Kokemuksiani maidottomasta ruokavaliosta

Meneillään olevan maidottoman maaliskuun vuoksi ajattelin kirjoitella teille tänään kokemuksiani maidottomasti ruokavaliosta, jota pääasiallisesti siis edelleen noudatan. Jos kuitenkin näin alkuun muutama sana historiastani, jotta ymmärrätte, mistä syistä lähdin alun perin maidotonta ruokavaliota kokeilemaan. Kaikki lähti siis siitä, kun talvella 2014 vatsani alkoi pahasti oireilemaan. Kärsin  selittämättömistä vatsavaivoista joihin ei löytynyt vastausta lääkäristä, joten hakeuduin ravintoterapeutin vastaanotolle. Terapeutin luona lähdimme eliminoimaan ruokavaliotani ja alkuun karsittiin gluteeni, sokeri ja maito. Kun olo lähti ruokavaliolla helpottumaan, jäin sille tielle. Tokikaan en ole kolmea vuotta täysin edellä mainittua kaavaa noudattaen syönyt, mutta maidotonta ruokavaliota noudatan kovin pitkälti edelleen.

Alkuunhan maidottoman ruokavalion noudattaminen oli todella vaikeaa. Kun olet tottunut syömään maitorahkaa, raejuustoa ja erilaisia jogurtteja päivittäin, on haastavaa miettiä mitä niiden tilalle. Kahvi ilman maitoa tuntui alkuun aivan mahdottomalta ajatukselta. Noihin aikoihin maidoton ei ollut vielä niin trendikäskään, eli valikoima oli huomattavasti suppeampi, kuin mitä se tänä päivänä on. Pikkuhiljaa kuitenkin opin millä korvata tietyt maitotuotteet ja harjoittelin ajatustapaa, etten korvaa mitään, vaan vaihdan ne vaan itselleni parempiin juttuihin. Opettelin ikään kuin uudestaan syömään ja kokeilin uusia vaihtoehtoja. Vatsavaivani lähtivät helpottumaan ja esimerkiksi pahoinvointikohtaukset, joista ennen kärsin jäivät maidottomuuden seurauksena kokonaan.

Kun huomasin, mitä kehossani tapahtuu ruokavaliomuutosten myötä, en voinut olla miettimättä kuinka hyvä juttu tämä on! Olo muuttui todella hyväksi ja tuntui, kuin jonkinlainen usva olisi kadonnut. Vasta näin jälkeenpäin olen ymmärtänyt, kuinka väärällä tavalla ennen söin – aivan liikaa valmisruokia, makeutusaineita, maitorahkaa ja raejuustoa. Nykyään en ole enää niin ehdoton maidottomuuden suhteen, sillä suolistoni kunto on yleisestikin parantunut ja voin täysin eri tavoin, kuin kolme vuotta sitten. Silti edelleen huomaan, ettei maito ole minua varten. Nykyään käytän siis aina välillä laktoosittomia maitotuotteita, sillä rakastan varsinkin juustoja! En vaan halua luopua juustoista kokonaan, enkä muutenkaan olla ravintolan listaa selatessani nipo, vaan valitsen aina sitten sen laktoosittoman vaihtoehdon. Jos syön laktoosittomia maitotuotteita esimerkiksi pari kertaa viikossa, ei tapahdu mitään. Jos taas käytän päivittäin viikon ajan vaikka juustoa, ei kaikki olekaan enää okei. Maito ei yksinkertaisesti vaan sovi meistä jokaiselle säännöllisesti käytettynä ja tärkeintä onkin mielestäni kuunnella, miltä omassa kropassa tuntuu.

Koska olen maininnut nyt useampaan otteeseen ne maidottomuuden positiiviset vaikutukset, ajattelin listata teille kolme tärkeintä huomiota, jotka olen tehnyt.

Suoliston hyvinvointi

Maidon jättämisen myötä loppuivat tosiaan vatsavaivat, joihin lukeutuivat aikaisemmin kaikki pahoinvoinnista ummetukseen, ripuliin ja kiputiloihin. Vatsani ei ollut ns. terveessä tilassa enää juuri ollenkaan ja jatkuvasti kärsin jostain vaivasta sen kanssa. Homma paheni pahoinvointikohtauksiin, jotka tulivat heti maitorahkan syönnin jälkeen. Nuo kohtaukset olivat todella kauheita ja muistan, kuinka itku silmässä työnsin sormiani kurkkuun, sillä olo oli niin kauhea, mutta rahka ei tullut automaattisesti uloskaan. Ylävatsani turposi suureksi palloksi ja vaihtoehtona oli joko odottaa pari tuntia olon kohenemista, tai väkisin oksentaa. Tuossa kohtaa hainkin apua sillä tajusin, että nyt ei ole enää normaali meininki.

Tärkein maitotuotteiden jättämisen myötä ilmaantunut positiivinen vaikutus onkin itselleni suoliston kunnon paraneminen. Jos olen täysin maidoton, voi suolistoni parhaiten. Tämä ruokavalio tukee sitä minulle parasta mahdollista hyvinvointia.

Parempi olo

Toinen todella tärkeä juttu on se, kuinka maidottomuus on vaikuttanut olooni. Ihan siis yleisvireeseen, energiatasoihin ja olemiseen. Kuten alussa mainitsin, maidon jättämisen myötä tuntui kuin olisin poistunut jostain usvasta. Olen siis huomattavasti energisempi ja voin paremmin jos en maitoa käytä. Maitohan kerää elimistöömme limaa, mikä on taas yhteydessä erilaisiin tulehdustiloihin ja esimerkiksi ihan vaan raskaaseen oloon. Jos syö runsaasti maitotuotteita, saattaa olo olla jatkuvasti tukala ja ähky. Huomasin myös sen, kuinka maidon jättämisen myötä sellainen ylimääräinen turvotus ja neste lähti kropasta kokonaan. Nykyään huomaan tuon eron edelleen aika selkeästi niinä viikkoina, jolloin syön edes laktoosittomia maitotuotteita ja viikkoina, joina en käytä maitoa laisinkaan.

Ihon kunto

Vaikka en ole koskaan kärsinyt sen suuremmista iho-ongelmista (paitsi se lievä POD), niin maitotuotteiden välttely näkyy silti ihossani. Jos en syö maitoa, on ihoni kuulaampi ja hehkeämpi. Jos minulta siis kysellään hyvinvoivan ihon salaisuutta, niin vastaan ehdottomasti yhtenä seikkana maidottomuuden! Olenkin suositellut sitä useammalle, joilla on ihon kunnon kanssa ongelmia. Varmasti akneen ja sen kaltaisiin vaivoihin maidoton ruokavalio voi tuoda suurenkin avun. Vaikka käyttäisit ihoosi kuinka hyviä ulkoisia ihonhoitotuotteita, on ihon kunto aika pitkälti kuitenkin lähtöisin suolistosta ja ravinnosta. Jos noissa jutuissa on jotain mätää, iho todennäköisesti reagoi. Uskon myös, että moni syö itselleen vääränlaista ruokaa tiedostamatta asiaa. Syitä vaivoihin etsitään ihan muualta vaikka loppupeleissä vastaus saattaakin olla niin yksinkertaisessa asiassa, kuin ruokavaliossa.

Siinä siis kolme tärkeintä seikkaa, jotka puoltavat omaa maidottomuuttani. Ja vaikka en tosiaan ole ehdoton, pyrin silti jatkuvaan hyvinvointiin ja sen vuoksi myös maidoton ruokavalio tuntuu itselleni parhaalta vaihtoehdolta. En kuitenkaan halua rajoittaa elämääni millään tavalla ja siksi en ole orjallinen tämänkään asian suhteen, vaan menen tilanteiden mukaan. Maidottomuus on tuonut itselleni kuitenkin niin paljon hyvää, etten oikeastaan näe yhtään syytä miksi palaisin maitorahkojen ja raejuustojen pariin? Ei vaan tee mieli ja nyt, kun ilman noita on ollut jo vuosia, ei niitä enää osaa kaivatakaan. En itse asiassa koskaan edes erityisemmin pitänyt maitorahkasta mutta söin, koska ajattelin, että sitä kuuluu proteiinin vuoksi syödä.

Maitotuotteita ei varsinaisesti tarvitse mielestäni korvata, vaan voit valita niiden tilalle jotain kehollesi sopivampaa. Kaikille eivät sovi edes soijatuotteet, joten esimerkiksi kaurapohjaisia Oatlyn ja Yosan tuotteita kannattaa siinä tapauksessa testailla! Ruokailusta ei kannata tehdä hankalaa, sillä netti on pullollaan tuotteita, joita voit suosia maidotonta noudattaessasi. Jos kuitenkin kaipaat tuota konkreettista havainnollistamista, tässä pieni lista maidottomista tuotteista jotka voit vaihtaa maidollisen tilalle.

  • Maitorahka – Alpron GO ON-soijarahka, muut kaura- tai soijapohjaiset jogurtit
  • Kahvimaito – Oatlyn i Kaffe -kaurajuoma tai makeuttamaton luomu soijajuoma
  • Raejuusto – Unohda kokonaan!
  • Margariini, voi tai muut levitteet – Oatlyn påMACKAN -maustamaton kauralevite
  • Juustot – Testaa laktoosittomat vaihtoehdot (jos vatsa kestää) tai Violifen tuotteet
  • Kerma kastikkeissa – Oatlyn ruokakerma
  • Kermaviili – Oatlyn Fraiche 
  • Jäätelö – Maidottomat jäätelöt (näitä on nykyään pakastealtaat täynnä)
  • Suklaa – Raakasuklaa tai maitoton luomu suklaa (kurkkaa Ruohonjuuren valikoima!)

En kehoita tällä postauksellani ketään rajoittamaan ruokavaliotaan, vaan voit hyvillä mielin syödä maitotuotteita jos ne kehollesi sopivat ja olet hyvinvoiva. Turhaan ei kannata lähteä ruoan kanssa säätämään. Jos kuitenkin tunnet, ettet voi hyvin ja kärsit jatkuvista vatsavaivoista, ainahan voit kokeilla. Jo parinkin viikon testijakso saattaa osoittaa, sopiiko maito kehollesi. Monelle se kyllä sopii, mutta ei niin runsaissa määrin, kuin meillä täällä Suomessa käytetään. Kannattaakin unohtaa yleiset ravintosuositukset ja miettiä mikä sopii omalle suolistolle parhaiten! Hakea sitä parasta tapaa syödä oman kehon kautta, sillä jokaisen kroppa on erilainen.

Millaisia kokemuksia teillä on maidottomuudesta ja/tai maitotuotteista? Sopiiko maito kehollenne vai aiheuttaako se samankaltaisia vaivoja, joista itse aikanaan kärsin? Olisi mielenkiintoista saada hieman keskustelua aiheen ympärille! :)

Hyvinvoiva suolisto

Sain viime viikolta yhdeltä teistä lukijoista sähköpostia koskien vatsavaivoja ja ongelmia suoliston kanssa. Vastatessani meiliin mietin pitkästä aikaa suolistoni nykytilaa ja ikäänkuin palasin niihin aikoihin, jolloin vatsani oli kovin huonossa kunnossa. Muistan elävästi sen kivun ja pelon, kun tuntui ettei voinut syödä enää yhtään mitään ilman kyyneleitä. Tuo oli ikävää aikaa ja tänä päivänä en voi olla kuin kiitollinen, että hain ongelmiini ajoissa apua! Vaikka vatsani ei varmaan koskaan tule olemaan täysin oireeton ja aina balanssissa – on se nykyään huomattavasti paremmassa kunnossa.

Probiootit

Hyvinvoiva suolisto on tullut itselleni tässä vuosien saatossa erityisen tärkeäksi. Olen todella oivaltanut, että suolisto on koko terveytemme kulmakivi. Jos se voi huonosti – koko terveytemme järkkyy. Suolisto vaikuttaa jopa aivotoimintaamme, joten onkin erityisen tärkeää, että sen kunnosta huolehditaan! Valitettavasti tänä päivänä suolistovaivat yleistyvät kovaa vauhtia ja ihmisten suorituskeskeisyys, sekä stressaava elämäntyyli näkyy myös vatsamme kunnossa.

Itsehän löysin aikanaan avun piinaaviin vatsaongelmiini yksityisen ravintoterapeutin kautta ja siitä lähti tieni paranemiseen. Monen monta takapakkia on otettu ja edelleen välillä saatan kärsiä vatsani kanssa. Eipä vaadita oikeastaan, kuin parin päivän huonompi epäsäännöllinen ruokailu tai stressi – niin maha kyllä ilmoittelee! Olen suoliston kautta reagoiva ihminen ja se on vaan ollut pakko hyväksyä. En kuitenkaan rajoita elämääni, vaan pyrin valitsemaan paremmin suolistoni hyväksi.

img_8538

Kokosin teille muutamia kohtia, joita vaalin erityisellä tarkkuudella ja joista olen huomannut olevan apua suoliston kunnon ylläpidon suhteen. 

Ruokavalio

Ruokavalio on kaiken a ja o. Syömäni ravinnon avulla suolistoni pysyykin paremmassa kunnossa. Tärkeää on se, että syö monipuolisesti ja jos huomaa, että esimerkiksi ruis ei sovi – niin korvaa sen jollain toisella tuotteella (kuten vaikka kauralla). Suurin virhe on mielestäni syödä liian yksipuolisesti vaikkakin usein silloin, kun suolisto on ärtyneimmillään – ei sitä kykene kovin monipuolisesti ruokailemaan. Pyrkimys monipuolisuuteen on kuitenkin hyvä pitää mielessä! Antaa itselleen aikaa totutella ja hakea sitä omalle keholleen sopivaa ruokavaliota. Itselläni taisi mennä tuohon prosessiin ainakin vuosi ellei melkein kaksi. Ja kuten eilen kirjoittelin – vasta ihan taannoin huomasin myös sen, että hiilarit todella sopivat keholleni! Tämä elämä taitaa olla loputonta oppimista ja oivaltamista myös oman kehonsa suhteen.

Tärkeää on myös ruokailemisen säännöllisyys ja syömänsä ravinnon laatu. Paljon kasviksia ja mahdollisimman puhdasta ruokaa, luomuakin jos budjetti sen sallii. Kannattaa välttää valmisruokia ja muuta kovin keinotekoista.

Vahvat probiootit

Probioottien syömisen tulisi mielestäni kuulua jokaisen suolistonsa hyvinvoinnista kiinnostuneen päivittäiseen elämään. Tämän oivalsin itse vasta silloin kolmisen vuotta sitten ravintoterapeutin pakeilla. Sitä ennen olin syönyt maitohappoja lähinnä etelän lomilla ja antibioottikuurin yhteydessä, eli en todellakaan säännöllisesti. Syömäni maitohappobakteerit olivat vieläpä täysin skeidaa ja niin surkeita laadultaan, että onneksi sain vihiä vaihtaa ne kunnon aineisiin! Siispä jos suolistosi oikuttelee tai omaat herkän vatsan – vaihda ne Gefiluksen maitohapot kunnon vahvoihin probiootteihin. Hinta on kyllä suolainen, mutta maksaa aivan varmasti itsensä takaisin! Suosittelen esimerkiksi Life-myymälästä saatavaa Bioteekin Probiootti Plussaa. Toiminut ainakin itselläni erinomaisesti.

Probiootit

Stressitön, tasainen elämä

Jos omistat herkän vatsan, reagoi se todennäköisesti elämänmuutoksiin ja stressiin. Omani on todellinen reagoija ja osaankin jo melkeinpä ennalta arvata tilanteet, joissa suolistoni alkaa oikkuamaan. Kun tuntee kehonsa – osaa toisaalta myös ennaltaehkäistä tällaisia tilanteita. Tokikaan aina et voi vaikuttaa elämässäsi tapahtuviin asiohin, mutta voit silti koittaa opetella arjen stressinhallintaa ja suhtautumista siihen. Tasainen elämänrytmi, säännölliset ruokailuvälit, liikunta ja riittävä uni pitävät kehomme balanssissa. Jos tiedät, että stressivaara on nyt olemassa, pyri järjestämään kalenterista tilaa ihan vaan rentoutumiselle ja asioiden järjestelylle. Aina se ei ole helppoa mutta stressinhallintaakin on mahdollista opetella, kuten mitä tahansa elämänhallintaa.

Tässä asiassa kannattaa kuitenkin muistaa, että liiallinen kontrolli saattaa jopa pahentaa oireita ja aiheuttaa stressiä! Vaikka pahimmassa vaiheessa itse vatsa aiheuttaa ehkä päänvaivaa, kannattaa huomioida ettei pelkkiin vaivoihin keskittyminen ainakaan paranna tilannetta.

Liikunnan harrastaminen

Itse olen huomannut kuinka suuri merkitys riittävällä liikunnalla on suolistoni hyvinvoinnin kannalta. Treenaaminen onkin ehdottomasti yksi keino huolehtia suolistonsa hyvinvoinnista! Aina ei tarvita edes mitään tuntien hikoilua, vaan jo pelkkä hyötyliikuntakin voi toimia. Kun tein reilut kaksi vuotta toimistotyötä, istuin alkuun ainakin vuoden päivät töitä tehdessäni aina tuolilla. Muistan kuinka tuolloin kroppani oli usein tukossa, turvonnut ja nesteinen. Kun oivalsin nostaa työpöytäni yläasentoon ja aloin seisomaan päivät – huomasin todellisen eron! Suolisto toimi paremmin ja neste ei pakkautunut samalla tavalla kroppaan, kuten se istuttaessa tekee. Nykyään pyrin seisomaan mahdollisimman paljon ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että istuminen tappaa.

Suoliston hyvinvointi

Veden juonti ja kofeiinin rajoittaminen

Muistan kuinka joskus suosin arjessani energiajuomia ja join todella paljon kahvia. Enää en joisi energiajuomaa mistään hinnasta ja kahvinjuontiakin säännöstelen. Vaikka kofeiini tavallaan tehostaakin suoliston tyhjenemistä – on se vatsalle silti aikamoista myrkkyä. Pahinta on kahvin juonti tyhjään vatsaan! Älä ikinä tee sitä jos kärsit herkästä vatsasta. Myös limuja ja kaikkea hiilihapollista kannattaa välttää jos omaa herkästi ärtyvän suoliston. Runsaasti vaan vettä, sillä se on puhdasta ja edistää aineenvaihdunnan toimintaa!

Keinotekoisten makeutusaineiden välttäminen

Osasyy omiin suolistovaivoihini on aivan varmasti se, että söin light-tuotteiden kulta-aikaan runsaasti sokerittomia tuotteita ja vieläpä hyvin pitkään. Uskon noiden vaikuttavan suolistoon negatiivisella tavalla varsinkin silloin, jos tuotteita käytetään päivittäin ja säännöllisesti. Nykyään vältänkin kaikkea keinotekoisesti makeutettua, mutta en ole orjallinen tässäkään asiassa. Aina en tiedä millä on makeutettu kahvilan kakkupala tai brunssilla tarjoiltava laktoositon jogurtti, enkä jaksa oikeastaan edes kiinnostua. En siis ole mikään natsi tässäkään asiassa, mutta säännöllisesti en light-tuotteita voi sanoa suosivani. Jos suolistosi oireilee tai on herkässä kunnossa – suosittelen ainakin alkuun totaalikieltäytymistä. Mieluummin valitsee mahdollisimman puhtaita raaka-aineita, joilla suoliston saa pidettyä tyynenä ja rauhallisena. ♥

Edellä mainitsemani asiat ovat tosiaan suuressa roolissa kohdallani suoliston hyvinvoinnin ylläpidossa. Vaikka vatsan kunto saattaa vaihdella aika paljonkin elämäntilanteiden ja syömäni ravinnon mukaan, tunnen olevani mahani kanssa nykyään jo aika sinut. En koe enää rajoittuneisuutta sen suhteen ja osaan valita sellaista ravintoa, joka toimii positiivisella tavalla. Toisinaan syön kyllä tahallaankin niitä täysin päinvastaisia asioita ja testailen miten jutut toimivat. Aikakin saattaa nimittäin vatsan kohdalla auttaa ja parantaa sen kuntoa sietämään laajemmin erilaista ravintoa. Ainakin niissä tapauksissa jos kyse on suoliston herkistymisestä, eikä esimerkiksi diagnosoidusta keliakiasta.

Jos heräsi ajatuksia, kysymyksiä tai mitä ikinä niin laittakaahan kommenttia tulemaan!? Onko teillä noin yleisesti ottaen jotain keinoja joilla huolehditte suolistonne kunnosta?