10 hyvinvointivinkkiä kevääseen!

*Sisältää mainoslinkkejä

Kevät on itselleni jonkinlainen uuden alku – samalla tapaa kuin syksy ja vuodenvaihdekin. Kun luonto herää eloon, sitä herää itsekin aivan uudella tavalla henkiin ja tuntuu, että jatkuvasti on odottavalla fiiliksellä. Kirjoittelin jokunen aika sitten siitä, kuinka pyrin olemaan kunnossa ympäri vuoden enkä tosiaan harrasta mitään kuukaudessa kesäkuntoon projekteja. Vaikka kesä tulee ja olen siitä innoissani, silti pääosin samat hyvinvointirutiinit pätevät elämässäni vuodenajasta toiseen. Toki joitain vuodenajasta riippuvaisia poikkeavuuksia minultakin löytyy, eli talvisin ja kesäisin tulee ehkä syötyä hieman eri tavoin ja myös liikunnassa on jonkinlaista vaihtelua. Kuitenkin sellainen yleinen pyrkimykseni on, että olisin hyvinvoiva vuodenajasta toiseen.

Vaikka näin tosiaan omassa elämässäni, sinun elämässäsi saattaa olla se vaihe, että olet kenties laiminlyönyt hyvinvointiasi talvikauden ajan ja nyt innostunut kuntoilusta sekä terveellisestä ruokavaliosta uudestaan. Mielestäni tärkeää on tiedostaa, että aina on mahdollisuus aloittaa alusta ja vaikka olisit koko talven käpertynyt sinne viltin alle lenkille lähdön sijaan, niin nyt on uusi tilaisuutesi! Haluankin tsempata jokaista hyvinvointiaan laiminlyönyttä aloittamaan alusta, sillä koskaan ei ole liian myöhäistä. Tänään jakamani vinkit ovatkin sellaisia kevääseen sopivia ja nimenomaan niitä hyvinvointivinkkejä, joita pyrin itsekin vaalimaan – niin henkisiä kuin fyysisiäkin.

Kaiva lenkkarit esiin ja suuntaa ulos liikkumaan!

Kevät on oivallista aikaa aloittaa lenkkeily talvikauden jälkeen, joten suosittelen ehdottomasti tuota ilmaista liikuntamuotoa jokaiselle talven kotona uinuneelle. Ulkona liikkuminen paitsi virkistää, se myös kohottaa mukavasti kuntoa. Jos juokseminen ei ole juttusi, niin pitkät kävelylenkit vaikka äänikirjoja kuunnellen ovat oivallinen tapa hyötyä noista aurinkoisista ulkoilukeleistä. Parasta on myös se, ettei yhtään haittaa lähteä lenkille vasta Salattujen Elämien jälkeen, sillä valoisaa on pitkään! Itse nautin omalla tavalla niin työpäivän keskeyttävistä lenkeistä auringossa, kuin sitten rauhallisista iltalenkeistä auringon laskiessa pienessä hämyssä. Viimeksi eilen tuli juostua 7 km lenkki iltasella ja uni muuten tuli tuon lenkin jälkeen oikein loistavasti!

Syö runsaasti vihreitä

Kevät on ainakin omassa elämässäni sitä aikaa, kun talviset keitot vaihtuvat lehtikaalipohjaisiin salaatteihin. Myös spirulinapussi on kaivettu kaapin perukoilta esiin ja vihersmoothiet ovat tehneet paluun! En tiedä mikä siinä onkin mutta ainakin kohdallani aurinko aikaan saa sen, että alan ikään kuin automaattisesti syömään enemmän vihreitä ja maksimoimaan kehoa puhdistavan ravinnon määrää. Jatkuvasti on vähän sellainen olo, että tekisi mieli puhdistaa keho detoxilla talven kuonista ja valmistautua sillä tavoin kesään. Sokeria on mennyt viime aikoina todella vähän eikä mitään erityisiä mielitekojakaan ole ollut. Kohdallani lisääntyvä valo tekee myös sen, ettei ruokaa ehdi oikein ajatella vaan se on enemmänkin sellainen polttoaine, josta on huolehdittava mutta fokus on nyt vallan muissa asioissa.

Suunnittele kesää ja kesälomaa

Henkisen hyvinvoinnin kannalta kesä on monelle sellainen helpottava vuodenaika, sillä useammissa työpaikoissa on hiljaisempaa koska lomat ja toisaalta myös se oma lomakin häämöttää edessäpäin. Vaikka minun elämässä lomaa on mahdollista pitää silloin kun sitä haluan pitää, olen minäkin sellainen kesän suunnittelija. Kesällä on kiva tehdä extempore juttuja mutta myös reissujen suunnitteleminen on mielestäni hauskaa! Useammalle suunnitelmat luovat sellaisia etappeja, joita odottaa ja joiden voimalla kenties jaksaa sinne kesälomaan saakka. Siispä nyt vaan kalenterit esiin ja lukkoon lyömään niitä hauskoja kesän viikonloppureissuja sekä festareita. Vaikka suunnitelmat muuttuisivat vielä moneen otteeseen, on suunnittelussa silti se oma ilonsa.

Vähennä kahvin juontia

Kevät on oiva hetki vähentää kahvin litkimistä, sillä auringonvalo piristää jo itsessään meitä aivan eri tavoin kuin se talvinen kaamos. Siispä nyt kahvikupilliset puolet vähemmälle ja korvaamaan noita kupposia esimerkiksi vihreällä teellä. Oma suosikkini on tällä hetkellä kurkumiinilatte, joka kohottaa immuniteettia ja ehkäisee tulehduksia. Kevät on usein myös erilaisten pöpöjen ja allergioiden aikaa, joten nyt jos koskaan kannattaa pitää huolta myös vastustuskyvystä! Jos muutama muukin syy sille miksi kahvin juontia kannattaa vähentää, niin mainitsisin ainakin vatsaongelmien minimoimisen sekä paremmat yöunet.

Kuuntele kehosi viestejä

Keväisin on usein monta rautaa tulessa ja yhä useampi tavoittelee sitä kuuluisaa kesäkuntoa. Tässä kohtaa vuotta itsensä kuunteleminen saattaakin jäädä hieman vähemmälle, jonka tiimoilta ei välttämättä oikein kuule missä ne omat rajat menevät. Tyypillistä on vetää itsensä ylikuntoon tai bookata kalenteri niin täyteen, että lopulta vastustuskyky romahtaa ja kevätflunssa iskee. Vaikka aurinko piristää ja tekisi mieli jatkuvasti mennä ja tulla, kannattaa silti muistaa se oman kehon viestien kuunteleminen. Huonoa omaatuntoa ei tarvitse potea vaikka aurinkoisia kevätviikonloppuja lepäisi sisätiloissa jos keho niin vaatii. Kun kesä on edessä, on aivan varmasti vielä aikaa nauttia hetkistä auringossa vaikka nyt ottaisitkin rennommin ja levon kannalta.

Lisää vedenjuontia

Tämä vinkki pätee mihin vuodenaikaan tahansa mutta etenkin keväällä kun valo lisääntyy kannattaa vedenjuontia tehostaa. Vesi vaikuttaa positiivisella tavalla mm. aineenvaihduntaan sekä ihoon, joten etenkin näistä kahdesta syystä kannattaa vettä juoda ainakin muutama litra päivässä. Itse suosin paljon ihania makuvesiä, eli valmistan kotona vesiä joiden joukkoon lisään esimerkiksi kurkkua, sitruunaa ja marjoja. Kun vesi on maustettua menee se helpommin alas ja ylipäänsä tulee juotua enemmän. Aloitan nykyään päiväni aina sitruunavedellä, johon tosiaan puristan puolikkaan sitruunan mehut. Luin joskus jostain tutkimuksesta, että tyhjään vatsaan juotu vesi tehostaa aineenvaihduntaa ainakin 20 %, jonka vuoksi siitä aamulla juodusta vesilasillisesta on tullut itselleni rutiininomainen juttu. Valo on tällä hetkellä aika armoton ihoakin kohtaan, joten ihoasi voit ehdottomasti parantaa juomalla riittvästi vettä!

Rytmitä ruokailusi

Ruokailurytmien säilyttäminen saattaa olla keväisin haastavaa. Kun on paljon menossa, eivät rytmit välttämättä pysy niin hyvin kasassa kuin ne talvella pysyvät. Vaikka itse puollan ehdottomasti rentoa syömistä ja sitä, että kaikenlaiset ruokailuun liittyvät kaavat ovat turhia, niin silti säännöllinen ruokarytmi on tietyllä tapaa hyvinvoinnin pohja. Kun syö säännöllisesti pysyy verensokerikin tasaisena, eikä tule ahmittua kerralla paketillista leipää tai karkkipussia. Se ettei missään kohtaa päästä itseään todella nälkäiseen olotilaan on yksi tae sille, että kaikenlaiset ylilyönnit ruokailujen suhteen pysyvät kurissa. Itse syön 3-4 tunnin välein ja neljä tuntia on itselleni oikeastaan sellainen maksimi. Tässäkin on hyvä kuunnella itseään ja sitä, miltä omassa kropassa tuntuu. Oma päiväruokarytmini menee kutakuinkin seuraavasti: aamiainen, välipala, lounas/päivällinen, välipala, ehkä toinenkin välipala ja iltapala.

Nuku riittävästi

Veikkaan etten ole ainut, jonka unirytmit ovat olleet hieman sekaisin lisääntyneen valomäärän vuoksi? Tässä on nimittäin nyt useampi päivä menty niin, että havahdun yhtäkkiä kello 20 jälkeen siihen, että on jo tosiaan ilta vaikka ulkona ei sille näytäkään. Sitä saattaa tehdä paljon asioita vielä kovin myöhäänkin eikä väsymys vaivaa samalla tavalla kuin se pimeämpään vuodenaikaan vaivaa. Tästä huolimatta haluan korostaa unen tärkeyttä ja sitä, että nukuthan riittävästi. Itselleni kahdeksan tunnin yöunet ovat idyllinen määrä, jonka voimin jaksan energisenä koko päivän. Jos nukut päiväunia tai koet niille tarvetta, niin tarkastelethan yöuniesi määrää? Mielestäni aikuinen ihminen ei tarvitse päiväunia ja jos iltapäivisin iskee hurja väsymys, kannattaa miettiä onko kyse liian lyhyistä yöunista vai kenties vääränlaisesta lounaasta?

Kengät Nike / *Treenihousut Aim`n (*saatu) / Toppi Oysho

Tee asioita joista nautit

Vuosien varrella olen omalla tavalla tullut jatkuvasti itsekkäämmäksi sen suhteen, etten enää tee vapaaehtoisesti asioita jotka ovat minulle erittäin vastenmielisiä. Varmasti jokaisen työhön liittyy jotain ikäviä velvollisuuksia mutta se oma vapaa-aika on ainakin minulle aikaa, jolloin haluan tehdä niitä asioita, joista saan hyvän olon. Haluankin kannustaa jokaista vaalimaan omaa hyvinvointia myös henkisellä tasolla tekemällä asioita, joista nauttii. Se, että on omia juttuja, on mielestäni todella tärkeää! On se sitten jooga tai maalaaminen – kunhan teet jotain sellaista josta sinä saat hyvän olon.

Pidä huolta itsestäsi!

Todella laaja vinkki, joka pitää ehkä sisällään kaiken jo mainitsemani. Tämä on mielestäni kuitenkin se tärkein neuvo kevääseen(kin) – huolehdi itsestäsi, terveydestäsi ja hyvinvoinnistasi. Ne tavat joilla sen teet voivat olla monelle meistä hyvin erilaisia mutta tärkeintä on, että pidämme itsestämme huolta. Etenkin jos elämässäsi on syystä tai toisesta vaikea ajanjakso, kiinnitäthän huomiota siihen ettet laiminlyö itseäsi? Jotenkin minusta tuntuu, että tämä kohta jää liian monelta unholaan, koska on helpompaa pitää huolta perheestä ja lapsista mutta oma hyvinvointi jää aina sinne viimeiselle sijalle. Itse jaksan usko siihen, että silloin kun voimme itse hyvin, olemme parempia ihmisiä myös muille ihmisille ja se on ainakin omassa elämässäni yksi ”life goal”.

Toivottavasti saitte vinkkien joukosta jotain muistutuksia omaankin elämäänne! <3

Muuten toivottelen energistä päivää jokaiselle!

 

PS. House of Brandonilla on meneillään Mid Season Sale, jonka valikoima kannattaa ehdottomasti kurkata! Alennuksessa on laaja valikoima myös kevään treenivaatteita. Suoraan sportti osastolle pääset *tästä.

Kuvat: Iines / edit: minä

Miksi treenaan kuntosalilla?

*Sisältää mainoslinkkejä

Kysymys jota mietin välillä itsekin on otsikon mukainen – miksi treenaan kuntosalilla? En nimittäin ole oikein koskaan nauttinut puuhasta erityisemmin tai ollut sellainen ”salikissa”, joka saa nautintoa latoessaan lisää painoa tankoon. En myöskään ole mikään suuri lihasten ystävä tai saa tyydytystä siitä, että takapuoli kasvaa päivä päivältä muhkeammaksi. Itse asiassa pidän huolen siitä, että lihakset pysyvät aika samassa mitoituksessa vuodesta toiseen (ja mahdun vaatteisiini), jonka vuoksi salitreenini on enemmänkin ylläpitävää kuin lihasmassaa jatkuvasti kasvattavaa. Haluan kyllä, että minulla on lihasvoimaa koska se ylläpitää toimintakykyäni mutta siinä se. Tai sanotaanko näin, että minulla ei ole motivaatiota kasvattaa lihasmassaa nykyistä enempää. Aerobisen kunnon suhteen minulla on sen sijaan aina ollut motivaatiota, sillä olen enemmänkin sellainen kestävyysliikkuja kuin treenaaja joka nauttii suoranaisesti voiman kasvattamisesta.

Moni nyt sitten ehkä ihmettelee, miksi silti käyn kuntosalilla? Veikkaan myös, että jokunen on kanssani samoilla linjoilla sen suhteen, että salitreeni ei ole välttämättä se päivän kohokohta mutta käy siellä silti. Itse aloitin säännöllisen salitreenin täytettyäni 25. Silloinen miesystäväni sai minut mukaan salille, jonka jälkeen kävimmekin aina yhdessä treenaamassa. Tuota ennen olin treenannut lihaskuntoa todella vähän – oikeastaan vain satunnaisilla bodypump -tunneilla. Kuten tosiaan mainittu, olen aina ollut kestävyysliikkuja ja suosikkejani ovat kaikki pitkäkestoinen sekä mieluiten vieläpä suhteellisen matalasykkeinen liikunta. Jossain kohtaahan olin aivan spinning hullu ja kävin tunneilla monta kertaa viikossa. Kropassani ei kuitenkaan tuohon aikaan ollut juurikaan ryhtiä ja olin kutakuinkin lihakseton. Kun aloitin salitreenin, koinkin sen yllättävän hyvänä ja helppona liikuntamuotona. Pikkuhiljaa myös kroppaani alkoi tulemaan muotoa, jonka myötä sain esimerkiksi ensimmäistä kertaa elämässä ne olkapäät ja selkävaivani loppuivat. Rasvaakin paloi siinä sivussa ikään kuin huomaamatta – tai oikeastaan paino ei pudonnut mutta kroppa muuttui pikkuhiljaa kiinteämmäksi.

Salitreenin myötä olen tosiaan saanut itselleni olkapäät ja käsivarretkaan eivät ole enää pelkät löysät narut. Vaikka monen silmissä olen varmasti edelleen surkeilla lihaksilla varusteltu (riippuu aina, kuka vertaa ja mihin), niin tärkeintä on että itse tiedän kropassani tapahtuneet muutokset. Nyt kun takana on tosiaan jo reilu viisi vuotta kuntosalia, on siitä tullut itselleni suorastaan rutiini. Se on helppo tapa treenata ja vaikka en erityisemmin siitä lihasvoiman harjoittamisesta nautikaan, silti käyn salilla 2-3 kertaa viikossa. Tykkään, että kropassa on ulkoisesti vähän ryhtiä ja sisäisesti taas sitä, että jaksan vaikka kannatella itseäni tai vaikka lankuttaa – sellaista tietynlaista jäntevyyttä jota ei pelkän aerobisen harrastamisesta saa. Huomio jonka olen myöskin kuntosalitreenien myötä tehnyt, on että kroppa on paremmassa kunnossa myös ruumiillisten vaivojen suhteen. Kun on lihaksia, ne tukevat vartaloamme ja esimerkiksi nimenomaan selkä tosiaan voi paremmin. Pidänkin todella tärkeänä juurikin keskivartalon lihasten harjoittamista, sillä koen coren todella tärkeäksi osaksi koko tukirankamme hyvinvointia. Kun keskivartalomme on kunnossa, pysyy koko pakka hyvin kasassa!

Salitreeni on kokonaisuudessaan erittäin tuttu, turvallinen, helppo ja nopea tapa treenata sillä itse vedän tehokkaasti treenin lämmittelyineen tunnissa. Minullehan ei aina myöskään ole niin tärkeää se, että nautinko nyt täysillä liikuntasuorituksesta, koska liikkuminen on ollut minulle lapsesta lähtien automaatio. Liikunnan jälkeinen olo on kyllä aina poikkeuksetta erinomainen ja sitä pyrinkin joka kerta miettimään jos jostain syystä tuntuu sille, ettei tänään yhtään kiinnostaisi. Välillähän tässä reilun viiden vuoden aikana on ollut kuukauden tai parinkin taukoja etten ole salilla käynyt – viimeksi viime kesänä. Noiden taukojen aikana olen kuitenkin poikkeuksetta alkanut kaipaamaan aerobisen rinnalle lihaskunnon treenaamista, sillä se rehellisesti sanottuna tasapainottaa treenisykliä. Toisaalta joku korvaava muotokin voisi olla salille ihan mielekästä vaihtelua ja välillä sitä kieltämättä mietinkin. Siinä tullaan kuitenkin jälleen sen kysymyksen äärelle, että missä muussa lajissa hoidat treenit tunnissa ja pääset vieläpä kotiin suihkuun? Siinä siis vielä yksi syy sille, miksi salilla käyn – kuntosalini on naapurissa.

Jos joku nyt ihmettelee miten voin treenata salilla ilman sen suurempia tavoitteita – lähinnä siis lihaskuntoa ylläpitäen – niin hyvinpä vaan. Olin nuorempana näissä treenijutuissa sellainen, että tavoittelin jatkuvasti parempaa ja parempaa. Nykyään olen varmaan sitten ajautunut johonkin vähemmän itseä ruoskivaan tilaan, sillä enää ei kiinnosta vaatia aina nousujohteista kehitystä. Tai sanotaanko näin, että tykkään kehostani tällaisena ja viihdyn siinä. Ehkä tärkeintä itselleni onkin se, että minulla on hyvä olo kropassani eikä minun tarvitse todistella muille mitään sen suhteen, kuinka paljon jaksan juosta tai kuinka painavilla käsipainoilla hauista treenaan. Luulen, että tämä tyyli treenata nimenomaan tasapainottaa luonnettani parhaiten joka puolestaan on aika impulsiivinen. Tuntuu hyvältä, että joku osa-alue elämässä on todella tasainen hyvinvoinnin lähde vuodesta toiseen. Saankin eniten tyydytystä tavasta treenata ilman ruoskintaa tai sellaista itsensä jatkuvasti parempaan pakottamista.

Treenihousut *Nike / Treeniliivit Nike / Treenikengät *Nike/House of Brandon (*saatu)

Siinä tosiaan muutamia syitä siihen miksi salilla treenailen. Toki fiilikseni vaihtelevat treenien suhteen hieman elämäntilanteesta ja vuodenajasta riippuen. Keväällä on taas ihana juosta enemmän ulkona, kun nyt taas on mukava treenailla sisätiloissa. Ja se piti vielä mainita, että joogakin on mukana treeneissäni mutta edelleenkin aivan liian vähäisissä määrin! Se on itselleni todellakin tavoite jatkoa ajatellen…

Käyttekö te kuntosalilla ja jos niin miksi? Onko muita pelkästään lihaskuntoa ylläpitääkseen salilla treenaavia?

PS. *House of Brandonilla on meneillään super alet, eli kaikki tuotteet ovat -20 %. Esimerkiksi kuvissa näkyvät aivan parhaat salikengätkin ovat nyt lähes parin kympin alessa!