Pitääkö reissussa treenata?

Pakatessani matkalaukkua Malediivien reissua varten ajattelin, että tällä matkalla on aikaa tehdä vaikka ja mitä töiden tekemisestä liikkumiseen. Nyt kuitenkin jo viisi päivää saarella olleena en voi kuin todeta, että kaikkea tuota suunnittelemaani olen tehnyt aivan älyttömän vähän! Kun ulkona on niin kaunista, tuntuu suorastaan rikolliselle näpytellä läppäriä sisätiloissa. Myös treenaaminen on jäänyt hyvin vähäiseksi ja oikeastaan rajoittunutkin muutamaan salilla käyntiin sekä vesirajassa lootusasennossa meditoimiseen. Meidänhän piti alun perin joogata reissussa enemmänkin mutta ikäväksemme joogaohjaaja oli juuri ennen saapumistamme ottanut lopputilin. Aika ironista sinällään, eli jos lomaltanne kaipaatte vastaavia virikkeitä, niin suosittelen aina etukäteen varmistamaan että hotelli tosiaan tarjoaa niitä palveluja jotka netissä on ilmoitettu.

Itse suhtaudun matkoilla treenaamiseen erittäin keveällä otteella. Monesti jätän lenkkarit kokonaan pakkaamatta mutta ehkä useammin pakkaan ne kuitenkin kaiken varalta – jos vaikka treeni-into yllättäisikin. Silti en ota treeneistä mitään paineita enkä mieti niitä etukäteen. Menen oikeastaan fiilispohjalta, mikä tuntuu minäkin päivänä hyvältä. Tavallisesti nuo hotellin salit ovat myöskin aika pieniä, joten siellä treenaillaan sitten vähän sen mukaan mihin puitteet antavat mahdollisuuden. Myös kaikenlainen ulkoliikunta on reissussa ehkä ajatuksen tasolla todella kiehtovaa mutta valitettavasti kolmenkymmenen asteen lämmössä hyvin uuvuttavaa. Itse en ole siis edes lähtenyt kokeilemaan rantaviivalla juoksemista tai vatsalihaksien huhkimista. Kävelyä bikineissä on kyllä tullut aika paljonkin harrastettua, sillä se helpottaa samalla myös tukalaa oloa. Täällä kuumuus on oikeasti hyvin paljon erilaista kuin vaikka Välimerellä. Koska päiväntasaaja on lähellä, on ilmasto trooppisen hiostava ja UV index hyvin korkealla.

Vaikka reissuun Malediiveilla on tosiaan sisältynyt muutama treenikerta tähän mennessä, en koe välttämättömäksi treenata matkustaessa. Dubaissa taidettiin juosta parina iltana mutta muuten 2,5 viikkoa meni täysin ilman treenejä. Toisaalta tähän vastakohdaksi, Barcelonassa käveltiin matkaseuralaiseni kanssa päivittäin reilu 20 kilometriä. Kyse on siis hyvin paljon myös siitä, mikä on kohde ja millaiset puitteet siellä on treenaamiselle. Dubaissa joka paikkaan liikuttiin autolla, kun taas Barcelonassa mahdollisuus kävellä oli se oljenkorsi, johon oli ihan mukavakin tarttua. Täällä saari on taas niin pieni, että oikeastaan ainut mahdollisuus kerryttää kilometrejä on kävellä rantaviivaa tai kuluttaa salin juoksumattoa.

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kenenkään kunto ei kaadu viikon tai kahden reporankana olemiseen, jonka vuoksi en missään nimessä lähtisi neuvomaan, että matkoilla olisi pakko liikuntaa harrastaa. Välillä voi olla jopa hyvä antaa kehon kunnolla palautua ja levätä, sillä Suomessa treenirytmiin on kuitenkin mahdollista palata koska vaan. Toisaalta ainakin itse koen, että liikkumiseen tottuneena on ihanaa olla edes pienessä liikkeessä – kulkea paikasta toiseen jalkaisin tai käveleskellä rantaviivaa pitkin. Hyötyliikkuminen pitää aineenvaihdunnan toiminnassa ja sellaisen terveen nälänkin yllä. Mutta kuten kaikessa elämässä, reissuissa treenaamiseenkin olisi hyvä kyetä suhtautumaan terveellä tavalla eli olla ottamatta siitä stressiä. Tietenkin tässäkin tullaan se kysymyksen äärelle, että reissaako kerran vuodessa vai jatkuvasti työmatkojen puitteissa. Jos lukeudut jälkimmäiseen ryhmään, on sinulle ehkä luontevaakin treenailla reissussa kun taas kerran vuodessa aurinkolomalle matkustava taas saattaa haluta koko lomansa vaan pelkästään olla.

Tässä yhteydessä on vielä mainittava, että itse kompensoin reissuissa mahdollista treenaamattomuuttani sillä, että pidän kuitenkin ruokavalion suhteellisen terveellisenä. Eli en lähde ahtamaan itseeni päivittäin purilaisia tai muuta roskaa vaan pyrin valitsemaan paljon kasviksia, hedelmiä sekä muuta raikkaan terveellistä. Terveellinen ruokavalio antaa energiaa myös lomalla eikä pistä aineenvaihduntaakaan aivan jumiin. Koen, että reissussakin on ihanaa voida hyvin eikä olla jatkuvissa sokeriähkyissä tai muutenkaan huonovointisena, jolloin reissustakin saa enemmän irti!

Tuleeko teidän treenattua reissussa vai lomailetteko aina täysin treenivapaasti?

 

Kuvat: Iines / edit: minä

Näin tehostan aineenvaihduntaani – 6 vinkkiä!

Aineenvaihdunta ja se, että tuo elimistömme käynnissä pitäjä pelaa, on erityisen tärkeä osa toimivaa kehoa. On aika tyypillistä, että jokaisella meistä on toisinaan ajanjaksoja jolloin aineenvaihdunta ei syystä tai toisesta toimi ja itse myönnän tällaisiksi aineenvaihduntaa jumittaviksi tekijöiksi matkustamisen (etenkin lentokoneessa istumisen), stressin, vähäisen vedenjuonnin sekä ylipäänsä täysin uuden ympäristön ja ruokailurytmin. Ulkomaan matkat ovat aika tyypillisiä hetkellisten aineenvaihdunnan ongelmien aiheuttajia, sillä etenkin loman alkupuolella rytmit ovat sekaisin ja keho tukossa lentokoneessa matkustamisesta. Ulkomailla ruokailurytmit usein myöskin muuttuvat ja etenkin lämmössä tulee syötyä harvemmin ja usein nimenomaan myöhään illalla Välimeren tyyliin.

Vaikka en todellakaan syö joka päivä esimerkillisesti tai samalla kellon lyömällä, toimii aineenvaihduntani mielestäni hyvin. Pidän toimivan aineenvaihdunnan mittarina oikeastaan olotilaani ja sitä, kuinka energinen olen. Kun aineenvaihdunta pelaa, riittää energiaa arjen pyörittämiseen, jaksan treenata ja voin kokonaisvaltaisesti hyvin, enkä kärsi hallitsemattomista mieliteoista. Näin ei ole kuitenkaan aina ollut sillä olen minäkin elänyt vaiheen, jolloin aineenvaihduntani jumitti jatkuvasti. Veikkaan, että kävin tuolloin aikamoisella säästöliekillä sillä olin alituiseen väsynyt, voimaton ja kärsin erilaisista ruokaan liittyvistä himoista. Kun söi liian vähän, vaikutti se varmasti hormonitoimintaan ja sitä kautta aiheutti nimenomaan suunnattomia mielitekoja kuten makeanhimoa.

Nykyään sitä on onneksi viisaampi ja tietää kutakuinkin miten aineenvaihdunnan kanssa tulee pelata. Suosittelen siis tässäkin asiassa seuraamaan ennemmin omaa oloaan kuin laskemaan kaloreita tai ylipäänsä miettimään ruokailemista liikaa aikataulujen puitteissa. Jos syömisestä nimittäin tulee elämää hallitseva asia, aiheuttaa se todennäköisesti stressiä ja sitä kautta taas saattaa tehdä hallaa aineenvaihdunnalle.

Kuinka minä sitten pidän aineenvaihduntani toimivana ja vältän sen hidastumisen? Alla  kuusi hyväksi todettua arkielämän vinkkiä!

Syön joka aamu aamiaisen – Tästä asiasta en tosiaan tingi vaikka mikä olisi! Aamuni käynnistyvätkin poikkeuksetta aamupalalla, enkä tee edes aamuaerobista koskaan tyhjällä vatsalla. Koen että nimenomaan omalle keholleni se aamiainen on aivan mielettömän tärkeä juttu, joka käynnistää päivän. Eikä siinä, rakastan aamupalaa jo ihan ruokanakin ja voisin melkeinpä elää aamiaisilla ja brunsseilla. Kun päivä alkaa sillä, että syö, pysyy ruokailurytmi koko päivän helpommin kunnossa ja ainakin itse huomaan, että aamiaisen myötä keho ikään kuin käynnistyy uuteen päivään – aamukahvin merkitystä tässä suhteessa yhtään laiminlyömättä.

Harrastan säännöllistä liikuntaa – Monipuolinen liikunta on itselleni ehdottomasti se taikasana toimivan aineenvaihdunnan tukemisessa. Välttämättä ei tosiaan tarvitse aina edes hiki liikkua vaan jo pelkkä kävelykin tehostaa aineenvaihduntaamme. Toki mitä haastavampaa ja raskaampaa liikuntaa harrastamme, sitä pidempään aineenvaihduntamme todennäköisesti käy aikamoisilla tehoilla vielä urheilusuorituksen jälkeenkin. Itse vannon tässä asiassa säännöllisyyteen ja nimenomaan säännöllisyyden tuomiin positiivisiin vaikutuksiin aineenvaihdunnan saralla.

Lepään riittävästi ja pyrin rentoutumaan – Kuten maanantaina kirjoittelinkin, stressi on kehomme yksi pahimmista vihollisista. Myös aineenvaihdunnan kannalta stressi on aikamoinen mörkö ja siksi stressin välttäminen on tärkeää myös tässä mielessä. Siispä riittävä uni ja rauhoittuminen ovat omalla kohdallani niitä avainjuttuja, joita pyrin noudattamaan. Tästä hyvänä esimerkkinä voisin muuten mainita ajan, jolloin työskentelin toimistotyössä ja nukuin noin 6-7 tunnin yöunia. Olin jatkuvasti kipeä, turvoksissa, väsynyt ja huonolla tuulella. Olen aivan varma että tuolloin nimenomaan vähäinen uni nosti stressitasojani ja häiritsi hormonitoimintaani, jonka myötä oireilin. Nykyään tilanne on aivan toisenlainen kun nukun 8-9 tuntia yössä ja lepään riittävästi. Pidän unta liikunnan ja ravinnon ohessa ehkä tärkeimpänä aineenvaihdunnan tehostajana!

Syön ja juon aineenvaihduntaa tehostavia ruoka-aineita/juomia – Kuten alussa mainitsin, esimerkiksi lentäminen ja pitkään istuminen saattavat laittaa aineenvaihdunnan väliaikaisesti ikävään jumiin. Itselläni on muutamakin kikka ruoka- ja juomapuolelta, joiden avulla aineenvaihduntaani tuollaisissa tilanteissa tehostan ja niitä ovat vedenjuonti, vihreä tee, vihermehut/smoothiet, matchalatte, kahvi, chilin lisääminen ruokiin sekä proteiinipitoisen ravinnon syöminen. Mitään näistä en kuitenkaan vedä överiksi mutta saatan lisätä esimerkiksi vihreää teetä päivärytmiini useamman kupillisen verran. Myös spirulinalla höystetty vihersmoothie on aikamoinen aineenvaihdunnan käynnistäjä, jota suosittelen muuten myöskin tarvittaessa kokeilemaan!

Syön monipuolisesti – Mikään ei ole kiellettyä, ruoka ei ole elämän tärkein asia enkä käytä siihen liikaa energiaa mutta syön kuitenkin monipuolisesti. Proteiinit, rasvat ja hiilihydraatit sopivassa suhteessa – eikä tähänkään muuten tarvita puntaria tai laskinta. Kun syö maalaisjärjellä vähän kaikkea, ei voi mennä mönkään. Ja tässäkin kannattaa nimenomaan käyttää sitä oman kehon kuuntelemista mittarina, eli jos makeanhimoa on jatkuvasti tai et hallitse syömiäsi ruokamääriä – saattaa kyse olla jonkun ravintoaineen puutteesta ja siitä, että keho kaipaa jotain mutta se ilmeneekin sitten himona vaikka leipään. Itse ainakin tiedän kokemuksesta, että jos kunnollista ruokaa ei syö, silloin himoitsee makeaa ja oikeastaan kaikkea mahdollista. Siksi monipuolisuutta korostankin, sillä sen avulla kehomme pysyy balanssissa ja aineenvaihduntakin tehokkaana – säännöllisyyttä unohtamatta.

Juon paljon vettä – Vedenjuonti on yksi parhaista keinoista kiihdyttää aineenvaihduntaa. Jotta kehomme nimittäin toimii parhaalla mahdollisella tavalla, se tarvitsee siihen nestettä, eli sitä puhdasta vettä. Jo pienikin kehon kuivuminen saattaa tehdä hallaa elimistön toiminnoille ja tuon myötä hidastuttaa myös aineenvaihduntaa. Itse pyrin juomaan päivässä 2-3 litraa vettä jo ihan senkin uhalla, että joudun ravaamaan jatkuvasti vessassa. Tämän lisäksi pyrin syömään paljon myös kasviksia, joiden vesipitoisuus on suuri. Vesimeloni on muuten etenkin kesäkautena aivan huikea aineenvaihdunnan kiihdyttäjä, samoin ananas!

Useammalle teistä nämä aineenvaihdunta jutut ovat varmasti aivan peruskauraa mutta välillä on silti hyvä muistutella niin itseään kuin muitakin siitä, kuinka iso merkitys näillä jutuilla tosiaan kehollemme on. Oma sudenkuoppani on nimenomaan tuo ruokarytmin yläpitäminen niinä päivinä, kun olen paljon menossa. En haluaisi olla joka kulmalla ostelemassa jotain patukkaa sun muuta, jonka vuoksi kaipaisinkin enemmän sitä suunnitelmallisuutta ja että oppisin kasaamaan useammin eväitä matkaan. Tuollaisia käteviä mukana kannettavia ovat esimerkiksi pähkinä-siemensekoitukset, joita voisi itse kotosalla kasailla. Pitääkin laittaa tämä nyt ehdottomasti toteutukseen!

Oikein energistä päivää!