkuset pahenevat iän myötä. Olen kuitenkin onnekas siinä mielessä, että lasillisesta tai edes muutamistakaan en saa mitään oloja. Krapula tulee ainoastaan silloin jos juon reilusti useamman lasillisen illan aikana ja itse krapulan laatuun taas vaikuttaa muutamakin eri seikka.

Olen seurannut omaa alkoholikäyttäytymistäni ja tehnyt muutamia havaintoja tässä vuosien varrella. On nimittäin olemassa muutamia pieniä juttuja, joilla krapulaa voi ennaltaehkäistä, tai sen laatua lieventää ainoastaan väsymykseksi. Sellainen oksentelu, hirveä päänsärky ja sängyn pohjalla koko päivän makaaminen on ollut jo pidempään kohdallani historiaa. Tätä saattaa joku ihmetellä, sillä ennen olin nimenomaan se, joka nukkui kaikki krapulapäivät! Nykyään en enää tuohon pysty. Olen nimittäin huomannut, millainen vaikutus on sillä, että pienessä kankkusessakin ryhdistäytyy ja tekee asioita. Kävelylenkki, brunssi tai pizza ystävän kanssa, kodin pienet askareet tai muu ihan normaali tekeminen ovat seikkoja, jotka oikeasti lieventävät krapulaa. Ehkä kaikista paras juttu on lähteä ulos kotoa ja käydä virkistävässä suihkussa. Uskon, että krapulakin on jollain tasolla myös henkistä, eli sen selättämiseen voi psyykata itseään.

Haluan näin lauantain ja alkaneen viikonlopun kunniaksi jakaa teille ne omat hyväksi havaitsevani vinkit, joiden avulla krapulaa voi lieventää tai jopa ennaltaehkäistä. Toki tähän väliin pakko sanoa, että helpoitenhan krapulalta välttyy, kun ei juo ollenkaan. Alkoholi on myrkky, enkä kannusta ketään sen nauttimiseen. Jos tästä huolimatta päädyt viinille ja ilta venyy – lukaisehan läpi vinkkini ja kokeile itse!

Juo joka toinen lasillinen vettä. Joku voi sanoa, että vanha klisee mutta itse olen ehdottomasti vedenjuonnin kannalla! Mitä useammin ja enemmän vettä juo, sitä kevyempi on krapula seuraavana päivänä. Alkoholihan on diureetti, joka kuivattaa kehoa, jonka vuoksi on erityisen tärkeää nauttia samaa tahtia vettä kuin nauttii alkoholiakin.

Soodaa valkoviiniin. Vähän edelliseen liittyen, soodan lisääminen valkoviiniin on erinomainen kikka lisätä juomisen aikaista vedenjuontia. Itse harrastan tätä aika usein sen vuoksi, että spritzer on yksi suosikeistani ja tykkään siitä, että viini itsessään maistuu miedommalle. Tällä keinolla pystyt myös hieman huijaamaan itseäsi, sillä lasillinen on täysi mutta ei kokonaan alkoholia. Mieluummin juo täyden lasillisen valkoviiniä soodalla kuin pelkkää valkoviiniä.

krapula

Hiilihydraatteja ennen kosteaa iltaa. Ehkä paras kikka ehkäistä (tai ainakin lieventää krapulaa) on syödä kunnon hiilihydraattipitoinen ruoka ennen kuin lähtee kosteaan illanviettoon. Sitä pastalautasellista ei kuitenkaan tarvitse vetää juuri ennen lähtöä, mutta sen voi syödä vaikka 3-4 tuntia ennen h-hetkeä. Itse olen ainakin huomannut selkeän eron siinä jos syön hiilihydraattipitoisesti ennen juhlimista kuin, että syön jonkun kevyen keiton tai salaatin.

Ei humalassa nukkumaan. Tämä on myös vuosien kokemuksella todettu, eli krapula helpottuu huomattavasti silloin, kun humalatila on mahdollisimman lievä (tai lähes olematon) nukkumaan meno vaiheessa. Hyvä keino päästä tuohon olotilaan on, että lopettaa alkoholin juomisen suunnilleen tunti tai puolitoista ennen baarista lähtöä. Tietenkin tähän vaikuttaa myös se kokonaisuus, eli kuinka paljon olet koko illan aikana juonut ja se, miten nopeasti kehosi polttaa alkoholia. Itsehän selvenen hyvinkin nopeasti jos lopetan alkoholin nauttimisen riittävän ajoissa, vaikka takana olisikin pitkä ilta. Kannattaa vaikka salaa vaihtaa se viinilasi pelkkään soodaan, jolloin ei tule turhaa ihmettelyä ja kukaan ei oikeasti enää kiinnitä huomiota siihen, mitä lasissasi on.

Älä sekoittele juomia. Yksi mielettömän hyvä ja toimiva vinkki on pysyä yhdessä juomalaadussa koko illan ajan. Pahin cocktail syntyy, kun lähtee sekoittelemaan viinejä, kuohuvaa, drinkkejä ja shotteja. Jo järkikin sen sanoo, että tuosta ei hyvää seuraa. Itse pysynkin oikeastaan aina valkoviinissä ja joskus otan jossain kohtaa iltaa aperolin tai GT:n. Muuten mennään hyvinkin yksinkertaisella linjalla, sillä silloin olotila on seuraavana päivänä myös mahdollisimman siedettävä. Yksi pahimmista krapulan aiheuttajista on muuten itselleni kuohuva! En tiedä, mikä siinä onkin mutta siitä saan hirveän hedarin ja aivan varmasti karsean kankkusen…

Älä treenaa salilla ennen juhlia. Omalla kohdallani tämäkin vaikuttaa aika paljon siihen krapulan laatuun. Jos treenaan kovan lihaskunto treenin vaikka muutama tunti ennen kuin alan nautiskelemaan viiniä, kärsin seuraavana päivänä pahemmasta krapulasta. Veikkaan, että tuo johtuu siitä, ettei keho ole ehtinyt palautumaan treeneistä, kun päälle jo isketään myrkytystila. Teenkin aina niin, että ajoitan salitreenit muille päiville ja jos jotain liikuntaa harrastan juhlapäivänä, niin käyn ainoastaan kevyellä palauttavalla juoksulenkillä.

Nauti chlorellaa ennen juhlia. Tähän suhtauduin hyvin skeptisesti ennen kuin itse kokeilin ja vakuutuin. Chlorellahan on siis superfood, jonka sanotaan parantavan krapulaa tai jopa ennalta ehkäisevän sitä. Tämä johtuu siitä, että chlorella sisältää runsaasti aminohappoja, vitamiineja ja mineraaleja, joita alkoholi puolestaan tuhoaa. Chlorellallahan sanotaan olevan myös maksan toimintaa tehostava vaikutus, jolloin alkoholi tosiaan poistuu kehosta nopeammin. Mitään tutkimuslinkkejä minulla ei tähän saumaan ole, mutta kokeilemallahan sitä voi selvitellä! Omalla kohdallani on ainakin ollut vaikutusta. Helpoiten chlorella menee alas vaikka tuoremehun tai smoothien joukossa.

Ei roskaruokaa yöllä. Roskan syöminen laskuhumalassa on ainakin omalla kohdallani juttu, joka pahentaa krapulaa. En ole tosiaan koskaan tuota harrastanut mutta ne muutamat kerrat, kun olen sinne snägärille eksynyt, ovat aikaan saaneet nimenomaan sen, että olo on ollut seuraavana aamuna huonompi. En kuitenkaan sano, etteikö yöllä voisi syödä jos on nälkä mutta ehkä ei kannata valita sitä kaikista suolaisinta pommia, sillä aika varmasti se vasta tekeekin olosta tukkoisen seuraavana aamuna. Voi olla, että osalla on päinvastainen mielipide tähän mutta omalla kohdallani se menee näin. Useimmiten syönkin yöllä kotiin tullessani muutaman leivän, joihin sitten kasaan hyvät täytteet jääkaapista – säästää muuten aikaa ja rahaakin!

Juo hitaasti. Mitä hitaammin juot alkoholia, sitä vähemmän nautit sitä koko illan aikana. Pahin kiroushan on se tilanne, kun lasi on tyhjä ja on taas täytettävä se. Tuon välttää sillä, että juo hitaasti, jolloin juo koko illan aikana luonnollisesti myös vähemmän. Olen joskus kuullut hyvän nyrkkisäännön, lasillinen tunnissa – liekö sitten paikkansa pitävä?

Nappaa särkylääke heti, kun tunnet orastavankin päänsäryn. Suurin virhe on krapulassa odotella, että josko se päänsärky menisi ohitse, sillä se ei mene ohitse vaan ainoastaan pahenee. Kannattaakin napata aina heti särkylääke jos tuntee jyskytystä ohimoilla. Osahan ottaa särkylääkkeen oli särkyä tai ei jo nukkumaan mennessä ja itsekin olen tuota välillä tehnyt jos olo on ollut yhtään sellainen, että päänsärkyä voisi olla luvassa. Kannattaa muuten muistaa, että krapulaan paras särkylääke on ibuprofeeni.

Näitä vinkkejä noudattamalla voit mahdollisesti edes hieman vaikuttaa siihen alkoholin jälkeiseen päivään. Toki olemme yksilöitä, eli toiset nyt vaan kärsivät pahemmista krapuloista kuin toiset – vähän samalla tapaa kuin, että alkoholi ei sovi kaikille. Voisin muuten lähitulevaisuudessa kirjoitella postausta nykyisestä suhteestani alkoholiin ja ylipäänsä alkoholin käytöstäni.

Onko teillä jotain kikkakolmosia, joilla vältätte alkoholista aiheutuvan krapulan?