Jospa olisit aina kesäkunnossa?

Kesä alkaa lähenemään ja jälleen kuhistaan siitä kesäkunnosta. Tuskin maltan odottaa kun blogit ja muu sosiaalinen media täyttyvät vinkeistä kuinka päästä siihen kuuluisaan kesäkuntoon parissa kuukaudessa. Aihe kiinnostaa eikä siinä sinällään ole mitään väärää – olenhan kuullut tuosta kunnosta puhuttavan myös lähipiirissänikin. Ymmärrän ajatuksen, että ennen kesää halutaan syödä vaikka kuukausi tai pari terveellisemmin sekä siinä ohessa vieläpä liikkuakin jos muuten ollaan oltu vähän laiskoja. Tästä huolimatta vaikka ymmärrän, silti kyseenalaistan kaikki dieetit ja kuurit. Olen ehdottomasti pidempiaikaisten valintojen puolestapuhuja jonka tiimoilta enemmän kuin kehotan terveelliseen arkiruokavalioon. Kun tuo on kunnossa, ei kuureja tarvita ja olen aivan varma, että se kesäkunto on voimassa ympäri vuoden!

Kesäkunto on ihmisille erilaisia asioita ja näkemyksiä. Osa haluaa olla todella rasvaton rantoja silmällä pitäen, kun taas toiselle riittää se normaali kunto – yhtä ei voisi vähempää kiinnostaa. Moni nyt tietenkin ajattelee, että helppohan minun on aiheesta puhua kun olen hoikka mutta rehellisyyden nimissä, en varmasti olisi hoikka jos söisin jatkuvasti roskaa. Olen kyllä etuoikeutetussa asemassa siinä mielessä, etten liho herkästi ja olen saanut kasvatuksen jossa terveellinen ruokavalio ja liikunta ovat olleet aina tärkeässä roolissa. Silti minäkin herkuttelen, juon alkoholia ja syön roskaa. Teen sitä kuitenkin 80/20 periaatteella, eli suurimman osan viikosta elän terveellisiä elämäntapoja noudattaen, jonka tiimoilta sitten taas voi vähän lipsuakin. Kun olen tämän tyylin omaksunut, olen periaatteessa aina minulle itselleni riittävässä kesäkunnossa – oli talvi tai kesä.

Kannustan siis ehdottomasti pysyvämpiin elämäntapa muutoksiin jotka vaativat ihmisiltä ennen kaikkea päätöksiä ja asennemuutosta. Jos et ole oppinut terveellisiä ruokailu- ja liikuntatottumuksia lapsuudessa, vaatii hieman enemmän oppia ne aikuisena, mutta mahdotonta se ei missään nimessä ole! En halua olla asian suhteen kuitenkaan liian julma sillä tiedän ruoan olevan monelle aiheena haastava, koska sen avulla meistä jokainen pystyy sataprosenttisesti kontrolloimaan itseään. Ymmärrän siis täysin, että osalla on henkisiä haasteita tällä saralla mutta silti rohkenisin väittää, ettei se kahden kuukauden kuuri muuta loppupeleissä yhtään mitään. Pääset ehkä kesäksi kuntoon mutta todennäköisesti palaat tuon kuurin jälkeen samoihin mittoihin ja tapoihin. Ihmisten tulisikin rohkeammin hoitaa sitä ongelman ydintä, on se sitten siellä syvemmällä tunnepuolella tai ihan puhtaasti opituissa tavoissa.

Lopun elämän muutokseen tähtäävä ajattelutapa on mielestäni tässä(kin) asiassa erittäin toimiva. Muistan itse esimerkiksi kun olin aikanaan sokerikoukussa ja taistelin lukuisia kertoja siitä irti koskaan onnistumatta. Tuo epäonnistuminen johtui siitä, että vaadin itseltäni äkkinäisiä muutoksia ja ikään kuin liikaa yhdellä kertaa. Se oli sellaista joko tai ajattelutapaa, joka ei yksinkertaisesti vaan sovi ainakaan omalle mielelleni. Siinä kohtaa kun päätin, että opettelen oikeanlaisen suhteen sokeriin enkä enää kritisoi itseäni sen syömisestä tai muutenkaan kiellä sitä millään tapaa, muuttui asiat totaalisesti. Nykyään olenkin aivan tavallinen sokerin käyttäjä enkä kärsi sokerinhimosta oikeastaan koskaan. Kun tein lopun elämän tähtäimellä asennemuutoksen kuitenkaan mitään kieltämättä, muuttui asia mielessäni tasapainoisemmaksi. En väitä, että olisin todellakaan kaikessa tasapainoinen edelleenkään mutta ruokailutottumusten muuttamisessa usein auttaa sellainen pidemmälle tähtäävä ajattelutapa, että muuttaa pikkuhiljaa jotain lopullisesti eikä vaan aseta etappia toisensa perään.

Tähän loppuun on pakko sanoa, että mielestäni elämä on liian arvokasta hukattavaksi huonossa olotilassa elämiseen. Tällä tarkoitan niin henkistä kuin fyysistäkin olotilaa joka ei miellytä tai saa meitä nauttimaan elämästä. Jos elät tänään tuollaisessa olotilassa, voisitko miettiä vaihtoehtoja muuttaa sitä? Itsehän en ole kamppaillut fyysisyyteni kanssa aikoihin mutta henkisellä puolella on ollut omat ongelmansa. Se, että tiedostaa ne ja lähtee hoitamaan ongelman ydintä, on mielestäni niin paljon parempi tapa kuin vaan unohtaa ja työntää asiat jonnekin kauas pois. Sama pätee fyysisyyteen – jos kehosi ei miellytä sinua etkä koe olotilaa vartalossasi hyväksi, silloin sinun on muutettava asioita. Se, että vedät sen dieetin ei ole oikotie onneen vaan vaaditaan enemmän ja pitkäjänteisempää toimintaa. Pienin askelin asiat kuitenkin onnistuu eikä oikeasti tarvitse valita edes joko tai.

Minun kesääni tosiaan tulee kuulumaan treenaaminen ja terveellinen ruokavalio aivan samalla tavalla kuin kuuluu talvellakin. Kuitenkin yhtä lailla kesä tuo tullessaan viinilasilliset, valvotut kesäyöt sekä grillaamisen. Ei ole pakko valita vaan toista äärilaitaa jos ei tahdo, vaan nuo molemmat voi aivan hyvin sovittaa elämäänsä – se 80/20 on muuten aika hyvä kaava! Tuota noudattamalla ei tarvitse missään kohtaa pinnistellä, vaan voi ikään kuin saada kaiken kivan.

Mitä mieltä te olette aiheesta? Tavoitteletteko kesäkuntoa vai oletteko opetelleet elämäntapamuutokset osaksi elämäänne?

Liikkujan tärkein lisäravinne

Vaikka liikunta on elimistöllemme hyväksi, nostaa säännöllinen treenaaminen kehomme stressitasoja. Palautumisen merkitys onkin todella tärkeä etenkin silloin, kun harrastetaan rankkaa hikiliikuntaa tai lihaskuntoa kohottavaa treeniä. Yhden päivän lepo ei yksinkertaisesti riitä palauttamaan kehoa rankasta kuormituksesta ja ainakin itse stressille herkkänä koen, että aivan ehdoton lepopäivien määrä on itselleni kaksi päivää viikossa – mieluiten jopa kolmekin. Sen lisäksi, että rankka liikunta nostaa kehomme stressitasoja, se herkästi laskee elimistömme arginiinitasoja. Siinä kohtaa kun arginiinin (aminohappo) määrä kehossamme laskee, sairastelemme herkemmin, suorituskykymme laskee ja saatamme ajautua jopa ylikuntoon.

ArgisanArgisan

Veikkaan, että moni on kokenut sen kuinka saattaa olla todella terve silloin kun ei harrasta liikuntaa ollenkaan mutta siinä kohtaa kun aloittaa treenaamisen, tuleekin yhtäkkiä herkemmin sairaaksi. Paljon urheilevat eivät ole niin terveitä kuin ehkä ajatellaan ja usein kyse onkin siitä kehon jatkuvasta rasitustilasta, josta ei palauduta. Itsekin aikanaan sairastelin todella paljon ja olin se joka sai aina ensimmäisenä ne pienetkin flunssat muilta. Vaikka liikuin ja elin terveellisesti, olin silti usein sairaana. Nyt jälkeenpäin ajatellen tuo tilanne oli monen asian summa. Sen lisäksi, että nukuin ennen aivan liian vähän, treenasin liian kovaa siihen nähden, miten söin ja huolehdin hyvinvoinnistani. En myöskään syönyt arginiini lisää ja näin jälkiviisaana pidän tuota yhtenä syynä sille, että sairastelin niin usein. Nykyään kyseinen aminohappo on ollut lisäravinteena käytössäni jo vähän reilun vuoden ajan ja se on todella muuttanut jotain vastustuskykyni suhteen.

Viime vuonna olin sairaana ainoastaan kerran. Tänä vuonna sairastin yhden flunssan vilustuttuani uutenavuotena Lapissa, jonka jälkeen pari kertaa on tuntunut sille, että vastustuskyky on alhaalla mutta tunne on mennyt ohitse. Voi olla, että tämä on monelle aika perus juttu mutta vertauskohtana haluan mainita, että olin tosiaan ennen sairaana vähintään kolmen kuukauden välein. Sairastin joka ikisen kausiflunssan ja luulin että olen yksinkertaisesti tuomittu huonolla vastustuskyvyllä. Kuten jo mainitsin, usein kyse on monen asian summasta mutta silti pidän yhtenä tärkeimmistä muutoksista sitä, että olen aloittanut arginiinin säännöllisen syömisen. Nautin *Hankintatukun Argisania joka ikinen aamu tyhjään vastaan ja jos päivän treeni on ollut esimerkiksi pitkä kuormittava juoksulenkki, otan yhden kapselin vielä illallakin jolloin maksimoin arginiinin saannin.

Argisan

Arginiini on siis aminohappo joka vaikuttaa kehossamme paitsi vastustuskykyyn, myös sydämen hyvinvointiin, lihasten energiatuotantoon sekä verisuonistoon. Sitä valmistuu maksassa ja munuaisissa mutta valitettavasti ei kuitenkaan kovin paljon. Kyseistä aminohappoahan saa myös ravinnosta kuten vaikka pähkinöistä, täysjyväriisistä ja ruisleivästä mutta nuo määrät ovat vähäisiä jos mietitään, että harrastaa paljon liikuntaa. Useampi paljon liikkuva saattaakin kärsiä kehon arginiini-vajeesta, jonka seurauksena yleiskunto heikkenee. Uskon tässäkin että tarve on aika yksilöllinen ja voi olla, että osalle riittää ravinnosta saatava arginiini määrä. Jos kuitenkin sairastelet usein tai koet, että vaikka liikut, olet silti alavireinen ja aina pienessä nuhassa, suosittelen lämpimästi kyseistä aminohappoa kokeilemaan! Ainakin omalla kohdalla uskon, että Argisanin käytön aloittaminen on nostanut yleiskuntoani ja nykyään voinkin kokonaisvaltaisesti paremmin enkä ole enää se, joka saa ensimmäisenä ne pienet flunssat tai jonka kurkku kipeytyy oitis sen pidemmän juoksulenkin jälkeen.

Olen kuullut että joillain Argisan on vaikuttanut myös salitreenien jälkeiseen lihasten kipeytymiseen kipua vähentävällä tavalla. Itse en ole huomannut eroa niinkään lihasten kipeytymisessä vaan ennemminkin siinä, kuinka nopeasti kuormittavasta lihaskuntotreenistä tai pitkästä lenkistä palaudun. Palautumiseni on entistä nopeampaa ja harvoin enää kärsin tunteesta, että keho on jotenkin totaalisen rikki. Tämä taas edesauttaa siinä, että voi treenata useammin ja jopa kovempaakin mutta toisaalta samalla saa olla tarkkana, ettei kuitenkaan vie kehoaan äärirajoille. Lepoa ei nimittäin korvaa mikään, joten arginiini lisän ohessa se tulee muistaa. Kehitys tapahtuu levossa eikä siitä pääse mihinkään.

ArgisanArgisan

Tällä hetkellä jos minulta kysytään liikkujan tärkeintä lisäravinnetta, niin mainitsen ehdottomasti Argisanin! Omalla kohdallani tuo aminohappolisä on ollut niin mielettömän hyvä tuote, etten suostu siitä enää luopumaan. Syön arginiinia jopa lomamatkoilla vaikka en siellä erityisemmin treenaisikaan. Arginiinin kanssa kannattaa muistaa, että se saattaa laskea verenpainetta joten jos kärsit muutenkin matalasta verenpaineesta, asiasta kannattaa jutella oman lääkärin kanssa. Tuote on myös täysin vegaaninen eikä se sisällä mitään eläinperäistä.

Käytättekö te arginiinilisää? Jos niin miten olette konkreettisesti huomanneet sen vaikutukset? Onko samoja huomioita kuin itselläni?

 

*Tuote sponsoroitu