Motivoiva treenipukeutuminen

*Sisältää mainoslinkkejä

Mukava ja miellyttävä treenipukeutuminen on itselleni tärkeää. Oikeastaan yhtä tärkeää, kun itse treeni on myös se, että harjoituksen aikana vaatteet istuvat täydellisesti eikä paitaa tarvitse jatkuvasti laskea tai housuja puolestaan nostella. Treenissä tulee voida keskittyä sataprosenttisesti siihen itse tekemiseen sen sijaan, että joutuisi miettimään jatkuvasti vilkkuuko rintavako tai selkä. Myös vaatteiden visuaalinen istuvuus on ainakin itselleni tärkeää ja kiinnitän huomiota myös siihen, miltä treenikuteet päälläni näyttävät. Oli se sitten pinnallista tai ei, haluan, että käyttämäni treenivaatteet istuvat vartalolleni parhaalla mahdollisella tavalla. Pidänkin eniten vartalonmyötäisistä urheiluvaatteista.

Treenivaatteet

Nykyään olen treenivaatteiden suhteen aika nirso ja ostan urheiluvaatteita suhteellisen harvoin, jolloin pystyn panostamaan enemmän niiden laatuun. Oikeastaan uusien treenivaatteiden ei kuuluisikaan mielestäni olla ihan joka kuukausi ostoslistalla, sillä niiden tarkoitus on kestää käyttöä ja kulutusta. Jos nimittäin mietitään, niin treenivaatteitahan tulee pestyä tavallisia vaatteita useammin. Ainakin omassa käytössäni kaikki treenikuteet menevät pesuun itse harjoituksen jälkeen ja vaadinkin niiltä sen, että ne kestävät nimenomaan kovaa käyttöä ja jatkuvaa pesukoneessa myllytystä. Materiaalien tulee olla kohdillaan ja paitsi treenatessa miellyttäviä, myös kovaa kulutusta kestäviä. Värit eivät saa haalistua eikä materiaali venyä muodottomaksi. Tärkeää on toki muistaa myös se, ettei mikään treenivaatekaan ole ikuinen. Vuosia palvellut toppi tai housut kannattaa suosiolla laittaa kierrätykseen jos tuntuu, että se ei enää ole omalle vartalolle tiukka. Itse olen huomannut tuon ilmiön varsinkin treeniliiveissä, jotka vuosien käytössä löystyvät ja silloin niiden käyttöikä on tullut tiensä päähän.

Tällä hetkellä suosikki merkkejäni treenivaatetuksen suhteen ovat Nike, Röhnisch ja Casall. En sano etteikö muidenkin merkkien vaatteet olisi laadultaan kestäviä, mutta etenkin edellä mainitsemani brändit ovat osoittautuneet käytössä laadultaan korkealuokkaisiksi. Se, että treenaa kunnon kuteissa ja nimenomaan istuvissa sellaisissa, antaa ainakin itselleni lisää treenimotivaatiota sekä mukavuutta, sillä silloin tunnen oloni myös treenatessa hyväksi. Olenkin ehdottomasti sitä mieltä, että pukeutumisella on suuri merkitys myös yleiseen treenifiilikseen. Monille uudet treenivaatteet ovat palkinto vaikka painonpudotuksesta tai hyvästä duunista liikkumisen suhteen, mikä on itse asiassa aika hyväkin tapa palkita itseään! Mikä tahansa sinua motivoikaan, se ei ole omasta mielestäni koskaan väärin. Treenivaatteet, kun eivät ole paljon liikkuvalle koskaan sellaista turhaa materiaa, joka jäisi kaappiin lojumaan vaan ne ovat nimenomaan sitä vaatetta, joka menee aivan varmasti kovaan käyttöön!

Jos kuitenkin muutama sana niistä laadukkaista treenivaatteista ja suosituksista, niin haluaisin ehdottomasti mainita teille nyt eräistä treenihousuista, joihin olen vasta ihastunut. Kuten tiedätte, rakastan korkeavyötäröisiä farkkuja, joten en todellakaan pidä matalasta vyötäröstä myöskään urheiluvaatteissa. Oikeastaan aika vaikeaa onkin ollut löytää riittävän korkeavyötäröisiä treenipöksyjä, sillä todella monissa vyötärö on regularin tasoa ja voin sanoa, että etsintää on kyllä tehty. Jos taas on löytynyt mukavan korkea vyötärö, niin housuissa on sitten tietenkin ollut istuvuuden suhteen jotain muuta häikkää. Nikellahan on eräät housut, joiden nimeen vannon (postaus niistä täällä) mutta noissakaan ei silti puhuta oikeasti todella korkeasta vyötäröstä – sellaisesta, jolla voisi treenata vaikka ihan vaan treeniliivien tai lyhyemmän topin kanssa.

Ihan vasta kuitenkin vihdoin löysin *Fitnesstukun valikoimista erään mallin, johon olen nyt aivan rakastunut! Kyseinen housumalli on tosiaan korkealla vyötärökaistaleella varusteltu kompressiohousu, joka tukee ja muotoilee kehoa. Lahkeen mitta on itselleni S-koossa hieman vajaa, eli ulkojuoksuun housu ei enää näillä keleillä sovellu mutta salitreeniin kyllä sitäkin paremmin! Pidän myös siitä, että kyseiset housut eivät ole täysin mustat kuten suurin osa treenihousuistani on ja niissä on hauska mutta kuitenkin neutraali kuviointi. Tämä kyseinen housumalli on suosikki merkkini Röhnischin *Shape Arc 7/8 Tights, joka on tosiaan tämän postauksen kuvissakin minulla jalassa. Kuten voitte huomata, vyötärö on hyvin korkea ja mahdollistaa vaikka ulkomailla pelkkien treeniliivien kanssa treenaamisen. Myös vatsan näillä saa aika mukavasti ns. litistettyä jos vetää vielä treenitopin tuohon päälle. Malli ei siis tosiaankaan ole mikään hoikempien malli, vaan menee oikeasti ihan kaiken kokoisille!

Treenitopeista taas haluaisin sanoa sen, että vaikka niiden suhteen en olekaan yhtä nirso kuin housujen, niin on minulla niistäkin muutama suosikki malli. Painijaselkä on mielestäni aivan ehdoton ja nimenomaan pyöreä kaula-aukko, joka ei ole liian syvän uurrettu. Treenitopeista otan aina mahdollisimman pienen koon, sillä niissä on tärkeää se vartalonmyötäisyys. Ehkä ärsyttävintä on treenitoppi, joka liikkuu suuntaan tai toiseen treenatessa, jolloin se häiritsee keskittymistä. Tuollainen täydellinen malli, joka on myös hinta-laatusuhteeltaan erinomainen, on Röhnischin painijaselkäinen simppeli toppi, *Long Raceback. Myös Casallilla on todella yksinkertainen ja laadukas malli *Oblique Racerback, jota voin myös lämmöllä suositella painijaselkää rakastaville treenaajille!

Treenivaatteiden suhteen kannattaa miettiä niitä omia tarpeitaan, mitä treenaa ja millaisessa ilmastossa. Harrastaako pääasiassa sisätreeniä vai kuuluuko ulkona treenaaminenkin arkeen. Itsehän tosiaan harrastan sekä, että eli treenaan salilla muutaman kerran viikossa, jonka lisäksi juoksen ulkona. Tämän vuoksi treenivaatteita tulee tosiaan olla joka lähtöön ja kaiken lisäksi Suomen ilmastokin on vielä sen verran vaihteleva. Kuitenkin se, että panostaa niihin hyviin ja laadukkaisiin yksilöihin mahdollistaa sen, ettei uusia vaatteita tarvitse ihan joka viikko tai kuukausikaan hankkia – ellei sitten nimenomaan halua motivoida tai palkita itseään hyvistä suoristuksista.

*Housut Röhnisch / *Sininen toppi Rohnisch / Treeniliivit Nike

Tähän postauksen loppuun haluan jakaa teille alekoodin Fitnesstukun verkkokauppaan, jolla saatte lukijoinani yli 50 € tilauksiin 10 € alennuksen huomiseen iltaan (15.10.) saakka. Koodi on JUTTA10 eikä sitä voi yhdistää muihin alekoodeihin!

Koetteko te muuten, että treenipukeutuminen olisi yksi motivaation tuoja? Tai löytyykö ylipäänsä jotain suosikki merkkejä tai malleja, joita suositte treenipukeutumisessa?

Oikein mukavaa ja rentouttavaa lauantaita!

 

*Treenivaate sponsoroitu

Pysy kunnossa ja nauti elämästä – 9 VINKKIÄNI

Minulta kysellään säännöllisin väliajoin ulkomuodostani ja siitä, miten pysyn kunnossa kuitenkin elämästä nauttien. Kuinka paljon liikun ja miten syön pysyäkseni hoikkana sekä hyväkuntoisena? Pakko ihan rehellisyyden nimissä tähän alkuun sanoa, että takana on ehkä surkein treenikesä vuosiin. Olen kyllä juossut ja välillä käynyt salillakin, mutta huomattavasti vähemmän kuin aikoihin. Reiluun kuukauteen minulla ei ole ollut salikorttia ollenkaan. Olen myös käyttänyt alkoholia lähestulkoon joka viikonloppu koko kesän ajan, mikä näin jälkeen päin ajateltuna jopa hieman kauhistuttaa. Toisaalta tämä kesä oli minun ensimmäinen ns. virallinen sinkkukesä, josta otin kaiken irti ja pakko sanoa, että vaikka kosteaa onkin ollut, on ollut myös aivan mielettömän hauskoja reissuja! On käyty viikonloppureissulla Hangossa, Kotkassa, juhlittu useita kertoja Hernesaaressa, merellä ja Santorinillakin asti. En vaihtaisi mitään pois – paitsi no ehkä pari kauheaa kankkusta…

Vaikka elämässä on tosiaan välillä tällaisia treenirintaman suhteen hiljaisempia ajanjaksoja, tiedän aina, että tulen palaamaan siihen tyypillisempään treenirytmiini jossain kohtaa. Liikunta on minulla veressä eikä sen uudelleen aloittaminen tunnu koskaan vaikealta. Tavallaan välillä on ihan hauskakin nähdä, miltä kroppa tuntuu, kun ei käy salilla ja muuttuuko se mihin suuntaan. Vaikka olen kolmekymppinen, on pakko sanoa, että yllättävän hyvin sitä pysyy kunnossa vaikka eläisi kuten olen koko kesän elänyt – erityisen rennosti. Tärkein juttu on ollut kuitenkin ehkä se, että ravintopuoli on kunnossa. Jos olisin syönyt koko kesän vaan roskaa, en varmasti näyttäisi tältä. Vaikka välillä olisikin ns. epäterveellisempiä ajanjaksoja ja liikuntakin vähemmällä, voi terveellisen viikkoruokailun avulla pitää itsensä silti kunnossa.

Jos en nyt kuitenkaan enää tuosta kesästä sillä nyt on jo ryhdistäydytty, mutta haluan jakaa yleisesti ottaen teille ne vinkkini, joiden avulla pysyn kunnossa mutta samaan aikaan voin elää rennomminkin. Rennolla elämällä tarkoitan siis sitä elämää, jota tavallisesti elän. Eli treenaan viikoittain mutta en mitenkään orjallisesti, herkuttelen myös niillä sokerisillakin herkuilla, käyn välillä ulkona ja nautin viiniä, syön ravintoloissa enkä todellakaan aina salaattia, sekä suhtaudun tähän kaikkeen vieläpä rennolla otteella.

Syön terveellisesti

Kuten jo tuossa yllä mainitsin, ruokavaliolla on suuren suuri merkitys. Itse noudatan sellaista kaavaa, että pyrin syömään arjessani terveellisesti ja viikonloppuisin otan sitten rennommin (olisiko tämä kutakuinkin 80/20 % tyyli – säännöistä en halua puhua). Jos herkuttelen viikolla, herkuttelen terveellisemmillä herkuilla enkä osta kotiin esimerkiksi suklaapatukoita kesken työviikon. En kuitenkaan ole nimennyt yhtä herkkupäivää mutta toki sitä luontaisesti jotenkin mieltää sen herkuttelun ennemminkin viikonloppuihin kuin viikkoon. Tämä rento tyyli on toiminut minulla kaikki viime vuodet ja sitä tulen jatkossakin vaalimaan.

En laske kaloreita

Uskon, että tällä tyylillä syön sen verran, että tulen kylläiseksi enkä oikeasti syö liian vähän tai liian paljon. Inhoan ajatusta siitä, että ruoka tulisi punnita tai sen sisältöä muutenkaan laskea – mitä jos annoksen jälkeen jääkin nälkä? Etkö voi ottaa lisää jos kalorit ovat täynnä? Se, mitä kuitenkin teen on, että pyrin miettimään päivän ruokavaliota kokonaisuutena. Lähinnä siis siten, että syön niin proteiinin lähteitä kuin hiilihydraattejakin ja pyrin muistamaan myös hyvät rasvat. Syön erilaisia asioita enkä esimerkiksi jatkuvasti pelkkää leipää tai kananmunia. Jaan ruokia tiettyihin kohtiin päivää vähän sen mukaan, mikä sopii omalle keholleni. Itselleni sopii esimerkiksi parhaiten proteiinipitoinen aamiainen, kun taas hiilarit päivään/iltapäivään tai alkuiltaan. Itselleni on myös tärkeää se, että syön erilaista lämmintä ruokaa lähestulkoon päivittäin. Jaksan syödä terveellisesti, kun ruokavaliossani on vaihtelua!

Juon vettä – en limsoja tai valmismehuja

En tosiaan juo juuri koskaan arkena mitään muuta kuin vettä. Toki välillä puristan itse mehua mutta en kuitenkaan mitenkään säännöllisesti. En osta valmis mehuja kuin krapulassa, tai ylipäänsä lipitä limsoja enkä muutakaan ns. turhaa. Olen aina ajatellut, että sokerin juominen on maailman turhinta ja sitähän esimerkiksi valmis mehuissa on vaikka kuinka paljon. En myöskään juo viikolla rentouttavia iltaviinejä tai käytä alkoholia muutenkaan kuin sosiaalisissa tilanteissa ja nekin tavallisesti osuvat nimenomaan viikonlopuille jos jonnekin.

Syön ravintoni mahdollisimman puhtaana

Tällä tarkoitan sitä, että ostan aina mahdollisimman puhtaita aineosia ja vältän valmis sekoituksia. Esimerkiksi maustettua jogurttia en osta enää nykyään juuri koskaan vaan ostan esim. maustamatonta GO ON -soijarahkaa, johon sitten lisään marjat sun muut joukkoon. Myös leivän päälliset ostan hyvin askeettisina eli ei mitään erikoisuuksia, vaan ihan vaan simppelit jutut. Ruokaakin laitan hyvin puhtain aineosin, jolloin tiedän, mitä syön. Myös ravintoloissa viikolla syödessäni valitsen useimmiten aika puhdasta ruokaa ihan vaan jo automaattisesti. En käytä myöskään turhia salaatin kastikkeita sillä rakastan oliiviöljyä sekä balsamikoa. Toisaalta nämä mieltymykseni johtuvat varmaan siitä, että rakastan raikasta ja puhdasta ruokaa. Suurin osa esimerkiksi valmisruoista ällöttää minua enkä ole todellakaan mikään tirisevän rasvan ystävä. Tokikaan sataprosenttisesti tätä kohtaa ei voi koskaan noudattaa mutta pyrkimys on ainakin siihen, että söisin mahdollisimman puhdasta ravintoa.

Liikun säännöllisesti

Vaikka välillä liikun rennommin, harvoin minulla on esimerkiksi kahta viikkoa niin etten tekisi yhtään treeniä. Kesälläkin olen kuitenkin juossut viikolla enkä täysin jättänyt urheilua. Liikunta on itselleni sellainen automaatio, sisään rakennettu juttu jota ilman ehkä pärjään mutta jota ilman en halua pärjätä. Saan treenaamisesta energiaa ja voimaa arkeen. Välillä on toki kausia ettei ole niin paljon motivaatiota mutta, kun on liikkunut koko elämänsä olisi sitä aika outoa lopettaa liikunta kokonaan. Liikunta on ehdottomasti myös yksi seikka joka saa vartaloni näyttämään siltä, miltä se näyttää. Turhaan sitä kieltämään, kyllä liikunnalla on merkitystä myös ulkoiseen olemukseen ja sen kunnossa pysymiseen.

En ajattele mustavalkoisesti

Tämä on todella tärkeä juttu jos haluaa pysyä kunnossa koko loppuelämänsä eikä vaan aina kerta toisensa jälkeen repsahdella ja sitten taas palata ruotuun. On turha kieltää itseltään esimerkiksi herkutteleminen, sillä se on normaali osa elämää. Ihmisen kuuluu saada nauttia välillä herkuista ja jopa niistä  makeimmistakin sokerisista jos niikseen haluaa. Olenkin sitä mieltä, että kaikki lakot vaan kiihdyttävät himoja, joten mieluiten opettelee pikkuhiljaa tavan elää tasapainossa, eikä kiellä itseltään mitään. Tämä siis pätee mielestäni kaikkeen elämässä ja toimii omalla kohdallani parhaiten. Toki näissä ruokajutuissa ongelma saattaa usein olla myös korvien välissä, eli siihen ei oikeastaan auta omat päätökset vaan terapia asian suhteen. Usein syömiseen liittyvät ongelmat, kun saattavat johtua aivan muusta kuin ruoasta mutta ne ilmenevät vaan ruoan kautta.

En käy puntarilla

Vaa`an tuijottaminen on mielestäni turhaa. Vaatteet ovat oikeasti paras mittari kertomaan, missä mennään ja jos esimerkiksi farkkujen vyötärö alkaa salakavalasti kiristämään, kiinnitän ruokavaliooni huomiota. Toki mietin myös sitä voiko tuo kiristys johtua esimerkiksi PMS -oireista tai viikonlopun herkuttelusta, eli mitään paniikkia tuollainen pieni puristus ei ainakaan itsessäni aiheuta. En kuitenkaan koskaan ajattele niin, että no ostanpas nyt sitten uudet suuremmat farkut, vaan kyllä minä kiinnitän sitten siihen ruokavaliooni huomiota ja palautan sen avulla kroppani entisiin mittoihin. Olen itse asiassa mahtunut saman kokoisiin vaatteisiin koko aikuisikäni ja niin ajattelin mahtua jatkossakin.

Olen oivaltanut fyysisyyden ja henkisyyden yhteyden

Mietin itseäni aina kokonaisuutena. Kun tiedän, miten paljon liikunta vaikuttaa mieleeni ja terveellinen ruokavalio hyvinvointiini, pyrin sitä tyyliä vaalimaan. Toisaalta tarvitsen välillä myös niitä viinilasillisia, ja hauskanpitoa pysyäkseni kasassa. Mielestäni jokaisen ihmisen tulisi hakea elämäänsä sitä tasapainoa, mikä on itselleen sopiva tapa olla, liikkua, tehdä töitä, juhlia, harrastaa… Oikeastaan kaikessa sen kokonaisbalanssin löytäminen auttaa mielestäni myös pitämään oman suhteen vartaloonsa kunnossa. On nimittäin todella pitkälti kiinni mielestämme kuinka näemme itsemme. Minä olen onnellinen siitä, että näen itseni nykyään eri tavoin kuin nuorempana näin. Katson itseäni armollisemmin ja vaikeampinakin ajanjaksoina suhtaudun kehooni ymmärtävästi. Aina ei ole voimia treenata täysillä ja se on ihan okei. Itse asiassa itselleni ei edes oikein sovi sellainen verenmaku suussa treenaaminen, vaan nautin enemmän miellyttävästä liikunnasta. Tämä on se minun tieni, jonka olen löytänyt – mikä on sinun tiesi?

Syön AINA aamiaisen

En ikinä koskaan ohita aamiaista, sillä se on mielestäni päivän tärkein ateria. Aamiainen käynnistää päivän ja aineenvaihdunnan. Kun syö aamiaisen, syö mielestäni myös fiksummin koko tulevan päivän ajan. Ja ylipäänsä aamiaisen myötä aivotoiminta alkaa rullaamaan ja keho käynnistyy. Olen muutenkin aamupala ihminen eli rakastan hurjasti erilaisia buffet aamiaisia ja kaikkea sitä raikasta, mitä niissä tarjoillaan. Toki tykkään panostaa aamiaiseen ihan kotonakin, eli se on kyllä heittämällä päivän ateria, johon panostan aina kaikista eniten. Uskon aamiaisen voimaan ja siihen, että ihmisten jotka nauttivat aamupalan on helpompi pysyä pidemmällä aikavälillä kunnossa.

Näitä vinkkejä noudattamalla pysyn tosiaan kunnossa ja samaan aikaan voin nautiskella elämästä sekä suhtautua siihen rennolla otteella. En ota kehoani liian vakavasti ja nimenomaan tuon oppiminen on tehnyt elämästä huomattavasti helpompaa! Kun tässä maailmassa on tosiaan paljon muutakin kuin ne treenit, terveellinen ruokavalio ja ruodussa pysyminen.

Oikein hyvinvoivaa sunnuntaita jokaisella ja jos teillä heräsi kysymyksiä, ajatuksia tai omakohtaisia lisävinkkejä, niin kaikenlainen keskustelu kommenttiboksissa on enemmän kuin tervetullutta! :)