Miksi treenaan kuntosalilla?

*Sisältää mainoslinkkejä

Kysymys jota mietin välillä itsekin on otsikon mukainen – miksi treenaan kuntosalilla? En nimittäin ole oikein koskaan nauttinut puuhasta erityisemmin tai ollut sellainen ”salikissa”, joka saa nautintoa latoessaan lisää painoa tankoon. En myöskään ole mikään suuri lihasten ystävä tai saa tyydytystä siitä, että takapuoli kasvaa päivä päivältä muhkeammaksi. Itse asiassa pidän huolen siitä, että lihakset pysyvät aika samassa mitoituksessa vuodesta toiseen (ja mahdun vaatteisiini), jonka vuoksi salitreenini on enemmänkin ylläpitävää kuin lihasmassaa jatkuvasti kasvattavaa. Haluan kyllä, että minulla on lihasvoimaa koska se ylläpitää toimintakykyäni mutta siinä se. Tai sanotaanko näin, että minulla ei ole motivaatiota kasvattaa lihasmassaa nykyistä enempää. Aerobisen kunnon suhteen minulla on sen sijaan aina ollut motivaatiota, sillä olen enemmänkin sellainen kestävyysliikkuja kuin treenaaja joka nauttii suoranaisesti voiman kasvattamisesta.

Moni nyt sitten ehkä ihmettelee, miksi silti käyn kuntosalilla? Veikkaan myös, että jokunen on kanssani samoilla linjoilla sen suhteen, että salitreeni ei ole välttämättä se päivän kohokohta mutta käy siellä silti. Itse aloitin säännöllisen salitreenin täytettyäni 25. Silloinen miesystäväni sai minut mukaan salille, jonka jälkeen kävimmekin aina yhdessä treenaamassa. Tuota ennen olin treenannut lihaskuntoa todella vähän – oikeastaan vain satunnaisilla bodypump -tunneilla. Kuten tosiaan mainittu, olen aina ollut kestävyysliikkuja ja suosikkejani ovat kaikki pitkäkestoinen sekä mieluiten vieläpä suhteellisen matalasykkeinen liikunta. Jossain kohtaahan olin aivan spinning hullu ja kävin tunneilla monta kertaa viikossa. Kropassani ei kuitenkaan tuohon aikaan ollut juurikaan ryhtiä ja olin kutakuinkin lihakseton. Kun aloitin salitreenin, koinkin sen yllättävän hyvänä ja helppona liikuntamuotona. Pikkuhiljaa myös kroppaani alkoi tulemaan muotoa, jonka myötä sain esimerkiksi ensimmäistä kertaa elämässä ne olkapäät ja selkävaivani loppuivat. Rasvaakin paloi siinä sivussa ikään kuin huomaamatta – tai oikeastaan paino ei pudonnut mutta kroppa muuttui pikkuhiljaa kiinteämmäksi.

Salitreenin myötä olen tosiaan saanut itselleni olkapäät ja käsivarretkaan eivät ole enää pelkät löysät narut. Vaikka monen silmissä olen varmasti edelleen surkeilla lihaksilla varusteltu (riippuu aina, kuka vertaa ja mihin), niin tärkeintä on että itse tiedän kropassani tapahtuneet muutokset. Nyt kun takana on tosiaan jo reilu viisi vuotta kuntosalia, on siitä tullut itselleni suorastaan rutiini. Se on helppo tapa treenata ja vaikka en erityisemmin siitä lihasvoiman harjoittamisesta nautikaan, silti käyn salilla 2-3 kertaa viikossa. Tykkään, että kropassa on ulkoisesti vähän ryhtiä ja sisäisesti taas sitä, että jaksan vaikka kannatella itseäni tai vaikka lankuttaa – sellaista tietynlaista jäntevyyttä jota ei pelkän aerobisen harrastamisesta saa. Huomio jonka olen myöskin kuntosalitreenien myötä tehnyt, on että kroppa on paremmassa kunnossa myös ruumiillisten vaivojen suhteen. Kun on lihaksia, ne tukevat vartaloamme ja esimerkiksi nimenomaan selkä tosiaan voi paremmin. Pidänkin todella tärkeänä juurikin keskivartalon lihasten harjoittamista, sillä koen coren todella tärkeäksi osaksi koko tukirankamme hyvinvointia. Kun keskivartalomme on kunnossa, pysyy koko pakka hyvin kasassa!

Salitreeni on kokonaisuudessaan erittäin tuttu, turvallinen, helppo ja nopea tapa treenata sillä itse vedän tehokkaasti treenin lämmittelyineen tunnissa. Minullehan ei aina myöskään ole niin tärkeää se, että nautinko nyt täysillä liikuntasuorituksesta, koska liikkuminen on ollut minulle lapsesta lähtien automaatio. Liikunnan jälkeinen olo on kyllä aina poikkeuksetta erinomainen ja sitä pyrinkin joka kerta miettimään jos jostain syystä tuntuu sille, ettei tänään yhtään kiinnostaisi. Välillähän tässä reilun viiden vuoden aikana on ollut kuukauden tai parinkin taukoja etten ole salilla käynyt – viimeksi viime kesänä. Noiden taukojen aikana olen kuitenkin poikkeuksetta alkanut kaipaamaan aerobisen rinnalle lihaskunnon treenaamista, sillä se rehellisesti sanottuna tasapainottaa treenisykliä. Toisaalta joku korvaava muotokin voisi olla salille ihan mielekästä vaihtelua ja välillä sitä kieltämättä mietinkin. Siinä tullaan kuitenkin jälleen sen kysymyksen äärelle, että missä muussa lajissa hoidat treenit tunnissa ja pääset vieläpä kotiin suihkuun? Siinä siis vielä yksi syy sille, miksi salilla käyn – kuntosalini on naapurissa.

Jos joku nyt ihmettelee miten voin treenata salilla ilman sen suurempia tavoitteita – lähinnä siis lihaskuntoa ylläpitäen – niin hyvinpä vaan. Olin nuorempana näissä treenijutuissa sellainen, että tavoittelin jatkuvasti parempaa ja parempaa. Nykyään olen varmaan sitten ajautunut johonkin vähemmän itseä ruoskivaan tilaan, sillä enää ei kiinnosta vaatia aina nousujohteista kehitystä. Tai sanotaanko näin, että tykkään kehostani tällaisena ja viihdyn siinä. Ehkä tärkeintä itselleni onkin se, että minulla on hyvä olo kropassani eikä minun tarvitse todistella muille mitään sen suhteen, kuinka paljon jaksan juosta tai kuinka painavilla käsipainoilla hauista treenaan. Luulen, että tämä tyyli treenata nimenomaan tasapainottaa luonnettani parhaiten joka puolestaan on aika impulsiivinen. Tuntuu hyvältä, että joku osa-alue elämässä on todella tasainen hyvinvoinnin lähde vuodesta toiseen. Saankin eniten tyydytystä tavasta treenata ilman ruoskintaa tai sellaista itsensä jatkuvasti parempaan pakottamista.

Treenihousut *Nike / Treeniliivit Nike / Treenikengät *Nike/House of Brandon (*saatu)

Siinä tosiaan muutamia syitä siihen miksi salilla treenailen. Toki fiilikseni vaihtelevat treenien suhteen hieman elämäntilanteesta ja vuodenajasta riippuen. Keväällä on taas ihana juosta enemmän ulkona, kun nyt taas on mukava treenailla sisätiloissa. Ja se piti vielä mainita, että joogakin on mukana treeneissäni mutta edelleenkin aivan liian vähäisissä määrin! Se on itselleni todellakin tavoite jatkoa ajatellen…

Käyttekö te kuntosalilla ja jos niin miksi? Onko muita pelkästään lihaskuntoa ylläpitääkseen salilla treenaavia?

PS. *House of Brandonilla on meneillään super alet, eli kaikki tuotteet ovat -20 %. Esimerkiksi kuvissa näkyvät aivan parhaat salikengätkin ovat nyt lähes parin kympin alessa!

Motivoiva treenipukeutuminen

*Sisältää mainoslinkkejä

Mukava ja miellyttävä treenipukeutuminen on itselleni tärkeää. Oikeastaan yhtä tärkeää, kun itse treeni on myös se, että harjoituksen aikana vaatteet istuvat täydellisesti eikä paitaa tarvitse jatkuvasti laskea tai housuja puolestaan nostella. Treenissä tulee voida keskittyä sataprosenttisesti siihen itse tekemiseen sen sijaan, että joutuisi miettimään jatkuvasti vilkkuuko rintavako tai selkä. Myös vaatteiden visuaalinen istuvuus on ainakin itselleni tärkeää ja kiinnitän huomiota myös siihen, miltä treenikuteet päälläni näyttävät. Oli se sitten pinnallista tai ei, haluan, että käyttämäni treenivaatteet istuvat vartalolleni parhaalla mahdollisella tavalla. Pidänkin eniten vartalonmyötäisistä urheiluvaatteista.

Treenivaatteet

Nykyään olen treenivaatteiden suhteen aika nirso ja ostan urheiluvaatteita suhteellisen harvoin, jolloin pystyn panostamaan enemmän niiden laatuun. Oikeastaan uusien treenivaatteiden ei kuuluisikaan mielestäni olla ihan joka kuukausi ostoslistalla, sillä niiden tarkoitus on kestää käyttöä ja kulutusta. Jos nimittäin mietitään, niin treenivaatteitahan tulee pestyä tavallisia vaatteita useammin. Ainakin omassa käytössäni kaikki treenikuteet menevät pesuun itse harjoituksen jälkeen ja vaadinkin niiltä sen, että ne kestävät nimenomaan kovaa käyttöä ja jatkuvaa pesukoneessa myllytystä. Materiaalien tulee olla kohdillaan ja paitsi treenatessa miellyttäviä, myös kovaa kulutusta kestäviä. Värit eivät saa haalistua eikä materiaali venyä muodottomaksi. Tärkeää on toki muistaa myös se, ettei mikään treenivaatekaan ole ikuinen. Vuosia palvellut toppi tai housut kannattaa suosiolla laittaa kierrätykseen jos tuntuu, että se ei enää ole omalle vartalolle tiukka. Itse olen huomannut tuon ilmiön varsinkin treeniliiveissä, jotka vuosien käytössä löystyvät ja silloin niiden käyttöikä on tullut tiensä päähän.

Tällä hetkellä suosikki merkkejäni treenivaatetuksen suhteen ovat Nike, Röhnisch ja Casall. En sano etteikö muidenkin merkkien vaatteet olisi laadultaan kestäviä, mutta etenkin edellä mainitsemani brändit ovat osoittautuneet käytössä laadultaan korkealuokkaisiksi. Se, että treenaa kunnon kuteissa ja nimenomaan istuvissa sellaisissa, antaa ainakin itselleni lisää treenimotivaatiota sekä mukavuutta, sillä silloin tunnen oloni myös treenatessa hyväksi. Olenkin ehdottomasti sitä mieltä, että pukeutumisella on suuri merkitys myös yleiseen treenifiilikseen. Monille uudet treenivaatteet ovat palkinto vaikka painonpudotuksesta tai hyvästä duunista liikkumisen suhteen, mikä on itse asiassa aika hyväkin tapa palkita itseään! Mikä tahansa sinua motivoikaan, se ei ole omasta mielestäni koskaan väärin. Treenivaatteet, kun eivät ole paljon liikkuvalle koskaan sellaista turhaa materiaa, joka jäisi kaappiin lojumaan vaan ne ovat nimenomaan sitä vaatetta, joka menee aivan varmasti kovaan käyttöön!

Jos kuitenkin muutama sana niistä laadukkaista treenivaatteista ja suosituksista, niin haluaisin ehdottomasti mainita teille nyt eräistä treenihousuista, joihin olen vasta ihastunut. Kuten tiedätte, rakastan korkeavyötäröisiä farkkuja, joten en todellakaan pidä matalasta vyötäröstä myöskään urheiluvaatteissa. Oikeastaan aika vaikeaa onkin ollut löytää riittävän korkeavyötäröisiä treenipöksyjä, sillä todella monissa vyötärö on regularin tasoa ja voin sanoa, että etsintää on kyllä tehty. Jos taas on löytynyt mukavan korkea vyötärö, niin housuissa on sitten tietenkin ollut istuvuuden suhteen jotain muuta häikkää. Nikellahan on eräät housut, joiden nimeen vannon (postaus niistä täällä) mutta noissakaan ei silti puhuta oikeasti todella korkeasta vyötäröstä – sellaisesta, jolla voisi treenata vaikka ihan vaan treeniliivien tai lyhyemmän topin kanssa.

Ihan vasta kuitenkin vihdoin löysin *Fitnesstukun valikoimista erään mallin, johon olen nyt aivan rakastunut! Kyseinen housumalli on tosiaan korkealla vyötärökaistaleella varusteltu kompressiohousu, joka tukee ja muotoilee kehoa. Lahkeen mitta on itselleni S-koossa hieman vajaa, eli ulkojuoksuun housu ei enää näillä keleillä sovellu mutta salitreeniin kyllä sitäkin paremmin! Pidän myös siitä, että kyseiset housut eivät ole täysin mustat kuten suurin osa treenihousuistani on ja niissä on hauska mutta kuitenkin neutraali kuviointi. Tämä kyseinen housumalli on suosikki merkkini Röhnischin *Shape Arc 7/8 Tights, joka on tosiaan tämän postauksen kuvissakin minulla jalassa. Kuten voitte huomata, vyötärö on hyvin korkea ja mahdollistaa vaikka ulkomailla pelkkien treeniliivien kanssa treenaamisen. Myös vatsan näillä saa aika mukavasti ns. litistettyä jos vetää vielä treenitopin tuohon päälle. Malli ei siis tosiaankaan ole mikään hoikempien malli, vaan menee oikeasti ihan kaiken kokoisille!

Treenitopeista taas haluaisin sanoa sen, että vaikka niiden suhteen en olekaan yhtä nirso kuin housujen, niin on minulla niistäkin muutama suosikki malli. Painijaselkä on mielestäni aivan ehdoton ja nimenomaan pyöreä kaula-aukko, joka ei ole liian syvän uurrettu. Treenitopeista otan aina mahdollisimman pienen koon, sillä niissä on tärkeää se vartalonmyötäisyys. Ehkä ärsyttävintä on treenitoppi, joka liikkuu suuntaan tai toiseen treenatessa, jolloin se häiritsee keskittymistä. Tuollainen täydellinen malli, joka on myös hinta-laatusuhteeltaan erinomainen, on Röhnischin painijaselkäinen simppeli toppi, *Long Raceback. Myös Casallilla on todella yksinkertainen ja laadukas malli *Oblique Racerback, jota voin myös lämmöllä suositella painijaselkää rakastaville treenaajille!

Treenivaatteiden suhteen kannattaa miettiä niitä omia tarpeitaan, mitä treenaa ja millaisessa ilmastossa. Harrastaako pääasiassa sisätreeniä vai kuuluuko ulkona treenaaminenkin arkeen. Itsehän tosiaan harrastan sekä, että eli treenaan salilla muutaman kerran viikossa, jonka lisäksi juoksen ulkona. Tämän vuoksi treenivaatteita tulee tosiaan olla joka lähtöön ja kaiken lisäksi Suomen ilmastokin on vielä sen verran vaihteleva. Kuitenkin se, että panostaa niihin hyviin ja laadukkaisiin yksilöihin mahdollistaa sen, ettei uusia vaatteita tarvitse ihan joka viikko tai kuukausikaan hankkia – ellei sitten nimenomaan halua motivoida tai palkita itseään hyvistä suoristuksista.

*Housut Röhnisch / *Sininen toppi Rohnisch / Treeniliivit Nike

Tähän postauksen loppuun haluan jakaa teille alekoodin Fitnesstukun verkkokauppaan, jolla saatte lukijoinani yli 50 € tilauksiin 10 € alennuksen huomiseen iltaan (15.10.) saakka. Koodi on JUTTA10 eikä sitä voi yhdistää muihin alekoodeihin!

Koetteko te muuten, että treenipukeutuminen olisi yksi motivaation tuoja? Tai löytyykö ylipäänsä jotain suosikki merkkejä tai malleja, joita suositte treenipukeutumisessa?

Oikein mukavaa ja rentouttavaa lauantaita!

 

*Treenivaate sponsoroitu