Kuinka välttää krapula?

Tiedän ainoastaan pari ihmistä, jotka eivät juuri koskaan kärsi krapulasta mutta suurin osa tuntemistani kyllä valittelee oloaan aina, jos alkoholia on tullut juotua useampi lasillinen. Omalla kohdallanikin se maaginen viiden lasillisen raja on sellainen, että sen ylittyessä kärsin kyllä krapulasta. En ole enää parikymppinen ja sitähän sanotaan, että kankkuset pahenevat iän myötä. Olen kuitenkin onnekas siinä mielessä, että lasillisesta tai edes muutamistakaan en saa mitään oloja. Krapula tulee ainoastaan silloin jos juon reilusti useamman lasillisen illan aikana ja itse krapulan laatuun taas vaikuttaa muutamakin eri seikka.

Olen seurannut omaa alkoholikäyttäytymistäni ja tehnyt muutamia havaintoja tässä vuosien varrella. On nimittäin olemassa muutamia pieniä juttuja, joilla krapulaa voi ennaltaehkäistä, tai sen laatua lieventää ainoastaan väsymykseksi. Sellainen oksentelu, hirveä päänsärky ja sängyn pohjalla koko päivän makaaminen on ollut jo pidempään kohdallani historiaa. Tätä saattaa joku ihmetellä, sillä ennen olin nimenomaan se, joka nukkui kaikki krapulapäivät! Nykyään en enää tuohon pysty. Olen nimittäin huomannut, millainen vaikutus on sillä, että pienessä kankkusessakin ryhdistäytyy ja tekee asioita. Kävelylenkki, brunssi tai pizza ystävän kanssa, kodin pienet askareet tai muu ihan normaali tekeminen ovat seikkoja, jotka oikeasti lieventävät krapulaa. Ehkä kaikista paras juttu on lähteä ulos kotoa ja käydä virkistävässä suihkussa. Uskon, että krapulakin on jollain tasolla myös henkistä, eli sen selättämiseen voi psyykata itseään.

Haluan näin lauantain ja alkaneen viikonlopun kunniaksi jakaa teille ne omat hyväksi havaitsevani vinkit, joiden avulla krapulaa voi lieventää tai jopa ennaltaehkäistä. Toki tähän väliin pakko sanoa, että helpoitenhan krapulalta välttyy, kun ei juo ollenkaan. Alkoholi on myrkky, enkä kannusta ketään sen nauttimiseen. Jos tästä huolimatta päädyt viinille ja ilta venyy – lukaisehan läpi vinkkini ja kokeile itse!

Juo joka toinen lasillinen vettä. Joku voi sanoa, että vanha klisee mutta itse olen ehdottomasti vedenjuonnin kannalla! Mitä useammin ja enemmän vettä juo, sitä kevyempi on krapula seuraavana päivänä. Alkoholihan on diureetti, joka kuivattaa kehoa, jonka vuoksi on erityisen tärkeää nauttia samaa tahtia vettä kuin nauttii alkoholiakin.

Soodaa valkoviiniin. Vähän edelliseen liittyen, soodan lisääminen valkoviiniin on erinomainen kikka lisätä juomisen aikaista vedenjuontia. Itse harrastan tätä aika usein sen vuoksi, että spritzer on yksi suosikeistani ja tykkään siitä, että viini itsessään maistuu miedommalle. Tällä keinolla pystyt myös hieman huijaamaan itseäsi, sillä lasillinen on täysi mutta ei kokonaan alkoholia. Mieluummin juo täyden lasillisen valkoviiniä soodalla kuin pelkkää valkoviiniä.

krapula

Hiilihydraatteja ennen kosteaa iltaa. Ehkä paras kikka ehkäistä (tai ainakin lieventää krapulaa) on syödä kunnon hiilihydraattipitoinen ruoka ennen kuin lähtee kosteaan illanviettoon. Sitä pastalautasellista ei kuitenkaan tarvitse vetää juuri ennen lähtöä, mutta sen voi syödä vaikka 3-4 tuntia ennen h-hetkeä. Itse olen ainakin huomannut selkeän eron siinä jos syön hiilihydraattipitoisesti ennen juhlimista kuin, että syön jonkun kevyen keiton tai salaatin.

Ei humalassa nukkumaan. Tämä on myös vuosien kokemuksella todettu, eli krapula helpottuu huomattavasti silloin, kun humalatila on mahdollisimman lievä (tai lähes olematon) nukkumaan meno vaiheessa. Hyvä keino päästä tuohon olotilaan on, että lopettaa alkoholin juomisen suunnilleen tunti tai puolitoista ennen baarista lähtöä. Tietenkin tähän vaikuttaa myös se kokonaisuus, eli kuinka paljon olet koko illan aikana juonut ja se, miten nopeasti kehosi polttaa alkoholia. Itsehän selvenen hyvinkin nopeasti jos lopetan alkoholin nauttimisen riittävän ajoissa, vaikka takana olisikin pitkä ilta. Kannattaa vaikka salaa vaihtaa se viinilasi pelkkään soodaan, jolloin ei tule turhaa ihmettelyä ja kukaan ei oikeasti enää kiinnitä huomiota siihen, mitä lasissasi on.

Älä sekoittele juomia. Yksi mielettömän hyvä ja toimiva vinkki on pysyä yhdessä juomalaadussa koko illan ajan. Pahin cocktail syntyy, kun lähtee sekoittelemaan viinejä, kuohuvaa, drinkkejä ja shotteja. Jo järkikin sen sanoo, että tuosta ei hyvää seuraa. Itse pysynkin oikeastaan aina valkoviinissä ja joskus otan jossain kohtaa iltaa aperolin tai GT:n. Muuten mennään hyvinkin yksinkertaisella linjalla, sillä silloin olotila on seuraavana päivänä myös mahdollisimman siedettävä. Yksi pahimmista krapulan aiheuttajista on muuten itselleni kuohuva! En tiedä, mikä siinä onkin mutta siitä saan hirveän hedarin ja aivan varmasti karsean kankkusen…

Älä treenaa salilla ennen juhlia. Omalla kohdallani tämäkin vaikuttaa aika paljon siihen krapulan laatuun. Jos treenaan kovan lihaskunto treenin vaikka muutama tunti ennen kuin alan nautiskelemaan viiniä, kärsin seuraavana päivänä pahemmasta krapulasta. Veikkaan, että tuo johtuu siitä, ettei keho ole ehtinyt palautumaan treeneistä, kun päälle jo isketään myrkytystila. Teenkin aina niin, että ajoitan salitreenit muille päiville ja jos jotain liikuntaa harrastan juhlapäivänä, niin käyn ainoastaan kevyellä palauttavalla juoksulenkillä.

Nauti chlorellaa ennen juhlia. Tähän suhtauduin hyvin skeptisesti ennen kuin itse kokeilin ja vakuutuin. Chlorellahan on siis superfood, jonka sanotaan parantavan krapulaa tai jopa ennalta ehkäisevän sitä. Tämä johtuu siitä, että chlorella sisältää runsaasti aminohappoja, vitamiineja ja mineraaleja, joita alkoholi puolestaan tuhoaa. Chlorellallahan sanotaan olevan myös maksan toimintaa tehostava vaikutus, jolloin alkoholi tosiaan poistuu kehosta nopeammin. Mitään tutkimuslinkkejä minulla ei tähän saumaan ole, mutta kokeilemallahan sitä voi selvitellä! Omalla kohdallani on ainakin ollut vaikutusta. Helpoiten chlorella menee alas vaikka tuoremehun tai smoothien joukossa.

Ei roskaruokaa yöllä. Roskan syöminen laskuhumalassa on ainakin omalla kohdallani juttu, joka pahentaa krapulaa. En ole tosiaan koskaan tuota harrastanut mutta ne muutamat kerrat, kun olen sinne snägärille eksynyt, ovat aikaan saaneet nimenomaan sen, että olo on ollut seuraavana aamuna huonompi. En kuitenkaan sano, etteikö yöllä voisi syödä jos on nälkä mutta ehkä ei kannata valita sitä kaikista suolaisinta pommia, sillä aika varmasti se vasta tekeekin olosta tukkoisen seuraavana aamuna. Voi olla, että osalla on päinvastainen mielipide tähän mutta omalla kohdallani se menee näin. Useimmiten syönkin yöllä kotiin tullessani muutaman leivän, joihin sitten kasaan hyvät täytteet jääkaapista – säästää muuten aikaa ja rahaakin!

Juo hitaasti. Mitä hitaammin juot alkoholia, sitä vähemmän nautit sitä koko illan aikana. Pahin kiroushan on se tilanne, kun lasi on tyhjä ja on taas täytettävä se. Tuon välttää sillä, että juo hitaasti, jolloin juo koko illan aikana luonnollisesti myös vähemmän. Olen joskus kuullut hyvän nyrkkisäännön, lasillinen tunnissa – liekö sitten paikkansa pitävä?

Nappaa särkylääke heti, kun tunnet orastavankin päänsäryn. Suurin virhe on krapulassa odotella, että josko se päänsärky menisi ohitse, sillä se ei mene ohitse vaan ainoastaan pahenee. Kannattaakin napata aina heti särkylääke jos tuntee jyskytystä ohimoilla. Osahan ottaa särkylääkkeen oli särkyä tai ei jo nukkumaan mennessä ja itsekin olen tuota välillä tehnyt jos olo on ollut yhtään sellainen, että päänsärkyä voisi olla luvassa. Kannattaa muuten muistaa, että krapulaan paras särkylääke on ibuprofeeni.

Näitä vinkkejä noudattamalla voit mahdollisesti edes hieman vaikuttaa siihen alkoholin jälkeiseen päivään. Toki olemme yksilöitä, eli toiset nyt vaan kärsivät pahemmista krapuloista kuin toiset – vähän samalla tapaa kuin, että alkoholi ei sovi kaikille. Voisin muuten lähitulevaisuudessa kirjoitella postausta nykyisestä suhteestani alkoholiin ja ylipäänsä alkoholin käytöstäni.

Onko teillä jotain kikkakolmosia, joilla vältätte alkoholista aiheutuvan krapulan? 

Näin kevennät maanantaioloa!

Se olisi jälleen maanantai ja uuden viikon alku! Vaikka täällä on hyvä ja energinen olo, silti veikkaan, että moni kärsii tänään maanantaikrapulasta. On ehkä syöty ja juotu runsaasti koko viikonlopun ajan, mikä saa olon tuntumaan kankealta jopa pitkälle alkuviikkoon. Useampi myös nukkuu huonosti sunnuntain ja maanantain välisen yön, mikä sekin tietysti pahentaa yleistä olotilaa. Rytmit ovat sekaisin, olo turvonnut, päätä särkee ja väsyttää. Uskokaa tai älkää, täälläkin todella tiedetään, millainen tuo maanantaiolo voi pahimmillaan olla…

Jos sinulla on tänään viikonlopun jäljiltä turvonnut ja tukkoinen fiilis, kerää kohta tulevat vinkkini talteen! Näiden avulla oloaan on mahdollista keventää ja siinä samalla myös mielialaa kohottaa. Kun kehossa on hyvä olla, on mielemmekin positiivisempi. Positiivista on myös se, että tuo maanantaiolo menee aivan varmasti ohitse. Se, kuinka nopeasti se helpottaa, on kuitenkin aika paljon kiinni meistä itsestämme.

Näitä vinkkejä minä suosittelen maanantaikrapulaan:

Aloita päivä vihersmoothiella

Ehkä oikeasti paras vinkkini tukkoiseen ja kankeaan maanantaiaamuun tai aamupäivään on vihersmoothie! Toki voit juoda smoothien vasta illallakin, mutta mitä aikaisemmin sen teet, sitä nopeammin huomaat eron olossasi. Vihreillä on todistetusti aikamoinen vaikutus kehoomme ja niiden avulla aineenvaihdunta lähtee jälleen rullaamaan. Laita smoothieen vaikka vähän lehtikaalta, pinaattia, myrkkyjä puhdistavaa chlorellaa, pakastemangoja, macaa, MSM-jauhetta, MCT-öljyä, tyrnijauhetta, avokado, inkivääriä, sitruunanmehua ja manteleita. Nesteenä voit käyttää joko ihan jäävettä, tai esimerkiksi makeuttamatonta mantelijuomaa.

Juo runsaasti vettä!

Jos tavallinen vesi ei maistu, mausta se sitruunan ja kurkun paloilla, tai vaikka marjoilla. Tärkeintä on juoda mahdollisimman paljon jotta keho puhdistuu, aineenvaihdunta toimii ja olotila vatsassa paranee. Vesi on vaan oikeasti niin ihmeellinen juoma, että se tehoaa vaikka minkälaiseen olotilaan!

Liike on lääke

Idyllisintähän on aloittaa viikko vaikkapa juoksulenkillä raikkaassa ulkoilmassa. Jos aamulenkki ei kuitenkaan sovi aikatauluusi, liiku mahdollisimman paljon töissä. Jos puolestaan teet istumatyötä, nosta pöytä tänään ylös ja tee töitä seisovaltaan. Muistan ainakin itse toimistotyöajoilta, kuinka ihanaa vaihtelua tuo seisovaltaan työskentely oli istumiseen verrattuna! Veri lähtee kulkemaan raajoissa ja sitä pysyy ihan eri tavalla skarppina. Kuitenkin aivan viimeistään töiden jälkeen suosittelen treenejä, vaikka ihan vaan kevyttä kävelylenkkiäkin. Liike on todella lääke ja vaikuttaa niin kehoon kuin mieleenkin positiivisella tavalla.

Pidä ateriarytmi tasaisena

Viikonlopun jälkeen ehkä se pahin kompastuskivi on monelle ateriarytmi. Kuinka saada taas kiinni terveellisestä ruokavaliosta, kun mieli vaeltaa herkuissa? Oma suositukseni on, että maanantaina katkaistaan herkkuputki. Voit vieroittaa itseäsi pehmeästi esimerkiksi raakasuklaan avulla, jolloin kehosi saa vähän hyvää, mutta laadultaan parempaa sellaista. Lounaaksi kannattaa valita raikas mutta täyttävä salaatti, tai vaikka joku herkullinen keitto. Riisiruoat saattavat huonontaa oloa entisestään ja tehdä siitä nuutuneen. Noudata tasaista ateriarytmiä koko päivän ajan ja syö riittävästi laadukasta ruokaa.

Juo vihreää teetä

Eikä ole muuten huuhaata! Itse olen niin monet kerrat todennut, kuinka vihreä tee oikeasti parantaa huonoakin olotilaa. Se stimuloi aineenvaihduntaa ja tukee ruoansulatuselimistön toimintaa. Etenkin tuo positiivinen vaikutus aineenvaihduntaa koskien korostuu näin maanantaisin! Suosittelenkin vaihtamaan happamoittavan kahvin aamun jälkeen vihreään luomu teehen.

Keskitä energia kivoihin juttuihin!

Useimmiten jos fiilis kehossa on huono, vaeltelee mielikin melankolisissa maisemissa. Minulle ovat tuttuja maanantaimasennukset etenkin silloin, jos alkoholia on tullut viikonloppuna nautittua enemmän kuin lasi tai pari. Kroppa on yleensä vielä maanantainakin ihan tukossa ja siksi mielikin alavireisempi. Kaikkeen löytyy kuitenkin onneksi apu ja se on maanantaina ehdottomasti kivojen asioiden ajatteleminen! Mieti niitä elämäsi positiivisia juttuja ja kaikkea sitä, mitä on tulossa. Tuleva kesä ja aurinkokin piristävät tällä hetkellä kummasti!

Mene ajoissa nukkumaan

Maanantaina kannattaa kivuta petiin ajoissa jotta saa rytmin jälleen kohdilleen. Sen sijaan päiväunia en suosittele missään nimessä! Monet kerrat on itse tullut mokailtua tuon suhteen ja rytmit ovat menneet entistä enemmän sekaisin. Sitkuttele vaikka sen vihreän teen voimin ja lähde ulkoilemaan, kun pahin väsymys iskee. Maanantai on myös hyvä päivä soittaa ystävälle, jonka kanssa ei ole hetkeen kuulumisia vaihtanut! Itse suosin nykyään juoksulenkeillä ystäville soittamista, jolloin saa hoidettua kaksi kärpästä yhdellä iskulla. :)

Näiden vinkkien myötä toivottelen oikein energistä maanantaita! Tsemppiä, iloa ja positiivista mieltä jokaiselle. :)