Lisää vedenjuontia & arvonta!

Viime viikolla havahduin useampana päivänä siihen, että olo oli hieman väsynyt ja nuutunut. Jossain kohtaa kuitenkin tajusin, mistä se johtuu – olin juonut aivan liian vähän vettä. Näin kesällä jos kelit ovat yhtään lämpöisemmät, ainakin itse huomaan juovani turhan vähän. En ole oikein koskaan ollut mikään suuri veden ystävä ja siksi joudunkin ihan huolehtimalla huolehtimaan siitä, että juon riittävästi. Pelkän kraanaveden maku ei ole itselleni se mikään suosikeista suosikein ja siksi tykkäänkin koristella vesiä tai juoda kevyesti hiilihapotettua vettä.

Vedenjuonti

Jokainen varmasti tietää, että vedellä on suuret terveysvaikutukset. Sen lisäksi, että sillä on merkityksensä ihan yleiseen vireystilaan ja tehokkuuteen, on vesi todella tärkeää mm. iholle, aineenvaihdunnalle ja kehon puhdistumiselle. Ilman ruokaa me kyllä pärjäämme useammankin päivän, mutta vesi on ihmisille elinehto. Näiden seikkojen vuoksi onkin tärkeää huolehtia siitä, että juo riittävästi vettä. Liika on tietysti aina liikaa, mutta sellainen pari kolme litraa päivässä on varmasti suurimmalle osalle juuri sopiva määrä. Itsehän en laske juomani veden määrää sen koommin, mutta pyrin silti sitä juomaan mahdollisimman usein. Omalla kohdallani ainakaan tuskin on ongelmaa liikasaannista vaan ennemminkin päinvastoin.

Kuinka sitten lisätä vedenjuontia näin kesällä tai ylipäänsä huolehtia sen riittävästä saannista? Kokosin teille muutaman omakohtaisesti hyväksi toteamani vinkin, joiden avulla vedenjuontia on helppo lisätä.

Vesipullo

Pullota vettä ja kanna tuota pulloa aina mukanasi. Ainakin itse huomaan sen, että jos vesi on ns. nokan edessä, tulee sitä helpommin juotuakin. Vesipullo kannattaa kuitenkin muistaa pestä riittävän usein! Varsinkin muovipullot ovat nimittäin aikamoisia bakteeripesiä jos niitä käytetään pesemättä päivästä ja viikosta toiseen. Itse suosin ylipäänsä lasipulloja, sillä ne ovat ekologisia ja omasta mielestäni vesi maistuu huomattavasti paremmalta niistä juotuna.

Makuvedet

Hedelmillä, vihanneksilla tai marjoilla höystetyt vedet toimivat etenkin näin kesällä aivan mielettömän hyvin! Kun laitat vesipulloon muutaman siivun kurkkua tai vaikka sitruunan lohkoja, saa vesi oitis mukavan kevyen makuvivahteen. Makuvesien kanssa kannattaa kuitenkin muistaa se, että etenkään sitrushedelmät eivät ole jatkuvasti käytettynä hampaille hyväksi – siispä kohtuus kaikessa! Yksi hyvä tapa on juoda vettä pillillä, jolloin tuo sitrushedelmien happamuus ei osu ainakaan suoraan etuhampaisiin. Jos ostat makuvesiä valmiina kaupasta, kannattaa tarkistaa ettei niihin ei ole lisätty sokeria! Tuo on ainakin omasta mielestäni niin turha tapa pumpata kehoon piilosokeria…

Hiilihapotetut vedet

Yksi tapa nauttia vettä helpommin on juoda hiilihapotettuja vesiä. Itsehän ihastuin kevyesti hiilihapotettuun veteen *SodaStreamin myötä ja olenkin valmistanut jo useamman kuukauden ajan kyseistä vettä omalla SPIRIT-laitteellani. Vatsani ei siedä juurikaan täysin hiilihapotettua vettä, mutta sellainen kevyt hapotus antaa veteen kivan makuvivahteen, eikä vaikuta vatsaankaan negatiivisella tavalla. SodaStreamissa mukava juttu on myös se, että voit vaihdella täyttöpullojen makuja jolloin saat vaihtelua juomaasi veteen. Oma suosikkini on kuitenkin täysin maustamaton kuplavesi, sillä siinä itsessäänkin on joku sellainen maku, joka saa mielestäni veden maistumaan hanavettä paremmalta.

Tee vedenjuonnista tapa

Yksi keino on ihan yksinkertaisesti vedenjuonnin opetteleminen. Se, että aloitamme päivämme tyhjään vatsaan vesilasillisten kumoamisella ja huolehdimme, että nautimme vettä säännöllisesti koko päivän ajan. Jos tuntuu, ettei tuota juomista meinaa millään muistaa, niin sitten vaan hälytystä puhelimeen tai täysi vesilasillinen nokan eteen työpöydälle. Ihminen oppii aika nopeasti asioita, joten uskoisin tämänkin iskostuvan useamman päähän, kun vaan riittävästi itseään asiasta muistuttaa. Itse olen ainakin muistanut nyt yhä useammin nostaa sen vesilasillisen työpöydälleni tai ottaa vesipullon kaupungille mukaan. Pieniä juttuja mutta ihan hurjan tärkeitä!

Testaa viikon ajan ja huomaa ero!

Viimeistään siinä kohtaa, kun huomaat eron ihossasi, olossasi ja aineenvaihdunnassasi, et halua enää unohtaa vedenjuontia. Siispä vinkkini onkin, että testaa viikon ajan juoda enemmän (kohtuun rajoissa tietenkin) ja seuraa, mitä olossasi tapahtuu. Olen aivan varma, että tuo huomio on positiivinen ja se jos mikä saa sinut jatkamaan tuolla tiellä. Pakko muuten tähän väliin mainita, että tätä postausta kirjoittaessa olen sattumoisin juonut useamman lasin vettä, eikä iltapäiväväsymys ole vielä iskenyt – ihanaa!

Yksi huomio jonka haluan vielä vedenjuontiin sanoa on se, että aina nälän tunteen iskiessä kannattaa juoda lasillinen vettä. Itse ainakin usein sekoitan janon ja nälän tunteen, jolloin ihmettelen kuinka ihmeessä taas voi olla nälkä vaikka viime ruokailusta ei ole kauaa aikaa. On aika yleistä sekoittaa nuo kaksi tunnetta, joten kannattaakin ottaa tuo tapa käytäntöön!

Tähän postauksen loppuun minulla on ilo arpoa lukijoideni kesken uutuus SodaStream SPIRIT -hiilihapotuslaite (kuvissa), joka on tosiaan sähkötön ja helppokäyttöinen kuplaveden valmistaja. Voit ottaa osaa arvontaan kommentoimalla postausta 24.6. klo. 12.00 saakka. Suoritan arvonnan 26.6. maanantaina ja ilmoitan voittajalle voitosta henkilökohtaisesti.

Onnea arvontaa ja muistakaahan juoda sitä vettä! :)

*Arvottavan tuotteen suositushinta on 99,90 € ja se on saatu blogin kautta arvottavaksi SodaStreamilta. Kuvissa näkyvä laite on myös blogin kautta testattavaksi saatu. 

Kuinka ylläpitää säännöllistä ateriarytmiä?

Eilen havahduin kolmen aikaan siihen, että olin syönyt viimeksi aamiaisen. Edellisestä ruokailusta oli tosiaan aikaa jo useampi tunti, mikä on itselleni aika epätyypillistä. Huomasin kuinka hermoja alkoi kiristämään ja olo tuntumaan kovin vetämättömältä. Aivot eivät oikein toimineet ja heikotti. Nälkä ei kuitenkaan ollut, mutta kroppa huusi ravintoa koneistoon.

Viime viikot on menty kutakuinkin samalla kaavalla. Ruokarytmi on jotenkin vaan jäänyt kaiken muun tekemisen varjoon jolloin on tullut syötyä hyvin epäsäännöllisesti ja suurempia annoksia kerralla. Tavallisestihan syön jopa 2-4 tunnin välein ja vähemmän, mikä tarkoittaa kuitenkin kovin säännöllistä syömistä. Epäsäännöllinen ateriarytmi on näkynyt kehossani aika nopeasti etenkin mielitekoina, iltasyömisenä (iltaisin jatkuva pohjaton nälkä), väsymyksenä ruokailujen jälkeen ja ylipäänsä syödyn ruoan laadun heikentymisenä. En ole oikein ”kerennyt” käymään ajatuksella kaupassa ja ostamaan niitä itselleni tyypillisiä juttuja. Todellisuudessa kyse on kuitenkin ollut ehkä eniten siitä, että tässä on ollut niin paljon kaikkea muuta mielenkiintoisempaa ajateltavaa kuin syöminen tai kaupassa käynti. Yksinkertaisesti nuo kaksi asiaa ovat jääneet sinne to do -listan häntäpäähän.

En tiedä sinusta, mutta oma kroppani kaipaa selkeästi säännöllistä ateriarytmiä! Tämä olotila joka tuon rytmin puuttumisen seurauksena on tullut, on itselleni sellainen jota en tahdo jatkossa vaalia. Mieluummin syön useammin ja vähemmän kerralla kuin harvoin ja miehen kokoisia annoksia. Kärsin helposti närästyksestä ja isojen annoksien seurauksena olen paitsi kovin uupunut, myös altis juuri huonovointisuudelle. Tänään aloitinkin päiväni sillä päätöksellä, että käyn pitkästä aikaa kunnollisessa isossa ruokakaupassa ja ostan runsaan satsin ruokaa jääkaappiin, jolloin ei tarvitse syödä mitä kaapista sattuu löytymään.

Säännöllisen ateriarytmin ei tarvitse olla joka päivä samalla kellonlyömällä nautittua ruokaa, vaan se voi tarkoittaa myös ihan vaan säännöllisin väliajoin tapahtuvaa syömistä. Eli ruokaväli ei pääse liian pitkäksi, eikä nälkäkiukkua tai himoja ehdi tulemaan, kun huolehdimme, että kroppamme saa tasaisin väliajoin energiaa. Itsellenihän ruokarytmin noudattaminen ei periaatteessa ole ongelma eikä mikään ja suurimman osan vuodesta menenkin hyvin tasaisella rytmillä juuri sen vuoksi, ettei noita pitkistä ruokailuväleistä aiheutuvia sivuoireita tulisi. Välillä on kuitenkin näitä ajanjaksoja, jolloin ruokaileminen on se listan viimeisenä mietittävä asia ja sille nyt ei vaan mahda mitään. On kuitenkin positiivista, että sitä aina kerta toisensa jälkeen kuitenkin havahtuu siihen, että homma ei toimi kohdallani tällä tavoin.

Kuinka sitten noudattaa säännöllistä ateriarytmiä? Miten muistaa syödä 3-4 tunnin välein jos ei ole esimerkiksi nälkä? Listasin muutaman vinkin, joista osaa itsekin noudatan ylläpitääkseni säännöllistä ateriarytmiä.

– Aloita päivä syömällä aamiainen. Kun syö monipuolisen aamiaisen tulee koko loppu päivänkin noudatettua helpommin sitä säännöllistä ateriarytmiä. Ainakin itse huomaan kuinka aamiaisen jälkeen aineenvaihdunta ikään kuin käynnistyy ja nälkä iskee herkemmin. Jos taas hotkaisen kiireessä banaanin ja juon kahvin päälle, menee ainakin oma ruokarytmini herkästi vähän sekaisin. Olokaan ei ole yhtä aikaansaava ja energinen kuin jos nauttii kunnollisen aamiaisen.

– Jos et muuten muista syödä tasaisin väliajoin, laita puhelimeen hälytys. Voit ajoittaa hälytyksen 3-4 tunnin päähän edellisestä ruokailusta. Olen kuullut, että kolme tuntia olisi se kaikista idyllisin ruokailuväli, mutta loppupeleissä tämähän on aika henkilökohtaista. Hae sitä omaa itsellesi parhaiten toimivaa ruokailuväli ja päätä sen perusteella onko sinulle paras väli kolme vai neljä tuntia.

– Pidä jääkaappi jatkuvasti täytenä ja varaa töihin mukaan välipalaa. Kun jääkaapissa on vaihtoehtoja tulee syötyäkin ns. oikeanlaista ravintoa. Hyviä välipaloja puolestaan ovat esimerkiksi banaani, avokado, pähkinä- ja mantelisekoitukset tai rahka/jogurtti marjoilla. Myös tuorepuuro on aivan mielettömän hyvä eväs, joka on helppo ottaa eväsrasiassa töihin mukaan.

– Älä napostele jatkuvasti. Säännöllisen ateriarytmin ei ole tarkoitus olla sitä, että syödään koko ajan. Naposteleminen on oikeasti kovin turhaa ja ainakin itse pyrin tuosta tavasta jatkuvasti pois. Kun jättää napostelun tulee syötyä paremmin silloin, kun syö.

– Pienennä annoskokoja. Jos olet tottunut syömään kuuden tunnin välein ison annoksen ruokaa, kokeile pienentää esimerkiksi lounaalla nautittava ateria puoleen. Tuon myötä huomaat, kuinka nälkä iskeekin siinä iltapäivästä, jolloin voit sitten suunnata jääkaapille hakemaan jotain kivaa välipalaa. Aineenvaihdunta pysyy tasaisempana, kun syömme useammin .

– Totuttele ja opettele. Kuten mikä tahansa asia elämässä, myös säännöllinen ateriarytmi on mahdollista oppia. Toki se voi viedä aikaa jos olet tottunut syömään harvemmin mutta mahdotonta kehonsa siihen totuttaminen ei ole!

– Harrasta liikuntaa. Kun liikumme, on kehommekin herkemmin nälkäinen ja myös ateriarytmiä on helpompi ylläpitää. On liikuntamuoto sitten mikä tahansa, kulutus lisää aina nälän tunnetta. Itse huomaan todella selkeästi kuinka ajanjaksoina jolloin liikun vähemmän, on nälkäkin harvemmin. Sen sijaan mielitekoja saattaa olla useammin silloin, kun liikuntaa ei harrasta.

Ateriarytmin noudattaminen ei tosiaan ole mitään tähtitiedettä ja se on loppupeleissä aika helppo omaksua osaksi omaa arkea. Mutta kuten esimerkkini sen kertoo, välillä tuokin rytmi saattaa unohtua tai jäädä paitsioon. Tärkeintä onkin se, että kuuntelee kehoaan ja sen reaktioita, joiden kautta löytää sen itselleen parhaan rytmin ruokailla. Voihan olla, että joku teistäkin syö vaan pari kertaa päivässä ja se toimii sinulle. Silti veikkaan, että yhä useamman keho vaatii ruokaa useammin. Tiheämmän ateriarytmin avulla on mahdollista hallita esimerkiksi painoa, jos sen kanssa on ongelmia. Myös verensokeri pysyy tasaisempana eikä niitä ns. piikkejä tule niin paljon. Veikkaisin, että plussapuolia on huomattavasti enemmän kuin niitä miinuksia!

Tuleeko teidän syötyä säännöllisesti ja lähes samalla rytmillä päivittäin? Tai koetteko ylipäänsä ateriarytmiä tärkeäksi arjessanne?