Ruokailu Malediiveilla

Muutama teistä kyseli kommenttiboksin puolella, millaista ruokaa täällä Malediiveilla on tarjolla. Vaikka pidänkin teille parasta aikaa tarkempaa ruokapäiväkirjaa, ajattelin jakaa ajatuksiani ruokailuista ja siitä, miten olen itse omine ruokailutottumuksine pärjännyt resortissa, jossa tarjolla oleva ruoka on hyvinkin vaihtoehdoiltaan rajoittunutta. Täällä ei siis tunneta termejä laktoositon tai gluteeniton, vaan voit olla varma että eteen tuotava kahvimaito on jotain maidon ja kerman väliltä – samoin leipä kaikkea muuta kuin kaurasta valmistettua. Tokikaan en tiedä onnistuisiko rajoittuneempi ruokavalio jos siitä ilmoittaisi etukäteen mutta saanen epäillä. Myöskään ravintola vaihtoehtoja ei ole montaa ja suurin osa ihmisistä syökin täällä all inclusive ranneke kädessä. Meillä on puolihoito, jonka vuoksi syömme aina kattavan aamiaisen resortin seisovasta pöydästä, iltapäivisin jotain pientä (Suomesta mukaan otettuja raakapatukoita, aamiaiselta mukana tuotuja hedelmiä tms.) tai vaihtoehtoisesti ravintolassa päivällisen ja illalla jälleen resortin ravintolan seisovasta pöydästä illallisen.

Se mikä on jälleen kerran täällä tullut todettua, vatsani voi erittäin hyvin vaikka syön aivan kaikkea. On se kumma kun joka ikinen kerta reissuilla tämä sama yhtälö toteutuu ja jopa kermajäätelöä kykenen syömään ilman vastan väänteitä! Myös vehnäpasta meni muutama päivä takaperin ilman mitään oikkuja vaikka etukäteen Iinekselle mainitsinkin, että saas nähdä mitä tapahtuu. Tämä on sinällään hyvin erikoista, sillä joka ikinen kerta lomalta palattuani olen kokeillut vastaavaa Suomessa ja ei vaan toimi. Toki valintani täällä ovat ehkä automaattisesti sellaisia etten vuosien tottumuksesta valitse seisovasta pöydästä maitorahkaa tai tumminta mahdollista leipää, jonka vuoksi ne maito- ja viljamäärät saattavat sinällään jäädä aika vähäisiksikin. Tästä huolimatta on tullut kyllä mietittyä, että mikä ihme tämän eroavaisuuden aiheuttaa? Onko todella kyse vaan siitä, että täällä syö harvemmin ja kuormittaa aineenvaihduntaansa vähemmän tai kenties on niin rentoutunut, että vatsakin niin sanotusti relaa mielen mukana? Koska itse olen tosiaan stressivatsainen ja reagoin vahvasti tunnetiloihin, ehkä tämä loman rauhallinen tunnelma vaan aikaan saa sen, että vatsanikin on ikään kuin jossain hellässä syleilyssä täällä ollessani?

Jos jotain tosiaan Malediivien ruoasta ja siitä, mitä täällä tarjoillaan niin haluan muistuttaa, että majoitumme tosiaan resortissa – saarella joka on rakennettu turisteille. Täällä ei asu paikallisia kuin hotellin henkilökunnan verran jonka vuoksi kulttuuri ei ole niin vahvasti malediivilainen eikä täällä aisti sellaista paikallista henkeä niin hyvin kuin vaikka Malediivien pääkaupungissa Màlessa ehkä aistisi. Syömme resortin ravintoloissa, eli täällä on tarjolla niin iltalialaista kuin japanilaistakin ruokaa. Seisovasta pöydästä puolestaan löytyy vaikka jos mitä mutta intialainen vivahde on hyvin vahvasti läsnä. Ruoissa käytetään paljon mausteita ja chiliä lisätään omelettiinkin oikein reilulla kädellä. Sanoisin siis, että mitä todennäköisimmin intialainen ruoka on se Malediivien ruokakulttuurin kehto mutta turisteille suunnatussa hotellissa kun asumme, niin onhan täältä pakko muutakin saada. Se mikä itseni kuitenkin yllätti, on ettei täällä ole juurikaan tarjolla pientä snackia, eli vaikka jotain supermarkettia josta saisi ostettua kuivattuja hedelmiä, patukoita tai muuta vastaavaa, vaan ainut resortin pieni kauppa on sellainen, jossa myydään pääasiassa karkkeja sekä sipsejä joiden ohesta löytyy yksi ainut terveellisempi vaihtoehto eli pähkinä-kuivahedelmäsekoitus, mikä sekin aika korkealla hintalapulla varusteltu. Jos siis matkustat resorttiin puolihoidolla, varaa Suomesta mukaan jotain pientä välipalaa tai varaudu siihen, että iltapäivällä on pakko käydä syömässä edes jonkinlainen välipala – eli toisin sanoen ruoka-annos saaren ravintoloissa.

Uskoisin, että useammissakin resorteissa pyritään siihen, että mahdollisimman moni ostaisi täyshoidon. Siksi tarjolla on nihkeästi pientä naposteltavaa myyviä paikkoja, joten tämä tosiaan kannattaa huomioida tänne matkatessa. Toki eri asia lienee sitten suuremmat saaret, jotka eivät ole resorttien omistuksessa. Toisaalta kyse on aika pienestä haitasta mutta tällaiselle välipaloihin tottuneelle pidemmät ruokailuvälit ovat välillä aiheuttaneet ehkä hieman totuttelua. Onneksi saatavilla on sentään niitä arvokkaita pähkinöitä ja varasin matkalaukkuun raakapatukoita viikon jokaiselle päivälle. Ylipäänsä ruoka on myöskin ollut hyvää vaikka noin yleisesti ottaen en ole laisinkaan buffet-ihminen. Seisova pöytä ei ole itselleni mitenkään unelmien täyttymys sillä syön silti saman verran, oli mahdollisuus tankata itsensä ähkyyn tai ei. Täällä se oli vaan käytännöllisin ja edullisin vaihtoehto. Upgreidaaminen all inclusiveen olisi muuten maksanut meidän resortissa n. 50 dollaria päivältä mikä on omasta mielestäni aivan järkyttävä hinta!

Tarkempia ruokailujani voitte sitten tutkailla loppuviikosta ruokapäiväkirjasta, jonka blogiini jaan. Täällä on muuten tänään aivan järkyttävän kuuma ja täysin pilvetön päivä, joten vieläkään en ole klo. 14.15 mennessä syönyt mitään sitten aamiaisen. Kuumuus verottaa todella paljon ruokahalua, mikä on tullut hyvin konkreettisesti huomattua… Vedestä piti vielä sanoa, että se maksaa ravintoloista ostettuna 1,60 € 1,5 litran pullo. Tosin ainakin meidän resortissa huoneen hintaan kuuluu useampi lasipullo vettä päivässä. Tavallisesti sitä on annettu aamusiivouksen yhteydessä neljä pullollista, mikä ei luonnollisestikaan riitä. Emme kuitenkaan ole täällä ostelleet vettä yhtään, vaan olemme keittäneet hanavettä vedenkeittimellä ja pullottaneet sitä mukaa lasipulloihin, kun ne tyhjenevät. En tiedä harrastaako moni tuota ulkomailla mutta aivan loistava keksintö varsinkin tällaisessa paikassa, jossa veden hinta on oikeasti aika tuntuva!

Onko joku muu huomannut vastaavaa, että Suomessa paikoitellen oikutteleva vatsa saattaakin olla lomalla täysin oireeton? Tai jos heräsi kysymyksiä liittyen ruokailemiseen täällä malediiveilla niin kyselkäähän ihmeessä, pyrin vastaamaan parhaani mukaan!

 

Hyvinvoiva suolisto

Sain viime viikolta yhdeltä teistä lukijoista sähköpostia koskien vatsavaivoja ja ongelmia suoliston kanssa. Vastatessani meiliin mietin pitkästä aikaa suolistoni nykytilaa ja ikäänkuin palasin niihin aikoihin, jolloin vatsani oli kovin huonossa kunnossa. Muistan elävästi sen kivun ja pelon, kun tuntui ettei voinut syödä enää yhtään mitään ilman kyyneleitä. Tuo oli ikävää aikaa ja tänä päivänä en voi olla kuin kiitollinen, että hain ongelmiini ajoissa apua! Vaikka vatsani ei varmaan koskaan tule olemaan täysin oireeton ja aina balanssissa – on se nykyään huomattavasti paremmassa kunnossa.

Probiootit

Hyvinvoiva suolisto on tullut itselleni tässä vuosien saatossa erityisen tärkeäksi. Olen todella oivaltanut, että suolisto on koko terveytemme kulmakivi. Jos se voi huonosti – koko terveytemme järkkyy. Suolisto vaikuttaa jopa aivotoimintaamme, joten onkin erityisen tärkeää, että sen kunnosta huolehditaan! Valitettavasti tänä päivänä suolistovaivat yleistyvät kovaa vauhtia ja ihmisten suorituskeskeisyys, sekä stressaava elämäntyyli näkyy myös vatsamme kunnossa.

Itsehän löysin aikanaan avun piinaaviin vatsaongelmiini yksityisen ravintoterapeutin kautta ja siitä lähti tieni paranemiseen. Monen monta takapakkia on otettu ja edelleen välillä saatan kärsiä vatsani kanssa. Eipä vaadita oikeastaan, kuin parin päivän huonompi epäsäännöllinen ruokailu tai stressi – niin maha kyllä ilmoittelee! Olen suoliston kautta reagoiva ihminen ja se on vaan ollut pakko hyväksyä. En kuitenkaan rajoita elämääni, vaan pyrin valitsemaan paremmin suolistoni hyväksi.

img_8538

Kokosin teille muutamia kohtia, joita vaalin erityisellä tarkkuudella ja joista olen huomannut olevan apua suoliston kunnon ylläpidon suhteen. 

Ruokavalio

Ruokavalio on kaiken a ja o. Syömäni ravinnon avulla suolistoni pysyykin paremmassa kunnossa. Tärkeää on se, että syö monipuolisesti ja jos huomaa, että esimerkiksi ruis ei sovi – niin korvaa sen jollain toisella tuotteella (kuten vaikka kauralla). Suurin virhe on mielestäni syödä liian yksipuolisesti vaikkakin usein silloin, kun suolisto on ärtyneimmillään – ei sitä kykene kovin monipuolisesti ruokailemaan. Pyrkimys monipuolisuuteen on kuitenkin hyvä pitää mielessä! Antaa itselleen aikaa totutella ja hakea sitä omalle keholleen sopivaa ruokavaliota. Itselläni taisi mennä tuohon prosessiin ainakin vuosi ellei melkein kaksi. Ja kuten eilen kirjoittelin – vasta ihan taannoin huomasin myös sen, että hiilarit todella sopivat keholleni! Tämä elämä taitaa olla loputonta oppimista ja oivaltamista myös oman kehonsa suhteen.

Tärkeää on myös ruokailemisen säännöllisyys ja syömänsä ravinnon laatu. Paljon kasviksia ja mahdollisimman puhdasta ruokaa, luomuakin jos budjetti sen sallii. Kannattaa välttää valmisruokia ja muuta kovin keinotekoista.

Vahvat probiootit

Probioottien syömisen tulisi mielestäni kuulua jokaisen suolistonsa hyvinvoinnista kiinnostuneen päivittäiseen elämään. Tämän oivalsin itse vasta silloin kolmisen vuotta sitten ravintoterapeutin pakeilla. Sitä ennen olin syönyt maitohappoja lähinnä etelän lomilla ja antibioottikuurin yhteydessä, eli en todellakaan säännöllisesti. Syömäni maitohappobakteerit olivat vieläpä täysin skeidaa ja niin surkeita laadultaan, että onneksi sain vihiä vaihtaa ne kunnon aineisiin! Siispä jos suolistosi oikuttelee tai omaat herkän vatsan – vaihda ne Gefiluksen maitohapot kunnon vahvoihin probiootteihin. Hinta on kyllä suolainen, mutta maksaa aivan varmasti itsensä takaisin! Suosittelen esimerkiksi Life-myymälästä saatavaa Bioteekin Probiootti Plussaa. Toiminut ainakin itselläni erinomaisesti.

Probiootit

Stressitön, tasainen elämä

Jos omistat herkän vatsan, reagoi se todennäköisesti elämänmuutoksiin ja stressiin. Omani on todellinen reagoija ja osaankin jo melkeinpä ennalta arvata tilanteet, joissa suolistoni alkaa oikkuamaan. Kun tuntee kehonsa – osaa toisaalta myös ennaltaehkäistä tällaisia tilanteita. Tokikaan aina et voi vaikuttaa elämässäsi tapahtuviin asiohin, mutta voit silti koittaa opetella arjen stressinhallintaa ja suhtautumista siihen. Tasainen elämänrytmi, säännölliset ruokailuvälit, liikunta ja riittävä uni pitävät kehomme balanssissa. Jos tiedät, että stressivaara on nyt olemassa, pyri järjestämään kalenterista tilaa ihan vaan rentoutumiselle ja asioiden järjestelylle. Aina se ei ole helppoa mutta stressinhallintaakin on mahdollista opetella, kuten mitä tahansa elämänhallintaa.

Tässä asiassa kannattaa kuitenkin muistaa, että liiallinen kontrolli saattaa jopa pahentaa oireita ja aiheuttaa stressiä! Vaikka pahimmassa vaiheessa itse vatsa aiheuttaa ehkä päänvaivaa, kannattaa huomioida ettei pelkkiin vaivoihin keskittyminen ainakaan paranna tilannetta.

Liikunnan harrastaminen

Itse olen huomannut kuinka suuri merkitys riittävällä liikunnalla on suolistoni hyvinvoinnin kannalta. Treenaaminen onkin ehdottomasti yksi keino huolehtia suolistonsa hyvinvoinnista! Aina ei tarvita edes mitään tuntien hikoilua, vaan jo pelkkä hyötyliikuntakin voi toimia. Kun tein reilut kaksi vuotta toimistotyötä, istuin alkuun ainakin vuoden päivät töitä tehdessäni aina tuolilla. Muistan kuinka tuolloin kroppani oli usein tukossa, turvonnut ja nesteinen. Kun oivalsin nostaa työpöytäni yläasentoon ja aloin seisomaan päivät – huomasin todellisen eron! Suolisto toimi paremmin ja neste ei pakkautunut samalla tavalla kroppaan, kuten se istuttaessa tekee. Nykyään pyrin seisomaan mahdollisimman paljon ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että istuminen tappaa.

Suoliston hyvinvointi

Veden juonti ja kofeiinin rajoittaminen

Muistan kuinka joskus suosin arjessani energiajuomia ja join todella paljon kahvia. Enää en joisi energiajuomaa mistään hinnasta ja kahvinjuontiakin säännöstelen. Vaikka kofeiini tavallaan tehostaakin suoliston tyhjenemistä – on se vatsalle silti aikamoista myrkkyä. Pahinta on kahvin juonti tyhjään vatsaan! Älä ikinä tee sitä jos kärsit herkästä vatsasta. Myös limuja ja kaikkea hiilihapollista kannattaa välttää jos omaa herkästi ärtyvän suoliston. Runsaasti vaan vettä, sillä se on puhdasta ja edistää aineenvaihdunnan toimintaa!

Keinotekoisten makeutusaineiden välttäminen

Osasyy omiin suolistovaivoihini on aivan varmasti se, että söin light-tuotteiden kulta-aikaan runsaasti sokerittomia tuotteita ja vieläpä hyvin pitkään. Uskon noiden vaikuttavan suolistoon negatiivisella tavalla varsinkin silloin, jos tuotteita käytetään päivittäin ja säännöllisesti. Nykyään vältänkin kaikkea keinotekoisesti makeutettua, mutta en ole orjallinen tässäkään asiassa. Aina en tiedä millä on makeutettu kahvilan kakkupala tai brunssilla tarjoiltava laktoositon jogurtti, enkä jaksa oikeastaan edes kiinnostua. En siis ole mikään natsi tässäkään asiassa, mutta säännöllisesti en light-tuotteita voi sanoa suosivani. Jos suolistosi oireilee tai on herkässä kunnossa – suosittelen ainakin alkuun totaalikieltäytymistä. Mieluummin valitsee mahdollisimman puhtaita raaka-aineita, joilla suoliston saa pidettyä tyynenä ja rauhallisena. ♥

Edellä mainitsemani asiat ovat tosiaan suuressa roolissa kohdallani suoliston hyvinvoinnin ylläpidossa. Vaikka vatsan kunto saattaa vaihdella aika paljonkin elämäntilanteiden ja syömäni ravinnon mukaan, tunnen olevani mahani kanssa nykyään jo aika sinut. En koe enää rajoittuneisuutta sen suhteen ja osaan valita sellaista ravintoa, joka toimii positiivisella tavalla. Toisinaan syön kyllä tahallaankin niitä täysin päinvastaisia asioita ja testailen miten jutut toimivat. Aikakin saattaa nimittäin vatsan kohdalla auttaa ja parantaa sen kuntoa sietämään laajemmin erilaista ravintoa. Ainakin niissä tapauksissa jos kyse on suoliston herkistymisestä, eikä esimerkiksi diagnosoidusta keliakiasta.

Jos heräsi ajatuksia, kysymyksiä tai mitä ikinä niin laittakaahan kommenttia tulemaan!? Onko teillä noin yleisesti ottaen jotain keinoja joilla huolehditte suolistonne kunnosta?