Kuinka ylläpitää säännöllistä ateriarytmiä?

Eilen havahduin kolmen aikaan siihen, että olin syönyt viimeksi aamiaisen. Edellisestä ruokailusta oli tosiaan aikaa jo useampi tunti, mikä on itselleni aika epätyypillistä. Huomasin kuinka hermoja alkoi kiristämään ja olo tuntumaan kovin vetämättömältä. Aivot eivät oikein toimineet ja heikotti. Nälkä ei kuitenkaan ollut, mutta kroppa huusi ravintoa koneistoon.

Viime viikot on menty kutakuinkin samalla kaavalla. Ruokarytmi on jotenkin vaan jäänyt kaiken muun tekemisen varjoon jolloin on tullut syötyä hyvin epäsäännöllisesti ja suurempia annoksia kerralla. Tavallisestihan syön jopa 2-4 tunnin välein ja vähemmän, mikä tarkoittaa kuitenkin kovin säännöllistä syömistä. Epäsäännöllinen ateriarytmi on näkynyt kehossani aika nopeasti etenkin mielitekoina, iltasyömisenä (iltaisin jatkuva pohjaton nälkä), väsymyksenä ruokailujen jälkeen ja ylipäänsä syödyn ruoan laadun heikentymisenä. En ole oikein ”kerennyt” käymään ajatuksella kaupassa ja ostamaan niitä itselleni tyypillisiä juttuja. Todellisuudessa kyse on kuitenkin ollut ehkä eniten siitä, että tässä on ollut niin paljon kaikkea muuta mielenkiintoisempaa ajateltavaa kuin syöminen tai kaupassa käynti. Yksinkertaisesti nuo kaksi asiaa ovat jääneet sinne to do -listan häntäpäähän.

En tiedä sinusta, mutta oma kroppani kaipaa selkeästi säännöllistä ateriarytmiä! Tämä olotila joka tuon rytmin puuttumisen seurauksena on tullut, on itselleni sellainen jota en tahdo jatkossa vaalia. Mieluummin syön useammin ja vähemmän kerralla kuin harvoin ja miehen kokoisia annoksia. Kärsin helposti närästyksestä ja isojen annoksien seurauksena olen paitsi kovin uupunut, myös altis juuri huonovointisuudelle. Tänään aloitinkin päiväni sillä päätöksellä, että käyn pitkästä aikaa kunnollisessa isossa ruokakaupassa ja ostan runsaan satsin ruokaa jääkaappiin, jolloin ei tarvitse syödä mitä kaapista sattuu löytymään.

Säännöllisen ateriarytmin ei tarvitse olla joka päivä samalla kellonlyömällä nautittua ruokaa, vaan se voi tarkoittaa myös ihan vaan säännöllisin väliajoin tapahtuvaa syömistä. Eli ruokaväli ei pääse liian pitkäksi, eikä nälkäkiukkua tai himoja ehdi tulemaan, kun huolehdimme, että kroppamme saa tasaisin väliajoin energiaa. Itsellenihän ruokarytmin noudattaminen ei periaatteessa ole ongelma eikä mikään ja suurimman osan vuodesta menenkin hyvin tasaisella rytmillä juuri sen vuoksi, ettei noita pitkistä ruokailuväleistä aiheutuvia sivuoireita tulisi. Välillä on kuitenkin näitä ajanjaksoja, jolloin ruokaileminen on se listan viimeisenä mietittävä asia ja sille nyt ei vaan mahda mitään. On kuitenkin positiivista, että sitä aina kerta toisensa jälkeen kuitenkin havahtuu siihen, että homma ei toimi kohdallani tällä tavoin.

Kuinka sitten noudattaa säännöllistä ateriarytmiä? Miten muistaa syödä 3-4 tunnin välein jos ei ole esimerkiksi nälkä? Listasin muutaman vinkin, joista osaa itsekin noudatan ylläpitääkseni säännöllistä ateriarytmiä.

– Aloita päivä syömällä aamiainen. Kun syö monipuolisen aamiaisen tulee koko loppu päivänkin noudatettua helpommin sitä säännöllistä ateriarytmiä. Ainakin itse huomaan kuinka aamiaisen jälkeen aineenvaihdunta ikään kuin käynnistyy ja nälkä iskee herkemmin. Jos taas hotkaisen kiireessä banaanin ja juon kahvin päälle, menee ainakin oma ruokarytmini herkästi vähän sekaisin. Olokaan ei ole yhtä aikaansaava ja energinen kuin jos nauttii kunnollisen aamiaisen.

– Jos et muuten muista syödä tasaisin väliajoin, laita puhelimeen hälytys. Voit ajoittaa hälytyksen 3-4 tunnin päähän edellisestä ruokailusta. Olen kuullut, että kolme tuntia olisi se kaikista idyllisin ruokailuväli, mutta loppupeleissä tämähän on aika henkilökohtaista. Hae sitä omaa itsellesi parhaiten toimivaa ruokailuväli ja päätä sen perusteella onko sinulle paras väli kolme vai neljä tuntia.

– Pidä jääkaappi jatkuvasti täytenä ja varaa töihin mukaan välipalaa. Kun jääkaapissa on vaihtoehtoja tulee syötyäkin ns. oikeanlaista ravintoa. Hyviä välipaloja puolestaan ovat esimerkiksi banaani, avokado, pähkinä- ja mantelisekoitukset tai rahka/jogurtti marjoilla. Myös tuorepuuro on aivan mielettömän hyvä eväs, joka on helppo ottaa eväsrasiassa töihin mukaan.

– Älä napostele jatkuvasti. Säännöllisen ateriarytmin ei ole tarkoitus olla sitä, että syödään koko ajan. Naposteleminen on oikeasti kovin turhaa ja ainakin itse pyrin tuosta tavasta jatkuvasti pois. Kun jättää napostelun tulee syötyä paremmin silloin, kun syö.

– Pienennä annoskokoja. Jos olet tottunut syömään kuuden tunnin välein ison annoksen ruokaa, kokeile pienentää esimerkiksi lounaalla nautittava ateria puoleen. Tuon myötä huomaat, kuinka nälkä iskeekin siinä iltapäivästä, jolloin voit sitten suunnata jääkaapille hakemaan jotain kivaa välipalaa. Aineenvaihdunta pysyy tasaisempana, kun syömme useammin .

– Totuttele ja opettele. Kuten mikä tahansa asia elämässä, myös säännöllinen ateriarytmi on mahdollista oppia. Toki se voi viedä aikaa jos olet tottunut syömään harvemmin mutta mahdotonta kehonsa siihen totuttaminen ei ole!

– Harrasta liikuntaa. Kun liikumme, on kehommekin herkemmin nälkäinen ja myös ateriarytmiä on helpompi ylläpitää. On liikuntamuoto sitten mikä tahansa, kulutus lisää aina nälän tunnetta. Itse huomaan todella selkeästi kuinka ajanjaksoina jolloin liikun vähemmän, on nälkäkin harvemmin. Sen sijaan mielitekoja saattaa olla useammin silloin, kun liikuntaa ei harrasta.

Ateriarytmin noudattaminen ei tosiaan ole mitään tähtitiedettä ja se on loppupeleissä aika helppo omaksua osaksi omaa arkea. Mutta kuten esimerkkini sen kertoo, välillä tuokin rytmi saattaa unohtua tai jäädä paitsioon. Tärkeintä onkin se, että kuuntelee kehoaan ja sen reaktioita, joiden kautta löytää sen itselleen parhaan rytmin ruokailla. Voihan olla, että joku teistäkin syö vaan pari kertaa päivässä ja se toimii sinulle. Silti veikkaan, että yhä useamman keho vaatii ruokaa useammin. Tiheämmän ateriarytmin avulla on mahdollista hallita esimerkiksi painoa, jos sen kanssa on ongelmia. Myös verensokeri pysyy tasaisempana eikä niitä ns. piikkejä tule niin paljon. Veikkaisin, että plussapuolia on huomattavasti enemmän kuin niitä miinuksia!

Tuleeko teidän syötyä säännöllisesti ja lähes samalla rytmillä päivittäin? Tai koetteko ylipäänsä ateriarytmiä tärkeäksi arjessanne?

Älä enää laihduta

Tänään vietetään Älä laihduta -päivää, jonka vuoksi halusin itsekin ottaa aiheeseen kantaa  blogitekstilläni. Veikkaan, että jokainen meistä on edes joskus laihduttanut tai tarkkaillut syömisiään. Itsekin avoimesti myönnän, että nuorempana seurasin syömäni ruoan kalorimääriä, mikä tavallaan oli myös jonkin asteista syömisten tarkkailua. Söin paljon light -tuotteita ja oli aika, että välttelin hiilihydraatteja kuin ruttoa. Vaikka omakohtaista kokemusta ei varsinaisista syömishäiriöistä ole, on tuollainenkin tarkkaileminen jonkin asteista epävakaata suhtautumista ruokaan. Jos ravinnosta tehdään muuta kuin ravintoa, siitä tulee herkästi jopa ongelma. Yhä useammalle on kuitenkin selkeästi vaikeaa myöntää sitä itselleen, kun aletaan liikkumaan siellä ongelman rajamailla. Väitetään, että kaikki on kunnossa ja hyvin, vaikka todellisuudessa treenaaminen ja syöminen hallitsevat aivan liikaa elämää.

Henkilökohtaisesti en suosittele kenellekään ravintoon keskittyvää elämäntyyliä. Kaloreiden laskeminen ja ravinnon punnitseminen on mielestäni suoraan sanottuna jokseenkin sairasta. Ihmiskeho on kuitenkin jokaisella meistä erilainen ja me emme ole matematiikkaa. Laihdutuskuurit eivät kannata, vaan suosittelen muuttamaan elämäntavat loppuelämän tähtäimellä. Kun emme kiellä itseltämme mitään, vaan opettelemme ikään kuin uudenlaisen tavan syödä ja suhtautua ruokaan, alkaa painokin varmasti putoamaan. Tuo voi olla pitkäkin prosessi monelle jos ylipainoa on runsaasti, mutta olen aivan varma, että se kannattaa! Tärkeää on myös muistaa, että terveellinen ruoka on muutakin kuin salaattia ja maitorahkaa. Elämästä ei tarvitse tehdä askeettista, vaan siitä voi yhä nauttia monellakin tapaa.

Meistä jokainen on myös ruumiinrakenteeltaan omanlaisensa. Toiset ovat luonnostaan rotevampia kuin toiset ja siksi ei koskaan kannatakaan vertailla itseään muihin. Jokaisen keho myös toimii tavallaan ja toiset tosiaan keräävät herkemmin painoa kuin toiset. Oma kehoni on aina ollut hoikkarakenteinen enkä ole kamppaillut paino ongelmien kanssa koskaan. Silti minultakin löytyy tuota taustaa, että rasvatonta ruokaa on syöty ja hiilihydraatteja kartettu – niin turhaan. Olemme kuitenkin etenkin nuorena herkkiä lähtemään erilaisiin villityksiin mukaan ja ainakin itselläni tuohon käytökseen vaikutti hyvin paljon silloinen porukka, jossa liikuin. Kaikki oli jotenkin niin pinnallista ja ulkonäkökeskeistä, että sitä vaan mietti, kuinka voisi näyttää vieläkin paremmalta. En ollut oikein koskaan syvällä sisimmässäni tyytyväinen itseeni ja hain sitä tyytyväisyyttä ihan vääristä lähteistä.

Omalla kohdallani se suurin muutos vartalossani ja hyvinvoinnissani tapahtui +26 ikävuoden jälkeen, jolloin ikään kuin vahingossa ajauduin vatsaongelmien myötä tarkastelemaan ammattilaisen kanssa ruokavaliotani uudestaan. Huomattiin, että todella moni seikka oli pielessä ja söin hyvin pitkälti ravintoa, joka ei toiminut omalle keholleni. Söin siis ruokaa, jota valtamedia kehotti syömään, mutta todellisuudessa se oli täysin vääränlaista itselleni. Huomasin myös sen, että olin syönyt aivan liian vähän ja vältellyt niin vääriä asioita. Ruokavaliomuutoksen myötä koko suhtautumiseni ruokaan muuttui. Aloin voimaan paremmin ja kaikenlainen krooninen väsymys väistyi terveellisemmän ja puhtaamman ruoan myötä.

Ymmärsin myös, että olen aikaisemmin elänyt suorastaan säästöliekillä ja pumpannut kehooni hurjasti piilosokeria. Aikanaan kärsin esimerkiksi hurjista makeanhimoista (sellaisista, että keskiyöllä lähdettiin hakemaan karkkia kaupasta) ja nykyään en voisi enää kuvitellakaan tuollaista tapahtuvan! Suhtautuminen kaikkeen herkutteluun muuttui kohdallani sen myötä, kun annoin itselleni LUVAN. Jätin kiellot ja lakot, joiden seurauksena en enää välittänytkään niin paljon makeasta. Innostuin terveellisemmän hyvän leipomisesta ja sitä syönkin nykyään lähes päivittäin. En tiedä sinusta, mutta minun kohdallani ainakin tämä rennompi ote toimii vallan mainiosti! Ei ole rajoitteita, kieltoja, estoja… On vaan hyvää ruokaa, josta voin nauttia ja jota haluaa syödä.

Viestini tähän Älä laihduta -päivään onkin, että kannattaa oikeasti unohtaa laihdutus ja keskittyä yleisellä tasolla elämäntapoihin. Joku sanontakin menee, että 80 % ajasta, kun syö terveellisesti voi 20 % sitten syödä huonommin. Eli älä ihmeessä elä jatkuvalla tiukalla kuurilla, vaan nauti elämästä! Ja ylipäänsä, onko onnellisuus kiinni kiloista? Mielestäni onnellisuus lähtee täysin muista asioista. Totta kai on tärkeää, että viihtyy kehossaan mutta aina se olo siinä kropassa ei parane, vaikka olisi kiinteämpi, laihempi, lihaksikkaampi tai muuten vaan omissa silmissään ”paremman näköinen”.

Oikein ihanaa lauantaita jokaiselle ja muistakaa, että maanantaina alkavan laihdutuskuurin sijaan aloitetaan vaikka se elämäntapojen muutosprojekti! ;)