Viime viikon treeni- ja ruokapäiväkirja

Jälleen on uusi viikko edessä ja aika kasata viime viikon treenit sekä ruokailut yhteen analyysien kera! Pidin teille tosiaan koko viime viikon ruokapäiväkirjaa ja kirjasin ylös myös liikkumiset. Viime viikkoa edeltävällä viikolla olin puolestaan Italiassa, joten siellä ruokarytmi oli jälleen aika erilainen. Havainto jonka matkan jälkeen tein, on että kotona ollessa sitä tulee syötyä jotenkin huomattavasti useammin ja ruokailurytmi pysyy täten tasaisena. Toisaalta aina matkalla ollessani huomaan, että minulle sopii hyvin myös tuo eteläeurooppalainen tapa ruokailla, eli että myöhään illalla syödään tukevampi illallinen ja aamulla sekä päivällä ruokaileminen on suhteellisen kevyttä. Välillä mietinkin, voisiko ruoansulatus toimia jopa paremmin jos harventaisin ruokailukertoja ja söisinkin esimerkiksi hieman tukevammat ateriat aamulla, päivällä ja illalla? Toimisiko se kenties keholleni paremmin jopa täällä koti Suomessakin?

Ohessa viime viikon ruokailut ja treenit…

Maanantai 11.6.

klo. 9.30: Omeletti jossa pannulla kuullotettua purjoa, kokonainen paprika siivutettuna sekä valkosipulia. Itse omeletissa kolme kananmunaa, loraus kaurajuomaa sekä ripaus suolaa. Lisäsin valmiiseen omelettiin myös sitruunan mehua sekä tuoretta korianteria.

Kaksi kupillista pakurikahvia soijajuoman kera

klo. 12.05: Noin 50 g kuivattuja luumuja

klo. 13.10: 4 x Risentan tilli & ruohosipuli linssikakkua, niin koukuttavia!

Alpron GO ON mansikka-vadelma soijarahka (150 g)

klo. 15.35: Treenien jälkeen n. 2 dl Alpron hasselpähkinäsuklaa jäätelöä hasselpähkinärouheella sekä yksi  jo edellä mainitsemani kaltainen linssikakku.

klo. 16.30: Salaatti jossa lehtikaalia, mustapapuja, casheweja, paprikaa, tomaattia, kurkkua, fetajuustoa, oliivi- ja hamppuöljyä sekä paistettua tofua.

Ohessa kauraleivän molemmat puolet Oatlyn paprika-kauralevitteellä

klo. 20.35: Yksi kauraleipä (vain toinen puoli) Oatlyn paprikalevitteellä sekä iso banaani

klo. 21.30: Jälleen vähän jäätelöä – ehkä noin 2 dl samaista Alpron hasselpähkinäsuklaata, johon olen ripotellut joukkoon hasselpähkinärouhetta.

Treenit: Salitreeni jalat/pakarat sekä selkälihakset. Alkulämpö crosstrainerilla 8 min ja loppuun vatsalihakset.

Tiistai 12.6.

klo. 9.30: Omeletti samaisella reseptillä ja täytteillä kuin eilen aamulla

Pari kupillista kahvia makeuttamattomalla soijajuomalla

klo. 11.55: Kauraleivän puolikas jossa päällä pelkästään Oatlyn paprikalevitettä

1/2 banaani

klo. 16.05: Siskon valmistama nuudelikulho jossa nuudeleita, avokadoa, mustapapuja, korianteria, valkosipulia sekä mausteita.

Jälkiruoaksi pari palloa Alpron hasselpähkinäsuklaa jäätelöä gluteenittomassa vohvelissa sekä kupillinen kahvia soijajuomalla

klo. 19.30: Kauraleivän puolikas Oatlyn levitteellä

Kourallinen manteleita sekä banaanin puolikas

klo. 22.30: NOMNOM -hedelmäsnackseja pussillinen (50 g)

Kulhollinen GO ON -soijarahkaa jonka joukossa 1/2 omena, 1 tl cashewtahnaa, pari desilitraa herukkasekoitusta sekä kourallinen casheweja

Treenit: Juoksulenkki 6.39 km/42 min

Keskiviikko 13.6.

klo. 9.15: Kulhollinen GO ON -soijarahkaa jonka joukossa 1/2 pilkottu omena, 1/2 banaani, manteleita, pensasmustikoita sekä cashewtahnaa.

Pari kupillista kahvia makeuttamattomalla soijajuomalla

klo. 11.45: Toinen puolikas omenasta

klo. 13.10: Kaksi kauraleipää (Kaura 100), joissa päällä Oatlyn paprikalevitettä, paprikasiivuja, tomaattia sekä mustapippuria.

Porkkana ja 1/2 banaani joka jäi aamulta kaappiin hengailemaan

klo. 15.45: Alpron hasselpähkinäsuklaa jäätelöä mukillisen verran, noin 2-3 dl.

Kourallinen kuivattuja karpaloita

klo. 18.05: Reilu annos itse valmistettua soijarouhe-kaalilaatikkoa sekä puolukkasurvosta (reseptit täällä).

klo. 22.05: Omena ja kourallinen manteleita sekä kaksi riisikakkua maapähkinävoilla

Treenit: 10 minuutin alkulämpö crosstrainerilla, jonka jälkeen olkapää- käsivarsi treeni. Loppuun vatsalihastreeni n. 10 minuuttia.

Torstai 14.6.

klo. 9.30: Omeletti jonka välissä paistettua paprikaa, tomaatti, purjosipulia sekä valkosipulinkynsi. Itse omeletti ohjeella 3 kananmunaa, suolaa sekä loraus kaurajuomaa. Maustoin omeletin sitruunamehulla, mustapippurilla sekä kurkumalla

Kaksi kupillista kahvia makeuttamattomalla soijajuomalla

klo. 13.30: 50 g kuivattuja luumuja

klo. 14.05: Reilu annos itse tehtyä kaalilaatikkoa puolukkasurvoksella, sama ruoka kuin eilenkin.

Jälkiruoaksi loput luumupussista, eli 150 g. Tällä hetkellä meneillään on joku ihmeellinen luumukausi, sillä näitä kuivattuja tekee jatkuvasti mieli…

klo.16.25: Kupillinen kahvia makeuttamattomalla soijajuomalla

klo. 18.45: Kaksi kauraleipää joissa päällä Oatlyn paprikalevitettä, paprikaa, tomaattia sekä kurkkua.

1/2 banaani

klo. 22.05: Lenkin jälkeen annos GO ON -soijajogurttia jonka joukossa toinen puolikas banaanista, herukkasekoitusta, tyrnimarjoja, manteli- ja cashewtahnaa sekä manteleita.

klo. 23.55: Pieni nälkä iski (en kykene nukkumaan jos yhtään nälän tunnetta), joten söin puolikkaan kauraleivän johon levitin laktoositonta fetajuustoa ja muutaman tomaattisiivun sekä mustapippurirouhetta.

Treenit: Juoksulenkki 6.13 km / 40 min

Perjantai 15.6.

klo. 9.30: Banaanipannukakut reseptillä: 1 banaani, 3 kananmunaa, 1 rkl kaurahiutaleita, 1 rkl lakritsiheraa, 1 rkl psylliumia, ripaus suolaa, lakritsirouhetta sekä vaniljamaustetta. Pannukakkujen päällä mustikoita, herukkasekoitusta sekä kookoshiutaleita.

Kaksi kupillista kahvia kaurajuomalla

klo. 13.00: Annos kaalilaatikkoa puolukkasurvoksella. Tämä on viimeinen satsi keskiviikkona valmistamastani laatikosta, josta näemmä riitti mukavasti kolmeen syöntikertaan!

Jälkiruoaksi pala raakasuklaata

klo. 15.45: Pari palloa Alpron hasselpähkinäsuklaa jäätelöä gluteenittomassa vohvelissa

klo. 16.30: Yksi kauraleipä jossa päällä fetaa sekä paprikasiivuja

klo. 19.30: Annos itse tehtyä avokadopastaa

Jälkiruoaksi Foodinin raakasuklaalla kuorrutettuja manteleita, mulpereita sekä inkiväärejä. Yhteensä ehkä 3-4 kourallista kaiken kaikkiaan

klo. 23.05: Omena ja päärynä

Treenit: Välipäivä treeneistä

Lauantai 16.6.

klo. 9.30: Smoothie jossa pakaste mangokuutioita, tyrnimarjoja, banaani, sitruunamelissaa, C-vitamiinijauhetta, Terranovan Life Drink juomajauhesekoitusta, kookosvettä ja kaurajuomaa.

Kaksi kupillista kahvia soijajuomalla

klo. 12.05: Foodinin naposteltavia raakasuklaalla kuorrutettuja inkiväärejä ja mulpereita loput pusseista, eli suunnilleen 50g?

klo. 13.30: Eilen valmistetusta avokadopastasta puolet

klo. 16.30: Kaksi kauraleipää joissa päällä Oatlyn paprikalevitettä, laktoositonta fetaa sekä paprikaa

Foodinin granola-patukka

klo. 19.30-04.30: Useampi lasillinen kuivaa valkoviiniä sekä kuohuvaa

Treenit: Juoksulenkki 6.47 km / 41 min

Sunnuntai 17.6.

klo. 13.30: Kaksi kauraleipää Oatlyn kauralevitteellä, fetajuustolla ja kurkulla

Banaani ja purkillinen Foodinin kookosvettä

klo. 17.30: McDonaldsista Big Mac -ateria Fantalla ja ranskalaisten kaverina vielä valkosipulidippi

klo. 22.05: Omena ja pari kourallista Foodinin raakasuklaa gojeja sekä mulpereita

Treenit: Välipäivä treeneistä

Sellainen viikko tosiaan ruokailujen ja treenien osalta! Jäätelön kulutukseni oli tavallista suurempaa koska pakastimesta löytyi paketti jos toinenkin Alpron jäätelöä, mikä sitten houkuttikin herkuttelemaan sillä useamman kerran viikon aikana. Viikonloppuna tuli otettua ystävän kanssa myös viiniä ja käytyä baarissakin, mikä vaikutti sitten hieman sunnuntain ruokailuihin. Syön todella harvoin Mäkkärissä mutta eilen teki niin paljon hampurilaista mieli, etten voinut olla hipsimättä lähimpään McDonaldsiin. Mukaan ei tarttunut vegepurilainen kuten jokunen ehkä olisi olettanut, vaan ihan kunnon tuplahampurilainen ja vieläpä ateriana! Tämän vuoksi en halua nimetä itseäni vegaaniksi, sillä joskus harvoin saattaa tulla tällaisia mielitekoja jotka sitten haluan tyydyttää. Se mistä kuitenkin hämmennyin, oli että tuo ateria maksoi alle kahdeksan euroa. Nyt ymmärrän miksi monia ehkä houkuttaa vierailla ennemmin halvassa Mäkkärissä jonkun laadukkaamman ravintolan sijaan…

Kuluneella viikolla tuli tehtyä aika paljon ruokaa itse mihin olen tyytyväinen. Kaalilaatikosta söi useampana päivänä ja avokadopasta oli pitkästä aikaa niin hyvää! Sen lisäksi että huomasin Italiassa harvemman ruokailurytmin toimivan keholleni hyvin, muistin jälleen kuinka kivasti pasta keholleni sopii. Kun toisten kroppa suorastaan hylkii hiilihydraatteja tai turpoaa niistä palloksi, itselleni ne sopivat todella hyvin! Pastan voimin minulla on energiaa juosta juoksulenkkejä ja noin muutenkin se vaan toimii keholleni. Siispä ehdottomasti tälläkin viikolla on suosittava enemmän pastaa ja valmistettava tuota herkkua. Se hyvä puoli pastassa myöskin on, että siitä syö helposti parinakin päivänä jolloin ruokahuolet on selätetty ainakin muutaman päivän ajaksi kerrallaan. Treenejä viime viikolla oli viisi, joista kaksi salilla ja kolme juoksulenkkiä. Tämä rytmitys toimii itselleni erinomaisesti ja huomaan, etten tosiaan kaipaa lihaskunnon harjoittamista kahta kertaa enempää. Olen myöskin muuttanut tuota treenijaotteluani niin, että saan kahteen kertaan sisällytettyä koko kropan treenit. Ainakin näin kesällä tämä on hyvä rytmi ja koska tykkään kovasti juosta ulkosalla, aion sitä harrastaa niin pitkälle syksyyn kuin vaan mahdollista.

Heräsikö jotain ajatuksia liikunnoista tai ruokailuista?

Muuten toivotan oikein energistä juhannusviikon alkua!

Ruokapäiväkirja Malediiveilta

Tänään on kotiin lähtö ja siksi reissussa pitämäni ruokapäiväkirjan julkaisun aika. Kirjoittelin jo alkuviikosta hieman ajatuksiani ruokailusta Malediiveilla, jossa avasin vähän sitä, millaista ravintoa olen täällä syönyt ja millä rytmillä. Kertauksen vuoksi, rytmitys puolihoidolla on tosiaan mennyt seuraavalla syklillä: aamiainen resortin buffetissa, iltapäivällä pientä naposteltavaa hotellihuoneessa, neljän viiden hujakoilla jonkinlainen päivällinen ja illalla kahdeksan aikoihin dinneri resortin seisovasta pöydästä. Missään kohtaa ei ole ollut kurniva nälkä vaikka olen treenaillutkin muutamana päivänä matkan aikana. Kuumuus on verottanut aika paljon ruokahalua etenkin päivisin ja jos resortti olisi tarjonnut enemmän välipalamahdollisuuksia kuten raikkaita smoothieta, minä tuskin olisin syönyt lämmintä päivällistä laisinkaan. Tarjonta on kuitenkin ollut aika rajoittunutta, jonka vuoksi tuo iltapäivien ruoka on ollut useimmiten pastaa, ranskalaisia tai joku keitto.

Kaikki raikas ruoka on maistunut erityisen hyvin ja hedelmät luonnollisestikin tässä kuumuudessa. Aamiainen on ehdottomasti oma suosikkini aina matkoilla, sillä siellä on tarjolla kaikkea sellaista, josta henkilökohtaisesti pidän. Illallinen seisovasta pöydästäkin on ollut aika hyvä mutta pakko sanoa, että kyllä parina viimeisenä iltana alkoi jo tökkimään. Intialaista ruokaa tai ylipäänsä riisiä en kyllä tule hetkeen syömään, sillä se on ollut täällä aika isossa roolissa. Muutaman kerran maistoin jotain jälkiruokapöydästäkin mutta pakko ihmetellä kuka noita pystyy oikeasti nautiskellen syömään? Aivan järkyttävän ällömakeita kakkuja ja leivoksia, joissa maistuu lähinnä esanssi ja väriaineet. Onneksi tarjolla on aina ollut myös hedelmäsalaattia sekä tuoreita hedelmiä, jotka ovat meille maistuneet huomattavasti paremmin.

Pidemmittä puheitta kuitenkin ruokapäiväkirjaan jonka suhteen tosiaan toivon, että huomioitte ilmaston kuumuuden ja sen, ettei nyt olla koti Suomessa. Tiedostan itsekin, että ruokailurytmi on täällä hyvin erilainen kuin kotona ja monena päivänä on menty aika vähin energioin siihen nähden, että olen treenaillutkin. Nälkää en ole kuitenkaan nähnyt ja kuten jo alussa mainitsin, täällä tarjonta on rajoittunutta eikä sellaisia pieniä hedelmä- tai jogurttiostoksia voi tehdä.

Lauantai 21.4.

klo. 8.35 – Aamiainen resortin buffetissa, joka piti sisällään kahden kananmunan omeletin kasvis-juustotäytteillä, salaattia (porkkanaraaste, kurkku, tomaatti, oliiviöljy) hedelmäsalaattia, siivutettuja tuoreita hedelmiä, pienen sämpylän, kasviksia ja jälkiruoaksi pannukakkua kermavaahdolla.

Kaksi reilua kupillista kahvia maidolla

klo. 13.05 – Raw bar appelsiini-raakasuklaa raakapatukka (40 g)

Kupillinen Nescafen jauhekahvia sekä pari pussillista maitojauhetta

klo. 16.35 – Italialaisessa ravintolassa pasta joka maustettu tuoreella valkosipulilla, chilillä, parmesanilla ja oliiviöljyllä. Lisukkeena muutama leipäpala tonnikalalevitteellä sekä tomaattikuutioilla.

klo. 19.30 – Illallinen seisovasta pöydästä, jossa keräsin lautaselle erilaisia salaatteja, siivutettuja tuoreita hedelmiä (ananas, omenasiivut, papaija) sekä intialaista maustettua kikhernekastiketta riisillä. Ohessa söin muutaman siivun naanleipää ja jälkiruoaksi hedelmäsalaattia.

Päivän treenit: Juoksumatolla juoksu 20 min / 8,2 km/h vauhdilla sekä puolen tunnin tehokas useamman lihasryhmän treeni (2 liikettä käsivarsille, yksi selälle, kaksi jaloille sekä vatsat).

Sunnuntai 22.4.

klo. 8.45 – Aamiaiseksi resortin buffetissa omeletti sipulilla, chilillä, juustoraastella sekä paprikalla. Lisäksi söin muutaman pienen leivän/sämpylän joissa oli päällä juustoa, kurkkua sekä tomaattia. Makeista tuli syötyä runsaasti tuoreita hedelmäsiivuja (vesimeloni, ananas ja omena) sekä hedelmäsalaattia ja pari palaa vohvelia kermavaahdolla.

Kupillinen kahvia maidolla

klo. 13.05 – Pieni aamiaiselta salakuljetettu banaani sekä n. 50 g pähkinä-rusinasekoitusta

klo. 14.30 – Raw bar Appelsiini-raakasuklaa raakapatukka

klo. 16.30 – Pieni tom yum tulinen thaikeitto ja pari pientä vaaleaa vehnäsämpylää

Jälkiruoaksi Iineksen jäätelöannoksesta pistaasin makuinen jäätelöpallo

klo. 19.55 – Dinneri resortin buffetissa jossa söin erilaisia salaatteja, tuoreita hedelmiä, intialaista kasviscurrya riisillä sekä mausteista peruna-kasvispataa. Lisukkeena naanleipää muutama siivu sekä jälkiruoaksi vähän suklaavaahtoa.

Päivän treenit: Kävelyä rannalla n. 1-2 km.

Maanantai 23.4.

klo. 8.30 – Aamiainen buffetissa hyvin samanlainen aamupala kuin muinakin päivinä. Omeletti kasvistäyttein, hedelmiä, hedelmäsalaattia, pieni sämpylä sekä pari slaissia vohvelia vaahterasiirapilla.

klo. 14.20 – Raw bar appelsiini-raakasuklaa raakapatukka ja kupillinen Nescafen kahvia maitojauheella.

klo. 16.30 – Italialaisessa ravintolassa sama pasta kuin lauantainakin. Tykästyin kyseiseen pastaan, joten teki mieli syödä se toistamiseen! Ohessa pari palaa leipää tonnikalalevitteellä.

klo. 20.05 – Illallisella erilaisista salaateista koostettu lautasellinen, johon lisäsin vielä tuoreita hedelmäsiivuja. Tässä kohtaa ei ollut yhtään nälkä ja ällötti jotenkin lämmin ruoka, joten jätin sen kokonaan väliin ja söin hyvin kevyesti.

Päivän treenit: Kävelyä rannalla ehkä 2-3 km

Tiistai 24.4.

klo. 8.45 – Aamiainen buffetissa jossa söin omeletin sipulilla, juustoraasteella, tomaatilla sekä chilillä. Sen lisäksi nautiskelin tuoreita hedelmäsiivuja, hedelmäsalaattia ja kuivattuja luumuja.

Kupillinen kahvia maidolla

klo 13.05 – Pieni paikallinen banaani sekä pari kourallista pähkinä-rusinasekoitusta

Kupillinen Nescafen kahvia maitojauheella

klo. 15.35 – Raw bar appelsiini-raakasuklaa raakapatukka sekä pari kourallista pähkinä-rusinasekoitusta

klo. 16.15 – Suklaajäätelöpallo vohvelilla ja ohessa vielä hieman pähkinöitä sekä rusinoita

klo. 19.55 – Illalliseksi salaattia (tomaatti, kurkku, sipuli, paprika, oliiviöljy), annos mustekalaa sisältävää pastaa parmesanilla sekä pieni määrä riisi-kasvissekoitusta. Ohessa iso pala intialaista naanleipää ja jälkiruoaksi hedelmäsalaattia, tuoreita hedelmäsiivuja sekä muutama maistiainen parista leivoksesta jotka osoittautuivat ällömakeiksi.

Päivän treenit: Juoksumatolla juoksu 3,75 km / 22 min ja olkapää- sekä vatsalihastreeni. Lisäksi kävelyä rannalla ehkä 1-2 km.

Keskiviikko 25.4.

klo. 8.55 – Aamiainen josta valikoin sen joka aamuisen omeletin sipulilla, paprikalla ja chilillä. Lisäksi hieman salaattia, tuoreita ananaksia ja omenoita, pari pannukakkusiivua vaahterasiirapilla sekä kulhollinen hedelmäsalaattia luumuilla.

Ohessa kaksi kahvikupillista maidolla

klo. 13.20 – Suunnilleen 50 g pähkinä-rusinasekoitusta

Kupillinen kahvia maitojauheella

klo. 14.20 – Raw bar omena-kaneli raakapatukka (40 g)

klo. 16.20 – Lautasellinen ranskalaisia resortin ravintolassa

klo. 20.05 – Illallisella kiinalaistyylistä nuudelia, salaattia sekä naanleipää. Jälkiruoaksi hedelmäsalaattia sekä tuoreita ananassiivuja.

Päivän treenit: Juoksu juoksumatolla 2,8 km / 20 min ja kevyt muutaman liikkeen jalka-selkä- ja vatsatreeni

Torstai 26.4.

Klo. 8.45 – Omeletti samalla setillä kuin muinakin päivinä. Ohessa pieni sämpylä voilla sekä salaattia. Yksi lettu jonka päällä kermavaahtoa sekä suklaafondueta ja tuoreita hedelmiä lautasellinen.

Kupillinen kahvia maidolla

Klo. 13.05 – Kourallinen pähkinä-rusinasekoitusta

Kupillinen Nescafen kahvia maitojauheella

Klo. 13.45 – Vielä pari kourallista pähkinä-rusinasekoitusta

Klo. 15.15 – Italialaisessa ravintolassa herkullinen kalasalaatti (kuva yllä). Sisälsi siis mm. jotain paikallista kalaa, kasviksia, sipulia sekä oliiviöljyä.

Ohessa kolme siivua leipää oliiviöljy-balsamiko seokseen dipattuna

Klo. 20.15 – Dinneri jossa söin salaattia, maustettuja nuudeleita ja riisisekoitusta sekä muutaman palan naanleipää. Jälkiruoaksi maistui perinteiseen tyyliin kulhollinen hedelmäsalaattia sekä tuoreita ananassiivuja.

Päivän treenit: Kävelyä rannalla 1-2 km

Sellainen oli tosiaan tämän reissun ruokasaldo. Aika paljon samoja juttuja päivästä toiseen jonka vuoksi tässä kohtaa alkaa olemaan jo sellainen fiilis, että ihana palata kotiin omien ruokien äärelle. Jos jotain vinkkejä ruokapuolesta Malediivien resortteihin puolihoidolla matkustaville, niin varatkaa lomalle mukaan esimerkiksi pähkinäpusseja, raakapatukoita, valmiita puuropusseja ja muuta helposti välipalaksi syötävää. Lienee siis sanomattakin selvää, että olisin itse kaipaillut supermarkettia josta saisi ostettua välipalaa tai edes vaikka jotain smoothiebaaria. Itselleni ei ole luontaista syödä ensin päivällistä jonka jälkeen vielä illallinen, joten välillä kyllä illallisella tuli syötyä aika vähän kun pasta-annoksen jälkeen ei vaan muutaman tunnin päästä ollut yhtään nälkä. Mutta maassa maan tavalla ja täälläkin sopeuduttiin. Tärkeintä on ettei nälässä tarvitse lomailla ja kohtuuhinnoin on mahdollista ruokaa ravintoloista saada. Jos muutama esimerkki niin ranskalaiset maksoivat 7 dollaria, pasta 12 dollaria ja pähkinä-rusinasekoitus karkkikaupasta 7 dollaria. Nämä siis oikeastaan niitä listojen edullisimpia ruokia, tuosta hintahaarukka sitten kasvaakin vaan ylöspäin.

 Heräsikö ajatuksia ruokapäiväkirjasta? Poikkeaako tapani ruokailla matkalla sinun omastasi?