Aina vääränlainen

Kun joku teistä kommentoi viime viikolla kommenttiboksiini laihaa olemustani – päätin kirjoittaa tämän tekstin. Ja ei – tätä ei siis ole kirjoitettu kiukusta kihisten kommentoijalle osoitettuna, vaan hieman surullisin mielin ja yleiseltä kantilta. Jos kerran näytän laihalta – kysyn millainen vartaloni sitten kuuluisi olla? Olisinko täydellinen jos olisin kooltani suurempi vai löytyisikö silloinkin jotain arvosteltavaa? Kuka edes määrittelee minkä kokoisia tai näköisiä meidän tulisi olla? Kenellä on oikeus kommentoida ulkonäköämme? Niin tai näin – olemme loppupeleissä aina jollekin vääränlaisia.

IMG_6747

En ala enää puolustelemaan omaa geeniperimääni tai sitä miksi näytän tältä. En yksinkertaisesti jaksa. Olen koko elämäni joutunut selittelemään miksi olen joidenkin silmissä riuku ja miksi en ole kuten moni muu. Nyt, kun olen jo kohta 30-vuotias nainen – voin sanoa olevani edelleen hoikkarakenteinen mutta tyytyväinen vartalooni. Olen terve, hyvinvoiva ja energinen. Vaikka elämässäni on ollut vaikeuksia – voin silti hyvin kehossani. Pidän vartalostani ja olen löytänyt kivan balanssin levon, sekä treenien suhteen. Tästä huolimatta jollain on aina jotain arvosteltavaa. Ja huomaatteko – taas selittelen. Se on opittu tapa. Kantani puolustaa, että ei en ole anorektikko ja vaikka en ehkä olekaan perinteisen suomalaisen naisen kokoinen – syön kyllä ja olen terve.

Iän myötä olen onneksi pikkuhiljaa oppinut, että on turhaa yrittää miellyttää muita. Jos miellytät paria ihmistä, todennäköisesti et miellytä loppuja. Mitään elämässä ei kannatakaan perustaa muiden mielipiteiden varaan – ei yhtään mitään. Tärkeintä on hakea omaa polkua, tunnustella ikiomaa reittiä ja valita se tapa toimia, joka tuntuu itsestään hyvältä. Loppupeleissä kuitenkin me vaan tiedetään ja tunnetaan miltä meistä tuntuu. Sama pätee ulkomuotoon. Toivoisinkin, että joku päivä suurin trendi maapallolla olisi se, että jokainen saisi olla juuri sellainen, kuin on ja näyttää siltä miltä haluaakin näyttää. Voit olla tavallinen, outo tai jotain siltä väliltä – minkä kokoinen tahansa! Ketä kiinnostaa? Ihan oikeasti. Annetaan kaikkien kukkien kukkia.

IMG_6749

Ympärilleen kannattaakin haalia ihmisiä, jotka pitävät sinusta juuri tuollaisena. Henkilöt, joilla on jokaisesta tekemästäsi asiasta jotain negatiivista huomautettavaa – eivät ole arvoisiasi. Kenenkään ei myöskään kuuluisi tulla läheistensä arvostelemaksi ulkomuotonsa suhteen. Ihmissuhteet, joissa kommentoidaan toisen kiloja tai niiden puuttumista – tekevät surulliseksi. Valitettavasti on kuitenkin kovin yleistä, että parisuhteissakin nälvitään toisen ulkomuotoa. Piikitellään niistä kohdista, jotka eivät ehkä sataprosenttisesti miellytä. Loppupeleissä tuollainen käytös kertoo omasta epävarmuudesta. Yksi tärkeimmistä seikoista onkin tulla hyväksytyksi juuri sellaisena, kuin on. On erityisen tärkeää, että itse opettelemme hyväksymään itsemme ja siinä rinnalla myös läheisemme hyväksyvät meidät. Toisen rakastaminen kaikista virheistä huolimatta on sitä aitoa rakkautta.

Me olemme jokainen oikeanlaisia. Vaikka emme ehkä mahdukaan valloillaan olevaan kauneusihanne muottiin tai emme edes tahdo siihen – on mieletöntä voida silti tuntea olonsa oikeanlaiseksi. Hyväksi, arvokkaaksi ja upeaksi. Oikeanlaiseksi juuri tällaisena – samalla hyväksyen, että jollekin olet silti aina vääränlainen.

IMG_6783

En tiedä saitteko yhtään pointistani kiinni – mutta tuli vaan fiilis, että pakko jakaa ajatus blogiini! Toivottavasti maailma menee vielä jossain kohtaa oikeaan suuntaan ja vapaus olla juuri sellainen, kuin on ottaa yhä enenevissä määrin valtaa.

Ihanaa tiistai-iltaa kaikille! Muista, että olet upea ja arvokas juuri tuollaisena. <3

Älä unohda hyviä rasvoja!

Onneksi on päästy aika kauas ajattelutavasta, jonka mukaan rasvat ovat pahasta. On toki olemassa myös huonoja rasvoja, mutta niitähän meidän ei tarvitsekaan ehdoin tahdoin joka päivä nauttia. Pehmeät rasvat puolestaan ovat hyväksi terveydellemme ja siksipä niiden määrään, sekä laatuun on syytä kiinnittää huomiota. Rasvat kannattaa hankkia hyvistä lähteistä, joiden tietää olevan terveydelle hyväksi.

Hyvät rasvat

Koska itse aikanaan hurahdin täysin rasvattomiin tuotteisiin, olen nykyään niiden suhteen totaalikieltäytyjä. Jos jossain ei ole laisinkaan rasvaa – on tuo rasva taatusti korvattu jollain muulla ja useinpa vielä kovin keinotekoisesti. Rasva ajatuksena kieltämättä hieman ällöttää ja siksipä nautin mieluiten kasviperäisiä rasvoja. Voi ei olekaan koskaan ollut itselleni mitään herkkua, mutta käytän sitä kyllä huomattavasti mieluummin, kuin vaikka margariinia. Uskon ajatukseen, että mitä lähempänä luonnollista lähtötilannetta syömämme ravinto on  – sitä parempaa se on kehollemme. Myös juustot valitsen aina täysrasvaisina, mutta valitettavasti joudun valitsemaan ne myös laktoosittomina. Olen kokeillut monet kerrat eri merkkien täysrasvaisia/kermaisia juustoja, sillä moni on kehunut kuinka maitovammaiselle mahdollisimman prosessoimaton tuote voisikin olla joskus parempi. Ei kuitenkaan toimi kohdallani.

Parhaita rasvojen lähteitä ovat monet sellaiset lähteet, joita ei ehkä vielä viitisen vuotta sitten osattu juurikaan korostaa. Tai sitten suljin omat korvani näiltä suosituksilta? Itse ainakin muistan kuinka suorastaan välttelin pähkinöitä niiden runsaan rasva- ja kaloripitoisuuden vuoksi. Mantelit mielsin samaan kategoriaan. Myös avokadot rasvaisuudellaan eivät todellakaan löytäneet paikkaansa ruokavaliossani. Liikaa rasvaa – ei kiitos. Lohta sentään kyllä söin, mutta en sitäkään viikottain. Onneksi viime vuodet olen ollut fiksumpi ja ottanut ruokavaliooni pelkäämättä osaksi myös hyvät rasvat! Nykyään mm. avokadot, mantelit, pähkinät, erilaiset öljyt ja omegat ovat minulle täysin arkipäivää.

Hyvät rasvat

Mitään edellä mainitsemaani ei kuitenkaan kannata nauttia päivässä pussitolkulla, mutta järkevästi syötynä ne tukevat monipuolista ruokavaliota. Itsehän en laske kaloreita tai muitakaan ravinnon numeraalisia määriä, joten en luonnollisestikaan seuraa nauttimani rasvan määrää. Syön päivittäin hyviä rasvoja ja ajatuksena se, että teen niin joka ikinen päivä –  on tärkeintä. Pidän ikäänkuin päässäni jonkunlaista kirjaa siitä, että olenhan syönyt ne mantelit ja pähkinät. Nauttinut edes yhden avokadon ja napannut omegat. Uskon siihen, että keho kyllä kertoo jos se jotain extraa kaipailee!

Alla muutamia hyviä ja helppoja laadukkaiden rasvojen lähteitä, joita suosin ruokavaliossani:

  • Avokadot. Nautin avokadoja yhden tai pari päivässä. Pääasiallisesti yhden – mutta välillä saattaa mennä esimerkiksi ruoan yhteydessä yksi ja toinen smoothiessa. Suosittelen Xtran tai Lidlin avokadopussukkaa, jossa on useampi kappale samassa! Tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin ostaa yksi kerrallaan. Avokadothan mm. hellivät ihoa ja sisältävät runsaasti proteiinia. Lisäksi ne ovat rasvaisuutensa vuoksi aivan parhaita myös leivonnassa.
  • Mantelit. Kourallinen manteleita päivässä on itselleni sellainen kirjoittamaton sääntö. En erityisemmin kuitenkaan pidä manteleista, joten niiden syöminen on enemmänkin sellainen välttämätön hyvä. Helpoiten mantelit kuitenkin menevät smoothien joukossa. Jos olet herkkävatsainen suosittelen liotusta ennen käyttöä! Manteleiden hyödyistä ehkä tunnetuimmat ovat korkea proteiini -ja vitamiinipitoisuus. Myös ihon kuntoon manteleiden sanotaan vaikuttavan hyvillä rasvoillaan. Nyt, kun oma ihoni on oikutellut olenkin laittanut erityisfokuksen etenkin manteleiden päivittäiseen popsimiseen.
  • Pähkinät. Jälleen kerran – kourallinen päivässä. En tiedä mistä tuo on alkujaan alitajuntaani iskostunut, mutta pähkinöitäkin syön sen kourallisen vuorokaudessa. Suosikkejani ovat cashewit, sillä ne eivät allergisoi. Saksanpähkinöille ja hasseleille olen todennut olevani allerginen. Cashewit ovat paitsi herkullisia myös niin monikäyttöisiä! Sopivat niin smoothieisiin, puuroihin, leivontaan, kuin ruoanlaittoonkin. Välillä menee jopa hieman enemmänkin, kuin kourallinen. Cashewien terveysvaikutuksista tunnetuimmat ovat hyvä omega-3:sen määrä, proteiinipitoisuus ja runsas kuitujen määrä. Kyseiset pähkinät myös täyttävät ja siksi ovat mielestäni erityisen hyvä snacksiksi vaikka kesken työpäivän.

Hyvät rasvat

  • Omegat (ja kala). Omega-3 on ollut osa ruokavaliotani jo iät ja ajat! Kuitenkin vasta joulukuussa sain testiin Sugar PR:ltä kasviperäiset A.Vogelin omegat, joita olen käyttänyt siitä lähtien päivittäin. Yleensähän omegat ovat kovin suuria pillereitä – nämä ovat ihanan pieniä ja helposti nieltäviä! Myöskään sitä tyypillistä kalamaista jälkimakua ei jää, koska nämä ovat 100 % kasviperäisiä. Vielä en osaa sanoa onko eroa kalaperäisiin omegoihin vaikutukseltaan, mutta ainakin teho pitäisi olla vähintään yhtä hyvä. Tärkeintä on varmasti se, että syö omegoita edes jotain kautta ja huolehtii niiden saannista. Myös kala sisältää mukavasti omega-3 rasvahappoja D-vitamiinin lisäksi. Jos siis mahdollista – esimerkiksi lohta kannattaa syödä vähintään kerran viikossa!
  • Öljyt. Käytän nykyään ruokavaliossani myös öljyjä, joita en käyttänyt aikanaan laisinkaan. Neitsyt-oliiviöljy, hamppuöljy ja manteliöljy. Ihan parhaita salaatinkastikkeina, paistamisessa tai vaikka ihan vaan smoothien joukossa. Käytän öljyjä suhteellisen paljon ja lorauttelen niitä milloin mihinkin. Paras puoli on se, että saat helposti hyviä rasvoja ruokavalioosi. Tietenkin on kiinni öljystä, kuinka terveellinen vaihtoehto se on – mutta nämä kolme mainitsemaani ovat ainakin hyviä! Myös luomu kookosöljyä käytän, vaikka se kovin kiistelty aihe terveellisyytensä kannalta taitaa ollakin. Korvaa erinomaisesti leivonnassa voin ja toimii usein myös paistorasvanakin.
  • Kananmunat. Monelle munista tulee lähinnä mieleen se proteiini mutta totuushan on se, että keltuainen sisältää kivasti myös hyviä rasvoja! Helppo tapa lisätä rasvoja ruokavalioonsa – mikäli ei ole täysin vegaani. Suosittelen valkkaamaan luomu munat, joita saa edullisimmillaan Lidlistä, sekä Rainbowlta. Pieni satsaus itseensä ja terveyteensä. Välillä olen minäkin vähän luistanut, kunnes olen taas skarpannut. Kananmunissa tuo hintaero on kuitenkin aika pieni (muutama kymmensenttinen) luomujen ja tavallisten välillä… Munien terveellisyydestä tuskin tarvitsee sen enempää edes mainita! Itse suosin 2-6 munaa päivässä – useimmiten menee kolme kappaletta.

Hyvt rasvat

Toivottavasti tämä oli hyvä muistus jokaiselle, joka on viime aikoina laiminlyönyt hyvien rasvojen nauttimista! Ne on niin helppo unohtaa ja pakko myöntää, että välillä joudun itseänikin suorastaan muistuttelemaan niiden säännöllisestä syömisestä. Onneksi vaihtoehtoja on useita, jolloin sitä on helpompi valita päiväänsä edes jotain laadukasta rasvaa. Ehkä paras tapa nauttia hyvät rasvat on smoothien tai smoothielautanen. Sinne uppoaa niin helposti avokado, mantelit ja pähkinät – miksei öljykin! Tärkeintä on varmasti se, että nautimme hyviä rasvoja – oli nauttimistapa sitten mikä tahansa.

Mistä te hankitte hyvät rasvat? Hyvistä lähteistä saa aina vinkata. :)

PS. Rentouttavaa lauantaita ja viikonloppua!