Kuluneen viikon treenit ja pari ajatusta

Muutama viikko takaperin latasin salikortilleni jälleen treeniaikaa ja päätin, että nyt katkeaa lähes kolmen kuukauden salitreenitauko. Alun perin en ajatellut jääväni tauolle noin pitkäksi aikaa, mutta lopulta tauko vaan venyi venymistään – tuli syysflunssa ja kaikkea. Paljon asiaan vaikutti kuuma kesä, jonka vuoksi hikinen sali ei houkutellut ja pääasiassa juoksin. En muista koska viimeksi olisin pitänyt noin pitkän tauon lihaskunnon harjoittamisesta ja siitä kirjoittelin blogiini ajatuksia tässä taannoin. Sen enempää siis itseä toistamatta pakko vielä mainita, että kyllä lihasmassaa lähti tuossa ajassa aika paljon. Oli mielenkiintoista huomata miten oma mieli reagoi ja keho muuttui noinkin pitkässä ajassa. Aika merkittävä huomio itselleni oli se, etten tosiaan enää määrittele itseäni kehonkoostumuksen kautta. En ahdistunut katoavista lihaksista kuten moni olisi varmasti ahdistunut, eikä se salilla käymättömyys oikeastaan vaikuttanut hyvinvointiini muutoin kuin tehden kehostani ”heikomman”. Nyt on kuitenkin ollut ihanaa, kun kroppa on vahvistunut jo muutamassa viikossa ja vaikka tuskin se juurikaan ulospäin näkyy, niin sisältä käsin koen oloni vahvemmaksi!

TREENIPÄIVÄKIRJA VKO 39

MA – Juoksulenkki 6.10 km/40 min (sunnuntaina kävin salilla).

TI – Jalka/pakara- ja selkätreeni. Alakropalle 4-5 huolellista liikesarjaa ja selälle kolme eri liikettä. Loppuun vielä vatsalihakset taljassa.

KE – Välipäivä, ei treenejä

TO – Käsivarsi- ja olkapäätreeni. Käsivarsille 4-5 liikesarjaa, samoin olkapäille. Loppuun vielä vatsalihastreeni noin 10 min.

PE – Juoksulenkki 5,75 km/35 min, kotona parit vatsat ja selkälihakset.

LA – Välipäivä, ei treenejä

Kulunut viikko on ollut treenien osalta aika tyypillinen kiireisemmän viikon harjoitusviikko. Teen tällä hetkellä yhtä toista projektia blogin rinnalla, mikä vie päivittäin useamman tunnin aikaa normaaliin arkeen verrattuna ja nyt viikonlopuksi lähden Tampereelle. Tästä syystä salilla on tullut käytyä ainoastaan pari kertaa ja rintalihastreenikin jäi tällä viikolla kokonaan pois. Pyrin kuitenkin siihen, että vuoroviikoin tekisin treenit jaolla: jalat/pakarat, käsivarret- ja olkapäät sekä selkä- ja rintalihakset. Eli pidän alakropalle oman treenipäivän, jolloin ehdin tekemään huolellisemman pakaratreenin. Välillä on kuitenkin näitä viikkoja että pariin salipäivään on sisällytettävä mahdollisimman paljon, mikä ei sekään välttämättä aivan huono ole! Olen aika luova treenien suhteen, eli en tosiaan suunnittele niitä sen enempää etukäteen, vaan menen salilla fiiliksen mukaan. Välillä saatan tehdä koko treenin kevyemmillä painoilla tehden useampia toistoja sekä pitäen sykkeet korkeammalla, kun taas seuraavalla kerralla teen maksimeja ja pidän pidemmät palautukset. Tällaisella pienellä kikkailulla treeniin on mahdollisuus luoda vaihtelua, joka saattaa toisinaan olla ihan paikoillaan!

Tarkoitus on tässä syksyn tulleen sisällyttää treeneihin myös hot joogaa, josta pidän kovasti. Aika idyllistä olisi, jos saisin jokaiseen viikkoon ujutettua yhden joogan, joka toimisi samalla myös kehonhuollollisena tuntina. Olen nimittäin sellainen treenaaja, että harjoituksen tulee jo sen aikana tuntua jossain. Tästä syystä varmaan en ole oikein koskaan innostunut lajeista, joiden vaikutusta en tunne siinä hetkessä, vaan esimerkiksi vasta jälkikäteen. Vaikka mukavuus edellä siinä mielessä treenaankin, etten vie itseäni viikoittain aivan äärirajoille, niin kyllä teen harjoitukset aina kunnolla silloin kun ne teen. En tykkää löysäilystä, vaan haluan että sykkeet nousee ja treeni tuntuukin jossain! Paras fiilis on harjoituksen jälkeen silloin, kun tuntee tehneensä.

Tähän treenisyksyyn on lähdetty ainakin täällä aika innokkaasti ja tuntuu mukavalta olla takaisin monipuolisemman liikunnan parissa! Itselleni on tärkeää että kokonaisuus on kunnossa, eli omaan hyvän pohjakunnon – niin aerobisen kuin lihaskunnollisen. Uskon vahvasti että molemmat tukee toisiaan ja siksi haluan harjoittaa kumpaakin, enkä jättää toista enää paitsioon ainakaan yhtä pitkäksi aikaa. Onneksi lihasmuisti on muuten aika nopea, sillä jo tässä parin viikon aikana olen päässyt takaisin sinne ”normaaleihin” painoihin, joilla treenasin ennen salitaukoa. Keho muistaa ja ihmeellisesti vahvistuu yllättävän nopeasti, vaikka olisikin ollut pidempään tekemättä jotain tiettyä treenimuotoa.

Miten teidän treenit sujuu? Onko muilla ollut kesän aikana treenitaukoa jostain tietystä liikuntamuodosta tai oletteko pitäneet kenties kokonaan lomaa treenaamisesta?

 

Kuvat: Mikaela / edit: minä

Hellemeikki seitsemällä tuotteella!

Veikkaan että tällä hetkellä yhä useampi kamppailee sen kanssa miten ehostautua helteillä. Kun mittari kipuaa sinne kolmenkymmenen paikkeille, alkaa hiki virtaamaan eikä meikkaamisessa ole enää oikeastaan kauheasti edes järkeä. Tästä huolimatta moni ei voi kuvitellakaan menevänsä meikittömänä töihin tai suuntaavansa illanviettoon luonnollisena. Itsekin myönnän että jos lähden vaikka viikonloppuna terassille, haluan hieman ehostaa, oli ilma mikä tahansa. Näillä kovillakin helteillä on siis tullut välillä meikattua vaikka meikkaaminen itsessään on kevyempää kuin normaalisti. Pitkälti tuleekin mentyä hyvällä pohjalla, jossa on SPF ja sen lisäksi kevyellä kulmakarva- ja huulimeikillä. Less is more!

Tänään haluan jakaa teille tyypillisen kevyen kesämeikkini reseptin, jossa käytän ainoastaan seitsemää eri tuotetta. Meikki on kuulas ja heleä – sellainen raikkaan kesäinen olematta yhtään tunkkainen. Kesällä meikissä toimiikin mielestäni täydellisesti keveys, eikä suotta kannata lähteä liiallisella pakkelilla pelailemaan. Jos iho ei sitä vaadi, peitä mahdollisimman vähän! Olen itse erittäin laiska käyttämään kajalia ja luomivärejä, joten nekin ovat etenkin kesällä minulla täydessä boikotissa. Ehkä sitten syksyllä jälleen edes hieman innostun nudejen kanssa pelailemaan mutta tällä hetkellä mennään mahdollisimman kevyellä meiningillä!

Vaihe 1 – pohja

Aivan ensimmäisenä teen poikkeuksetta pohjameikin, eli puhdistan kasvot, jonka jälkeen lisään iholle seerumin ja kasvovoiteen. Tämän jälkeen levitän kasvojen iholle kauttaaltaan sormin Màdaran City CC -voiteen (SPF 15) sekä Anastasian Liquid Glow korostusvoiteen. Teen noista kahdesta tuotteesta kämmenellä sekoituksen, sillä täten saan pohjaan kivasti hohdetta ja CC -voidekin muuttuu juoksevammaksi. Màdaran CC-voide on siinä ja siinä onko se itselleni liian paksu mutta koska siinä on SPF ja tuote on muuten ihana, olen mennyt sillä nyt jo jonkin aikaa.

Silmien alusiin sipaisen luottotuotettani eli Joe Blascon orange highlighteria, joka antaa kivasti valoa ja pelastaa väsyneemmänkin lookin. Silmänalusten jälkeen tuputtelen poskipäiden yläosaan hieman lisää Anastasian Liquid Glowta, joka korvaa puuterimaisen highlighterin. Näin kesäisin nuo voidemaiset korostustuotteet ovat itselleni huomattavasti mieluisampia, sillä niiden avulla pohjasta tulee jotenkin paljon kuulaampi sekä hehkeämpi.

Vaihe 2 – puuterimaiset tuotteet

Kesällä en käytä ollenkaan väritöntä puuteria mutta poskipuna sekä aurinkopuuterikin ovat meikkituotteita, jotka ovat minulla vuodesta toiseen aina puuterimaisia. Voidemaiset sotkevat niin herkästi, että olen tullut siihen lopputulemaan etteivät ne ole minua varten kuin korostus- ja peittotuotteissa. Sudin Benefitin HOOLA -aurinkopuuteria (maailman paras ja tästä ei ole enää paluuta) niin poskiluiden alaosiin kuin otsaan sekä nenänvarteen. Tykkään korostaa etenkin poskiluita ja hakea vähän sellaista lommoposki efektiä, vaikkakaan mistään vahvasta varjostamisesta en enää pidä ollenkaan…

Lopuksi sitten vielä kunnolla MACin Peaches poskipunaa poskien pyöreään etuosaan tuomaan söpöä punaa ja viimeistelemään ilme. Poskipuna on muuten itselleni sellainen meikkituote, jota ilman en voi kuvitellakaan meikkaavani! Ennemmin luovun vaikka aurinkopuuteristakin kuin poskipunasta, sillä se on vain niin ehdoton meikin viimeistelijä. Itselleni poskipuna mielestäni myös sopii, joten siksi sitä rohkeasti käytänkin.

Vaihe 3 – kulmakarvat ja huulet

Kulmakarvat fiksaan pelkästään värillisellä kulmakarvavahalla, eli Oriflamen The One Browcaralla. Tämä on ollut oikea tämän kesän luottotuote, jolla kulmien meikkaus käy nopeasti ja vaivattomasti! Voi olla että syksyllä siirryn jälleen hieman vahvempiin kulmiin mutta näin kesällä toimii mielestäni aika kivasti tällainen luonnollisempi ilme, jossa kulmat saavat hieman väriä ja tuuheutta. Browcarassa on ihanan pieni harja, jolla karvat on helppo erotella eikä homma mene suttaamiseksi, kuten se niin herkästi ripsivärillä menee (käytin siis aikaisemmin ripsiväriä samaan tarkoitukseen).

Huuliin käytän pääasiallisesti näin kesällä pelkästään Hydracolorin sävyttävää huulivoidetta, joka on ehdoton suosikkini! Tätä tuotetta olenkin paljon blogissani ylistänyt mutta sävy 22 – toivottavasti sen valmistusta ei koskaan lopeteta tai ostan saman tien hyllyt tyhjiksi! Huomasin muuten tänään Stockalla poiketessani, että kyseinen tuote oli nostettu sen entisen hieman piiloisamman paikan sijaan nyt muutamaankin paraati paikkaan, joten ehkä se on muutaman muunkin suosikki?

Vaihe 4 – ripset

Viimeisenä mutta ei missään nimessä vähäisimpänä ripset, joita minun ei tarvitse onneksi laittaa sen koommin kuin ehkä hieman siistiä ripsiharjalla. Käytän volyymiripsienpidennyksiä, jotka käyn huollattamassa 3-4 viikon välein Beauty Anniinassa* Ullanlinnassa. Viimeisimmällä huoltokerralla sovimme, että laitetaan tällä kertaa hieman lyhyemmät ripset, eli 8-9 mm pituutta ja ulkonurkkiin muutamat 10 mm pituudet. Pidän itse kovasti tästä hieman luonnollisemmasta ilmeestä ja haluan ehdottomasti jatkossakin suosia lyhyempää ripsipituutta! Tämä lyhyempi pituus itse asiassa sopii silmillenikin paremmin, sillä luomeni ovat matalat jolloin ripsetkin voivat helposti olla lyhyemmät.

Omat ripseni ovat tällä hetkellä erinomaisessa kunnossa ja oikein yhdessä niitä Anniinan kanssa torstaina ihasteltiin. Olen siis käyttänyt ripsiini nyt useamman viikon ajan jälleen hormonitonta ja kemikaalitonta LashFoodin ripsiseerumia, joka ihan aikuisten oikeasti toimii! Aloitan tuon kuurin aina muutama kuukausi ennen kuin tiedän että tulen pitämään ripsitauon ja koska nyt sellaista syksylle suunnittelen, olen jälleen LashFoodia suosinut. Jos kyseinen ripsiseerumi kiinnostaa, niin kannattaa kysellä tuotetta Anniinalta ripsihuollon yhteydessä tai tilailla netistä.

Siinä tosiaan tällä hetkellä suosimani yksinkertainen meikki, joka menee niin arjessa kuin juhlassakin. Meikin loihtii valehtelematta viidessä minuutissa ja se kestää! Jos halua vielä lisää pitoa, suosittelen käyttämään meikinkiinnitys suihketta meikin viimeistelyyn. Oma ihoni ei ole kovin rasvainen tai hikoileva joten en tuota aivan välttämättä kaipaa mutta eipä se haitaksikaan ole! Syksyllä viimeistään kyseinen tuote astuu jälleen kuvioihin kun ilmakin muuttuu kuivemmaksi.

Toivottavasti saitte tästä jotain uutta helteillä meikkaamiseen ja oikein ihanaa aurinkopäivää kaikille! Minä suuntaan tänään Tampereelle ystäväni luokse pitkästä aikaa ja menemme katsastamaan ainakin uuden Saunaravintola Kuuman sekä mahdollisesti muut viihtyisät kesäterassit.

 

*Ripsihuolto saatu blogin kautta