Herkkävatsaisen elämää

Olen käsinyt herkästä vatsasta oikeastaan niin kauan kuin muistan. Jo lapsena vatsani oli usein kipeä ja reagoi erilaisiin tunnetiloihin, ruokiin tai siihen, jos ruokailuvälit syystä tai toisesta venähtivät hieman pidemmiksi. Blogiani vuosia seuranneet varmasti myöskin muistavat, että täällä on valitettu näin aikuisiälläkin vatsavaivoista useammin kuin kerran. Suolistoni elää mukana niin tunne-elämän kuin arjen ylä- ja alamäissä – itse asiassa stressaan ja suren aina vatsallani. Surullisena en pysty syömään, vatsa on todella kipeä ja herkillä. Jos taas ruokailen miten sattuu, tai syön sokeria vaikka muutamana peräkkäisenä päivänä, tuntuu se vatsassa sitten vastavuoroisesti parina seuraavana vuorokautena. Välillä laktoositon juusto ei aiheuta mitään oireita, kun taas toisella kertaa sekin pistää koko vatsan aivan sekaisin.

Välillä tuntuu, että vatsani toimii ikään kuin henkisen puoleni mukana. Se menee tietynlaisessa symbioosissa sen kanssa, miltä minusta nyt tuntuu tai millä fiiliksellä olen lähipäivinä ollut. Olen henkisestikin herkkä ja siksi uskon, että herkkyyteni vaikuttaa myös suolistooni. Esimerkiksi ihan arjessa niinä kiireisinä päivänä, kun hotkin ruoan tai koen henkistä kuormittumista, vatsa suurella todennäköisyydellä kipeytyy tai menee sekaisin. Yksi esimerkki tiistailta, kun söin päivällä kiireen vuoksi huonommin ja istuin päivälliselle vasta kuuden aikaan. Tuossa kohtaa olin todella nälkäinen ja söin nopeasti, jonka jälkeen lähdin noin tunnin päästä salille. Olo salilla oli aivan kamala – siis sellainen, että teki kokoajan mieli jättää treeni kesken. Närästi, turvotti ja olo oli kaikkea muuta kuin energinen. Myös vielä yönkin nukuin aivan mielettömän huonosti, vatsa oli kipeä ja oikutteli.

Elämäni on siis oikeastaan aina sellaista, että koskaan et voi tietää sataprosenttisen varmasti miten vatsa reagoi. Vaikka välttelisitkin maitotuotteita tai sitä pahinta viljoista (minulle ruis), saattaa kiire ja stressaava yleisvire laukaista kropassa jotain, joka pistää koko pakan aivan sekaisin. Enää nykyään en sanokaan, että suolistoni pahimpia vihollisia olisivat jotkut tietyt ruoka-aineet, vaan ennemminkin kiire, stressi, melankolia ja ylipäänsä kaikki negatiiviset tunteet. Henkinen puoli on niin suuressa yhteydessä suolistoon, ettei tosikaan. Tätä voi kai verrata osittain siihen, kun osa ihmisistä stressaantuessaan saa esimerkiksi paniikkihäiriön kaltaisia oireita. Kun minä taas stressaannun tai voin henkisesti pahoin, alkaa suolistossani tapahtumaan. En osaa perustella tätä siis millään muulla kuin omilla ja läheisteni kokemuksilla mutta uskon, että nimenomaan yhtään herkemmät ihmiset reagoivat asioihin kehollaan. Oli se sitten se suoliston oikkuaminen, hengityksen vaikeutuminen, itku tai mikä tahansa reaktio kehoa kuormittavassa tilanteessa, on tuo mielestäni aina merkki jostain sellaisesta ettei keho nyt vaan voi hyvin.

Omalla kohdallani se avain hyvinvoivaan ja tasapainoiseen oloon onkin stressittömyys ja tietynlainen positiivinen yleisvire. Stressittömyyteen voi pyrkiä sillä, ettei haali itselleen liikaa tehtäviä, vaan pitää tietynlaisen balanssin niin töiden kuin vapaa-ajankin suhteen. Henkilökohtaisessa elämässäni vältän draamaa ja suuria elämän ylä- ja alamäkiä, sillä kehoni ei siedä noita hyvin. Myös se, että pyrkii armollisuuteen itsensä kanssa, auttaa vatsaakin pysymään kunnossa. Toki henkisen tasapainon rinnalla myös laadukas ja monipuolinen ruokavalio vaikuttaa omalta osaltaan, eli en sano, että ruokavaliosuositukset olisivat huuhaata mutta joskus jopa sellainen rennompikin ruokailu voi vähentää suolisto-ongelmia. Tietenkin usein on kyse hyvin moninaisista kokonaisuuksista, eli siellä saattaa olla sekä henkisen puolen tekijöitä, että myös jotain ruokavaliorajoitteita aiheuttamassa vatsavaivoja.

Edellä mainitsemieni lisäksi sanoisin vuosien kokemuksella vielä muutaman hyvin pätevän käytännön vinkin, joista jokainen kannattaa laittaa korvan taakse mikäli kärsit herkästä vatsasta.

  • Syö riittävän usein ja mielellään pienempiä määriä ruokaa kerrallaan. Varsinkin jos kärsit herkästi närästyksestä, ähkyä kannattaa vältellä.
  • Jätä makeutusaineet kokonaan (tai edes suurilta osin) pois ruokavaliostasi.
  • Syö sokeria mahdollisimman vähän, sillä herkkä vatsa todennäköisimmin reagoi valkoiseen sokeriin – ei itse asiassa useinkaan heti mutta viimeistään seuraavana päivänä.
  • Anna ruokailuhetkelle aikaa ja nauti syömästäsi ruoasta. Älä rajoita ruokavaliotasi liikaa, sillä silloin stressaat syömästäsi ja teet täten myös hallaa suolistollesi. 
  • Hae sinulle parhaiten sopivaa ruokavaliota pienin askelin ja anna kehollesi aikaa.
  • Suosi vahvoja probiootteja (ei makeutusaineita sisältäviä).
  • Käytä psylliumia joko veteen sekoitettuna tai esimerkiksi smoothien joukossa.

Halusin ylipäänsä kirjoittaa aiheesta nyt, koska se on tosiaan noussut pintaan omassa elämässäni viime aikoina. Vatsa on ollut herkempi ja näitä juttuja on joutunut jälleen kerran miettimään. Koska ruokavalioni ei ole mitenkään muuttunut entisestä, en oikeastaan näe muuta syytä suoliston tämän hetkiselle epätasapainolle kuin henkisen puolen. Ja tältä saralta nimenomaan sen, että olen prosessoinut paljon itselleni vaikeita asioita. Olen ikään kuin uudelleen elänyt tunteita, tilanteita ja tapahtumia jotta käsittelisin niitä – ja kehonihan elää tietenkin tunteideni mukana, ehkä stressaakin. Maanantaina kirjoitin teille herkän ihmisen suojakuoresta, jossa kerroin myöskin ihan lähiaikoina tapahtuneesta tilanteesta, joka herätti minussa vahvoja negatiivisia tunteita. Uskon siis, että myös tuolla tunnereaktiolla on ollut oma vaikutuksensa ja tuo kokonaisuus vaikuttanut osittain tämän viikon vatsan herkkään olotilaan.

 

Onko täällä muita herkästä ja/tai stressivatsasta kärsiviä? Oletteko huomanneet jotain tiettyjä apukeinoja, jotka tukevat vatsaa juuri silloin, kun tilanne on päällä ja se reagoi? 

Eroon vatsan turvotuksesta

Turvonnut vatsa on monelle suomalaiselle tuttu kaveri. Useimmiten maha on aamulla kuin pyykkilauta mutta päivän mittaan paisuu palloksi. Omat kokemukseni turvotuksista liittyvät aikaan, jolloin kärsin suolistovaivoista (2014 kevät). Muistan kuinka vatsa oli niin herkillä, että oikeastaan kaikki maito- ja viljatuotteet sekä sokeri aiheuttivat rajuakin vatsan turvotusta – milloin paisui pelkästään ylävatsa, milloin koko pötsi.

Turvotus on aivan hirveää. Jokainen oikeasti vaikeasta turvotuksesta kärsinyt tietää ettei kyseessä ole mikään sellainen normaalista syömisestä johtuva pieni vatsan pullotus. Turvotus tuo mukanaan useimmiten myös ähkyn olon ja huonovointisuuden. Aivan liian moni turvotuksista kärsivä pitää kuitenkin tilaa aivan normaalina ns. totuttuna olotilana, mitä se ei kuitenkaan ole. Ruokailun jälkeen ei kuulu tuntea oloaan huonovointiseksi tai kärsiä vatsavaivoista. Ruokailun jälkeen olon tulee olla hyvä, ravittu ja energinen – ei väsynyt, voipunut ja paisunut.

Omat turvotukseni sekä muut vatsavaivani lähtivät ruokavaliomuutoksilla. Tänä päivänä tiedänkin tasan tarkkaan, mikä sekoittaa vatsani tai paisuttaa sen ilmapalloksi. Kun tiedän pari seikkaa, osaan myös syödä nimenomaan niin, etten joudu noista ikävistä vaivoista kärsimään. Toki joskus vatsa voi olla niin ärtyneessä tilassa (kuten minullakin silloin alussa), ettei auta kuin vähentää todella monta ruokalajia kerralla ja pikkuhiljaa selvitellä, mistä nuo oireet johtuvat. Tietenkin suosittelen myös lääkärikäyntiä ja ravitsemusterapeuttia jos ongelmat ovat kovin pahat, jolloin poissuljetaan esimerkiksi keliakian tai muiden sairauksien mahdollisuus.

Koska itseltäni löytyy omakohtaista kokemusta aiheesta, päätin koota muutaman tärkeän seikan, joiden avulla olen saanut vatsani parempaan kuntoon sekä päässyt eroon mm. otsikon mukaisesta vatsan turvotuksesta. Kyse ei ole rakettitieteestä vaan ihan muutamista yksinkertaisista jutuista, joita noudattamalla ainakin oma suolistoni voi paremmin.

Vähennä maitotuotteita – Maitotuotteet ovat aika tyypillinen turvotuksen ja muiden vatsavaivojen aiheuttaja, ei tokikaan jokaisella mutta useammalla. Itse jätin tuohon pahimpaan aikaan alkuun maidon kokonaan neljäksi viikoksi, jonka jälkeen aloin ottamaan sitä pikkuhiljaa ruokavaliooni laktoosittomassa muodossa esimerkiksi fetajuustona. Tämä oikeastaan sen takia, että rakastan juustoja mutta muutenhan olen pärjännyt ilman maitoa jo useamman vuoden ajan. Maito pitää kehossamme yllä jatkuvaa tulehdustilaa sekä kerää limaa, jonka vuoksi olen itse kokenut oloni niin erilaiseksi, kun en maitoa juurikaan suosi. Kirjoitin muuten maidottomasta ruokavaliosta ihan oman postauksensa maaliskuussa, joten sen voi halutessaan lukaista täältä.

Makeutusaineet minimiin – Aspartaami kuului aikaisemmin joka päiväiseen ruokavaliooni. Onneksi jossain kohtaa tajusin oikeasti sen, mistä ruokailemisessa on kyse, enkä päivääkään ole kaivannut takaisin noita sokerittomia mehukeittoja tai jogurtteja. En yhtään ihmettele, että vatsa menikin huonoon jamaan, kun joka päivä tunki kehoonsa tuollaisia myrkkyjä. Kaikkea siis kohtuudella mutta sanoisin, että jos kärsit vatsaongelmista jätä makeutusaineet ainakin alkuun aivan kokonaan.

Vältä purkkaa – Ainakin omalla kohdallani purukumi on yksi vatsani pahimmista vihollisista. En syökään enää nykyään juuri ikinä purkkaa, vaan korvaan sen purskuttamalla suun ruokailun jälkeen suuvedellä. Myös kaikki Läkerolit ja muut sokerittomat pastillit kannattaa jättää pois ruokavaliostaan jos on ongelmia turvotuksen kanssa.

Älä syö liikaa hedelmiä – Varsinkaan viinirypäleitä, sillä ne aiheuttavat kovasti turvotusta sisältämänsä fruktoosin vuoksi. Myös omena turvottaa monia, joten senkin nauttimista kannattaa rajoittaa. Itsehän syön nykyään kovin vähän hedelmiä, koska ei vaan tee oikein mieli makeaa. Olen myös huomannut, että vatsani ei siedä hurjan hyvin raakoja hedelmiä. Marjat ovat ainakin itselleni se parempi vaihtoehto.

Vähennä viljojen nauttimista – Toisille turvotusta ja vatsakipuja aiheuttaa ruisleipä, kun taas aika monille vehnä. Itselleni se pahin on aina ollut ruis ja voinkin syödä esimerkiksi moniviljaleipää helpommin kuin suomalaista jälkiuunileipää. Paras ja hellävaraisin vatsalle on kuitenkin sataprosenttinen kaura, ainakin omien kokemuksieni mukaan. Leipää ei kuitenkaan kannata nauttia montaa palaa päivässä, vaan vähempikin riittää. Välillä kuulee hurjia tarinoita kuinka jotkut syövät monta palaa leipää päivässä ja sitten ihmetellään, kun vatsa on kuin ilmapallo. Me suomalaiset olemme aikamoista leipäkansaa…

Suosi psylliumia – Jos vatsa turpoaa ummetuksen vuoksi, suosittelen psylliumia! Ylipäänsä psylliumin päivittäinen nauttiminen voi olla hyväksi jos vatsan kanssa on ongelmia. Voit sekoittaa kuitujauhetta lasilliseen vettä tai nauttia sen esimerkiksi puuron tai jogurtin seassa.

Juo vettä – Liiallinen vedenjuonti saattaa tehdä olosta turpean mutta sopivissa määrin juotuna vesi vapauttaa kropastamme nestekertymiä. Varsinkin hellesäällä tai krapulassa veden nauttiminen on ehdottoman tärkeää! Kannattaa muuten myös huomioida, että jos vatsa on herkillä saattavat kuplavedet pahentaa olotilaa. Kevyesti hiilihapotettu vesi ehkä toimii, mutta kunnon hiilihapotus voi olla paha vihollinen ärtyneelle vatsalle.

Oman kehon tunteminen – Jos huomaat, että syötyäsi jotain tiettyä vatsa turpoaa ilmapalloksi, pystyt hyvin jäljittelemään mistä tuossa on kyse. Onkin tärkeää opetella tuntemaan oma keho ja sitä kautta se, mitä kaikkea oma vatsa sietää. Joskus voi olla, että vatsa on kausiluonteisesti ärtynyt ja esimerkiksi stressitilassa se ei välttämättä siedä oikein mitään ravintoa ilman oireilua. Pidemmällä aikavälillä on kuitenkin mahdollista oppia tuntemaan oma kroppa paremmin ja täten nähdä, mikä vatsaa ärsyttää. Ei kannatakaan syödä asioita, joiden tietää ärsyttävän suolistoa. Nykyään on olemassa lähes kaikkeen korvaavat vaihtoehdot, joten suosittelen valitsemaan ne itselleen toimivat jutut sen sijaan, että kiusaa vatsaansa tahallaan.

Vältä papuja – Monelle pavut ovat niitä, jotka ärsyttävät kovastikin suolistoa. Omakohtaisesta kokemuksesta on pakko sanoa, että raakana pavut ja esimerkiksi kikherneet aiheuttavat kyllä oireilua mutta esimerkiksi kuumennettuna itse en saa niistä mitään vaivoja. Ylipäänsä raakaravinto saattaa olla monelle vatsan kanssa painivalle vähän turhan rajua ruokaa, joten kannattaa ennemmin kypsentää mahdollisimman paljon sen sijaan, että syö raakana.

Suosi probiootteja ja entsyymejä – Varsinkin vahvat maitohappobakteerit kannattaa hankkia nyt jos sellaisia ei vielä kaapista löydy! Entsyymit eivät ole välttämättömiä mutta nekin kyllä auttavat kroppaa ruoansulatusprosessissa jos on tullut syötyä esimerkiksi hieman tukevammin. Itsehän olen suorastaan natsi probioottien suhteen ja nappaan vahvat kapselit päivittäin. Uskon, että tuolla on ollut vaikutusta siihen, että suolistoni voi nykyään hyvin ja olen ylipäänsä terveempi kuin aikoihin! On harhaa luulla, että maitohappoja tarvitaan vaan silloin, kun matkustetaan ulkomaille tai ollaan antibioottikuurilla…

Syö säännöllisesti – Aivan mielettömän tärkeä juttu ainakin omalla kohdallani! Kun syö säännöllisesti ja sopivan kokoisia annoksia ovat turvotukset historiaa. Epäsäännöllinen syöminen ja pitkät ruokavälit saattavat turvottaa, sillä todennäköisesti hotkimme ruokaa jos viime ruokailusta on jo monta tuntia aikaa. Kannattaa siis ehdottomasti kiinnittää ateriarytmiin huomiota ja pitää se tasaisena.

Toivottavasti vinkeistä oli apua teille turvotuksen ja vatsavaivojen kanssa kamppaileville! Toki kaikessa kannattaa muistaa se yksilöllisyys, sillä olemme niin uniikkeja jokainen – mikä toimii minulla, ei toimi välttämättä sinulla. Vatsavaivoihin voi olla myös sata ja yksi syytä, joita voi olla joskus kovin hankala lyhyessä ajassa jäljittää. Suolisto on toiset aivomme, joten vaivoihin kannattaa kuitenkin suhtautua vakavasti ja jos jatkuvasti ongelmista kärsit, niiden syyt kannattaa pyrkiä selvittämään.

Jos heräsi jotain kysymyksiä tai ajatuksia aiheeseen liittyen, niin kommentoikaahan ihmeessä? 

Oikein rentoa ja hyvinvoivaa lauantaita jokaiselle!