Täydellinen urheilujuoma

Jo pitkään kookosvesi on ollut ehdottomasti yksi suosikki nesteyttäjistäni. Sen terveellisyydestä on puhuttu mediassa paljon, enkä sinällään yhtään ihmettele. Onhan kookos aikamoinen superfood, jonka sisältä saatava kookosvesi on hurjan hyvä nestetasapainon ja yleisen terveydentilan ylläpitäjä. Ainut miinus kaupoista saatavan kookosveden suolaisesta hinnasta, joka on meillä täällä Suomessa ainakin mielestäni aika kohtuuton. Toisaalta taas, kookosvesihän on sen verran erinomainen nesteyttäjä jo pienissäkin määrin, että sitä ei tosiaan tarvitse kerralla paljon juoda.

Jos valmiiksi pakatun kookosveden hinta kirpaisee mutta haluaisit kuitenkin sitä nesteyttäjänä suosia, haluan vinkata eräästä tuotteesta, jota olen suosinut jo jonkun aikaa. Tämä minut vakuuttanut nesteyttäjä on *NORDIQ Nutritionin HYDRATION Wholefood Powder, eli kasvijauhesekoitus nestetasapainon ylläpitoon. Kyseessä on siis jauhesekoitus joka sisältää kookosvettä, vesimelonin mehua, acerolaa,  sekä punajuuri -ja hapankirsikkamehua. Jauhetta sekoitetaan yksi teelusikallinen kahteen desilitraan vettä ja sitä voidaan nauttia kerran tai pari päivässä, mieluiten liikunnan aikana tai sen jälkeen. Toki juomaa voi nauttia koska vaan, mutta liikunnan aikana tällainen nesteyttäjä pääsee parhaiten oikeuksiinsa ja toimii ikään kuin treenejä tehostavana urheilujuomana.

Pakko myöntää, että olen jopa hieman koukussa tähän kasvijauheesta valmistettavaan juomaan. Nappaan pinkin lasillisen aina aamuisin ja toisen ennen päivän juoksutreenejä tai juon sitä tasaisesti salitreenin aikana. Vaikutus on oikeasti aika jännä, sillä tämän superjuoma todella virkistää! Muistan joskus aikanaan kokeilleeni jotain suorituksen aikana nautittavia piristäviä treenijuomia, jotka aiheuttivat lähinnä vatsakipuja ja huonovointisuutta. Aivan liian usein nuo piristävät boosterit sisältävätkin makeutusaineita ja muuta roskaa, joiden vuoksi en ainakaan itse herkkävatsaisena voi tuollaisia suosia. Kahvi taas kuivattaa kehoa, mikä taas ei mielestäni ole laisinkaan sellainen ennen treeniä nautittava juoma. Tämä NORDIQin juomajauhe puolestaan on täysin lisäainevapaa ja luonnollinen, eikä se sisällä lainkaan lisättyä sokeria tai muitakaan makeutusaineita. Tästä huolimatta jauhe maistuu veden joukossa hyvältä, luonnollisen makealta kookoksen ja vesimelonin sekoitukselta, joka miellyttää ainakin omia makunystyröitäni.

Korkean nestepitoisuuden lisäksi juomajauhe sisältää kivasti hiilihydraatteja, sekä C-vitamiinia. Sen sisältämä hapankirsikka taas tunnetaan lihassärkyä lieventävästä vaikutuksesta ja punajuuri puolestaan vilkastuttaa verenkiertoa. Tuote on myöskin täysin vegaaninen, gluteeniton ja maidoton, eikä se sisällä keinotekoisia väriaineita. Jauheen pinkki väri onkin peräisin täysin luonnollisista lähteistä, vesimelonista, sekä punajuuresta. Ja ehkä parastahan tässä on se, että alle kolme kymppiä maksava 100 gramman pussukka riittää useampaan kahden desilitran annokseen!

Ylipäänsä kehon nestetasapainosta kannattaa pitää entistä parempaa huolta näin kesän lähestyessä. Jos ja (toivon mukaan), kun tänne Suomeenkin saadaan ne helteet, menettää keho hikoillessaan runsaammin nestettä mikä taas tarkoittaa sitä, että meidän tulisi juoda entistä enemmän. Sama pätee myös kaikenlaiseen treenaamiseen jossa hikikarpaloita vuodatetaan. Etenkin juostessa usein tunnen kuinka keho suorastaan janoaa nestettä… Itse kuitenkin lenkkeilen jopa kympin lenkkejä ihan vaan kotona juodun kookosveden voimin. Tämä siitä syystä, etten ole vieläkään keksinyt järkevää ja kevyttä ratkaisua vesipullon lenkillä kuljettamiseen. Helpompaa tankata kunnolla kotona kuin juosta pullo kädessä. Salilla sen sijaan kulutan vettä helposti aika paljonkin, sillä se vesipullosta ryypiskely on siellä niin helppoa.

Jos piristävä ja energisoiva urheilujuoma on siellä vielä hakusessa, niin kokeilkaahan ihmeessä kookosvettä! Jos olette tähän asti juoneet jotain makeutusaineilla höystettyjä litkuja niin voin luvata, että eron kyllä huomaa positiivisella tavalla.

Oikein energistä ja aurinkoista päivää jokaiselle! Ja näin auringon paistaessa muistakaahan se nesteytys. :)

*Tuote sponsoroitu

Kateissa oleva treenimotivaatio

Jo jonkun aikaa treenimotivaationi on ollut laskussa. En tiedä vaikuttaako siihen vaihtuva vuodenaika vai mikä, mutta jo hetken etenkin salitreeni on maistunut puulta – siis oikeasti niin kuivalta puulta. Olen tietoisesti keventänyt tuota treenimuotoa ja lisännyt juoksulenkkejä viikkoihini. Talvellahan juoksin ehkä kerran viikossa, välillä en sitäkään. Olen aloittanut myös joogan, jossa on tullut käytyä nyt kerran viikkoon. Siitä olen aika innoissani, joten toivon tuon lajin tuovat omaan liikkumiseeni uutta puhtia!

Tällaiset vaiheet ovat itselleni kovin tuttuja, sillä tämä tapahtuu varsinkin lihaskuntoharjoittelun kanssa vähintään kerran tai pari vuodessa. En ole mikään salikissa joka rakastaa pumpata rautaa, vaan harrastan lihaskunnon treenaamista oikeastaan vaan oman kunnon ja hyvinvoinnin takia. Raudan nostaminen ei ole minulle intohimo, eikä kasvava hauis motivoi. Voi olla, että osa ajattelee, kuinka väärä treenimuoto tuo kuntosali itselleni sitten onkaan, mutta sen helppous tavallaan koukuttaa. Yksilölaji, jonka avulla saat pidettyä kropan ja mielen kunnossa. Varsinkin talvella sali on lämmin paikka jossa treenata ja sinne on niin helppo mennä. Omani on tosiaan parin sadan metrin päässä kotoa mikä tietysti vaikuttaa aika paljon…

Motivaatiopuutosten iskiessä on aina hyvä punnita omaa liikkumistaan ja sitä, kuinka motivaatiota voisi jälleen nostattaa. Mitään lajia ei mielestäni kannata väkipakolla harjoittaa, eli jos sali tökkii niin sitten pieni tauko kehiin tai vastaavasti kuten itse olen tehnyt, kevennän treeniviikkoja sen osalta. Kaikki ei tietenkään aina ole elämässä hip hei hurraata ja siksi olen tottunut myös tällaisiin tylsistymisiinkin. Erilaisia ajanjaksoja elämässä tulee ja menee. Itselläni on kuitenkin lapsuuden/nuoruuden yleisurheilutaustoista johtuen päässä joku sellainen juttu, että vaikka treeni ei maistuisikaan, treenaan silti säännöllisesti. Muistan kuinka tuolloinkin valmennusohjelmaa oli noudatettava, vaikka aina ei olisi huvittanut. Nykyään minulla ei tosin ole muuta valmentajaa, kuin minä itse, mutta silti en edes ajattele liikunnan lopettamista. Voin keventää tai kokeilla erilaista tyyliä, mutta se, että jättäisin liikkumisen ei vaan ole itselleni edes vaihtoehto.

Vaikka on ihan ookoo kärsiä välillä motivaation puutteesta, on silti näinä hetkinä hyvä miettiä sitä, kuinka motivaatiota voisi jälleen nostattaa. Voihan olla, että tällainen ankea kausi menee ihan vaan ajan kanssa ohitse, mutta ainakin itse haluan tehdä nyt jotain muutoksia. Hakea tapaa kokea jälleen hyvää fiilistä treeneistä ja miettiä, mikä voisi edesauttaa tuota tunnetta ja sen syntymistä.

Kokosin muutaman vinkin niin itselleni, kuin muillekin treenimotivaation puutteesta juuri nyt kärsiville.

Mieti miksi liikut ja mitä liikunta sinulle antaa?

Kun motivaatio on kateissa, on hyvä palata ns. perus kysymysten äärelle. Miksi liikun ja mitä saan liikunnasta? Noihin kysymyksiin saattaa löytyä useampikin vastaus ja veikkaan, että monelle vastaukset ovat nimenomaan positiivisia. Liikunta tuo hyvän olon, vaikuttaa positiivisella tavalla yleiseen terveydentilaamme, pitää mielen virkeänä ja vaikuttaa niin paljon jaksamiseemme. Liikunta kohottaa myös itsetuntoamme ja olen aivan varma, että liikkuvan ihmisen on helpompi kokea tyytyväisyyttä kehoaan kohtaan, kuin sellaisen joka ei liiku ollenkaan. On enemmän syitä liikkua, kuin olla liikkumatta.

Aloita uusi laji ja/tai haasta itseäsi vanhan parissa

Uusi laji tuo ehkä uudenlaista intoa liikkumiseen ja palauttaa motivaation. Vanhan lajin parissa kannattaa taas miettiä, voisiko itseään jollain tavalla haastaa tuolla saraa? Kokeile erilaista tyyliä treenata tai hae haastetta treeniin jollain muulla tapaa. Itse harrastan Instagramista treenivideoiden katselua ja sitä kautta olen hakenut uusia kikkoja treenata etenkin salilla. Pari hyvää tiliä, joita suosin, ovat @linnlowes ja @cristinacapron. Voit pitää myös tauon tuosta kyllästyttävästä lajista ja palata sen pariin ehkä joskus tulevaisuudessa? Joskus väkisin vääntäminen ei vaan enää palkitse ja on aika kokeilla jotain muuta.

Palkitse uurastuksesi

Osa meistä on välineurheilijoita. Itse en osta uusia treenikuteita todellakaan joka kuukausi, mutta kummasti olen huomannut, millainen vaikutus niillä on motivaatioon! Kun on uudet juoksukengät tai pirteä treenitoppi, sitä suorastaan odottaa liikkumaan pääsyä. Minulle ainakin tuo tietynlaista mukavuutta se, että treenaan kivoissa treenivaatteissa. Ne ovat tietenkin päällä hyvän tuntuiset, mutta myös näyttävät hyvältä. Joskus tuollainen pieni itsensä palkitseminen toimii ja auttaa motivaation metsästyksessä. Juuri nyt olen miettinyt kevään kunniaksi juoksukuteiden päivitystä, sillä tämä vuodenaika tarkoittaa ainakin itselleni sitä, että lenkkipoluilla tulee vietettyä talvea enemmän aikaa.

Ole oma motivaattorisi!

Itsensä muihin vertaaminen ja motivaatiokuvat – unohda ne. Mielestäni tuo on nimittäin kuoppa jota ei kannata kaivaa. Aina on joku, joka on paremmassa kunnossa, kuin sinä ja siksipä en lähtisi ollenkaan vertailemaan omaa kuntoa muiden kuntoon. IG:tä selaillessa monen ajatusmaailma saattaa sumentua, kun vastaan tulee kokoajan parempi kuntoisia poseita. Suurin osa on kuitenkin kuvien tuomaa illuusiota ja todellisuus on niistä kaukana. Tärkeintä onkin hakea sitä itselleen toimivaa hyvää oloa ja vartaloa, jossa viihtyy. Ole oma motivaattorisi ja keskity omaan treenaamiseesi. Seuraa vaikka mieluummin kunnon kehitystä yksilötasolla, kuin vertailua muihin. Muihin vertaaminen pahimmillaan syö motivaatiota ja laskee yleistä treenifiilistä.

Suunnittele treeniviikkosi

Joskus treenien aikatauluttaminen toimii ja se, että päätät milloin käyt salilla tai milloin heität lenkin. Monille on helpompaa lähteä treenaamaan, kun ei tarvitse kyseenalaistaa lähdenkö, vaan tuo toiminta on merkattu kalenteriin juuri tälle päivälle. Itse mietin treeniviikkoani aina menojeni mukaan ja treenaan niiden puitteissa. Elämän ei tule pyöriä treenien ympärillä, vaan niiden kuuluu mielestäni olla ainoastaan yksi osa elämää. Suunnitelmallisuus tosiaan toimii aika monessakin asiassa ja treenaaminen voi olla monelle se yksi osa-alue. Merkkaa treenit kalenteriisi mahdollisesti jopa kellonajan tarkkuudella. Tietysti tämäkään ei välttämättä toimi kaikille, mutta motivaatio ongelmista kärsiville mahdollisesti kyllä!

Onko muilla meneillään ajanjaksoa, että treenaaminen ei oikein nappaa vai olenko ainoa? Jos niin minkä lajin suhteen koette tätä motivaatiopulaa?