Terveellinen välipalavinkki

Olen todellinen välipalojen suurkuluttaja. Koska syön vain yhden lämpöisen aterian päivässä, tarkoittaa se samalla myös sitä, että välipaloja tulee nautittua useampi päivän aikana. Näin on ollut jo vuosia ja vastaan aina ihmettelijöille, että tämä nyt vaan toimii minulla parhaiten. Pidän paljon siitä, että voin syödä päivän aikana monipuolisesti kaikenlaista enkä vaan nauti kahta suurta ateriaa. Olen ylipäänsä enemmänkin ruoasta nautiskelija kuin sitä polttoaineekseen käyttävä.

Yksi ehdoton suosikki välipalani ovat erilaiset riisikakut ja näkkärit höystettynä maapähkinävoin kaltaisilla levitteillä. Tänä päivänä markkinoilla on noita ihania levitteitä jos jonkinlaisia ja Ruohonjuuren hylly pursuaakin erilaisia vaihtoehtoja. Uusi suosikkini on kuitenkin ehdottomasti Urtekramin luomu Chia-maapähkinävoi, joka pitää sisällään maapähkinää, chioja ja Himalajan suolaa. Tämä poikkeaa siinä mielessä siitä perinteisestä maapähkinävoista, että maku on enemmän suolainen ja ns. ruokaisa. Chia Butter on erinomainen levite myös ihan suolaiseen välipalavoileipään, kuten kauraleipään kasvisten ja avokadosiivujen kanssa. Myös dippinä kyseinen levite toimii vaikkapa porkkana- ja kurkkusiivuille.

Pidän hyvin paljon etenkin Urtekramin erilaisista levitteistä, joista toinen suosikkini on rapea choco maapähkinävoi, jota tulee ostettua kotiin säännöllisin väliajoin. Tuo on puolestaan enemmänkin sellainen herkku, jota tulee nautittua orastavaan makeanhimoon tai käytettyä leivonnassa. Kyseisen levitteen tuhti suklaanmaku on se, mikä vie kyllä mennessään. Ja faktahan on se, että siinäkään ei ole käytetty mitään ylimääräistä vaan levite on aidosti puhtaista ja hyvistä luomu raaka-aineista valmistettua.

Jos hyvistä gluteenittomista kakuista puolestaan pitäisi antaa suositusta niin mielestäni ainakin Ruohonjuuresta saatavat Fiorentinin luomu maissi-chiakakut ovat todella hyviä! Kyseiset maissikakut ovat gluteenittomia ja maultaan ehkä hieman riisikakuista poikkeavia. Vähän kuiviahan nuo toki ovat  ihan sellaisenaan mutta toimivat aivan mielettömän hyvin erilaisten makulevitteiden kanssa. Tuovat aidosti kivaa vaihtelua välipaloihin ja näitä on helppo napata pieneen nälkään. Kannattaa ehdottomasti kokeilla jos et ole sitä vielä tehnyt!

Veikkaan, että teissäkin on maapähkinävoi-riisikakku yhdistelmän ystäviä, joten jos on vinkata jotain hyviä kakkuja sekä levitteitä, niin mielelläni otan myös uusia suosituksia vastaan?!

*Urtekramin tuote sponsoroitu

Laku-mustikkajäätelö (GL, M)

Kesä ja jäätelö ne yhteen sopii! Mainitsin maanantaina kuinka tämän hetken yksi parhaista jutuista on ehdottomasti banaanijäätelö. Tuo terveysjäätelö on sellaista, jota voi nauttia vaikka seitsemänä päivänä viikossa hyvällä omalla tunnolla ja mikä parasta, jäätelö on vieläpä aidosti maukasta. Itse en ainakaan huomaa juurikaan eroa tavalliseen jäätelöön, vaikka sitäkin tulee näin kesäisin kieltämättä useammin nautittua.

Veikkaan, että jos mielipiteesi on täysin päinvastainen, et ole ehkä maistanut riittävän hyvin maustettua banaanijäätelöä. Ainakin omasta mielestäni banaanijäätelö ihan sellaisenaan ei ole kovin kummoista, vaan maistuu aivan liian makealle ja tavalliselle – no banaanille. Pahimmillaan jäätelöstä tule mieleen smoothie, mikä ei todellakaan ole sen tarkoitus. Tärkeä rooli onkin lisukkeilla, joiden avulla jäätelöön tuodaan lisämakua ja peitetään banaanin makeahkoa ominaismakua.

Tällä kertaa päätin valmistaa jäätelön, jossa on suomalaisia mustikoita, sekä luomu lakritsirouhetta. Perinteisestihän lakritsi toimii parhaiten vadelman kanssa mutta mielestäni mustikka on ehdottomasti kyllä kova kilpailija kyseiselle makuyhdistelmälle! Ainakin tämän päiväisen jäätelön perusteella en voi kuin todeta, että hyvin sopivat yhteen. Jäätelössä banaani ei maistu läpi lähestulkoon ollenkaan, joten voin sanoa onnistuneeni. Tästä kannattaakin nyt napata juhannukseksi terveellisempää herkkureseptiä jos tuntuu, että kaipaat grilliherkkujen lomaan jotain hieman kevyempää hyvää!

Laku-mustikkajäätelö (GL, M)

  • 2 banaania
  • 200 g suomalaisia mustikoita
  • 2/3 tl luomu raakalakritsirouhetta
  • 1 dl kaurajuomaa
  • 1/2 tl kanelia
  • Muutama tippa vaniljaa

Pilkotaan ja pakastetaan banaanit pakastimeen muutaman tunnin ajaksi. Kun banaanit ovat sopivasti jäässä, kaadetaan ne blenderiin ja lisätään joukkoon jäiset mustikat, sekä muut mausteet. Tässä kohtaa kannattaa kaataa joukkoon myös kaurajuoma, sillä mitä todennäköisimmin massa ei liiku blenderikannussa kovin hyvin ilman nestetä. Kun massa on saatu tasaiseksi, kaadetaan se rasiaan ja laitetaan hetkeksi pakastimeen kylmenemään. Asetetaan tarjolle ja nautitaan mahdollisimman pian esille panosta!

Oikein rentouttavaa keskiviikkoa, enää muutama hassu päivä niin ollaan keskikesässä!