Parhaat treenihousut

*Sisältää mainoslinkkejä

Ne täydelliset treenitrikoot. Vielä joku aika sitten mietin, että tuollaisten löytäminen on aivan mahdoton tehtävä, kunnes vihdoin löysin sen itselleni täydellisesti istuvan mallin. Mistään ei purista eikä hankaa, housuja ei tarvitse nostella jatkuvasti ja ne vieläpä näyttävät hyvältä! Voi olla, että juuri sinulle on ihan sama millaisissa pöksyissä treenaat, mutta pakko sanoa, että itse paljon liikkuvana vaadin kyllä treenihousuiltani ja vieläpä suhteellisen paljon.

Ensinnäkin haluan, että treenitrikoot peittävät riittävästi. En halua, että pöksyt kuultaa läpi ja takapuoleni hohkaa kaikelle salikansalle. Toisekseen materiaalin tulee olla sen verran hengittävää, että housut eivät ole sisälläkään treenatessa hiostavan kuumat, vaan ne ikään kuin haihduttavat hikeä. Takapuolen hikiläikältä ei useinkaan vältytä, joten tämän vuoksi suosin pelkästään mustia/tummia treenihousuja. Vaikka läikkä on tietysti ihan normaali treenaamiseen kuuluva juttu, en vaan halua huhkia pinkeissä housuissa läikkä takapuolessa kuultaen – niin rento tyyppi en ole.

Kolmas seikka on sitten se itse malli ja istuvuus. Treenihousuissa tulee olla korkea vyötärö, mieluiten vieläpä ekstra korkea. Eniten pidän täyspituisista lahkeista, sillä ne ovat näillä leveyksillä käytännöllisimmät. Myös yleisellä istuvuudella on väliä, samoin saumoilla ja leikkauksilla. Itseäni miellyttää eniten kovin pelkistetty malli, jossa ei ole niitä ylimääräisiä saumoja. Takapuolen kohdalla ei tarvitse olla mitään kohottajia, joilla luodaan muhkeampi efekti, vaan ihan tavallinen sauma kankkujen keskikohdassa toimii mielestäni parhaiten. Vyötärönauhan tulee olla napakka (mieluiten paksu kuminauha), jotta housuja ei joudu jatkuvasti nostelemaan vaan ne pysyvät mukavasti paikoillaan koko harjoituksen ajan. Treenihousujen tulee kestää noin ylipäänsä runsasta kulutusta ja se, että niitä pestään monta kertaa viikossa ei saa tehdä niistä saman tien nukkaantuneita. Kun ostan housut, oletan niiden kestävän ainakin vuoden, ellei kaksikin.

Kuten alussa mainitsin, olen vihdoinkin löytänyt ne parhaiten itselleni toimivat treenipöksyt. Ne löytyivät oikeastaan sattumalta selatessani *Zalandolta Niken valikoimaa ja vertaillessani treenihousujen hintoja. Silmiini osui *Nike Performance PRO DRY -malli, jolla on hintaa vain 39,90 € – se on muuten vähän treenihousuista! Klikkasin treenipöksyt lukuisien positiivisten arvosteluiden siivittelemänä ostoskoriin ja onneksi niin tein. Kyseisestä housumallista on tullut aivan lempparini ja tarkoituksena onkin tilata ainakin toiset samanlaiset mustana, jonka lisäksi seuraan jatkuvasti josko valikoima laajenisi vielä entisestään. Housut ovat nimittäin aivan parhaat ja täyttävät kaikki ne kriteerit, jotka tuossa aikaisemmin mainitsinkin.

Tietenkään kaikki mallit eivät istu jokaiselle samalla tavalla, mutta näitä pöksyjä voin kyllä lämpimästi suositella testattavaksi, jos se täydellinen malli ei ole tähän päivään mennessä löytynyt! Uskoisin, että toimii aika monelle vartalotyypille, sillä malli on kovin simppeli. Kokojakin on laaja skaala ja matsku muhkeammillekin reisille venyvää. Kiersin taannoin Stadiumissa ja pakko sanoa, että tuo treenihousujen viidakko on kyllä aikamoinen… Jos ihan uunona siellä palloilee, ei välttämättä oikeasti löydä helpolla niitä omalle vartalolleen parhaiten toimivia housuja. Hinnatkin ovat nykyään aivan pilvissä. Satasta, kun ei tulisi mieleenkään laittaa treenihousuihin, vaan odotan, että halvemmallakin saa laatua…

Mitkä ovat sinun suosikki treenitrikoot? Oletko ehkä löytänyt mallin joka toimii mielestäni niin hyvin, että voisit niistä täällä vinkata? :)

Vaikka omat lempparini olenkin jo löytänyt, olen toki aina avoin myös muille suosituksille! :) Hyviä treenipöksyjä, kun ei voi koskaan olla liikaa.

Kateissa oleva treenimotivaatio

Jo jonkun aikaa treenimotivaationi on ollut laskussa. En tiedä vaikuttaako siihen vaihtuva vuodenaika vai mikä, mutta jo hetken etenkin salitreeni on maistunut puulta – siis oikeasti niin kuivalta puulta. Olen tietoisesti keventänyt tuota treenimuotoa ja lisännyt juoksulenkkejä viikkoihini. Talvellahan juoksin ehkä kerran viikossa, välillä en sitäkään. Olen aloittanut myös joogan, jossa on tullut käytyä nyt kerran viikkoon. Siitä olen aika innoissani, joten toivon tuon lajin tuovat omaan liikkumiseeni uutta puhtia!

Tällaiset vaiheet ovat itselleni kovin tuttuja, sillä tämä tapahtuu varsinkin lihaskuntoharjoittelun kanssa vähintään kerran tai pari vuodessa. En ole mikään salikissa joka rakastaa pumpata rautaa, vaan harrastan lihaskunnon treenaamista oikeastaan vaan oman kunnon ja hyvinvoinnin takia. Raudan nostaminen ei ole minulle intohimo, eikä kasvava hauis motivoi. Voi olla, että osa ajattelee, kuinka väärä treenimuoto tuo kuntosali itselleni sitten onkaan, mutta sen helppous tavallaan koukuttaa. Yksilölaji, jonka avulla saat pidettyä kropan ja mielen kunnossa. Varsinkin talvella sali on lämmin paikka jossa treenata ja sinne on niin helppo mennä. Omani on tosiaan parin sadan metrin päässä kotoa mikä tietysti vaikuttaa aika paljon…

Motivaatiopuutosten iskiessä on aina hyvä punnita omaa liikkumistaan ja sitä, kuinka motivaatiota voisi jälleen nostattaa. Mitään lajia ei mielestäni kannata väkipakolla harjoittaa, eli jos sali tökkii niin sitten pieni tauko kehiin tai vastaavasti kuten itse olen tehnyt, kevennän treeniviikkoja sen osalta. Kaikki ei tietenkään aina ole elämässä hip hei hurraata ja siksi olen tottunut myös tällaisiin tylsistymisiinkin. Erilaisia ajanjaksoja elämässä tulee ja menee. Itselläni on kuitenkin lapsuuden/nuoruuden yleisurheilutaustoista johtuen päässä joku sellainen juttu, että vaikka treeni ei maistuisikaan, treenaan silti säännöllisesti. Muistan kuinka tuolloinkin valmennusohjelmaa oli noudatettava, vaikka aina ei olisi huvittanut. Nykyään minulla ei tosin ole muuta valmentajaa, kuin minä itse, mutta silti en edes ajattele liikunnan lopettamista. Voin keventää tai kokeilla erilaista tyyliä, mutta se, että jättäisin liikkumisen ei vaan ole itselleni edes vaihtoehto.

Vaikka on ihan ookoo kärsiä välillä motivaation puutteesta, on silti näinä hetkinä hyvä miettiä sitä, kuinka motivaatiota voisi jälleen nostattaa. Voihan olla, että tällainen ankea kausi menee ihan vaan ajan kanssa ohitse, mutta ainakin itse haluan tehdä nyt jotain muutoksia. Hakea tapaa kokea jälleen hyvää fiilistä treeneistä ja miettiä, mikä voisi edesauttaa tuota tunnetta ja sen syntymistä.

Kokosin muutaman vinkin niin itselleni, kuin muillekin treenimotivaation puutteesta juuri nyt kärsiville.

Mieti miksi liikut ja mitä liikunta sinulle antaa?

Kun motivaatio on kateissa, on hyvä palata ns. perus kysymysten äärelle. Miksi liikun ja mitä saan liikunnasta? Noihin kysymyksiin saattaa löytyä useampikin vastaus ja veikkaan, että monelle vastaukset ovat nimenomaan positiivisia. Liikunta tuo hyvän olon, vaikuttaa positiivisella tavalla yleiseen terveydentilaamme, pitää mielen virkeänä ja vaikuttaa niin paljon jaksamiseemme. Liikunta kohottaa myös itsetuntoamme ja olen aivan varma, että liikkuvan ihmisen on helpompi kokea tyytyväisyyttä kehoaan kohtaan, kuin sellaisen joka ei liiku ollenkaan. On enemmän syitä liikkua, kuin olla liikkumatta.

Aloita uusi laji ja/tai haasta itseäsi vanhan parissa

Uusi laji tuo ehkä uudenlaista intoa liikkumiseen ja palauttaa motivaation. Vanhan lajin parissa kannattaa taas miettiä, voisiko itseään jollain tavalla haastaa tuolla saraa? Kokeile erilaista tyyliä treenata tai hae haastetta treeniin jollain muulla tapaa. Itse harrastan Instagramista treenivideoiden katselua ja sitä kautta olen hakenut uusia kikkoja treenata etenkin salilla. Pari hyvää tiliä, joita suosin, ovat @linnlowes ja @cristinacapron. Voit pitää myös tauon tuosta kyllästyttävästä lajista ja palata sen pariin ehkä joskus tulevaisuudessa? Joskus väkisin vääntäminen ei vaan enää palkitse ja on aika kokeilla jotain muuta.

Palkitse uurastuksesi

Osa meistä on välineurheilijoita. Itse en osta uusia treenikuteita todellakaan joka kuukausi, mutta kummasti olen huomannut, millainen vaikutus niillä on motivaatioon! Kun on uudet juoksukengät tai pirteä treenitoppi, sitä suorastaan odottaa liikkumaan pääsyä. Minulle ainakin tuo tietynlaista mukavuutta se, että treenaan kivoissa treenivaatteissa. Ne ovat tietenkin päällä hyvän tuntuiset, mutta myös näyttävät hyvältä. Joskus tuollainen pieni itsensä palkitseminen toimii ja auttaa motivaation metsästyksessä. Juuri nyt olen miettinyt kevään kunniaksi juoksukuteiden päivitystä, sillä tämä vuodenaika tarkoittaa ainakin itselleni sitä, että lenkkipoluilla tulee vietettyä talvea enemmän aikaa.

Ole oma motivaattorisi!

Itsensä muihin vertaaminen ja motivaatiokuvat – unohda ne. Mielestäni tuo on nimittäin kuoppa jota ei kannata kaivaa. Aina on joku, joka on paremmassa kunnossa, kuin sinä ja siksipä en lähtisi ollenkaan vertailemaan omaa kuntoa muiden kuntoon. IG:tä selaillessa monen ajatusmaailma saattaa sumentua, kun vastaan tulee kokoajan parempi kuntoisia poseita. Suurin osa on kuitenkin kuvien tuomaa illuusiota ja todellisuus on niistä kaukana. Tärkeintä onkin hakea sitä itselleen toimivaa hyvää oloa ja vartaloa, jossa viihtyy. Ole oma motivaattorisi ja keskity omaan treenaamiseesi. Seuraa vaikka mieluummin kunnon kehitystä yksilötasolla, kuin vertailua muihin. Muihin vertaaminen pahimmillaan syö motivaatiota ja laskee yleistä treenifiilistä.

Suunnittele treeniviikkosi

Joskus treenien aikatauluttaminen toimii ja se, että päätät milloin käyt salilla tai milloin heität lenkin. Monille on helpompaa lähteä treenaamaan, kun ei tarvitse kyseenalaistaa lähdenkö, vaan tuo toiminta on merkattu kalenteriin juuri tälle päivälle. Itse mietin treeniviikkoani aina menojeni mukaan ja treenaan niiden puitteissa. Elämän ei tule pyöriä treenien ympärillä, vaan niiden kuuluu mielestäni olla ainoastaan yksi osa elämää. Suunnitelmallisuus tosiaan toimii aika monessakin asiassa ja treenaaminen voi olla monelle se yksi osa-alue. Merkkaa treenit kalenteriisi mahdollisesti jopa kellonajan tarkkuudella. Tietysti tämäkään ei välttämättä toimi kaikille, mutta motivaatio ongelmista kärsiville mahdollisesti kyllä!

Onko muilla meneillään ajanjaksoa, että treenaaminen ei oikein nappaa vai olenko ainoa? Jos niin minkä lajin suhteen koette tätä motivaatiopulaa?