Näin tehostan aineenvaihduntaani – 6 vinkkiä!

Aineenvaihdunta ja se, että tuo elimistömme käynnissä pitäjä pelaa, on erityisen tärkeä osa toimivaa kehoa. On aika tyypillistä, että jokaisella meistä on toisinaan ajanjaksoja jolloin aineenvaihdunta ei syystä tai toisesta toimi ja itse myönnän tällaisiksi aineenvaihduntaa jumittaviksi tekijöiksi matkustamisen (etenkin lentokoneessa istumisen), stressin, vähäisen vedenjuonnin sekä ylipäänsä täysin uuden ympäristön ja ruokailurytmin. Ulkomaan matkat ovat aika tyypillisiä hetkellisten aineenvaihdunnan ongelmien aiheuttajia, sillä etenkin loman alkupuolella rytmit ovat sekaisin ja keho tukossa lentokoneessa matkustamisesta. Ulkomailla ruokailurytmit usein myöskin muuttuvat ja etenkin lämmössä tulee syötyä harvemmin ja usein nimenomaan myöhään illalla Välimeren tyyliin.

Vaikka en todellakaan syö joka päivä esimerkillisesti tai samalla kellon lyömällä, toimii aineenvaihduntani mielestäni hyvin. Pidän toimivan aineenvaihdunnan mittarina oikeastaan olotilaani ja sitä, kuinka energinen olen. Kun aineenvaihdunta pelaa, riittää energiaa arjen pyörittämiseen, jaksan treenata ja voin kokonaisvaltaisesti hyvin, enkä kärsi hallitsemattomista mieliteoista. Näin ei ole kuitenkaan aina ollut sillä olen minäkin elänyt vaiheen, jolloin aineenvaihduntani jumitti jatkuvasti. Veikkaan, että kävin tuolloin aikamoisella säästöliekillä sillä olin alituiseen väsynyt, voimaton ja kärsin erilaisista ruokaan liittyvistä himoista. Kun söi liian vähän, vaikutti se varmasti hormonitoimintaan ja sitä kautta aiheutti nimenomaan suunnattomia mielitekoja kuten makeanhimoa.

Nykyään sitä on onneksi viisaampi ja tietää kutakuinkin miten aineenvaihdunnan kanssa tulee pelata. Suosittelen siis tässäkin asiassa seuraamaan ennemmin omaa oloaan kuin laskemaan kaloreita tai ylipäänsä miettimään ruokailemista liikaa aikataulujen puitteissa. Jos syömisestä nimittäin tulee elämää hallitseva asia, aiheuttaa se todennäköisesti stressiä ja sitä kautta taas saattaa tehdä hallaa aineenvaihdunnalle.

Kuinka minä sitten pidän aineenvaihduntani toimivana ja vältän sen hidastumisen? Alla  kuusi hyväksi todettua arkielämän vinkkiä!

Syön joka aamu aamiaisen – Tästä asiasta en tosiaan tingi vaikka mikä olisi! Aamuni käynnistyvätkin poikkeuksetta aamupalalla, enkä tee edes aamuaerobista koskaan tyhjällä vatsalla. Koen että nimenomaan omalle keholleni se aamiainen on aivan mielettömän tärkeä juttu, joka käynnistää päivän. Eikä siinä, rakastan aamupalaa jo ihan ruokanakin ja voisin melkeinpä elää aamiaisilla ja brunsseilla. Kun päivä alkaa sillä, että syö, pysyy ruokailurytmi koko päivän helpommin kunnossa ja ainakin itse huomaan, että aamiaisen myötä keho ikään kuin käynnistyy uuteen päivään – aamukahvin merkitystä tässä suhteessa yhtään laiminlyömättä.

Harrastan säännöllistä liikuntaa – Monipuolinen liikunta on itselleni ehdottomasti se taikasana toimivan aineenvaihdunnan tukemisessa. Välttämättä ei tosiaan tarvitse aina edes hiki liikkua vaan jo pelkkä kävelykin tehostaa aineenvaihduntaamme. Toki mitä haastavampaa ja raskaampaa liikuntaa harrastamme, sitä pidempään aineenvaihduntamme todennäköisesti käy aikamoisilla tehoilla vielä urheilusuorituksen jälkeenkin. Itse vannon tässä asiassa säännöllisyyteen ja nimenomaan säännöllisyyden tuomiin positiivisiin vaikutuksiin aineenvaihdunnan saralla.

Lepään riittävästi ja pyrin rentoutumaan – Kuten maanantaina kirjoittelinkin, stressi on kehomme yksi pahimmista vihollisista. Myös aineenvaihdunnan kannalta stressi on aikamoinen mörkö ja siksi stressin välttäminen on tärkeää myös tässä mielessä. Siispä riittävä uni ja rauhoittuminen ovat omalla kohdallani niitä avainjuttuja, joita pyrin noudattamaan. Tästä hyvänä esimerkkinä voisin muuten mainita ajan, jolloin työskentelin toimistotyössä ja nukuin noin 6-7 tunnin yöunia. Olin jatkuvasti kipeä, turvoksissa, väsynyt ja huonolla tuulella. Olen aivan varma että tuolloin nimenomaan vähäinen uni nosti stressitasojani ja häiritsi hormonitoimintaani, jonka myötä oireilin. Nykyään tilanne on aivan toisenlainen kun nukun 8-9 tuntia yössä ja lepään riittävästi. Pidän unta liikunnan ja ravinnon ohessa ehkä tärkeimpänä aineenvaihdunnan tehostajana!

Syön ja juon aineenvaihduntaa tehostavia ruoka-aineita/juomia – Kuten alussa mainitsin, esimerkiksi lentäminen ja pitkään istuminen saattavat laittaa aineenvaihdunnan väliaikaisesti ikävään jumiin. Itselläni on muutamakin kikka ruoka- ja juomapuolelta, joiden avulla aineenvaihduntaani tuollaisissa tilanteissa tehostan ja niitä ovat vedenjuonti, vihreä tee, vihermehut/smoothiet, matchalatte, kahvi, chilin lisääminen ruokiin sekä proteiinipitoisen ravinnon syöminen. Mitään näistä en kuitenkaan vedä överiksi mutta saatan lisätä esimerkiksi vihreää teetä päivärytmiini useamman kupillisen verran. Myös spirulinalla höystetty vihersmoothie on aikamoinen aineenvaihdunnan käynnistäjä, jota suosittelen muuten myöskin tarvittaessa kokeilemaan!

Syön monipuolisesti – Mikään ei ole kiellettyä, ruoka ei ole elämän tärkein asia enkä käytä siihen liikaa energiaa mutta syön kuitenkin monipuolisesti. Proteiinit, rasvat ja hiilihydraatit sopivassa suhteessa – eikä tähänkään muuten tarvita puntaria tai laskinta. Kun syö maalaisjärjellä vähän kaikkea, ei voi mennä mönkään. Ja tässäkin kannattaa nimenomaan käyttää sitä oman kehon kuuntelemista mittarina, eli jos makeanhimoa on jatkuvasti tai et hallitse syömiäsi ruokamääriä – saattaa kyse olla jonkun ravintoaineen puutteesta ja siitä, että keho kaipaa jotain mutta se ilmeneekin sitten himona vaikka leipään. Itse ainakin tiedän kokemuksesta, että jos kunnollista ruokaa ei syö, silloin himoitsee makeaa ja oikeastaan kaikkea mahdollista. Siksi monipuolisuutta korostankin, sillä sen avulla kehomme pysyy balanssissa ja aineenvaihduntakin tehokkaana – säännöllisyyttä unohtamatta.

Juon paljon vettä – Vedenjuonti on yksi parhaista keinoista kiihdyttää aineenvaihduntaa. Jotta kehomme nimittäin toimii parhaalla mahdollisella tavalla, se tarvitsee siihen nestettä, eli sitä puhdasta vettä. Jo pienikin kehon kuivuminen saattaa tehdä hallaa elimistön toiminnoille ja tuon myötä hidastuttaa myös aineenvaihduntaa. Itse pyrin juomaan päivässä 2-3 litraa vettä jo ihan senkin uhalla, että joudun ravaamaan jatkuvasti vessassa. Tämän lisäksi pyrin syömään paljon myös kasviksia, joiden vesipitoisuus on suuri. Vesimeloni on muuten etenkin kesäkautena aivan huikea aineenvaihdunnan kiihdyttäjä, samoin ananas!

Useammalle teistä nämä aineenvaihdunta jutut ovat varmasti aivan peruskauraa mutta välillä on silti hyvä muistutella niin itseään kuin muitakin siitä, kuinka iso merkitys näillä jutuilla tosiaan kehollemme on. Oma sudenkuoppani on nimenomaan tuo ruokarytmin yläpitäminen niinä päivinä, kun olen paljon menossa. En haluaisi olla joka kulmalla ostelemassa jotain patukkaa sun muuta, jonka vuoksi kaipaisinkin enemmän sitä suunnitelmallisuutta ja että oppisin kasaamaan useammin eväitä matkaan. Tuollaisia käteviä mukana kannettavia ovat esimerkiksi pähkinä-siemensekoitukset, joita voisi itse kotosalla kasailla. Pitääkin laittaa tämä nyt ehdottomasti toteutukseen!

Oikein energistä päivää! 

Miksi treenaan kuntosalilla?

*Sisältää mainoslinkkejä

Kysymys jota mietin välillä itsekin on otsikon mukainen – miksi treenaan kuntosalilla? En nimittäin ole oikein koskaan nauttinut puuhasta erityisemmin tai ollut sellainen ”salikissa”, joka saa nautintoa latoessaan lisää painoa tankoon. En myöskään ole mikään suuri lihasten ystävä tai saa tyydytystä siitä, että takapuoli kasvaa päivä päivältä muhkeammaksi. Itse asiassa pidän huolen siitä, että lihakset pysyvät aika samassa mitoituksessa vuodesta toiseen (ja mahdun vaatteisiini), jonka vuoksi salitreenini on enemmänkin ylläpitävää kuin lihasmassaa jatkuvasti kasvattavaa. Haluan kyllä, että minulla on lihasvoimaa koska se ylläpitää toimintakykyäni mutta siinä se. Tai sanotaanko näin, että minulla ei ole motivaatiota kasvattaa lihasmassaa nykyistä enempää. Aerobisen kunnon suhteen minulla on sen sijaan aina ollut motivaatiota, sillä olen enemmänkin sellainen kestävyysliikkuja kuin treenaaja joka nauttii suoranaisesti voiman kasvattamisesta.

Moni nyt sitten ehkä ihmettelee, miksi silti käyn kuntosalilla? Veikkaan myös, että jokunen on kanssani samoilla linjoilla sen suhteen, että salitreeni ei ole välttämättä se päivän kohokohta mutta käy siellä silti. Itse aloitin säännöllisen salitreenin täytettyäni 25. Silloinen miesystäväni sai minut mukaan salille, jonka jälkeen kävimmekin aina yhdessä treenaamassa. Tuota ennen olin treenannut lihaskuntoa todella vähän – oikeastaan vain satunnaisilla bodypump -tunneilla. Kuten tosiaan mainittu, olen aina ollut kestävyysliikkuja ja suosikkejani ovat kaikki pitkäkestoinen sekä mieluiten vieläpä suhteellisen matalasykkeinen liikunta. Jossain kohtaahan olin aivan spinning hullu ja kävin tunneilla monta kertaa viikossa. Kropassani ei kuitenkaan tuohon aikaan ollut juurikaan ryhtiä ja olin kutakuinkin lihakseton. Kun aloitin salitreenin, koinkin sen yllättävän hyvänä ja helppona liikuntamuotona. Pikkuhiljaa myös kroppaani alkoi tulemaan muotoa, jonka myötä sain esimerkiksi ensimmäistä kertaa elämässä ne olkapäät ja selkävaivani loppuivat. Rasvaakin paloi siinä sivussa ikään kuin huomaamatta – tai oikeastaan paino ei pudonnut mutta kroppa muuttui pikkuhiljaa kiinteämmäksi.

Salitreenin myötä olen tosiaan saanut itselleni olkapäät ja käsivarretkaan eivät ole enää pelkät löysät narut. Vaikka monen silmissä olen varmasti edelleen surkeilla lihaksilla varusteltu (riippuu aina, kuka vertaa ja mihin), niin tärkeintä on että itse tiedän kropassani tapahtuneet muutokset. Nyt kun takana on tosiaan jo reilu viisi vuotta kuntosalia, on siitä tullut itselleni suorastaan rutiini. Se on helppo tapa treenata ja vaikka en erityisemmin siitä lihasvoiman harjoittamisesta nautikaan, silti käyn salilla 2-3 kertaa viikossa. Tykkään, että kropassa on ulkoisesti vähän ryhtiä ja sisäisesti taas sitä, että jaksan vaikka kannatella itseäni tai vaikka lankuttaa – sellaista tietynlaista jäntevyyttä jota ei pelkän aerobisen harrastamisesta saa. Huomio jonka olen myöskin kuntosalitreenien myötä tehnyt, on että kroppa on paremmassa kunnossa myös ruumiillisten vaivojen suhteen. Kun on lihaksia, ne tukevat vartaloamme ja esimerkiksi nimenomaan selkä tosiaan voi paremmin. Pidänkin todella tärkeänä juurikin keskivartalon lihasten harjoittamista, sillä koen coren todella tärkeäksi osaksi koko tukirankamme hyvinvointia. Kun keskivartalomme on kunnossa, pysyy koko pakka hyvin kasassa!

Salitreeni on kokonaisuudessaan erittäin tuttu, turvallinen, helppo ja nopea tapa treenata sillä itse vedän tehokkaasti treenin lämmittelyineen tunnissa. Minullehan ei aina myöskään ole niin tärkeää se, että nautinko nyt täysillä liikuntasuorituksesta, koska liikkuminen on ollut minulle lapsesta lähtien automaatio. Liikunnan jälkeinen olo on kyllä aina poikkeuksetta erinomainen ja sitä pyrinkin joka kerta miettimään jos jostain syystä tuntuu sille, ettei tänään yhtään kiinnostaisi. Välillähän tässä reilun viiden vuoden aikana on ollut kuukauden tai parinkin taukoja etten ole salilla käynyt – viimeksi viime kesänä. Noiden taukojen aikana olen kuitenkin poikkeuksetta alkanut kaipaamaan aerobisen rinnalle lihaskunnon treenaamista, sillä se rehellisesti sanottuna tasapainottaa treenisykliä. Toisaalta joku korvaava muotokin voisi olla salille ihan mielekästä vaihtelua ja välillä sitä kieltämättä mietinkin. Siinä tullaan kuitenkin jälleen sen kysymyksen äärelle, että missä muussa lajissa hoidat treenit tunnissa ja pääset vieläpä kotiin suihkuun? Siinä siis vielä yksi syy sille, miksi salilla käyn – kuntosalini on naapurissa.

Jos joku nyt ihmettelee miten voin treenata salilla ilman sen suurempia tavoitteita – lähinnä siis lihaskuntoa ylläpitäen – niin hyvinpä vaan. Olin nuorempana näissä treenijutuissa sellainen, että tavoittelin jatkuvasti parempaa ja parempaa. Nykyään olen varmaan sitten ajautunut johonkin vähemmän itseä ruoskivaan tilaan, sillä enää ei kiinnosta vaatia aina nousujohteista kehitystä. Tai sanotaanko näin, että tykkään kehostani tällaisena ja viihdyn siinä. Ehkä tärkeintä itselleni onkin se, että minulla on hyvä olo kropassani eikä minun tarvitse todistella muille mitään sen suhteen, kuinka paljon jaksan juosta tai kuinka painavilla käsipainoilla hauista treenaan. Luulen, että tämä tyyli treenata nimenomaan tasapainottaa luonnettani parhaiten joka puolestaan on aika impulsiivinen. Tuntuu hyvältä, että joku osa-alue elämässä on todella tasainen hyvinvoinnin lähde vuodesta toiseen. Saankin eniten tyydytystä tavasta treenata ilman ruoskintaa tai sellaista itsensä jatkuvasti parempaan pakottamista.

Treenihousut *Nike / Treeniliivit Nike / Treenikengät *Nike/House of Brandon (*saatu)

Siinä tosiaan muutamia syitä siihen miksi salilla treenailen. Toki fiilikseni vaihtelevat treenien suhteen hieman elämäntilanteesta ja vuodenajasta riippuen. Keväällä on taas ihana juosta enemmän ulkona, kun nyt taas on mukava treenailla sisätiloissa. Ja se piti vielä mainita, että joogakin on mukana treeneissäni mutta edelleenkin aivan liian vähäisissä määrin! Se on itselleni todellakin tavoite jatkoa ajatellen…

Käyttekö te kuntosalilla ja jos niin miksi? Onko muita pelkästään lihaskuntoa ylläpitääkseen salilla treenaavia?

PS. *House of Brandonilla on meneillään super alet, eli kaikki tuotteet ovat -20 %. Esimerkiksi kuvissa näkyvät aivan parhaat salikengätkin ovat nyt lähes parin kympin alessa!