Nujerra syysflunssa kotikonstein!

Juuri, kun tuli tuossa joku aika sitten kehuttua kuinka olen viimeksi sairastanut viime vuoden joulukuussa, iski toissa päivänä tietenkin kunnon kaktus kurkkuun. Vielä en ole kuitenkaan luovuttanut ja tässä onkin tullut nyt pari päivää kiskottua ihan kunnolla kaikenlaista rohtoa, jolla voisi tuon orastavan syysflunssan nujertaa. Olen oikeastaan nykyään aika pro tässä flunssan nujerruksissa ja useammankin kerran pienet veto pois olot saanut taltutettua ruokavalion sekä lisäravinteiden avulla. Tälläkään kertaa en ajatellut luovuttaa, vaikka eilisen Ikean reissun jälkeen tuntui kieltämättä sille, että nyt tämä nainen todellakin kaatuu petiin…

Olen kirjoittanut flunssan torjunta vinkkejä aikaisemminkin mutta koska syysflunssa on jälleen valitettavan ajankohtainen juttu, ajattelin kerätä teille niitä omia kotoisia konstejani, joita noudattamalla saan useimmiten flunssat selätettyä. Toki homma vaatii sen, että syöt jatkuvasti monipuolisesti ja käytät lisäravinteita sekä aloitat torjuntakeinot ajoissa. Oikeastaan heti siinä kohtaa, kun olo alkaa olemaan yhtään vetämätön tai kurkussa tuntuu karhealle, on aika toimia. Jos tuossa kohtaa ei tee asialle mitään, tuskin flunssaa on mahdollista enää estää.

Pidemmittä puheitta kuitenkin itse vinkkeihin!

Syö valkosipulia ja inkivääriä

Kaksi ikivanhaa kikkaa mutta kerta toisensa jälkeen ne vaan toimivat! Itsehän käytän valkosipulia jatkuvasti niin ruokavaliossani kuin ihan lisäravinteenakin ja veikkaan, että se onkin yksi syy sille etten ole liioin enää sairastellut. Inkivääri on toinen tehorohdos, jota kannattaa tunkea smoothieen tai vaikka thaityylisiin ruokiin. Huonon olon iskiessä suosittelen lämmöllä kuumaa inkiväärijuomaa, johon voi laittaa ripauksen kanelia, hunajaa, sitruunaa sekä inkivääriä – auttaa muuten kummasti kipeään kurkkuun!

Älä luovuta henkisesti

Vaikka kuulostaa ehkä hieman oudolta olen huomannut, että siinä kohtaa, kun flunssa ei ole vielä niskan päällä merkkaa aika paljon se, uskooko henkisesti pysyvänsä terveenä ja voittavansa taistelun. Kun päättää ettei sairastu, lepäilee ja oikeasti syö kaikkea mahdollista rohtoa saattaa flunssa jättääkin tulematta. Itselleni on käynyt näin lukuisia kertoja ja tavallisesti sairastun nimenomaan niinä hetkinä, kun olen henkisesti heikoilla eli esimerkiksi kovan stressin alla. Tuolloin en yksinkertaisesti jaksa taistella ja luovutan, jolloin flunssa sitten iskeekin.

Nauti sitrushedelmiä

Sitruunaa, appelsiinia, limettiä… Itselleni sitrushedelmät ovat etenkin syys- ja talvikaudella elinehto. Ne sisältävät paljon C-vitamiinia ja mikä parasta, muuttuvat kovin edullisiksi alkavan talven myötä. Joskus noudatin ehkä hieman outoakin kikkaa mutta söin tosiaan useamman appelsiinin aina silloin, kun meinasin tulla sairaaksi. Joskus tuo todella tehosi ja siksi siitäkin on oikeastaan jäänyt takaraivoon se muistutus, että heikossa kunnossa kannattaa tosiaan nauttia extra määrä C-vitamiinia! Jos appelsiinien syöminen tökkii, yksi erinomainen tapa on puristaa niistä tuoremehua tai nauttia ceeta purkista. Mielettömän hyvä on Puhdistamon Super C-vitamiinijauhe, joka on luomulaatuista ja todella riittoisaa.

Välttele sokeripitoisia ruokia

Puolikuntoisena on niin kiva hakea kaupasta herkkuja ja käpertyä sohvalle… – tuo on kuitenkin virhe. Sokeri toimii kasvualustana bakteereille mikä tarkoittaa sitä, että jos kehossa tosiaan on yhtään flunssabasilleja, ne todennäköisesti lähtevät jylläämään valtoimenaan. Kannattaakin syödä mahdollisimman sokerittomasti (tokikaan niitä appelsiineja en kieltäisi) ja ylipäänsä jättää pois kaikki epäterveellinen lisäaineita sisältävä ruoka sekä panostaa terveelliseen ruokavalioon. Herkutella kannattaa vaikka sekoituksella suomalaisia marjoja, pähkinöitä tai raakasuklaata.

Lepää ja unohda treenaaminen

Puolikuntoisena ei kannata missään nimessä suunnata salille tai lenkille! Olen liikkunut kymmeniä kertoja puolikuntoisena ja voin sanoa, että se ei ole koskaan kannattanut. Tästä seurauksena sairastin itse muutama talvi sitten pahan mykoplasman ja oikeasti olin lähestulkoon koko talven sairaana. Terveyttä kannattaa vaalia ja oikeasti pitää treenitaukoa silloin, kun keho on heikoilla. Levon merkitys on niin suuri hetkinä, joina kroppa taistelee flunssaa vastaan. Nuku kunnollisia yöunia ja tarvittaessa jopa päiväunia, älä pode niistä huonoa omaatuntoa vaan anna kehollesi lepoa. Älä myöskään paina menemään Buranan voimin, sillä se tunnetusti vaan huijaa olosi terveemmäksi ja kohta voit jo huomattavasti heikommin.

Syö immuniteetin kohottajia

Nyt tulee kohta, jota ilman en enää pärjäisi näitä flunssataisteluja. Kyseessä ovat tosiaan immuniteetin kohottajat, eli ns. boosterit joiden avulla immuniteettia nostetaan etenkin tilanteissa, joissa keho on kovilla. Kyseisiä lisäravinteita löytyy eri merkeiltä, joista omia suosikkejani ovat NORDIQ Nutritionin Immune Complex sekä Wild Nutritionin Immune Support. Jos mietitään, että olet sairastellut paljon ja vastustuskykysi on yleisesti ottaen alhaalla, voisin suositella näiden immuniteetin kohottajien nauttimista ihan jatkuvasti. Itse olen nykyään vastustuskyvyltäni sen verran rautainen, etten tarvitse näitä säännöllisesti ja siksi olenkin ottanut sen tyylin, että aina jos tiedän edessä olevan stressaavan viikon, aloitan kapseleiden syömisen. Saatan syödä kapseleita yli koko stressaavan viikon tai vaikka pari päivää silloin, kun stressi on kovimmillaan. Syön näitä myös silloin jos flunssa meinaa iskeä, kuten tällä viikolla ja nyt olenkin taistellut mm. näiden voimin flunssaa vastaan jo muutaman päivän ajan. Pakko sanoa, että sen jälkeen, kun aloitin näiden boostereiden käytön, olen tosiaan onnistunut jokaisen orastavan flunssan selättämään.

Juo paljon vettä

Vedenjuonti kannattaa eritoten siinä kohtaa, kun keho taistelee pöpöjä vastaan. Kun flunssa meinaa iskeä, keho on kovilla, jonka vuoksi myös nestehukka saattaa syntyä helpommin. Vesi myös auttaa huuhtomaan kehosta epäpuhtauksia ja myrkkyjä. Itse taistelen flunssaa vastaan aktiivisella vedenjuonnilla ja pidänkin jatkuvasti kannua nokkani edessä. Jos kraana vesi tökkii, käy kaikenlainen muukin laadukas neste kuten vaikka se tuore puristettu mehu tai kuplavedet. Kaikista tärkeintä on, että juo ja paljon!

Syö sinkkiä

Sinkki toimii parhaiten siinä kohtaa, kun flunssa ei ole vielä niskan päällä vaan ollaan siinä taisteluvaiheessa. Itsehän syön sinkkiä siis jatkuvasti mutta jos sinä et näin tee, aloita sen syönti ainakin viimeistään siinä kohtaa, kun saat ensimmäisiä flunssaoireita. Sinkillähän on tunnetusti muitakin positiivisia vaikutuksia mm. ihoon ja hiuksiin, joten itse suosittelen sinkkiä ihan jokaiselle muulloinkin, kun flunssan kolkutellessa ovella.

Jätä alkoholi

Vaikka joskus rommitoti tai rehellisesti sanottuna kirkas viina saattaakin tappaa ne pöpöt, useimmiten alentunut vastustuskyky yhdistettynä alkoholiin ei tee hyvää keholle. Alkoholi runsaasti käytettynä alentaa vastustuskykyä entisestään, mikä taas altistaa herkemmin flunssille. Humalassa sitä hilluu ulkona myös helposti vähemmissä vaatteissa kuin kannattaisi, mikä myöskin edistää flunssan tulemista pahempana. Siinä kohtaa, kun keho on puolikuntoinen suosittelenkin lepoa enkä juhlia. Juhlia tulee aina uusia, terveys on se kaikista tärkein.

Helli kehoasi

Viltti, villasukat, Netflix, kirjat, terveellinen mutta herkullinen ruoka, kuuma juoma ja lepo – siinä muutamia seikkoja, joilla voi olla flunssataistelun aikana hyvä itselleen. Kun olet hellivä niin keholle kuin mielellesikin, on sillä aivan varmasti positiivinen vaikutus vastustuskyvynkin kannalta. Voi olla etteivät kaikki usko tähän, mutta itse uskon nimenomaan henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin suoranaiseen yhteyteen.

Jos unohdin jotain tärkeää, kerrothan? Pysykäähän terveinä ja välttykää syysflunssalta! <3

Ehkäise kevätflunssa!

Kuumana jyllää jälleen flunssakausi! Yhä useampi ympärilläni on viime aikoina niiskutellut nenäänsä, tai kaatunut kuumeen kourissa petiin. Kevät on myös vatsataudeille ja noroviruksille erittäin otollista aikaa, joten nyt kysytään kyllä rautaista vastustuskykyä. Kirjoitin tammikuussa postauksen immuniteetin vahvistamisesta (postaus täällä) ja siitä, kuinka omaan luontaisesti hieman heikomman puolustusjärjestelmän. Joudun tekemään enemmän töitä sen eteen, että pysyn terveenä ja hyvinvoivana, kuin ehkä moni muu. Tämä juontaa juuriaan varmasti edes osittain lapsuudestani ja korvatulehdus/antibioottikierteestä. Suolistoni on aina ollut myös kovin herkkä, joten mitä todennäköisimmin myös sillä on vaikutuksensa.

Näin kevään tullen olen jo vähän osannut odotella koska iskee se kevätflunssa. Viimeksi sairastin joulukuussa rankan mutta lyhyen kuumeflunssan, joka kaatoi petiin koko työporukan. Sen jälkeen en ole kuitenkaan sairastellut ja vastustuskykyni on ollut aika rautainen. Pari kertaa on ollut olo, että tulen sairaaksi, mutta sekin lähinnä stressireaktioiden seurauksena. Aina nuo olotilat ovat kuitenkin menneet ohi, kun olen tehostanut antioksidanttien ja vitamiinien saantia. Syön itse asiassa aika paljon erilaisia immuniteetin kohottajia ja vaikka olo ei olisikaan flunssainen, syön niitä silti melkeinpä päivittäin. Uskon siihen, että siinä kohtaa, kun flunssa on jo iskemässä, on sitä vastaan taistelu haastavampaa. On huomattavasti helpompaa pitää immuniteetti jatkuvasti korkealla, kuin aloittaa taistelu siinä kohtaa, kun se syystä tai toisesta laskee.

Seuraavilla vastustuskyvyn kohottajilla pidän tälläkin hetkellä kevätflunssat loitolla:

Arctic Warriors *Kuusenkerkkäjauhe

Arctic Warriorsiin tutustuin ihan sattumalta viime vuoden puolella taistellessani kausiflunssaa vastaan. Hain Ruohonjuuresta purkin Väinönputki-nokkoseliksiiriä, joka sattui olemaan tarjouksessa ja jota mainostettiin nimenomaan vastustuskyvyn kohottajana. Tuosta lähtien kotoani on aina löytynyt jotain AW:n tuotteita. Koska merkki on täysin suomalainen ja tuotteiden raaka-aineet peräisin Lapin luonnosta, olen enemmän, kuin vakuuttunut näiden toimivuudesta.

Tällä hetkellä yksi suosikeistani on Kuusenkerkkäjauhe. Se sisältää runsaasti nimenomaan antioksidantteja, C-vitamiinia ja antibakteerisia eteerisiä, jotka ovat todella tärkeä osa hyvää vastustuskykyä. Kuusenkerkkä on myös erinomainen hoitomuoto vatsavaivoihin. Koska terveydentilamme ylipäänsä lähtee sieltä suoliston kunnosta, tämä tuote kokonaisuutena on kyllä vakuuttanut minut. Käytän jauhetta viherjauheiden tavoin lähinnä smoothien tai tuore puristetun mehulasillisen joukossa. Kerkkä sopii myös maustamiseen tai vaikka ihan vaan sitruunavesilasillisenkin joukossa nautittavaksi. Tuoksu on miellyttävä eikä makukaan mielestäni laisinkaan huono.

Luontaistukun *B12-vitamiini

En tiedä kuinka jätettyäni lihan ruokavaliostani saatoinkin mennä niin kovin pitkään ilman, että söin B12-vitamiinia ravintolisänä. Vaikka käytänkin kasvipohjaisia jogurtteja ja juomia, joista kyseistä vitamiinia voi saada, haluan silti nykyään varmistaa riittävän saannin vielä tablettienkin muodossa. B12 on aivan mielettömän tärkeä osa terveytemme kannalta, sillä se edistää normaalia veren punasolujen muodostumista, sekä hermoston ja immuunijärjestelmän toimintaa. Itse olen ainakin huomannut selkeän eron B12-vitamiinin aloituksen jälkeen ihan yleisessä olotilassani ja voinnissa. Kun jätin lihan, ihmettelin alkuun mikä ihme minua väsyttää ja tekee olon niin saamattomaksi, kunnes lopulta tajusin, että kyse olikin jonkinlaisesta puutostilasta. Jos vähennät lihaa ruokavaliostasi tai jätät sen ehkä kokonaan pois, suosittelen kiinnittämään huomiota B12-vitamiiniin!

Valkosipuli

Viime kuukaudet olen syönyt valkosipulia suhteellisen usein ja kapselien lisäksi välillä ihan raakanakin omeletin tai pastan joukossa. Olen kysellyt ihmisiltä haisenko, ja saanut aina kieltävän vastauksen. Jos hajuhaitat kuitenkin pelottavat, suosittelen ehdottomasti kapselin muodossa nautittavaa valkosipulia. Esimerkiksi Garlivita tai Hankintatukun hajuton Biolic Strong toimii erinomaisesti.

Se miksi valkosipulia haluan käyttää, on nimenomaan sen antioksidanttinen vaikutus. Valkosipulihan on ikivanha rohto ja sen voimaan uskoivat jo isovanhempanikin. Olen niin monet flunssat taltuttanut valkosipulilla, että jaksan vaan vuosi toisensa perään uskoa sen tehoon. Ja vaikka et olisikaan sairaana, valkosipuli virkistää, voimistaa ja kohottaa yleiskuntoa! Suosittelenkin sen nauttimista ihan viikottain. Plussaa vielä edullisesta hinnasta ja saatavuudesta.

Vahva C-vitamiini

C-vitamiini on mielettömän tärkeä osa yleiskuntoamme ja siksipä korostan sen nauttimisen tärkeyttä. Luontainen tapa nauttia ceetä ovat tietenkin suomalaiset marjat, joista mainittakoon esimerkiksi tyrni ja mustaherukka. Itse suosin tyrniä pääasiassa jauheen muodossa, mutta toisinaan ostan sitä myös marjoina. Käytän säännöllisesti myös Puhdistamon Super Cee -jauhetta, josta olen maininnut blogissani useammankin kerran. Kyseessä on tosiaan amla-marjasta lähtöisin oleva cee, joka on oikeasti aivan mielettömän ravinto tiheä! Teelusikallisessa jauhetta on 2500 mg C-vitamiinia, mikä tarkoittaa sitä, että päiväannokseksi riittää pieni teelusikan kärjellinen. Periaatteessa ei kuitenkaan ole väliä mistä C-vitamiinisi hankit, kunhan sitä jostain saat. Myös suihkutettavat tuotteet ja kapselit toimivat!

Pakurikääpä

Pakuriteetä -ja kahvia, pikapakuria tai pakurijauhetta – sinä päätät. Pakurihan on voimakas adaptogeeni, joka tasapainottaa elimistömme toimintaa. Se hillitsee tulehdustiloja ja antaa kehollemme elinvoimaisuutta. Itse olen suosinut pakuria nyt muutaman kuukauden ajan säännöllisesti etenkin teen ja kahvin muodossa, jonka seurauksena kokenut, että esimerkiksi pakurikahvista saa aivan erilaista energiaa kuin tavallisesta kahvista! Uskon pakurin voimaan myös flunssan torjunnassa ja siksipä suosittelen sitä lämpimästi ihan päivittäiseen käyttöön. Jos pakurikahvi tai tee ei houkuta, on jauhetta helppo heittää hieman smoothien sekaan, johon se uppoaa mukavasti.

Arctic Warriors *MAHTI Väinönputki-yrttishotti

Tuolla jo aikaisemmin mainitsinkin väinönputken, jota löytyy nyt myös tästä tehoshotista. MAHTI-yrttishotit ovat aivan mielettömän hyvä tapa nauttia vastustuskyvyn vahvistajaa tien päällä tai vaikka töissä. Itse kannan näitä jatkuvasti laukussani ja jos en aamusella kotona ehdi shottia nappaamaan, otan sen sitten viimeistään jossain kohtaa päivää. Väinönputkihan on yrtti, joka on myöskin peräisin tuolta pohjoisen Lapin luonnosta. Se vahvistaa vastustuskykyä ja antaa meille energiaa! Shotteja voi nauttia maksimissaan kaksi päivässä ja ne on helppo imaista suoraan pakkauksesta.

Siinä tosiaan muutama erinomainen kevätflunssan ehkäisijä! Näiden lisäksi kannattaa muistaa myös inkivääri, sinkki, vihreät kasvikset ja runsas veden juonti. Terveys lähtee kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista, joten panostetaanhan myös riittävään liikunnan harrastamiseen, sekä pitkiin yöuniin.

Energistä päivää, toivottavasti pysytte terveinä!

*Tuote saatu blogin kautta testiin.