Kauneusvinkkejä syksyyn

Syksy on saapunut ja se tarkoittaa muutoksia kauneudenhoidollisiin toimenpiteisiin. Ainakin itse huomaan että syksyllä iho kuivuu herkemmin ja näyttää samealta sekä hiukset oikuttelevat. Meillä oli lämmin ja aurinkoinen kesä, mikä on omalla tavallaan vaikuttanut tähän kokonaisuuteen. Usein näin syksyn tullen nuo kesän aikana tulleet vauriot näkee myös herkemmin ja saattaa havahtua siihen, että hiukset ovat todella huonossa kunnossa tai iho auringon kuivattama. Syksyn tullen onkin tärkeää tehdä pieniä muutoksia kauneudenhoidon suhteen ja ainakin itse päivitän paitsi useimmat rutiinit, myös tuotteet. Tänään haluankin jakaa teille yhdeksän helppoa ja arkista kauneusvinkkiä, joiden avulla voitte vaikuttaa niin syysihoon kuin hiuksiin sekä niiden hyvinvointiin.

Käytä itseruskettavaa – Näin syksyn tullen iho alkaa muistuttamaan jälleen kalpeaa lakanaa. Vaikka vaaleakin iho on mielestäni parhaimmillaan hyvin kaunis, kyllä itse tykkään suosia läpi vuoden itseruskettavaa edes kevyissä määrin. Pieni päivetys antaa iholle terveen hehkun ja siksi yksi syksyn kauneusvinkeistä on ehdottomasti itseruskettavan suosiminen! Parhaat itseruskettavat löytyvät Jet Set Sunilta, Vita Liberatalta sekä St. Moritzilta. Myös Doven asteittain päivettävä kosteusvoide on näin syksyn tullen aika loistava kun iho kuivuu herkemmin. Kasvoille suosin nykyään pääasiassa Swiss Clinicin tuotteita, joista olen kirjoitellut aikaisemmin täällä.

Vaihda kasvovoide kosteuttavampaan – Oma ihoni on usein syksyn tullen hieman samea ja eloton. Juonteet korostuvat ja kesän jäljiltä iho janoaa kosteutta. Tässä kohtaa vuotta kannattaakin päivittää päivä- ja yövoide sekä seerumit. Jos kesällä on käyttänyt kevyempiä tuotteita, kannattaa syksyllä ne vaihtaa huomattavasti kosteuttavampiin! Myös sisäisesti nautittavaa kollageenilisää suosittelen käyttämään, mikäli olet yli 30-vuotias. Ihon hoitaminen myös sisältä päin on nimittäin hyvin tärkeää…

Käy ottamassa ripsien kestotaivutus tai ripsienpidennykset – Kuten mihin vuodenaikaan tahansa, myös syksyllä ripsienpidennyksistä ja/tai kestotaivutuksesta on iloa. Olen useampaan otteeseen täälläkin maininnut, miten ripseni ovat itsepäiset ja hankalat. Ilman pidennyksiä niiden kanssa menee laittoman kauan aamuisin, jonka vuoksi nautinkin volyymiripsien tuomasta helpotuksesta. Käyn huollattamassa ripseni edelleen Beauty Anniinassa* Ullanlinnassa, jossa Anniina loihtii minulle kerta toisensa jälkeen täydelliset ripset. Siinä kohtaa kun jään ripsitauolle, aion kokeilla ensimmäistä kertaa myös tuota trendikästä kestotaivutusta, joka on muuten kovaa vauhtia nousemassa ripsienpidennysten rinnalle.

Vältä liiallista vartalon ihon rasvaamista – Ilmojen kylmetessä ajautuu herkästi kierteeseen, jossa iho kuivuu ja suorastaan vaatii lisää rasvaa. Tästä syystä pyrinkin välttelemään jatkuvaa vartalon ihon rasvaamista, sillä en halua totuttaa ihoani rasvaamiseen – kasvot ovat tietenkin eri asia. Ihon kosteustasapainoon on mahdollista vaikuttaa myös suihkuveden lämpötilalla, eli ilmojen viiletessä ei kannata peseytyä kuumalla vedellä, vaan ennemmin hieman viileämmällä. Kun ihon pinnalta ei huuhtele kuumalla sitä ihon luontaista rasvakerrosta, iho ei kuivu samalla tavalla.

Vaihda shampoo sekä hoitoaine – Syksyn tullen viimeistään kannattaa vaihtaa hiusten pesutuotteet. Itse suosin jatkuvaa pesutuotteiden vaihtelua, sillä en halua totuttaa hiuksiani siihen yhteen ja ainoaan shampooseen tai hoitoaineeseen. Yksi loistava kikka on pestä hiukset joka toinen viikko toisella ja toinen toisella shampoolla. Suosittelen myös hiusten pesemistä pää alaspäin ja niiden huuhtelua lopuksi jääkylmällä vedellä. Noilla keinoin tukasta on mahdollista saada mahdollisimman kuohkea sekä pitkään puhtaana pysyvä.

Päivitä hiusväri pehmeämpään – Syksyn tullen ainakin itse janoan aina jotain uutta oikeastaan kaikilla elämän osa-alueilla. Myös hiusvärin suhteen tällä hetkellä mietin jotain värisävyn muutosta kenties kylmästä lämpimään? Tummiin hiuksiin sopii syksyllä loistavasti esimerkiksi kupari tai kastanja, jotka herättävät myös kalpeamman ihon henkiin. Tällä hetkellä mietinkin vakavissani pientä hiuspäivitystä ja ajattelin varata kampaajan kunhan Hollannista kotiudun!

Suosi kasvovettä – Syksyn tullen myös ihohuokoset usein laajenevat tai jopa tukkeutuvat. Kasvovesi onkin syksyisen ihon paras kaveri, jota kannattaa ehdottomasti suosia! Itse olen kasvoveden suhteen kunnon natsi, enkä voi reissata edes viikonloppua ilman tuota ihon ihon supertuotetta. Tällä hetkellä yksi suosikeistani on Pixin ihoa kuoriva kasvovesi, joka on muuten aivan tajuttoman hyvä ja vaikuttaa aidosti positiivisin tavoin ihon hyvinvointiin.

Nuku hiukset nutturalla – Yksi kuohkeiden hiusten salaisuuksista on nukkua joka yö hiukset kevyellä nutturalla. Tuo antaa hiuksiin mukavan tuuheuden ja tekee hiuksista taipuisat. Itse käytän nutturan tekoon ihan vaan invisibobblea, mutta nutturan voi tehdä myös pelkkien pinnien avulla, jolloin hiuksiin ei jää minkäänlaista ponnarin painaumaa. Tämä on loistava kikka etenkin syksyn tullen kun useamman hiukset oikuttelevat ja vaativat yhä enenevissä määrin muotoilua rautojen avulla. Itse pyrin välttämään kuumia rautoja arjessa ja tämä on tällä hetkellä oikeastaan se ainut kikka, jonka avulla ylläpidän kuohkeaa lettiäni!

Juo runsaasti vettä – Aika perus neuvo, joka kuitenkin pätee myös syksyllä! Vedenjuonti nimittäin jää herkästi syksyllä vähemmälle, sillä ilmojen viiletessä kylmä juoma ei enää samalla tavalla houkuta kuin lämmin sellainen. Yksi hyvä keino on huijata itsensä juomaan vettä esimerkiksi teen muodossa tai ihan vaan pitää vesikannua työpöydällä. Itse huomaan että vedenjuonnilla on suuri vaikutus siihen, miltä iho näyttää ja miten paljon esimerkiksi juonteet näkyvät. Kun iho kuivuu, luonnollisesti myös sen pinta näyttää elottomalta. Siispä juodaanhan paljon vettä ja pidetään myös täten syysiho kunnossa!

Oikein rentouttavaa sunnuntaita! Onko teillä jotain syksyisiä kauneusrutiineja?

 

*Ripsienpidennykset sponsoroitu

Kuluneen viikon treenit ja pari ajatusta

Muutama viikko takaperin latasin salikortilleni jälleen treeniaikaa ja päätin, että nyt katkeaa lähes kolmen kuukauden salitreenitauko. Alun perin en ajatellut jääväni tauolle noin pitkäksi aikaa, mutta lopulta tauko vaan venyi venymistään – tuli syysflunssa ja kaikkea. Paljon asiaan vaikutti kuuma kesä, jonka vuoksi hikinen sali ei houkutellut ja pääasiassa juoksin. En muista koska viimeksi olisin pitänyt noin pitkän tauon lihaskunnon harjoittamisesta ja siitä kirjoittelin blogiini ajatuksia tässä taannoin. Sen enempää siis itseä toistamatta pakko vielä mainita, että kyllä lihasmassaa lähti tuossa ajassa aika paljon. Oli mielenkiintoista huomata miten oma mieli reagoi ja keho muuttui noinkin pitkässä ajassa. Aika merkittävä huomio itselleni oli se, etten tosiaan enää määrittele itseäni kehonkoostumuksen kautta. En ahdistunut katoavista lihaksista kuten moni olisi varmasti ahdistunut, eikä se salilla käymättömyys oikeastaan vaikuttanut hyvinvointiini muutoin kuin tehden kehostani ”heikomman”. Nyt on kuitenkin ollut ihanaa, kun kroppa on vahvistunut jo muutamassa viikossa ja vaikka tuskin se juurikaan ulospäin näkyy, niin sisältä käsin koen oloni vahvemmaksi!

TREENIPÄIVÄKIRJA VKO 39

MA – Juoksulenkki 6.10 km/40 min (sunnuntaina kävin salilla).

TI – Jalka/pakara- ja selkätreeni. Alakropalle 4-5 huolellista liikesarjaa ja selälle kolme eri liikettä. Loppuun vielä vatsalihakset taljassa.

KE – Välipäivä, ei treenejä

TO – Käsivarsi- ja olkapäätreeni. Käsivarsille 4-5 liikesarjaa, samoin olkapäille. Loppuun vielä vatsalihastreeni noin 10 min.

PE – Juoksulenkki 5,75 km/35 min, kotona parit vatsat ja selkälihakset.

LA – Välipäivä, ei treenejä

Kulunut viikko on ollut treenien osalta aika tyypillinen kiireisemmän viikon harjoitusviikko. Teen tällä hetkellä yhtä toista projektia blogin rinnalla, mikä vie päivittäin useamman tunnin aikaa normaaliin arkeen verrattuna ja nyt viikonlopuksi lähden Tampereelle. Tästä syystä salilla on tullut käytyä ainoastaan pari kertaa ja rintalihastreenikin jäi tällä viikolla kokonaan pois. Pyrin kuitenkin siihen, että vuoroviikoin tekisin treenit jaolla: jalat/pakarat, käsivarret- ja olkapäät sekä selkä- ja rintalihakset. Eli pidän alakropalle oman treenipäivän, jolloin ehdin tekemään huolellisemman pakaratreenin. Välillä on kuitenkin näitä viikkoja että pariin salipäivään on sisällytettävä mahdollisimman paljon, mikä ei sekään välttämättä aivan huono ole! Olen aika luova treenien suhteen, eli en tosiaan suunnittele niitä sen enempää etukäteen, vaan menen salilla fiiliksen mukaan. Välillä saatan tehdä koko treenin kevyemmillä painoilla tehden useampia toistoja sekä pitäen sykkeet korkeammalla, kun taas seuraavalla kerralla teen maksimeja ja pidän pidemmät palautukset. Tällaisella pienellä kikkailulla treeniin on mahdollisuus luoda vaihtelua, joka saattaa toisinaan olla ihan paikoillaan!

Tarkoitus on tässä syksyn tulleen sisällyttää treeneihin myös hot joogaa, josta pidän kovasti. Aika idyllistä olisi, jos saisin jokaiseen viikkoon ujutettua yhden joogan, joka toimisi samalla myös kehonhuollollisena tuntina. Olen nimittäin sellainen treenaaja, että harjoituksen tulee jo sen aikana tuntua jossain. Tästä syystä varmaan en ole oikein koskaan innostunut lajeista, joiden vaikutusta en tunne siinä hetkessä, vaan esimerkiksi vasta jälkikäteen. Vaikka mukavuus edellä siinä mielessä treenaankin, etten vie itseäni viikoittain aivan äärirajoille, niin kyllä teen harjoitukset aina kunnolla silloin kun ne teen. En tykkää löysäilystä, vaan haluan että sykkeet nousee ja treeni tuntuukin jossain! Paras fiilis on harjoituksen jälkeen silloin, kun tuntee tehneensä.

Tähän treenisyksyyn on lähdetty ainakin täällä aika innokkaasti ja tuntuu mukavalta olla takaisin monipuolisemman liikunnan parissa! Itselleni on tärkeää että kokonaisuus on kunnossa, eli omaan hyvän pohjakunnon – niin aerobisen kuin lihaskunnollisen. Uskon vahvasti että molemmat tukee toisiaan ja siksi haluan harjoittaa kumpaakin, enkä jättää toista enää paitsioon ainakaan yhtä pitkäksi aikaa. Onneksi lihasmuisti on muuten aika nopea, sillä jo tässä parin viikon aikana olen päässyt takaisin sinne ”normaaleihin” painoihin, joilla treenasin ennen salitaukoa. Keho muistaa ja ihmeellisesti vahvistuu yllättävän nopeasti, vaikka olisikin ollut pidempään tekemättä jotain tiettyä treenimuotoa.

Miten teidän treenit sujuu? Onko muilla ollut kesän aikana treenitaukoa jostain tietystä liikuntamuodosta tai oletteko pitäneet kenties kokonaan lomaa treenaamisesta?

 

Kuvat: Mikaela / edit: minä