Matkapostausta Barcelonasta osa 1

Matkapostausten kirjoittaminen on aina yhtä hankalaa. Kameran muistikortti on pullollaan kuvia, päässä siintää sata muistoa ja mielen päällä on kymmenittäin vinkkejä. Miten nuo kaikki saisi koottua yhteen postaukseen, tai edes jotenkin järjestelmällisesti kirjoitettua? Päätin tällä kertaa kirjoittaa reissustamme rennommalla otteella, ehkä jopa hieman ajatushyppelehtien. Varmaan muutama postaus on tulossa, jolloin saan hieman jaoteltua aatoksiani.

Varasimme matkan tosiaan jo keväällä huhtikuun paremmalla puolella. Lennot otimme edullisimmat mitkä lähti ja hotellin/hostellinkin suhteen meillä oli budjetti. Barcelona kaupunkina on kiinnostanut minua aina joten, kun Lotta pyysi matkaseurakseen en empinyt oikeastaan hetkeäkään. Viikko lomaa kesän alkuun tuntui juuri täydelliseltä kesäajan aloitukselta!

Kokonaisuudessaan reissumme sujui mahtavasti, oikeastaan lähestulkoon kaikki meni kutakuinkin putkeen. Matka oli juuri sopivasti aurinkoa, rantaa, kaupunkia, kulttuuria, shoppailua, hyvää ruokaa ja nähtävyyksiä. Mentiin lomalla aika pitkälti going with the flow -meiningillä, koska molemmilla ollut sen verran hektinen kevät. Kaipasimme rentutumista ja samalla sellaista tiettyä aikatauluttomuutta. Heräsimme kuitenkin joka aamu suhteellisen ajoissa, yhdeksän pintaan. Itse en oikeastaan osaakaan ulkomailla nukkua kovin paljon pidempään. Tuntuu kuin sitä heittäisi hukkaan kallisarvoista aikaa.IMG_6628IMG_6847IMG_6845IMG_6850

Barcelona oli kyllä aivan täydellinen! Matkustimme kohteeseen mielestäni parhaaseen aikaan sillä vältyimme siltä pahimmalta sesongilta, joka oli varmaankin juuri alkamassa. Lisäksi vaikka lämpöä riitti, ei kuitenkaan ollut tukahduttavan kuuma. Majoituimme Hostal Central Barcelona -nimisessä hostellissa Ramblan itäpuolella C/Diputaciolla. Vaikka hostelli on vaivaiset kaksi tähteä me oltiin niin tyytyväisiä!! Aivan mahtava mesta. Sijainti oli täydellinen, hieman tosiaan sivussa Ramblalta, jolloin paikkanakin huomattavasti rauhallisempi. Ramblalle käveli kuitenkin 10-15 minuutissa, joten siinä mielessä oltiin kuitenkin hyvinkin ytimessä. Hostellihuoneemme oli kolmen lukon takana, eli jo turvallisuussyistäkin oltiin todella tyytyväisiä. Huone oli siisti ja meillä oli oma pieni parvekekin. Joskus voi tosiaan lykästää! Kokonaisesta viikosta maksoimme vaan vaivaiset 400 € yhteensä. Suosittelen lämpimästi muille budjettimatkaajille, jotka eivät kaipaa hotellia jossa uima-allas tms. luksusjuttuja.

Hostellilta oli rantaan noin 4 km matka, eli ei paha sekään. Jollekin voi ehkä olla mutta eipä meille, nimittäin käveltiin reissussa todella paljon. Puhelimessani on appi, joka mittaa päivittäistä kävelymatkaa ja tosiaan kävelimme lähestulkoon joka päivä 20 km. Kävelimme siis kaikki matkat. Oikeastaan poikkeuksena vain pari kertaa jolloin tulimme yömyöhään baarista ”kotiin”. Mielestäni käveleminen on paras tapa nähdä. Tuntuu niin tyhmälle mennä uudessa kaupungissa paikasta a paikkaan b aina taksilla vaikka Barcelonassa taksilla matkustaminen halpaa onkin. Kävellessä sitä löytyy nähtävää ja mielenkiintoisia mestoja. Toki välillä pysähdyimme juomaan, syömään jne. Myös nähtävyydet ja kaikki kaupat, ravintolat sun muut olivat sopivien matkojen etäisyydellä, joten jalkaisin kulkeminen ei tuntunut ongelmalliselle.

IMG_7010IMG_6691IMG_6697IMG_7032IMG_6623

Rakastuin Barcelonassa siihen, että siellä on kaikkea, jokaiselle jotain. Jos tahdot rantaloman, on se mahdollinen. Jos taas rakastat kulttuuria, nähtävyyksiä ja hyvää ruokaa, löytyy tuolta jokaista niitä. Me käytiin todella vähän nähtävyyksissä siten, että ”nyt lähdetään sinne tai tänne”, vaan oikeastaan kierreltiin kaupunkia ja siinä samalla nähtiin mestoja. Upeista kirkoista ja monumenteista pakko mainita nyt ainakin Basilica of the Sagrada Familia, joka oli yllättäen keskeneräinen. Kyseisessä kirkossa on kuulemma jatkuvasti joku remppa meneillään, peittoja ja työmaa-aluetta. Mutta onhan se upea. Me ei jonoteltu sisään vaan suosilla ihasteltiin ulkoa. Arc de Triomf -kaarimuuri oli myös jokapäiväisen kävelymatkamme varrella ja sitä oli aina ihastelemassa yksi jos toinenkin turisti. Culumbus monumentti on myös näkemisen arvoinen. Hyvin moni turisti jonotti myöskin Gaudin suunnittelemaan taloon, eli Casa Battloon. Me tyydyimme tätäkin ihastelemaan vain ulkopuolelta mutta upealtahan se näytti. Myös kauniita suihkulähteitä löytyy Barcasta, joten niitäkin voi ihastella esimerkiksi Placa de Catalanyan aukiolla ihan ”ytimessä”. Vieressä on muuten ne parhaat shoppailumestatkin. 😉

IMG_6883-001IMG_7022IMG_7039IMG_7031IMG_6922

Shoppailuista puheenollen, ajattelin jakaa tässä postauksessa vielä ne parhaat vinkit sen suhteen. Minähän lähdin matkalle sillä meiningillä, että voin ostaa vaatteita niin paljon kuin haluan. Olen nykyään kuitenkin huomattavasti taloudellisempi shoppailija kuin ennen, joten mietin aika tarkkaan mitä ostin. Pahiten handusta lähti siellä Sephorassa mutta muuten ostosten tekeminen pysyi täysin hallinnassa. Me tehtiin ostokset pääosin La Ramblan ympäristössä, nimittäin sieltä löytyi mm. Zarat, Mangot, Pull & Bear, Bershka, Calzedoniat ja Stradivarius. Suosittelenkin shoppailumestoiksi etenkin Placa de Catalanyan vieruksia, sekä kyseiseltä placalta poikkeavaa katua Av. Portal de l`Angel. Tuolta suunnalta löytyy perus ketjujen lisäksi pikkushoppeja, sekä Pimkie, Kiko jne. Placan reunalla on myös Barcelonan ”Stockmann” nimittäin Llongueras. Jos taas haaveilee uudesta merkkilaukusta, kannattaa suunnata Passeing de Gràcialle.

Kaupat ovat tavallisesti auki klo. 22 saakka ja aukeavat aamuisin klo. 10.00. Niin ja jos sunnuntaina tekee mieli tekemään ostoksia niin Maremagnumin kauppakeskus on oiva sauma siihen. Me käytiin tuolla tekemässä ne viimeisen illan ostokset ja ainakin yksi kenkäkauppa jäi mieleeni edullisien hintojen suhteen, nimittääin U CASAS. Muuten tuolta löytyi kyllä kaikki perus ketju-liikkeet, joita näkyi myös ytimessä. Kauppakeskus sijaitsee satama-alueella Ramblan ”alapuolella”. Jos taas markkinameininki kiinnostaa, niin La Ramblalta löytyy turisteille jos jonkunlaista matkamuistoa. Itse en kauheasti pidä tuollaisista pikkukojuista joissa myydään sitä turistikrääsää ja vieläpä ylihinnoiteltuna… Noh, mutta jokaiselle tosiaan jotakin!

IMG_6744IMG_6756IMG_6749

Vaikka matkamme sujui erinomaisesti kaikinpuolin, kävi meillekin yksi pieni selkkaus. Tai itseasiassa minulle. Nimittäin Mastercardini jäi Barcelonan keskustassa automaattiin. Tuolloin oli vielä torstai-ilta jolloin apuakaan en saanut kuin jostain puhelinpalvelusta johon soitettiin. Onneksi meillä oli kuitenkin onni onnettomuudessa ja oli torstai, jolloin pystyin palaamaan kyseiseen pankkiin heti perjantai-aamuna. Olkaa siis tarkkana, jos automaatissa lukee esimerkiksi Eurocard Mastercard -tunnuksen yläpuolella, kortti todennäköisesti jää masinaan. Pankissa ei osattu tarkalleen sanoa mistä tuo imaisu johtui mutta jotenkin laite ei vaan tukenut korttiani. En siis saanut tarkemmin selville oliko se tuo Eurocard-tunnus vai mikä. Ja eipä muuten tainnut olla ihan uniikki tapaus tämä minun korttini, sillä nähtiin aika monta kertaa henkilö tuskastelemassa automaatin kanssa. Valitkaa siis vaan ja ainoastaan automaatti, jossa näette paljon porukkaa ja jonka yhteydessä on pankki, josta kortin voi saada helpoiten takaisin jos se jää sisälle. Me käytettiin loppuajasta vain Caixa-automaattiketjua, joita oli ainakin Catalanya Plazan alueella ja tukivat Nordean Mastercardeja.

Tässä tosiaan reissun ensimmäinen postaus fiilispohjalta kirjoitettuna. Seuraavassa sitten ravintola-vinkkejä, mistä löydettiin parhaat safkat ja viinit. Myös beacheista voisin muutaman sanan kirjoitella. Jos teillä tulee erikseen mieleen jotain mistä haluatte tietää, kysellä tms. niin kommenttiboxi on avoinna. Vastailen mielelläni! 🙂

Kommentit (9)
  1. Ihanan näköistä! Olen itsekin lähdössä parin viikon päästä Barcaan, joten vinkkipostaukset ei voisi paremmin sattua:) haluisinkin kysyä, millaista se ”rantameininki” siellä oli? Esim. kävittekö erikseen pulahtelemassa, jolloin toinen vahti tavaroita vai miten? Saiko aurinkotuoleja vuokrattua? Kannattaako jäädä Barcelonetalle ytimeen vai kävellä rantaa pidemmälle? Kiitos jos vastailet!!:)

1. Upea mesta kyllä! 🙂 Mä hei kirjoitan tulevan viikon alussa juurikin rantamenosta, eli lues sitten seuraava postaus niin saat kattavia vastauksia. 🙂 Ihanaa matkaa!

2. Mistä tuo harmaa hame on? Olet upea ja ihanan näköistä tuolla! <3

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.