Hyvinvoiva suolisto

Sain viime viikolta yhdeltä teistä lukijoista sähköpostia koskien vatsavaivoja ja ongelmia suoliston kanssa. Vastatessani meiliin mietin pitkästä aikaa suolistoni nykytilaa ja ikäänkuin palasin niihin aikoihin, jolloin vatsani oli kovin huonossa kunnossa. Muistan elävästi sen kivun ja pelon, kun tuntui ettei voinut syödä enää yhtään mitään ilman kyyneleitä. Tuo oli ikävää aikaa ja tänä päivänä en voi olla kuin kiitollinen, että hain ongelmiini ajoissa apua! Vaikka vatsani ei varmaan koskaan tule olemaan täysin oireeton ja aina balanssissa – on se nykyään huomattavasti paremmassa kunnossa.

Probiootit

Hyvinvoiva suolisto on tullut itselleni tässä vuosien saatossa erityisen tärkeäksi. Olen todella oivaltanut, että suolisto on koko terveytemme kulmakivi. Jos se voi huonosti – koko terveytemme järkkyy. Suolisto vaikuttaa jopa aivotoimintaamme, joten onkin erityisen tärkeää, että sen kunnosta huolehditaan! Valitettavasti tänä päivänä suolistovaivat yleistyvät kovaa vauhtia ja ihmisten suorituskeskeisyys, sekä stressaava elämäntyyli näkyy myös vatsamme kunnossa.

Itsehän löysin aikanaan avun piinaaviin vatsaongelmiini yksityisen ravintoterapeutin kautta ja siitä lähti tieni paranemiseen. Monen monta takapakkia on otettu ja edelleen välillä saatan kärsiä vatsani kanssa. Eipä vaadita oikeastaan, kuin parin päivän huonompi epäsäännöllinen ruokailu tai stressi – niin maha kyllä ilmoittelee! Olen suoliston kautta reagoiva ihminen ja se on vaan ollut pakko hyväksyä. En kuitenkaan rajoita elämääni, vaan pyrin valitsemaan paremmin suolistoni hyväksi.

img_8538

Kokosin teille muutamia kohtia, joita vaalin erityisellä tarkkuudella ja joista olen huomannut olevan apua suoliston kunnon ylläpidon suhteen. 

Ruokavalio

Ruokavalio on kaiken a ja o. Syömäni ravinnon avulla suolistoni pysyykin paremmassa kunnossa. Tärkeää on se, että syö monipuolisesti ja jos huomaa, että esimerkiksi ruis ei sovi – niin korvaa sen jollain toisella tuotteella (kuten vaikka kauralla). Suurin virhe on mielestäni syödä liian yksipuolisesti vaikkakin usein silloin, kun suolisto on ärtyneimmillään – ei sitä kykene kovin monipuolisesti ruokailemaan. Pyrkimys monipuolisuuteen on kuitenkin hyvä pitää mielessä! Antaa itselleen aikaa totutella ja hakea sitä omalle keholleen sopivaa ruokavaliota. Itselläni taisi mennä tuohon prosessiin ainakin vuosi ellei melkein kaksi. Ja kuten eilen kirjoittelin – vasta ihan taannoin huomasin myös sen, että hiilarit todella sopivat keholleni! Tämä elämä taitaa olla loputonta oppimista ja oivaltamista myös oman kehonsa suhteen.

Tärkeää on myös ruokailemisen säännöllisyys ja syömänsä ravinnon laatu. Paljon kasviksia ja mahdollisimman puhdasta ruokaa, luomuakin jos budjetti sen sallii. Kannattaa välttää valmisruokia ja muuta kovin keinotekoista.

Vahvat probiootit

Probioottien syömisen tulisi mielestäni kuulua jokaisen suolistonsa hyvinvoinnista kiinnostuneen päivittäiseen elämään. Tämän oivalsin itse vasta silloin kolmisen vuotta sitten ravintoterapeutin pakeilla. Sitä ennen olin syönyt maitohappoja lähinnä etelän lomilla ja antibioottikuurin yhteydessä, eli en todellakaan säännöllisesti. Syömäni maitohappobakteerit olivat vieläpä täysin skeidaa ja niin surkeita laadultaan, että onneksi sain vihiä vaihtaa ne kunnon aineisiin! Siispä jos suolistosi oikuttelee tai omaat herkän vatsan – vaihda ne Gefiluksen maitohapot kunnon vahvoihin probiootteihin. Hinta on kyllä suolainen, mutta maksaa aivan varmasti itsensä takaisin! Suosittelen esimerkiksi Life-myymälästä saatavaa Bioteekin Probiootti Plussaa. Toiminut ainakin itselläni erinomaisesti.

Probiootit

Stressitön, tasainen elämä

Jos omistat herkän vatsan, reagoi se todennäköisesti elämänmuutoksiin ja stressiin. Omani on todellinen reagoija ja osaankin jo melkeinpä ennalta arvata tilanteet, joissa suolistoni alkaa oikkuamaan. Kun tuntee kehonsa – osaa toisaalta myös ennaltaehkäistä tällaisia tilanteita. Tokikaan aina et voi vaikuttaa elämässäsi tapahtuviin asiohin, mutta voit silti koittaa opetella arjen stressinhallintaa ja suhtautumista siihen. Tasainen elämänrytmi, säännölliset ruokailuvälit, liikunta ja riittävä uni pitävät kehomme balanssissa. Jos tiedät, että stressivaara on nyt olemassa, pyri järjestämään kalenterista tilaa ihan vaan rentoutumiselle ja asioiden järjestelylle. Aina se ei ole helppoa mutta stressinhallintaakin on mahdollista opetella, kuten mitä tahansa elämänhallintaa.

Tässä asiassa kannattaa kuitenkin muistaa, että liiallinen kontrolli saattaa jopa pahentaa oireita ja aiheuttaa stressiä! Vaikka pahimmassa vaiheessa itse vatsa aiheuttaa ehkä päänvaivaa, kannattaa huomioida ettei pelkkiin vaivoihin keskittyminen ainakaan paranna tilannetta.

Liikunnan harrastaminen

Itse olen huomannut kuinka suuri merkitys riittävällä liikunnalla on suolistoni hyvinvoinnin kannalta. Treenaaminen onkin ehdottomasti yksi keino huolehtia suolistonsa hyvinvoinnista! Aina ei tarvita edes mitään tuntien hikoilua, vaan jo pelkkä hyötyliikuntakin voi toimia. Kun tein reilut kaksi vuotta toimistotyötä, istuin alkuun ainakin vuoden päivät töitä tehdessäni aina tuolilla. Muistan kuinka tuolloin kroppani oli usein tukossa, turvonnut ja nesteinen. Kun oivalsin nostaa työpöytäni yläasentoon ja aloin seisomaan päivät – huomasin todellisen eron! Suolisto toimi paremmin ja neste ei pakkautunut samalla tavalla kroppaan, kuten se istuttaessa tekee. Nykyään pyrin seisomaan mahdollisimman paljon ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että istuminen tappaa.

Suoliston hyvinvointi

Veden juonti ja kofeiinin rajoittaminen

Muistan kuinka joskus suosin arjessani energiajuomia ja join todella paljon kahvia. Enää en joisi energiajuomaa mistään hinnasta ja kahvinjuontiakin säännöstelen. Vaikka kofeiini tavallaan tehostaakin suoliston tyhjenemistä – on se vatsalle silti aikamoista myrkkyä. Pahinta on kahvin juonti tyhjään vatsaan! Älä ikinä tee sitä jos kärsit herkästä vatsasta. Myös limuja ja kaikkea hiilihapollista kannattaa välttää jos omaa herkästi ärtyvän suoliston. Runsaasti vaan vettä, sillä se on puhdasta ja edistää aineenvaihdunnan toimintaa!

Keinotekoisten makeutusaineiden välttäminen

Osasyy omiin suolistovaivoihini on aivan varmasti se, että söin light-tuotteiden kulta-aikaan runsaasti sokerittomia tuotteita ja vieläpä hyvin pitkään. Uskon noiden vaikuttavan suolistoon negatiivisella tavalla varsinkin silloin, jos tuotteita käytetään päivittäin ja säännöllisesti. Nykyään vältänkin kaikkea keinotekoisesti makeutettua, mutta en ole orjallinen tässäkään asiassa. Aina en tiedä millä on makeutettu kahvilan kakkupala tai brunssilla tarjoiltava laktoositon jogurtti, enkä jaksa oikeastaan edes kiinnostua. En siis ole mikään natsi tässäkään asiassa, mutta säännöllisesti en light-tuotteita voi sanoa suosivani. Jos suolistosi oireilee tai on herkässä kunnossa – suosittelen ainakin alkuun totaalikieltäytymistä. Mieluummin valitsee mahdollisimman puhtaita raaka-aineita, joilla suoliston saa pidettyä tyynenä ja rauhallisena. ♥

Edellä mainitsemani asiat ovat tosiaan suuressa roolissa kohdallani suoliston hyvinvoinnin ylläpidossa. Vaikka vatsan kunto saattaa vaihdella aika paljonkin elämäntilanteiden ja syömäni ravinnon mukaan, tunnen olevani mahani kanssa nykyään jo aika sinut. En koe enää rajoittuneisuutta sen suhteen ja osaan valita sellaista ravintoa, joka toimii positiivisella tavalla. Toisinaan syön kyllä tahallaankin niitä täysin päinvastaisia asioita ja testailen miten jutut toimivat. Aikakin saattaa nimittäin vatsan kohdalla auttaa ja parantaa sen kuntoa sietämään laajemmin erilaista ravintoa. Ainakin niissä tapauksissa jos kyse on suoliston herkistymisestä, eikä esimerkiksi diagnosoidusta keliakiasta.

Jos heräsi ajatuksia, kysymyksiä tai mitä ikinä niin laittakaahan kommenttia tulemaan!? Onko teillä noin yleisesti ottaen jotain keinoja joilla huolehditte suolistonne kunnosta?

Minun terveelliset elämäntavat

Paljon on nyt tammikuussa puhuttu terveellisistä elämäntavoista ja haettu uutta potkua niiden noudattamiseen. Kuitenkin sen sijaan, että noudatettaisiin orjallisesti jotain tiettyä kaavaa terveellisyyden suhteen – olen ollut havaitsevinani hyvinvointikäsitteiden rentoutumista. Jos ennen oli terveellistä treenata mahdollisimman paljon – nyt fokus on levossa ja riittävässä palautumisessa. Kun aikaisemmin suositeltiin valitsemaan sokeriton ja rasvaton vaihtoehto, nyt suositaan valintoja jotka haluat aidosti tehdä.  Kun omalle tahdolle annetaan mahdollisuus kehittyä, muuttuu tuo huomaamattaan paremmin valikoivaksi. Hyvinvointi on yleisesti ottaen mennyt rennompaan ja suvaitsevampaan suuntaan – mikä on mielestäni enemmän kuin jees!

img_8343

Itsehän olen tottunut terveellisiin elämäntapoihin jo lapsesta lähtien. Vaikka elämässäni onkin aina ollut läsnä terveellinen ravinto ja liikunta – olen minäkin suorittanut hyvinvointia. Lapsena/nuorena yleisurheilin kilpaa ja noudatin treenikalenteria. Muistan kuinka aina ei todellakaan tehnyt mieli lenkkipolulle mutta jos kalenterissa luki, että ”juoksu 3 km” – silloin oli pakko mennä. Tuo ajattelutapa jatkui hyvin pitkälle vielä aikuisuuteenkin. Vaikka liikuntamuodot muuttivat muotoaan, koin treenaamisen silti suorituskeskeisenä. Tänä päivänä kokonaiskäsitykseni terveellisistä elämäntavoista on onneksi niin erilainen, kuin muutama vuosi sitten! Nyt, kun mietin aikaa taakse päin en voi kuin ihmetellä miten ajattelutapani olikin niin vinksallaan. Tavallaan olen jopa kiitollinen siitä, että vatsani kolme vuotta sitten alkoi oireilemaan koska sen seurauksena olen löytänyt elämääni tasapainon hyvinvoinnin saralla. Tarvittiin pysäytys jotta oivalsin.

Jos et ole perheestä jossa terveyttä on vaalittu – on sinulle usein huomattavasti vaikeampaa tehdä valintoja, jotka tukevat hyvinvoivaa arkea. Ne eivät tule luonnostaan. Lähtökohdista huolimatta aika monelle terveellisyys on nykyään haastavaa. Tämä johtuu varmasti aika pitkälti siitä, että media syytää silmillemme jatkuvasti erilaisia tapoja harjoittaa yhä hyvinvoivampaa elämää. Toisesta paikasta luetaan toista ja toisesta toista. Loppupeleissä ollaan aivan sekaisin mitä näistä nyt sitten tulisi noudattaa. Minä olen sitä mieltä, että jokaiselle meistä hyvinvointi on eri asioita. Koska olemme kukin koneistoltaan erilaisia, emme voi noudattaa orjallisesti jotain tiettyä kaavaa ja olettaa, että se kaava sopii kaikille. Se ikioma balanssi tulee löytää etsimisen ja kokeilemisen kautta.

Terveelliset elämäntavat

Mielestäni terveellisyys ei myöskään saa olla tuomitsevaa tai sättivää. Se, että ihminen ei ole täydellinen läheskään suurinta osaa ajasta on ihan ok. Jos skippaat treenit, juot pari lasia viiniä, ostat karkkipussin kauppareissulla tai teet jotain sellaista, joka ei tue täydellistä hyvinvointia – on välillä oikeasti ihan sallittavaa! Ihmettelen suuresti miksi tässä ajassa kaikesta pitää tehdä niin hitsin hankalaa? Hyvinvoiva elämäkin, kun voi oikeasti parhaimmillaan olla helppoa ja rentouttavaa.

Listasin alle oman elämäni hyvinvointia ja terveellisiä elämäntapoja tukevat seikat.

Riittävä uni ja lepo

Nykyään nukun 7,5-8,5 tunnin yöunia. Minulle uni on ehdottoman tärkeää ja olenkin huomannut miten suuri vaikutus unen lisäämisellä on ollut yleiseen mielialaan ja hyvinvointiini. Enää en palaa kyllä mistään niihin 6-7 tunnin yöuniin!

Säännöllinen liikunta

Liikun viikottain mutta en orjallisesti tiettyä määrää. 3-4 kertaa viikossa on tällä hetkellä sellainen aika tyypillinen määrä ja treenaan niin kestävyys-, kuin lihaskuntoakin. Liikun omaksi ilokseni, voidakseni paremmin. En suorita treenejä väkipakolla, vaan pyrin tekemään jokaisen harjoituksen ajatuksella ja kehoani haastaen. Siltikään en tavoittele mitään sen suurempaa, sillä koen olevani nyt jo siinä tavoiteltavassa olotilassa. Tärkeintä on, että harjoitus kulkee ja saan tekemästäni energiaa arkipäiviini!

Palautuminen

Nykyään myös palautuminen on itselleni todella suuressa roolissa! Palautumispäiviä on oltava viikottain ja mieluiten useampi päivä peräkanaa. Pidän välillä myös täysin treenittömiä viikkoja, jolloin keho saa kunnolla levätä. Kauas on onneksi päästy siitä ajattelutavasta, että palautuminen on löysäilyä. Kroppa rakastaa lepoa ja se tulisi jokaisen opetella ymmärtämään. Lepoa eivät myöskään ole kävelylenkit tai kevyet treenit, joita kuulee niin usein harrastettavan lepopäivinä.

Terveelliset elämäntavat

Monipuolinen ravinto

Ravinnolla on niin suuri merkitys kokonaisuuden kannalta! Jos viikko on muuten hektinen ja liikunta jää vähemmälle – panostan silti ravintoon. Ruokailu on itselleni nautinto ja siksipä en noudata sen suhteen minkäänlaisia kaavoja tai kellonaikoja. Muistan myös herkutella viikottain ja melkein päivittäin syön jotain pientä terveellistä hyvää. Syön myös sokeria ja ”oikeita” herkkuja. Mielestäni tasapaino tälläkin saraa on se avain parhaaseen mahdolliseen hyvinvointiin.

Rentous

Itselleni terveellinen elämä on välillä myös muitakin asioita, kuin virallisesti sitä terveellisyyttä. Viinilasilliset ja tyttöjenillat kuuluvatkin välillä elämääni, vaikka muuten en arkena alkoholia välitäkään käyttää. Olen kirjoittanut blogissani myös siitä, kuinka ulkona käydessäni poltan muutaman tupakankin. Jälkimmäisestä tavasta voisi kyllä pyrkiä pois, mutta en ole jaksanut ottaa asiasta paineita. En yleensäkään välitä noudattaa mitään elämäntapoja orjallisesti, joten toiminkin todella pitkälti fiilispohjalta. Minun hyvinvointini kaipaa välillä niitä täysin päinvastaisia asioita! Elämäni ei ole täydellistä – enkä koskaan väitä olevani joku terveellisten elämäntapojen esikuva. Olen minä ja se riittää.

Henkinen hyvinvointi

Tämä on osa-alue, joka on ollut viime kuukaudet se kaikista heikoin osa-alueeni. Yksi hyvinvointimme peruspilareista on kuitenkin henkisyys, joka se itsessään vaikuttaa aivan kaikkeen. Jos olet henkisesti hajalla – olet myös fyysisesti heikoilla. Olemme kokonaisuus jossa yhdenkin osa-alueen horjuminen vaikuttaa ihan kaikkeen. Jos haluaa terveellisyyttä elämässään vaalia, kannattaa panostaa myös henkiseen hyvinvointiin. Tehdä sen eteen niitä asioita, joita se vaatii. Panostaa omaan henkisyyteen, harjoittaa itsetunnon kehittymistä ja opetella hyväksymään se ettei ole täydellinen.

Tasapainoinen arki

Itse koen, että arjella on elämässäni suuri merkitys. Työn tulee maistua ja elämän tuntua ihan arjen tasollakin hyvältä ja tyydyttävältä. En elä viikonlopuille – enkä halua elää. Tahdon nauttia jokaisesta päivästä – tehdä niitä asioista joista tulen hyvälle mielelle. Arjella onkin elämässäni hyvinvoinnin kannalta suuri merkitys. Tietynlainen tasapaino tulee kuulua päiviini. En kaipaa elämääni draamaa ja jatkuvaa ylä-tai alamäkeä, vaan sellainen tasaisuuskin on enemmän kuin jees!

Terveelliset elämäntavat

Tukiverkosto

Jokainen ihminen tarvitsee ihmisiä ympärilleen. Uskon vahvasti siihen, että tukiverkosto luo jokaiselle meistä turvaa ja tunnetta siitä, ettei jää koskaan yksin. Vaikka itse introverttina rakastankin yksin oloa – rakastan myös lähimpiä ihmisiä ympärilläni. Heiltä saan usein niin paljon viisautta jota en muuten itsestäni tai ulkopuoleltani löytäisi. Vaikeuksien keskellä nämä ihmissuhteet vaan vahvistuvat ja oivallat  todella, kuinka tärkeää on ylläpitää tuota läheistä tukiverkostoa!

Unelmat, tavoitteet ja päämäärät

Pidän terveyden kannalta tärkeänä myös noita kolmea asiaa. On hyvinvointimme kannalta tärkeää tavoitella asioita ja myös unelmoida. Itsehän olen realisti, joten välillä joudun oikein patistamaan itseäni unelmoimaan rohkeasti! Toisinaan nimittäin tuntuu, että asetan itselleni vaan realistisia tavoitteita ja päämääriä. En oikein uskalla unelmoida mitään överiä tai asioita, joiden oletan olevan mahdottomia. Tuo on oma heikkouteni ja koska sen tiedostan, on minun hyvä kyseistä osa-aluetta kehittää! Mikään asia elämässähän ei ole mahdotonta ja unelmat voivat olla rajattomia. Itseasiassa unelmien tarkoitushan on olla unelmia, asioita jotka eivät käy aina edes järkeen.

Siinä tuli yhdeksän oman elämäni tärkeintä hyvinvointia ja terveellistä elämäntapaa tukevaa seikkaa. Jokainen kohta yhtä tärkeä, enkä minkään kohdan laiminlyömistä tahtoisi harjoittaa. Elämä ei kuitenkaan aina ole täydellistä – se tulee muistaa. Vaikka pyrkisimme kuinka terveellisyyteen ja hyvinvoivaan täydellisyyteen, loppupeleissä moni asia on epätäydellistä. Kun tuon oivaltaa, kykenee ehkä myös muuttumaan sallivammaksi ja katsomaan elämää hyväksyvämmästä perspektiivistä. Hyvinvointi on kuitenkin loppupeleissä itsensä hyväksymistä ja sitä, että sallimme myös mokailun ja elämämme epäkohdat.

Heräsikö ajatuksia? Mitkä asiat ovat teidän elämässänne niitä, jotka tekevät elämästä hyvinvoivaa ja puoltavat terveellisiä elämäntapojanne? :)