Eroon vatsan turvotuksesta

Turvonnut vatsa on monelle suomalaiselle tuttu kaveri. Useimmiten maha on aamulla kuin pyykkilauta mutta päivän mittaan paisuu palloksi. Omat kokemukseni turvotuksista liittyvät aikaan, jolloin kärsin suolistovaivoista (2014 kevät). Muistan kuinka vatsa oli niin herkillä, että oikeastaan kaikki maito- ja viljatuotteet sekä sokeri aiheuttivat rajuakin vatsan turvotusta – milloin paisui pelkästään ylävatsa, milloin koko pötsi.

Turvotus on aivan hirveää. Jokainen oikeasti vaikeasta turvotuksesta kärsinyt tietää ettei kyseessä ole mikään sellainen normaalista syömisestä johtuva pieni vatsan pullotus. Turvotus tuo mukanaan useimmiten myös ähkyn olon ja huonovointisuuden. Aivan liian moni turvotuksista kärsivä pitää kuitenkin tilaa aivan normaalina ns. totuttuna olotilana, mitä se ei kuitenkaan ole. Ruokailun jälkeen ei kuulu tuntea oloaan huonovointiseksi tai kärsiä vatsavaivoista. Ruokailun jälkeen olon tulee olla hyvä, ravittu ja energinen – ei väsynyt, voipunut ja paisunut.

Omat turvotukseni sekä muut vatsavaivani lähtivät ruokavaliomuutoksilla. Tänä päivänä tiedänkin tasan tarkkaan, mikä sekoittaa vatsani tai paisuttaa sen ilmapalloksi. Kun tiedän pari seikkaa, osaan myös syödä nimenomaan niin, etten joudu noista ikävistä vaivoista kärsimään. Toki joskus vatsa voi olla niin ärtyneessä tilassa (kuten minullakin silloin alussa), ettei auta kuin vähentää todella monta ruokalajia kerralla ja pikkuhiljaa selvitellä, mistä nuo oireet johtuvat. Tietenkin suosittelen myös lääkärikäyntiä ja ravitsemusterapeuttia jos ongelmat ovat kovin pahat, jolloin poissuljetaan esimerkiksi keliakian tai muiden sairauksien mahdollisuus.

Koska itseltäni löytyy omakohtaista kokemusta aiheesta, päätin koota muutaman tärkeän seikan, joiden avulla olen saanut vatsani parempaan kuntoon sekä päässyt eroon mm. otsikon mukaisesta vatsan turvotuksesta. Kyse ei ole rakettitieteestä vaan ihan muutamista yksinkertaisista jutuista, joita noudattamalla ainakin oma suolistoni voi paremmin.

Vähennä maitotuotteita – Maitotuotteet ovat aika tyypillinen turvotuksen ja muiden vatsavaivojen aiheuttaja, ei tokikaan jokaisella mutta useammalla. Itse jätin tuohon pahimpaan aikaan alkuun maidon kokonaan neljäksi viikoksi, jonka jälkeen aloin ottamaan sitä pikkuhiljaa ruokavaliooni laktoosittomassa muodossa esimerkiksi fetajuustona. Tämä oikeastaan sen takia, että rakastan juustoja mutta muutenhan olen pärjännyt ilman maitoa jo useamman vuoden ajan. Maito pitää kehossamme yllä jatkuvaa tulehdustilaa sekä kerää limaa, jonka vuoksi olen itse kokenut oloni niin erilaiseksi, kun en maitoa juurikaan suosi. Kirjoitin muuten maidottomasta ruokavaliosta ihan oman postauksensa maaliskuussa, joten sen voi halutessaan lukaista täältä.

Makeutusaineet minimiin – Aspartaami kuului aikaisemmin joka päiväiseen ruokavaliooni. Onneksi jossain kohtaa tajusin oikeasti sen, mistä ruokailemisessa on kyse, enkä päivääkään ole kaivannut takaisin noita sokerittomia mehukeittoja tai jogurtteja. En yhtään ihmettele, että vatsa menikin huonoon jamaan, kun joka päivä tunki kehoonsa tuollaisia myrkkyjä. Kaikkea siis kohtuudella mutta sanoisin, että jos kärsit vatsaongelmista jätä makeutusaineet ainakin alkuun aivan kokonaan.

Vältä purkkaa – Ainakin omalla kohdallani purukumi on yksi vatsani pahimmista vihollisista. En syökään enää nykyään juuri ikinä purkkaa, vaan korvaan sen purskuttamalla suun ruokailun jälkeen suuvedellä. Myös kaikki Läkerolit ja muut sokerittomat pastillit kannattaa jättää pois ruokavaliostaan jos on ongelmia turvotuksen kanssa.

Älä syö liikaa hedelmiä – Varsinkaan viinirypäleitä, sillä ne aiheuttavat kovasti turvotusta sisältämänsä fruktoosin vuoksi. Myös omena turvottaa monia, joten senkin nauttimista kannattaa rajoittaa. Itsehän syön nykyään kovin vähän hedelmiä, koska ei vaan tee oikein mieli makeaa. Olen myös huomannut, että vatsani ei siedä hurjan hyvin raakoja hedelmiä. Marjat ovat ainakin itselleni se parempi vaihtoehto.

Vähennä viljojen nauttimista – Toisille turvotusta ja vatsakipuja aiheuttaa ruisleipä, kun taas aika monille vehnä. Itselleni se pahin on aina ollut ruis ja voinkin syödä esimerkiksi moniviljaleipää helpommin kuin suomalaista jälkiuunileipää. Paras ja hellävaraisin vatsalle on kuitenkin sataprosenttinen kaura, ainakin omien kokemuksieni mukaan. Leipää ei kuitenkaan kannata nauttia montaa palaa päivässä, vaan vähempikin riittää. Välillä kuulee hurjia tarinoita kuinka jotkut syövät monta palaa leipää päivässä ja sitten ihmetellään, kun vatsa on kuin ilmapallo. Me suomalaiset olemme aikamoista leipäkansaa…

Suosi psylliumia – Jos vatsa turpoaa ummetuksen vuoksi, suosittelen psylliumia! Ylipäänsä psylliumin päivittäinen nauttiminen voi olla hyväksi jos vatsan kanssa on ongelmia. Voit sekoittaa kuitujauhetta lasilliseen vettä tai nauttia sen esimerkiksi puuron tai jogurtin seassa.

Juo vettä – Liiallinen vedenjuonti saattaa tehdä olosta turpean mutta sopivissa määrin juotuna vesi vapauttaa kropastamme nestekertymiä. Varsinkin hellesäällä tai krapulassa veden nauttiminen on ehdottoman tärkeää! Kannattaa muuten myös huomioida, että jos vatsa on herkillä saattavat kuplavedet pahentaa olotilaa. Kevyesti hiilihapotettu vesi ehkä toimii, mutta kunnon hiilihapotus voi olla paha vihollinen ärtyneelle vatsalle.

Oman kehon tunteminen – Jos huomaat, että syötyäsi jotain tiettyä vatsa turpoaa ilmapalloksi, pystyt hyvin jäljittelemään mistä tuossa on kyse. Onkin tärkeää opetella tuntemaan oma keho ja sitä kautta se, mitä kaikkea oma vatsa sietää. Joskus voi olla, että vatsa on kausiluonteisesti ärtynyt ja esimerkiksi stressitilassa se ei välttämättä siedä oikein mitään ravintoa ilman oireilua. Pidemmällä aikavälillä on kuitenkin mahdollista oppia tuntemaan oma kroppa paremmin ja täten nähdä, mikä vatsaa ärsyttää. Ei kannatakaan syödä asioita, joiden tietää ärsyttävän suolistoa. Nykyään on olemassa lähes kaikkeen korvaavat vaihtoehdot, joten suosittelen valitsemaan ne itselleen toimivat jutut sen sijaan, että kiusaa vatsaansa tahallaan.

Vältä papuja – Monelle pavut ovat niitä, jotka ärsyttävät kovastikin suolistoa. Omakohtaisesta kokemuksesta on pakko sanoa, että raakana pavut ja esimerkiksi kikherneet aiheuttavat kyllä oireilua mutta esimerkiksi kuumennettuna itse en saa niistä mitään vaivoja. Ylipäänsä raakaravinto saattaa olla monelle vatsan kanssa painivalle vähän turhan rajua ruokaa, joten kannattaa ennemmin kypsentää mahdollisimman paljon sen sijaan, että syö raakana.

Suosi probiootteja ja entsyymejä – Varsinkin vahvat maitohappobakteerit kannattaa hankkia nyt jos sellaisia ei vielä kaapista löydy! Entsyymit eivät ole välttämättömiä mutta nekin kyllä auttavat kroppaa ruoansulatusprosessissa jos on tullut syötyä esimerkiksi hieman tukevammin. Itsehän olen suorastaan natsi probioottien suhteen ja nappaan vahvat kapselit päivittäin. Uskon, että tuolla on ollut vaikutusta siihen, että suolistoni voi nykyään hyvin ja olen ylipäänsä terveempi kuin aikoihin! On harhaa luulla, että maitohappoja tarvitaan vaan silloin, kun matkustetaan ulkomaille tai ollaan antibioottikuurilla…

Syö säännöllisesti – Aivan mielettömän tärkeä juttu ainakin omalla kohdallani! Kun syö säännöllisesti ja sopivan kokoisia annoksia ovat turvotukset historiaa. Epäsäännöllinen syöminen ja pitkät ruokavälit saattavat turvottaa, sillä todennäköisesti hotkimme ruokaa jos viime ruokailusta on jo monta tuntia aikaa. Kannattaa siis ehdottomasti kiinnittää ateriarytmiin huomiota ja pitää se tasaisena.

Toivottavasti vinkeistä oli apua teille turvotuksen ja vatsavaivojen kanssa kamppaileville! Toki kaikessa kannattaa muistaa se yksilöllisyys, sillä olemme niin uniikkeja jokainen – mikä toimii minulla, ei toimi välttämättä sinulla. Vatsavaivoihin voi olla myös sata ja yksi syytä, joita voi olla joskus kovin hankala lyhyessä ajassa jäljittää. Suolisto on toiset aivomme, joten vaivoihin kannattaa kuitenkin suhtautua vakavasti ja jos jatkuvasti ongelmista kärsit, niiden syyt kannattaa pyrkiä selvittämään.

Jos heräsi jotain kysymyksiä tai ajatuksia aiheeseen liittyen, niin kommentoikaahan ihmeessä? 

Oikein rentoa ja hyvinvoivaa lauantaita jokaiselle! 

Kokemuksiani maidottomasta ruokavaliosta

Meneillään olevan maidottoman maaliskuun vuoksi ajattelin kirjoitella teille tänään kokemuksiani maidottomasti ruokavaliosta, jota pääasiallisesti siis edelleen noudatan. Jos kuitenkin näin alkuun muutama sana historiastani, jotta ymmärrätte, mistä syistä lähdin alun perin maidotonta ruokavaliota kokeilemaan. Kaikki lähti siis siitä, kun talvella 2014 vatsani alkoi pahasti oireilemaan. Kärsin  selittämättömistä vatsavaivoista joihin ei löytynyt vastausta lääkäristä, joten hakeuduin ravintoterapeutin vastaanotolle. Terapeutin luona lähdimme eliminoimaan ruokavaliotani ja alkuun karsittiin gluteeni, sokeri ja maito. Kun olo lähti ruokavaliolla helpottumaan, jäin sille tielle. Tokikaan en ole kolmea vuotta täysin edellä mainittua kaavaa noudattaen syönyt, mutta maidotonta ruokavaliota noudatan kovin pitkälti edelleen.

Alkuunhan maidottoman ruokavalion noudattaminen oli todella vaikeaa. Kun olet tottunut syömään maitorahkaa, raejuustoa ja erilaisia jogurtteja päivittäin, on haastavaa miettiä mitä niiden tilalle. Kahvi ilman maitoa tuntui alkuun aivan mahdottomalta ajatukselta. Noihin aikoihin maidoton ei ollut vielä niin trendikäskään, eli valikoima oli huomattavasti suppeampi, kuin mitä se tänä päivänä on. Pikkuhiljaa kuitenkin opin millä korvata tietyt maitotuotteet ja harjoittelin ajatustapaa, etten korvaa mitään, vaan vaihdan ne vaan itselleni parempiin juttuihin. Opettelin ikään kuin uudestaan syömään ja kokeilin uusia vaihtoehtoja. Vatsavaivani lähtivät helpottumaan ja esimerkiksi pahoinvointikohtaukset, joista ennen kärsin jäivät maidottomuuden seurauksena kokonaan.

Kun huomasin, mitä kehossani tapahtuu ruokavaliomuutosten myötä, en voinut olla miettimättä kuinka hyvä juttu tämä on! Olo muuttui todella hyväksi ja tuntui, kuin jonkinlainen usva olisi kadonnut. Vasta näin jälkeenpäin olen ymmärtänyt, kuinka väärällä tavalla ennen söin – aivan liikaa valmisruokia, makeutusaineita, maitorahkaa ja raejuustoa. Nykyään en ole enää niin ehdoton maidottomuuden suhteen, sillä suolistoni kunto on yleisestikin parantunut ja voin täysin eri tavoin, kuin kolme vuotta sitten. Silti edelleen huomaan, ettei maito ole minua varten. Nykyään käytän siis aina välillä laktoosittomia maitotuotteita, sillä rakastan varsinkin juustoja! En vaan halua luopua juustoista kokonaan, enkä muutenkaan olla ravintolan listaa selatessani nipo, vaan valitsen aina sitten sen laktoosittoman vaihtoehdon. Jos syön laktoosittomia maitotuotteita esimerkiksi pari kertaa viikossa, ei tapahdu mitään. Jos taas käytän päivittäin viikon ajan vaikka juustoa, ei kaikki olekaan enää okei. Maito ei yksinkertaisesti vaan sovi meistä jokaiselle säännöllisesti käytettynä ja tärkeintä onkin mielestäni kuunnella, miltä omassa kropassa tuntuu.

Koska olen maininnut nyt useampaan otteeseen ne maidottomuuden positiiviset vaikutukset, ajattelin listata teille kolme tärkeintä huomiota, jotka olen tehnyt.

Suoliston hyvinvointi

Maidon jättämisen myötä loppuivat tosiaan vatsavaivat, joihin lukeutuivat aikaisemmin kaikki pahoinvoinnista ummetukseen, ripuliin ja kiputiloihin. Vatsani ei ollut ns. terveessä tilassa enää juuri ollenkaan ja jatkuvasti kärsin jostain vaivasta sen kanssa. Homma paheni pahoinvointikohtauksiin, jotka tulivat heti maitorahkan syönnin jälkeen. Nuo kohtaukset olivat todella kauheita ja muistan, kuinka itku silmässä työnsin sormiani kurkkuun, sillä olo oli niin kauhea, mutta rahka ei tullut automaattisesti uloskaan. Ylävatsani turposi suureksi palloksi ja vaihtoehtona oli joko odottaa pari tuntia olon kohenemista, tai väkisin oksentaa. Tuossa kohtaa hainkin apua sillä tajusin, että nyt ei ole enää normaali meininki.

Tärkein maitotuotteiden jättämisen myötä ilmaantunut positiivinen vaikutus onkin itselleni suoliston kunnon paraneminen. Jos olen täysin maidoton, voi suolistoni parhaiten. Tämä ruokavalio tukee sitä minulle parasta mahdollista hyvinvointia.

Parempi olo

Toinen todella tärkeä juttu on se, kuinka maidottomuus on vaikuttanut olooni. Ihan siis yleisvireeseen, energiatasoihin ja olemiseen. Kuten alussa mainitsin, maidon jättämisen myötä tuntui kuin olisin poistunut jostain usvasta. Olen siis huomattavasti energisempi ja voin paremmin jos en maitoa käytä. Maitohan kerää elimistöömme limaa, mikä on taas yhteydessä erilaisiin tulehdustiloihin ja esimerkiksi ihan vaan raskaaseen oloon. Jos syö runsaasti maitotuotteita, saattaa olo olla jatkuvasti tukala ja ähky. Huomasin myös sen, kuinka maidon jättämisen myötä sellainen ylimääräinen turvotus ja neste lähti kropasta kokonaan. Nykyään huomaan tuon eron edelleen aika selkeästi niinä viikkoina, jolloin syön edes laktoosittomia maitotuotteita ja viikkoina, joina en käytä maitoa laisinkaan.

Ihon kunto

Vaikka en ole koskaan kärsinyt sen suuremmista iho-ongelmista (paitsi se lievä POD), niin maitotuotteiden välttely näkyy silti ihossani. Jos en syö maitoa, on ihoni kuulaampi ja hehkeämpi. Jos minulta siis kysellään hyvinvoivan ihon salaisuutta, niin vastaan ehdottomasti yhtenä seikkana maidottomuuden! Olenkin suositellut sitä useammalle, joilla on ihon kunnon kanssa ongelmia. Varmasti akneen ja sen kaltaisiin vaivoihin maidoton ruokavalio voi tuoda suurenkin avun. Vaikka käyttäisit ihoosi kuinka hyviä ulkoisia ihonhoitotuotteita, on ihon kunto aika pitkälti kuitenkin lähtöisin suolistosta ja ravinnosta. Jos noissa jutuissa on jotain mätää, iho todennäköisesti reagoi. Uskon myös, että moni syö itselleen vääränlaista ruokaa tiedostamatta asiaa. Syitä vaivoihin etsitään ihan muualta vaikka loppupeleissä vastaus saattaakin olla niin yksinkertaisessa asiassa, kuin ruokavaliossa.

Siinä siis kolme tärkeintä seikkaa, jotka puoltavat omaa maidottomuuttani. Ja vaikka en tosiaan ole ehdoton, pyrin silti jatkuvaan hyvinvointiin ja sen vuoksi myös maidoton ruokavalio tuntuu itselleni parhaalta vaihtoehdolta. En kuitenkaan halua rajoittaa elämääni millään tavalla ja siksi en ole orjallinen tämänkään asian suhteen, vaan menen tilanteiden mukaan. Maidottomuus on tuonut itselleni kuitenkin niin paljon hyvää, etten oikeastaan näe yhtään syytä miksi palaisin maitorahkojen ja raejuustojen pariin? Ei vaan tee mieli ja nyt, kun ilman noita on ollut jo vuosia, ei niitä enää osaa kaivatakaan. En itse asiassa koskaan edes erityisemmin pitänyt maitorahkasta mutta söin, koska ajattelin, että sitä kuuluu proteiinin vuoksi syödä.

Maitotuotteita ei varsinaisesti tarvitse mielestäni korvata, vaan voit valita niiden tilalle jotain kehollesi sopivampaa. Kaikille eivät sovi edes soijatuotteet, joten esimerkiksi kaurapohjaisia Oatlyn ja Yosan tuotteita kannattaa siinä tapauksessa testailla! Ruokailusta ei kannata tehdä hankalaa, sillä netti on pullollaan tuotteita, joita voit suosia maidotonta noudattaessasi. Jos kuitenkin kaipaat tuota konkreettista havainnollistamista, tässä pieni lista maidottomista tuotteista jotka voit vaihtaa maidollisen tilalle.

  • Maitorahka – Alpron GO ON-soijarahka, muut kaura- tai soijapohjaiset jogurtit
  • Kahvimaito – Oatlyn i Kaffe -kaurajuoma tai makeuttamaton luomu soijajuoma
  • Raejuusto – Unohda kokonaan!
  • Margariini, voi tai muut levitteet – Oatlyn påMACKAN -maustamaton kauralevite
  • Juustot – Testaa laktoosittomat vaihtoehdot (jos vatsa kestää) tai Violifen tuotteet
  • Kerma kastikkeissa – Oatlyn ruokakerma
  • Kermaviili – Oatlyn Fraiche 
  • Jäätelö – Maidottomat jäätelöt (näitä on nykyään pakastealtaat täynnä)
  • Suklaa – Raakasuklaa tai maitoton luomu suklaa (kurkkaa Ruohonjuuren valikoima!)

En kehoita tällä postauksellani ketään rajoittamaan ruokavaliotaan, vaan voit hyvillä mielin syödä maitotuotteita jos ne kehollesi sopivat ja olet hyvinvoiva. Turhaan ei kannata lähteä ruoan kanssa säätämään. Jos kuitenkin tunnet, ettet voi hyvin ja kärsit jatkuvista vatsavaivoista, ainahan voit kokeilla. Jo parinkin viikon testijakso saattaa osoittaa, sopiiko maito kehollesi. Monelle se kyllä sopii, mutta ei niin runsaissa määrin, kuin meillä täällä Suomessa käytetään. Kannattaakin unohtaa yleiset ravintosuositukset ja miettiä mikä sopii omalle suolistolle parhaiten! Hakea sitä parasta tapaa syödä oman kehon kautta, sillä jokaisen kroppa on erilainen.

Millaisia kokemuksia teillä on maidottomuudesta ja/tai maitotuotteista? Sopiiko maito kehollenne vai aiheuttaako se samankaltaisia vaivoja, joista itse aikanaan kärsin? Olisi mielenkiintoista saada hieman keskustelua aiheen ympärille! :)