Hyvinvoiva suolisto

Sain viime viikolta yhdeltä teistä lukijoista sähköpostia koskien vatsavaivoja ja ongelmia suoliston kanssa. Vastatessani meiliin mietin pitkästä aikaa suolistoni nykytilaa ja ikäänkuin palasin niihin aikoihin, jolloin vatsani oli kovin huonossa kunnossa. Muistan elävästi sen kivun ja pelon, kun tuntui ettei voinut syödä enää yhtään mitään ilman kyyneleitä. Tuo oli ikävää aikaa ja tänä päivänä en voi olla kuin kiitollinen, että hain ongelmiini ajoissa apua! Vaikka vatsani ei varmaan koskaan tule olemaan täysin oireeton ja aina balanssissa – on se nykyään huomattavasti paremmassa kunnossa.

Probiootit

Hyvinvoiva suolisto on tullut itselleni tässä vuosien saatossa erityisen tärkeäksi. Olen todella oivaltanut, että suolisto on koko terveytemme kulmakivi. Jos se voi huonosti – koko terveytemme järkkyy. Suolisto vaikuttaa jopa aivotoimintaamme, joten onkin erityisen tärkeää, että sen kunnosta huolehditaan! Valitettavasti tänä päivänä suolistovaivat yleistyvät kovaa vauhtia ja ihmisten suorituskeskeisyys, sekä stressaava elämäntyyli näkyy myös vatsamme kunnossa.

Itsehän löysin aikanaan avun piinaaviin vatsaongelmiini yksityisen ravintoterapeutin kautta ja siitä lähti tieni paranemiseen. Monen monta takapakkia on otettu ja edelleen välillä saatan kärsiä vatsani kanssa. Eipä vaadita oikeastaan, kuin parin päivän huonompi epäsäännöllinen ruokailu tai stressi – niin maha kyllä ilmoittelee! Olen suoliston kautta reagoiva ihminen ja se on vaan ollut pakko hyväksyä. En kuitenkaan rajoita elämääni, vaan pyrin valitsemaan paremmin suolistoni hyväksi.

img_8538

Kokosin teille muutamia kohtia, joita vaalin erityisellä tarkkuudella ja joista olen huomannut olevan apua suoliston kunnon ylläpidon suhteen. 

Ruokavalio

Ruokavalio on kaiken a ja o. Syömäni ravinnon avulla suolistoni pysyykin paremmassa kunnossa. Tärkeää on se, että syö monipuolisesti ja jos huomaa, että esimerkiksi ruis ei sovi – niin korvaa sen jollain toisella tuotteella (kuten vaikka kauralla). Suurin virhe on mielestäni syödä liian yksipuolisesti vaikkakin usein silloin, kun suolisto on ärtyneimmillään – ei sitä kykene kovin monipuolisesti ruokailemaan. Pyrkimys monipuolisuuteen on kuitenkin hyvä pitää mielessä! Antaa itselleen aikaa totutella ja hakea sitä omalle keholleen sopivaa ruokavaliota. Itselläni taisi mennä tuohon prosessiin ainakin vuosi ellei melkein kaksi. Ja kuten eilen kirjoittelin – vasta ihan taannoin huomasin myös sen, että hiilarit todella sopivat keholleni! Tämä elämä taitaa olla loputonta oppimista ja oivaltamista myös oman kehonsa suhteen.

Tärkeää on myös ruokailemisen säännöllisyys ja syömänsä ravinnon laatu. Paljon kasviksia ja mahdollisimman puhdasta ruokaa, luomuakin jos budjetti sen sallii. Kannattaa välttää valmisruokia ja muuta kovin keinotekoista.

Vahvat probiootit

Probioottien syömisen tulisi mielestäni kuulua jokaisen suolistonsa hyvinvoinnista kiinnostuneen päivittäiseen elämään. Tämän oivalsin itse vasta silloin kolmisen vuotta sitten ravintoterapeutin pakeilla. Sitä ennen olin syönyt maitohappoja lähinnä etelän lomilla ja antibioottikuurin yhteydessä, eli en todellakaan säännöllisesti. Syömäni maitohappobakteerit olivat vieläpä täysin skeidaa ja niin surkeita laadultaan, että onneksi sain vihiä vaihtaa ne kunnon aineisiin! Siispä jos suolistosi oikuttelee tai omaat herkän vatsan – vaihda ne Gefiluksen maitohapot kunnon vahvoihin probiootteihin. Hinta on kyllä suolainen, mutta maksaa aivan varmasti itsensä takaisin! Suosittelen esimerkiksi Life-myymälästä saatavaa Bioteekin Probiootti Plussaa. Toiminut ainakin itselläni erinomaisesti.

Probiootit

Stressitön, tasainen elämä

Jos omistat herkän vatsan, reagoi se todennäköisesti elämänmuutoksiin ja stressiin. Omani on todellinen reagoija ja osaankin jo melkeinpä ennalta arvata tilanteet, joissa suolistoni alkaa oikkuamaan. Kun tuntee kehonsa – osaa toisaalta myös ennaltaehkäistä tällaisia tilanteita. Tokikaan aina et voi vaikuttaa elämässäsi tapahtuviin asiohin, mutta voit silti koittaa opetella arjen stressinhallintaa ja suhtautumista siihen. Tasainen elämänrytmi, säännölliset ruokailuvälit, liikunta ja riittävä uni pitävät kehomme balanssissa. Jos tiedät, että stressivaara on nyt olemassa, pyri järjestämään kalenterista tilaa ihan vaan rentoutumiselle ja asioiden järjestelylle. Aina se ei ole helppoa mutta stressinhallintaakin on mahdollista opetella, kuten mitä tahansa elämänhallintaa.

Tässä asiassa kannattaa kuitenkin muistaa, että liiallinen kontrolli saattaa jopa pahentaa oireita ja aiheuttaa stressiä! Vaikka pahimmassa vaiheessa itse vatsa aiheuttaa ehkä päänvaivaa, kannattaa huomioida ettei pelkkiin vaivoihin keskittyminen ainakaan paranna tilannetta.

Liikunnan harrastaminen

Itse olen huomannut kuinka suuri merkitys riittävällä liikunnalla on suolistoni hyvinvoinnin kannalta. Treenaaminen onkin ehdottomasti yksi keino huolehtia suolistonsa hyvinvoinnista! Aina ei tarvita edes mitään tuntien hikoilua, vaan jo pelkkä hyötyliikuntakin voi toimia. Kun tein reilut kaksi vuotta toimistotyötä, istuin alkuun ainakin vuoden päivät töitä tehdessäni aina tuolilla. Muistan kuinka tuolloin kroppani oli usein tukossa, turvonnut ja nesteinen. Kun oivalsin nostaa työpöytäni yläasentoon ja aloin seisomaan päivät – huomasin todellisen eron! Suolisto toimi paremmin ja neste ei pakkautunut samalla tavalla kroppaan, kuten se istuttaessa tekee. Nykyään pyrin seisomaan mahdollisimman paljon ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että istuminen tappaa.

Suoliston hyvinvointi

Veden juonti ja kofeiinin rajoittaminen

Muistan kuinka joskus suosin arjessani energiajuomia ja join todella paljon kahvia. Enää en joisi energiajuomaa mistään hinnasta ja kahvinjuontiakin säännöstelen. Vaikka kofeiini tavallaan tehostaakin suoliston tyhjenemistä – on se vatsalle silti aikamoista myrkkyä. Pahinta on kahvin juonti tyhjään vatsaan! Älä ikinä tee sitä jos kärsit herkästä vatsasta. Myös limuja ja kaikkea hiilihapollista kannattaa välttää jos omaa herkästi ärtyvän suoliston. Runsaasti vaan vettä, sillä se on puhdasta ja edistää aineenvaihdunnan toimintaa!

Keinotekoisten makeutusaineiden välttäminen

Osasyy omiin suolistovaivoihini on aivan varmasti se, että söin light-tuotteiden kulta-aikaan runsaasti sokerittomia tuotteita ja vieläpä hyvin pitkään. Uskon noiden vaikuttavan suolistoon negatiivisella tavalla varsinkin silloin, jos tuotteita käytetään päivittäin ja säännöllisesti. Nykyään vältänkin kaikkea keinotekoisesti makeutettua, mutta en ole orjallinen tässäkään asiassa. Aina en tiedä millä on makeutettu kahvilan kakkupala tai brunssilla tarjoiltava laktoositon jogurtti, enkä jaksa oikeastaan edes kiinnostua. En siis ole mikään natsi tässäkään asiassa, mutta säännöllisesti en light-tuotteita voi sanoa suosivani. Jos suolistosi oireilee tai on herkässä kunnossa – suosittelen ainakin alkuun totaalikieltäytymistä. Mieluummin valitsee mahdollisimman puhtaita raaka-aineita, joilla suoliston saa pidettyä tyynenä ja rauhallisena. ♥

Edellä mainitsemani asiat ovat tosiaan suuressa roolissa kohdallani suoliston hyvinvoinnin ylläpidossa. Vaikka vatsan kunto saattaa vaihdella aika paljonkin elämäntilanteiden ja syömäni ravinnon mukaan, tunnen olevani mahani kanssa nykyään jo aika sinut. En koe enää rajoittuneisuutta sen suhteen ja osaan valita sellaista ravintoa, joka toimii positiivisella tavalla. Toisinaan syön kyllä tahallaankin niitä täysin päinvastaisia asioita ja testailen miten jutut toimivat. Aikakin saattaa nimittäin vatsan kohdalla auttaa ja parantaa sen kuntoa sietämään laajemmin erilaista ravintoa. Ainakin niissä tapauksissa jos kyse on suoliston herkistymisestä, eikä esimerkiksi diagnosoidusta keliakiasta.

Jos heräsi ajatuksia, kysymyksiä tai mitä ikinä niin laittakaahan kommenttia tulemaan!? Onko teillä noin yleisesti ottaen jotain keinoja joilla huolehditte suolistonne kunnosta?

Näin paransin suolistoni hyvinvointia

Minulla on ollut aina herkkä vatsa, läpi elämäni. Muistan kuinka jo lapsena kärsin usein vatsakivuista ja sairastelin muutenkin tavallista enemmän. Yhdessä vaiheessa olin pitkään korvatulehduskierteessä, jonka takia minulle syötettiin useita antibiootteja ja korviani puhkaistiin jatkuvasti. Antibiiotit onneksi loppuivat, kun kuusivuotiaana pääsin kitarisaleikkaukseen joka oli suorastaan pelastukseni. Tuo leikkaus nimittäin lopetti tulehduskierteen kuin seinään ja olinkin terveempi mitä aikoihin. Nyt, kun mietin aikaa taaksepäin muistelisin sairastaneeni ehkä pari korvatulehdusta tuon leikkauksen jälkeen.

Suoliston hyvinvointi

Uskon vahvasti, että nimenomaan nuo lapsuudessani nautitut antibiootit ovat suurilta osin syy siihen, että olen myöhemmällä iällä kärsinyt paljon vatsani kanssa. Olen kirjoittanut suolistoni ongelmista täällä muutamankin kerran ja te jotka blogiani olette pidempään seuranneet ehkä muistattekin, että välillä on ollut ns. rankempia kausia ja sitten taas huomattavasti helpompia. Joskus vatsa oli niin herkillä, että kärsin kivuista ja huonovointisuudesta söin mitä tahansa. Paljon on tuosta eteenpäin menty mutta edelleen valitettavasti välillä on ajanjaksoja, jolloin vatsani on aika herkässä kunnossa. Nuo vaiheet liittyvä aina poikkeuksetta stressaaviin elämäntilanteisiin ja muutoksiin. Jännitän vatsallani ja noissa tilanteissa suorastaan tunnen  asiat siellä vatsanpohjassa.

Olen kuitenkin opetellut elämään vatsani kanssa ja kuuntelemaan suolistoani. Tiedän tänä päivänä aika hyvin mistä mikäkin olotila johtuu. Muistan kuitenkin ajan, jolloin en tiennyt ja se epätietoisuus oli hirveintä! Mielestäni suolisto-ongelmia ei saisikaan ikinä vähätellä! Suolisto on meidän vastustuskyky ja ylipäänsä koko kehomme perusta. Siellä tapahtuu niin paljon, että jos sen kunto on huonossa jamassa näkyy se ulospäin aivan varmasti. Itseltänihän lähti silloin pahimpaan aikaan (keväällä 2014) hiuksia aivan hurjat määrät, jonka lisäksi näytin sairaalta ja väsyneeltä. Mutta sitähän minä olin. Vaikka monen silmissä vatsavaivat nyt ehkä ovat jotain ihan tavallista arkipäivää, on niidenkin kanssa kamppailu oikeasti hyvin raskasta. Sitä ei ymmärrä ennen, kuin homman kokee omakohtaisesti. Muistan esimerkiksi kuinka silloinen pomonikin tuli kysymään minulta, että onko kaikki kunnossa? Olin laihtunut silmissä ja näytin niin uupuneelta. Ei ole tosiaan kyse mistään lastenleikistä, vaan ihan oikeasti vakavista jutuista.

Suoliston hyvinvointi

Oma paranemisprosessini lähti käyntiin ravintoterapiasta ja sitä kautta ihan uudenlaisen ruokavalion voimin. Alkuun kiellettiin lähestulkoon kaikki, nykyään tiedän tasan tarkkaan ne ruoka-aineet, jotka edelleen pistävät vatsani kärsimään. Keliakiaa minulla ei tosiaan ole, mutta yliherkkyyttä kylläkin ja sama pätee maitoon. Paperilla olen ärtyvästä oireyhtymästä kärsivä (kuten muuten varmaan puolet suomalaisista) mutta omassa elämässäni pidän itseäni vaan yliherkkänä tietyille ruoka-aineille. Vatsani pysyy kurissa kunhan syön tietyllä tavalla ja elän tasapainoisesti.

Paljon on menty siis eteenpäin kohta kolmen vuoden takaisesta, onneksi. Vaikka välillä on edelleen vaikeampia kausia en elä enää epätietoisuudessa ja tunnen kroppani paremmin. Tiedän ne suolistoa ärsyttävät seikat ja puolestaan ne, joilla voin parhaiten. Moni juttu onkin minun käsissäni.

Millä keinoin olen sitten parantanut oman suolistoni hyvinvointia? Mitkä ovat olleet omalle keholleni ne parhaat tavat, keinot ja vinkit? Haluan jakaa teille niistä muutaman.

  • Ruokavalio. Pääasiallisesti gluteeniton ja maidoton, vähintään laktoositon. Pahimpia vatsani vihollisia ovat ruis ja puhdas maito tai kerma. Jäätelö on ehkä pahin, juustot toiseksi pahin. Onneksi juustoista löytyy laktoosittomia versioita ja niitä voinkin suosia aina välillä. Muuten syön pääasiassa terveellisesti ja monipuolisesti. Paljon hyviä rasvoja, kasviksia, lihaa vain harvoin jos enää ikinä, yrttejä, kauraa, gluteenittomia viljatuotteita kohtuudella ja erilaisia maidonkorvikkeita. Pyrin kuitenkin välttämään ns. piilosokeria, eli mitään jogurtin korvikkeita en ihan hurjasti syö. Ehkä muutaman kerran viikossa. Ruokavalio on nimenomaan vatsavaivojen kanssa se kaiken perusta. Tämä on myös niin kovin yksilöllinen osa-alue, että se mikä toimii kohdallani ei välttämättä auta sinua yhtään vatsasi kanssa.
  • Lisäravinteet. Lisäravinteiden merkitys on korostunut vatsaongelmien myötä huimasti. Ehkä tärkeimpänä pidän kuitenkin probiootteja ja maitohappobakteereja, joita syön ympäri vuoden. Toki siihen rinnalle vielä muutkin lisäravinteet. Postasin itseasiassa juuri viime viikolla tämän talvikauden lisäravinteista, jotka ovat itselleni juuri nyt aivan must. Kyseinen postaus löytyy täältä.
  • Säännöllisyys. Niin ruokarytmissä, kuin ylipäänsä elämässä. Huonosti nukutut yöt, valvotut baari-illat ja epäsäännöllinen elämä ylipäänsä vaikuttavat kehooni oitis. Vatsani voi parhaiten nimenomaan säännöllisen elämänrytmin kanssa.
  • Stressin minimoiminen. Koska tiedän kehoni ja miten se stressiin reagoi, pyrin sitä luonnollisestikin kaikin tavoin välttämään. En tykkää järjestää päiviäni turhan tiukoiksi sillä siinä piilee stressivaara. Joskus stressille ei kuitenkaan mitään mahda. Muutokset elämässä, kun eivät aina ole itselleen niitä mieluisia – mutta joskus vaan välttämättömiä. Näinä aikoina itsestään huolehtiminen onkin vielä tavallista tärkeämpää.

img_1482

  • Limsojen ja muiden hiilihappojuomien pois jättäminen. Hiilihapot, ksylitoli, makeutusaineet… Siinä muutama tuote, jotka ovat vatsaongelmaisen pahimpia vihollisia etenkin silloin, kun suoliston kunto on huonoimmillaan. En sano ettenkö välillä söisi purkan tai joisi kuplavettä, mutta pääasiallisesti nuo tekevät huonoa vatsalleni. Myös makeutusaineiden kanssa olen joskus hurjasti taistellut. Nykyään saatan kyllä syödä välillä jotain jossa on makeutusaineita, enkä ole nipottaja näissä jutuissa. Tiedän kuitenkin, että  jos alkaisin päivittäin makeutusaineita syömään siitä ei hyvää seuraisi.
  • Riittävä kuitujen saanti. Psylliumia, kauraa, marjoja… Siinä kolme hyvää esimerkkiä upeista gluteenittomista kuidun lähteistä! Kuitua on saatava ja se on ainakin omalle vatsalleni aivan elinehto. Kun huolehdin tästä joka päivä, voi vatsani monin tavoin paremmin. Hyvä on myös muistaa, että kuituja saa muualtakin kuin ruisleivästä!
  • Valkoisen sokerin minimointi. Tässä tulee ehdottomasti yksi pahimmista suolistoni hyvinvoinnin sekoittajista, nimittäin valkoinen sokeri. Sokerin vaikutukset vatsaani huomaan aivan viimeistään seuraavana päivänä ja ei ole muuten ollut kertaakaan, ettei noita vaikutuksia tulisi. Sokeri sekoittaa vatsani aina, poikkeuksetta. Silti välillä siihen sorrun vaikkakin nykyään harvemmin. Näen nämä jutut kuitenkin niin, että välillä on ihan tervettä syödä karkkia jos sitä tekee vaikka mieli. Oma heikkouteni ovat Parrotsit ja kaikki ne suklaalla kuorrutetut pähkinät, nam!
  • Hedelmäsokerin vähentäminen. Tätä ei moni ehkä usko, mutta myös hedelmäsokeri saattaa pistää herkän vatsan sekaisin. Liiallinen hedelmien syönti ei sovikaan useimmiten vatsaongelmaisille. Itselleni pahimpia ovat viinirypäleet ja useamman omenan syöminen. Pidän kyllä hedelmistä, mutta niiden syönnin vähentäminen on saanut useimmat hedelmät maistumaan kovin makeilta. Nykyään juonkin suurimman osan niistä mehuina, joita puristan mehulingolla. Mehu onkin sellaista, josta vatsani pitää ja siitä en saa mitään oireita.
  • Ruokailujärjestys. Tällä tarkoitan sellaista tiettyä järjestystä syödessä. Koskaan ei esimerkiksi tyhjään vastaan kahvia tai lisäravinteita. Tiedän, että joidenkin ei tarvitse tällaisia juttuja edes miettiä mutta herkkävatsaiselle nämä ovat arkipäivää. Aina on pakko miettiä ettei syö mitään liian vahvaa tyhjään vatsaan, välttääkseen huonovointisuuden tai mahakivut.

img_1505

  • Hotkimisen välttäminen. Taas ihan perusjuttuja mutta tämän kohdan tahdon silti tänne joukkoon lisätä. Jos kärsii vatsavaivoista on ruoan pureskeleminen ja ylipäänsä suhteellisen rauhallinen syöminen tärkeää. Liian monet kerrat olen hotkaissut ruokani kiireessä ja seuraava tunti onkin mennyt pahoinvoidessa. Usein hotkimisen jälkeen kärsin myös närästyksestä mikä on todella inhottavaa.
  • Kehonsa kuunteleminen. Joo joo klisee mikä klisee – mutta niin totta! Mielestäni on väärin, että osa ihmisitä elää jatkuvissa vatsavaivoissa vaan siksi, koska ei viitsi asiaan huomiota kiinnittää tai tehdä parannuksia elämäänsä. Jos haluat parantua, voida paremmin niin kuuntele kehoasi. Aloita sieltä ruohonjuuritasolta ja lähde parantamaan elintapojasi nimenomaan hyvinvoivan suoliston suuntaan. Apua on myös aina saatavilla ja jos tuntuu ettet tiedä mistä aloittaa, niin itse voin ainakin lämpimästi suositella ravintoterapiaa! Usein on kuitenkin niin, että jos ei tiedetä paremmasta ei välttämättä osata edes kuvitella sitä parempaa olotilaa. Jäädään vellomaan siihen huonoon ja opetellaan ajattelemaan, että jatkuvat turvotukset, säryt, närästys ja huonovointisuus nyt vaan kuuluvat ruokailemisen sivuoireisiin. Näin se ei kuitenkaan ole, eikä kuulu olla!

Siinä tuli niitä itselleni tärkeimpiä asioita, joihin olen tehnyt muutosta tässä vuosien varrella. Tiedän, että osa saattaa tuntua haastavilta ja muistan itsekin monet itkut itkeneeni aikanaan mahani kanssa. Siitä se kuitenkin lähtee, pienin askelin kohti terveempää suolistoa.

Jos olet siis muuten perusterve mutta vatsasi oikuttelee, on kyseessä todennäköisesti nimenomaan jokin yliherkkyys joka on mahdollista ruokavalion avulla korjata. Aina kannattaa kuitenkin ensin tutkituttaa kunto lääkärillä, että pois suljetaan vakavammat sairaudet. Jos tulos on ärtyvä suoli tai muu vastaava, suosittelen ottamaan ohjat omiin käsiin – tai kääntymään ravintoterapian puoleen. Itselleni esimerkiksi diagnosoitiin tuo ärtynyt suoli mutta päivääkään en ole sen FODMAP-ruokavalion mukaan syönyt ja hyvin olen saanut vatsani kuntoa parannettua! Kaikki ei ole niin yksioikoista, jokaisen keho toimii tavallaan. Turhaan ei kannatakaan jättää ruokavaliosta pois kaikkea mitä ruokavalio kehoittaa, vaan pikkuhiljaa hakemaan itselleen sitä sopivinta linjaa.

Tulipas pitkä postaus. Jos heräsi jotain kysymyksiä aiheeseen liittyen vastaan mielelläni! Vaikken mikään lääkäri olekaan uskon, että minulta nimenomaan löytyy sitä omakohtaista kokemusta josta voi olla apua ehkä jollekin teistä. :)

Terveellistä  ja hyvinvoivaa tiistaita jokaiselle!