Flunssakauden TOP 6 lisäravinteet

Flunssakausi jyllää parasta aikaa kovinkin kiihkeänä. Tuntuu, että vähintään joka toinen on sairaana tai valittelee puolikuntoista oloaan. Osa ottaa jo kakkoskierrosta sen alkusyksyn flunssaaallon jäljiltä. Itse olen pysynyt ihmeen terveenä jo pitkään ja viimeksi sairastanutkin kunnolla viime talvena. Alkusyksystä oli noin viikon mittainen kevyt basilli, joka kuitenkin lähti melkein samantien, kuin tulikin. Uskon, että tähän vaikuttavat hyvin pitkälti lisäravinteet joita syön. Ja varsinkin se, että nykyään todella syön niitä enkä seisota vaan kaapissa.

img_0671

Lisäravinteiden syöminen vaihtelee kohdallani myös vuodenaikojen mukaan. Kesällä tulee suosittua vähemmän tiettyjä juttuja, kuten esimerkiksi deetä ja talvella sitä taas tulee kiskottua kahta kauheammin. Kesäisin syön myös karoteenia purkista ja talvisin luonnollisestikaan en sitä tarvitse.

Tässä postauksessa haluankin listata teille ne kahdeksan lisäravinnetta, jotka ovat tällä hetkellä itselleni aivan elinehto. Ne ravinteet, joita en jättäisi pois ja joiden syöminen korostuu etenkin kylmempään syksy -ja talviaikaan.

Sinkki. Mielettömän tärkeä lisäravinne nimenomaan vastustuskyvyn kannalta! Sinkki parantaa immuunipuolustusta ja muutenkin vaikuttaa mm. ihoon, kynsiin ja hiuksiin. Ja jos flunssa ehtii yllättää, kannattaa sinkin nauttiminen aloittaa ihan viimeistään siinä kohtaa. Kyseisen hivenaineenhan sanotaan nimittäin lyhentävän flunssan kestoa helposti jopa puolella. Itse olen syönyt sinkkiä jo pitkään ja tästä en kyllä luovu! Useampi suomalainen kärsii sinkin puutteesta, joten tähän kannattaa todella kiinnittää huomiota. Etenkin kasvissyöjät!

D-vitamiini. Tämän jokainen varmasti arvasikin. Etenkin näin pimeään aikaan deen popsiminen on todella tärkeää! Toki myös muutenkin mutta kesäisin saamme sitä jonkun verran auringosta, jopa Suomessakin. Kyseinen vitamiini mm. auttaa kalsiumia imeytymään ja pitää yleiskuntoamme yllä. Itse tykkään napata deen purutabletteina, sillä se on jotekin mieluisampaa. Suosin tällä hetkellä 100 mikrogramman vuorokausi annostusta.

img_0664

Magnesium. Aivan ehdoton ravintolisä jokaiselle liikuntaa harrastavalle! Magnesium auttaa kehoa palautumaan ja rauhoittaa esimerkiksi levottomia jalkoja. Itsehän olen suosinut kyseistä ravintolisää vasta ehkä vuoden verran ja se muutos mikä on todella konkreettisesti tapahtunut, on suonenvetojen loppuminen. Ennen kärsin todella usein suonenvedoista etenkin iltaisin ja nykyään en kärsi niistä laisinkaan. Tämä on oikeasti aika hassu huomio sillä en alkuun uskonut, että magnesium todella voisi nuo täysin lopettaa. Positiivinen muutos siis!

Maitohappobakteerit/probiootit. Kun vatsani alkoi muutama vuosi sitten oikuttelemaan, sain ravintoterapeutilta ohjeen satsata nimenomaan maitohappobakteereihin ja niiden laatuun. Sitä ennen söin aina silloin tällöin apteekin Gefilusta, joka oli aivan riittämätön oman vatsani tarpeisiin. Nykyään vatsani ei ole enää niin herkkä kuin aikaisemmin, mutta silti mieluusti satsaan kyllä sen hyvinvointiin. Jos siis sairastelet helposti tai vatsasi on herkkä, suosittelen lämmöllä vaihtamaan ne halppis maitohapot stydimpään tavaraan! Meidän koko terveytemme lähtee kuitenkin suolistosta, jonka kunto on kaiken a ja o.

Valkosipulikapselit. Näistä kirjoitinkin teille vähän aikaa sitten ja tosiaan kyseinen ravintolisä on ehdottomasti tämän hetken yksi suosikeista! Valkosipulista onkin tullut itselleni yksi todella tärkeä lisä ja sen purkista nappaaminen ihan päivittäin pitää immuunipuolustukseni kurissa. Toki yhdistettynä muihin edellä mainitsemiini ravintolisiin. Uskon valkosipulin sairautta ehkäisevään voimaa ja koska en sitä raakana hajuhaittojen vuoksi välitä syödä, toimivat nämä kapselit aivan erinomaisesti.

img_0658

Vahva biotiini. Hiusten lisäravinteista olenkin kirjoittanut jo useammat kerrat mutta nytkään en voi niitä tältä listalta pois jättää. Suosin tosiaan Evonian vahvaa biotiini ravintolisää nimenomaan hiusten, ihon ja kynsien hyvinvoinnin tueksi. En nimitäin jaksa uskoa, että monipuolinen ravinto riittäisi takaamaan hiusten hyvää kuntoa. Tarvitaan extra boostausta ja sitä on vaan napattava purkista! Omat hiukseni ovat voineetkin erinomaisesti jo useamman vuoden ajan, sillä syön päivittäin biotiinia ja välillä myös keratiinikuurin. Kauniiden kutrien salaisuus onkin ehdottomasti ravintolisät, joilla tuetaan monipuolista ruokavaliota!

Siinä tosiaan kuusi tämän hetken suosikki ravintolisääni, joilla pidän yleiskuntoani mahdollisimman hyvin yllä. Näiden lisäksi suosin superfoodeja ja hyviä rasvoja monipuolisen ruokavalion tukena. Uskon, että kokonaisuus vaikuttaa ja nimenomaan pienilläkin valinnoilla on merkitystä.

Kivaa keskiviikkoa kaikille ja koittakaahan pysyä terveenä! :)

*Kuvien tuotteet saatu blogin kautta testiin. 

Vinkkejä hiustenlähtöön

Useampi meistä kärsii jossain kohtaa elämäänsä jonkun asteisen sulkasadon. Tukkaa lähtee ehkä tukuttain tai kuten itselläni aikanaan ihan kunnolla ohimoilta kaljuuntuen. Tavallisesti syy on hormonaalinen tai esimerkiksi jonkun tietyn vitamiinin puutostila. Myös yksipuolinen ruokavalio näkyy hiuksissa ja pahimmillaan pudottaa sitä tai tekee hiusten laadusta erityisen huonon.

IMG_6860

Itsehän kärsin hiustenlähdöstä reilu pari vuotta sitten. Vaihdoin e-pillerit minehin, jonka jälkeen tukkaa alkoi lähtemään ihan hurjat määrät. Omalla kohdallani hiukset ohenivat miltei puoleen ja nimenomaan ohimot ”kaljuuntuivat” eli jo muutenkin ohut hius harveni ja katkeili. Muistan kuinka järkyttynyt olin tuosta tapahtuneesta ja todella mietin mikä minussa on oikein vikana. Tajusin kuitenkin aika nopeasti, että kyse on nyt hormonaalisesta muutoksesta. Pienen googlailun tuloksena suorastaan vaadin lääkäriä kirjoittamaan äkkiä takaisin sen vanhan pillerireseptin. Halusin tukkani takaisin.

Kun hiustenlähtö alkoi pikkuhiljaa rauhoittumaan tuskailin hiusteni kanssa toden teolla. Värjäsin ne kokonaan tummiksi sillä koin tukan näyttävän terveemmältä yksivärisenä. Päätin etten enää ikinä vaalenna sitä tai tee mitään muutenkaan rasittavaa… Toisinhan siinä sitten kävi. :) Hiukseni kuitenkin lähtivät onneksi eheytymään ja palautumaan hyvin nopeasti, vauvahiukset ovat kasvaneet kovalla tahdilla pitkiksi ja uutta pientä minihiusta on tullut tilalle hurjasti. Veikkaan, että yksi syy tähän hiusten runsaaseen kasvuun olivat Hankintatukun Evonia keratiinikuuri- ja hiusravinnekapselit. Aloitin kyseisten luontaistuotteiden käytön ja vielä tänäkin päivänä syön Evoniaa. Keratiinikuurin teen silloin tällöin, mutta tuo pinkki tehoravinne on edelleen päivittäisessä käytössäni. Nykyään nappaan myös Evonian Biotin Plus- rakennekapselin kerran päivässä. Kyseessä on siis vielä erityinen biotiinilisä, jonka syöminen vielä tuon tehoravinteen rinnalla on enemmän kuin suotavaa.

IMG_6832

Uskonkin hyvin vahvasti myös tässä asiassa lisäravinteiden voimaan. Olen sataprosenttisen varma, että ainakaan itse en saa päivittäin ruoasta kaikkea sitä mitä hiukseni tarvitsevat pysyäkseen hyväkuntoisina. Tottakai ravinnolla voimme vaikuttaa ja vaikutammekin mutta silti. Rajansa kaikella. Vaikka söisit kuinka terveellisesti, saattaa esimerkiksi sinkki ja biotiini jäädä liian vähäiselle. Jos siis tahdot turvata hiustesi hyvän kunnon, niin suosittelen ehdottomasti lisäravinteita.

Minulta kysellään usein myös hiusteni pituuden salaisuutta. Ne tosiaan kasvavat hyvin tiuhaa tahtia, toisinaan toivoisin jopa hitusen hitaampaa kasvuvauhtia. Tiedän nimittäin useita joiden hiukset eivät vaan kasva, tai sille se ainakin heistä istestään tuntuu. Yleensä kyse on siitä, että hius kyllä kasvaa mutta latva on huonossa kunnossa. Luonnollisestikaan latvaan emme voi ravintomme kautta vaikuttaa. Hiuslatva on kuollutta hiusta ja sen kuntoon taas vaikutamme hoitotuotteilla ja ylipäänsä sillä kuinka käytämme lämpöä ja suojaammeko hiusta siltä.

IMG_6816-001

Ravinnon ja hiustenhoitotuotteiden lisäksi luotan superfoodien voimaan! Yksi superfood on nimittäin sellainen, jonka uskon vahvasti vaikuttavan hiusten kuntoon ja kasvuun. On kyse Opti MSM-jauheesta. Olen kyseisestä tuotteesta ennenkin blogissani kirjoittanut mutta tahdon sen voimaa edelleen korostaa. MSM-jauhehan on rikkiyhdistettä jota esiintyy kehossamme luontaisestikin. Sen vaikutus puree etenkin ihoon, hiuksiin ja kynsiin. Myös urheilijoille MSM-jauhe toimii erinomaisena lihasten ja nivelten palautumisen edistäjänä. Käytänkin Opti MSM:ää ihan päivittäin joko vesilasilliseen sekoitettuna tai vastaavasti smoothieen heitettynä. Tavalla ei sinällään ole väliä, kunhan päivässä suunnilleen yhden ruokalusikallisen suuhuni laitan. :)

IMG_6851-001

Ruokavalion ja lisäravinteiden lisäksi neuvoisin vielä muutaman seikan. Älä käytä niitä suosittuja Invisible-ponnareita tai liian kovaa harjaa. Itse nimittäin huomasin, että kyseiset ponnarit katkovat tukkaa hurjasti vaikka niiden kuuluisi tehdä päinvastoin. Ponnari jäi todella usein tukkaan kiinni ja jouduin sen jopa saksilla sieltä irti leikkomaan. Myös liian kovat harjat kyseenalaistan. Ihan paras vaihtoehto on luonnonharja, joka on pehmeä ja hiusystävällinen. Märkä tukka kannattaa sen lisäksi aina kammata auki isolla harvapiikkisellä kammalla, ei repiä Tangle Teezerilla…

Shampoo, hoitoaine ja muut muotoilutuotteet vaikuttavat toki myös kokonaisuuteen. Käytä tuotteita, jotka eivät ärsytä päänahkaasi. Älä käytä liikaa kuumuutta sillä se rasittaa aina hiusta vaikka alla olisikin lämpösuoja. Myös päivittäinen pesutahti on sellainen jota en kenellekään suosittele. Niin ja älä räpellä hiuksia! Tämä on itselleni aivan hem*etin vaikeaa… Olen aina sormet kiinni tukassa. :) Myös kolmen kuukauden välein hiusten leikkaus kampaajalla saa ihmeitä aikaan! Ja jos värjäät hiuksia vaikka kerran kuussa, älä kerrosta väriä latvaan. Värjää siis aina vaan tyvi ja hoida pituuksien sävyä color maskeilla.

Syöttekö te lisäravinteita hiusten hyvinvointia silmällä pitäen? Jos niin mitä ja minkä merkkisiä tuotteita käytätte? Entä oletteko ehkä joskus ”kaljuuntumisesta” kärsineet ja millaisin keinoin olette sen selättäneet? 

*Evonian tuotteet testiin saatuja.