Hyvinvoiva suolisto

Sain viime viikolta yhdeltä teistä lukijoista sähköpostia koskien vatsavaivoja ja ongelmia suoliston kanssa. Vastatessani meiliin mietin pitkästä aikaa suolistoni nykytilaa ja ikäänkuin palasin niihin aikoihin, jolloin vatsani oli kovin huonossa kunnossa. Muistan elävästi sen kivun ja pelon, kun tuntui ettei voinut syödä enää yhtään mitään ilman kyyneleitä. Tuo oli ikävää aikaa ja tänä päivänä en voi olla kuin kiitollinen, että hain ongelmiini ajoissa apua! Vaikka vatsani ei varmaan koskaan tule olemaan täysin oireeton ja aina balanssissa – on se nykyään huomattavasti paremmassa kunnossa.

Probiootit

Hyvinvoiva suolisto on tullut itselleni tässä vuosien saatossa erityisen tärkeäksi. Olen todella oivaltanut, että suolisto on koko terveytemme kulmakivi. Jos se voi huonosti – koko terveytemme järkkyy. Suolisto vaikuttaa jopa aivotoimintaamme, joten onkin erityisen tärkeää, että sen kunnosta huolehditaan! Valitettavasti tänä päivänä suolistovaivat yleistyvät kovaa vauhtia ja ihmisten suorituskeskeisyys, sekä stressaava elämäntyyli näkyy myös vatsamme kunnossa.

Itsehän löysin aikanaan avun piinaaviin vatsaongelmiini yksityisen ravintoterapeutin kautta ja siitä lähti tieni paranemiseen. Monen monta takapakkia on otettu ja edelleen välillä saatan kärsiä vatsani kanssa. Eipä vaadita oikeastaan, kuin parin päivän huonompi epäsäännöllinen ruokailu tai stressi – niin maha kyllä ilmoittelee! Olen suoliston kautta reagoiva ihminen ja se on vaan ollut pakko hyväksyä. En kuitenkaan rajoita elämääni, vaan pyrin valitsemaan paremmin suolistoni hyväksi.

img_8538

Kokosin teille muutamia kohtia, joita vaalin erityisellä tarkkuudella ja joista olen huomannut olevan apua suoliston kunnon ylläpidon suhteen. 

Ruokavalio

Ruokavalio on kaiken a ja o. Syömäni ravinnon avulla suolistoni pysyykin paremmassa kunnossa. Tärkeää on se, että syö monipuolisesti ja jos huomaa, että esimerkiksi ruis ei sovi – niin korvaa sen jollain toisella tuotteella (kuten vaikka kauralla). Suurin virhe on mielestäni syödä liian yksipuolisesti vaikkakin usein silloin, kun suolisto on ärtyneimmillään – ei sitä kykene kovin monipuolisesti ruokailemaan. Pyrkimys monipuolisuuteen on kuitenkin hyvä pitää mielessä! Antaa itselleen aikaa totutella ja hakea sitä omalle keholleen sopivaa ruokavaliota. Itselläni taisi mennä tuohon prosessiin ainakin vuosi ellei melkein kaksi. Ja kuten eilen kirjoittelin – vasta ihan taannoin huomasin myös sen, että hiilarit todella sopivat keholleni! Tämä elämä taitaa olla loputonta oppimista ja oivaltamista myös oman kehonsa suhteen.

Tärkeää on myös ruokailemisen säännöllisyys ja syömänsä ravinnon laatu. Paljon kasviksia ja mahdollisimman puhdasta ruokaa, luomuakin jos budjetti sen sallii. Kannattaa välttää valmisruokia ja muuta kovin keinotekoista.

Vahvat probiootit

Probioottien syömisen tulisi mielestäni kuulua jokaisen suolistonsa hyvinvoinnista kiinnostuneen päivittäiseen elämään. Tämän oivalsin itse vasta silloin kolmisen vuotta sitten ravintoterapeutin pakeilla. Sitä ennen olin syönyt maitohappoja lähinnä etelän lomilla ja antibioottikuurin yhteydessä, eli en todellakaan säännöllisesti. Syömäni maitohappobakteerit olivat vieläpä täysin skeidaa ja niin surkeita laadultaan, että onneksi sain vihiä vaihtaa ne kunnon aineisiin! Siispä jos suolistosi oikuttelee tai omaat herkän vatsan – vaihda ne Gefiluksen maitohapot kunnon vahvoihin probiootteihin. Hinta on kyllä suolainen, mutta maksaa aivan varmasti itsensä takaisin! Suosittelen esimerkiksi Life-myymälästä saatavaa Bioteekin Probiootti Plussaa. Toiminut ainakin itselläni erinomaisesti.

Probiootit

Stressitön, tasainen elämä

Jos omistat herkän vatsan, reagoi se todennäköisesti elämänmuutoksiin ja stressiin. Omani on todellinen reagoija ja osaankin jo melkeinpä ennalta arvata tilanteet, joissa suolistoni alkaa oikkuamaan. Kun tuntee kehonsa – osaa toisaalta myös ennaltaehkäistä tällaisia tilanteita. Tokikaan aina et voi vaikuttaa elämässäsi tapahtuviin asiohin, mutta voit silti koittaa opetella arjen stressinhallintaa ja suhtautumista siihen. Tasainen elämänrytmi, säännölliset ruokailuvälit, liikunta ja riittävä uni pitävät kehomme balanssissa. Jos tiedät, että stressivaara on nyt olemassa, pyri järjestämään kalenterista tilaa ihan vaan rentoutumiselle ja asioiden järjestelylle. Aina se ei ole helppoa mutta stressinhallintaakin on mahdollista opetella, kuten mitä tahansa elämänhallintaa.

Tässä asiassa kannattaa kuitenkin muistaa, että liiallinen kontrolli saattaa jopa pahentaa oireita ja aiheuttaa stressiä! Vaikka pahimmassa vaiheessa itse vatsa aiheuttaa ehkä päänvaivaa, kannattaa huomioida ettei pelkkiin vaivoihin keskittyminen ainakaan paranna tilannetta.

Liikunnan harrastaminen

Itse olen huomannut kuinka suuri merkitys riittävällä liikunnalla on suolistoni hyvinvoinnin kannalta. Treenaaminen onkin ehdottomasti yksi keino huolehtia suolistonsa hyvinvoinnista! Aina ei tarvita edes mitään tuntien hikoilua, vaan jo pelkkä hyötyliikuntakin voi toimia. Kun tein reilut kaksi vuotta toimistotyötä, istuin alkuun ainakin vuoden päivät töitä tehdessäni aina tuolilla. Muistan kuinka tuolloin kroppani oli usein tukossa, turvonnut ja nesteinen. Kun oivalsin nostaa työpöytäni yläasentoon ja aloin seisomaan päivät – huomasin todellisen eron! Suolisto toimi paremmin ja neste ei pakkautunut samalla tavalla kroppaan, kuten se istuttaessa tekee. Nykyään pyrin seisomaan mahdollisimman paljon ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että istuminen tappaa.

Suoliston hyvinvointi

Veden juonti ja kofeiinin rajoittaminen

Muistan kuinka joskus suosin arjessani energiajuomia ja join todella paljon kahvia. Enää en joisi energiajuomaa mistään hinnasta ja kahvinjuontiakin säännöstelen. Vaikka kofeiini tavallaan tehostaakin suoliston tyhjenemistä – on se vatsalle silti aikamoista myrkkyä. Pahinta on kahvin juonti tyhjään vatsaan! Älä ikinä tee sitä jos kärsit herkästä vatsasta. Myös limuja ja kaikkea hiilihapollista kannattaa välttää jos omaa herkästi ärtyvän suoliston. Runsaasti vaan vettä, sillä se on puhdasta ja edistää aineenvaihdunnan toimintaa!

Keinotekoisten makeutusaineiden välttäminen

Osasyy omiin suolistovaivoihini on aivan varmasti se, että söin light-tuotteiden kulta-aikaan runsaasti sokerittomia tuotteita ja vieläpä hyvin pitkään. Uskon noiden vaikuttavan suolistoon negatiivisella tavalla varsinkin silloin, jos tuotteita käytetään päivittäin ja säännöllisesti. Nykyään vältänkin kaikkea keinotekoisesti makeutettua, mutta en ole orjallinen tässäkään asiassa. Aina en tiedä millä on makeutettu kahvilan kakkupala tai brunssilla tarjoiltava laktoositon jogurtti, enkä jaksa oikeastaan edes kiinnostua. En siis ole mikään natsi tässäkään asiassa, mutta säännöllisesti en light-tuotteita voi sanoa suosivani. Jos suolistosi oireilee tai on herkässä kunnossa – suosittelen ainakin alkuun totaalikieltäytymistä. Mieluummin valitsee mahdollisimman puhtaita raaka-aineita, joilla suoliston saa pidettyä tyynenä ja rauhallisena. ♥

Edellä mainitsemani asiat ovat tosiaan suuressa roolissa kohdallani suoliston hyvinvoinnin ylläpidossa. Vaikka vatsan kunto saattaa vaihdella aika paljonkin elämäntilanteiden ja syömäni ravinnon mukaan, tunnen olevani mahani kanssa nykyään jo aika sinut. En koe enää rajoittuneisuutta sen suhteen ja osaan valita sellaista ravintoa, joka toimii positiivisella tavalla. Toisinaan syön kyllä tahallaankin niitä täysin päinvastaisia asioita ja testailen miten jutut toimivat. Aikakin saattaa nimittäin vatsan kohdalla auttaa ja parantaa sen kuntoa sietämään laajemmin erilaista ravintoa. Ainakin niissä tapauksissa jos kyse on suoliston herkistymisestä, eikä esimerkiksi diagnosoidusta keliakiasta.

Jos heräsi ajatuksia, kysymyksiä tai mitä ikinä niin laittakaahan kommenttia tulemaan!? Onko teillä noin yleisesti ottaen jotain keinoja joilla huolehditte suolistonne kunnosta?

Suolisto on paras ystävämme

Sanasta suolisto tulee aivan liian helposti mieleen jotain ällöttävää, sellaista josta varsinkaan nainen ei saisi puhua. Aika moni suomalainen kuitenkin kärsii jonkun sortin vatsavaivoista. On ripulia, ummetusta, pahoinvointia, turvotusta, närästystä… Lista on loputon. Oireita kuitenkin liian usein vähätellään, salaillaan tai jopa häpeillään. Onhan se nyt noloa jutella työkaverin kanssa ripulista tai siitä kuinka ilmavaivat kiusaavat kroppaa päivittäin. Onko lopulta kuitenkin helpompi elää ikuisesti vatsavaivojen kanssa kuin, että saisi niihin avun?

IMG_5740-004

Kuten blogiani pitkään lukeneet tietävät, kärsin muutama vuosi sitten aika rankoistakin vatsaongelmista. Omalla kohdallani ongelman tiedostaminen ja se, että elämä jatkuvan turvotuksen ja sekaisin olevan vatsan kanssa ei ole normaalia vaati aikaa. Oireisiin nimittäin tottuu aika nopeasti ja niitä tulee nimenomaan vähäteltyä. Siinä vaiheessa, kun suolisto voi todella huonosti ja omalla kohdallani kuvioihin tuli myös pahoinvointi, tajusin ettei kaikki ole ok. Vatsa oli niin herkässä kunnossa, että sain pelätä jatkuvasti mitä uskallan syödä ja/tai mitä en.

Tänä päivänä, kun olen käynyt ”parantumisprosessia” jo kahden vuoden ajan, en voi kuin todeta, että onneksi hain apua. On mielestäni ihan naurettavaa miksi näistä asioista ei puhuta enemmän? Suolisto on kuitenkin kehomme tukipilari ja oikeasti koneisto jonka reistaillessa reistailee koko kroppa, aivoja myöten. Terve suolisto on kaiken A ja O. En voi puhua olevani terve jos vatsani on päivittäin turvonnut tai sekaisin ja tämä on valitettavan yleistä. On normaalia, että vatsa toisinaan reagoi ruoka-aineisiin mutta jatkuva reagoiminen kertoo kyllä ehdottomasti ongelmasta, jolle on syytä tehdä jotain. Oireiden syy voi olla vääränlainen ruokavalio, yliherkistyminen tietyille ruoka-aineille, antibioottikuurien aiheuttamat suoliston bakteeritasapainoin heittelyt, ärtynyt paksusuoli, hiiva, pH-epätasapaino ja mitä vielä? En ole lääkäri tai ravintoterapeutti mutta sen verran olen aiheeseen aikanaan perehtynyt, että kutakuinkin tiedän mitä oireita mikäkin aiheuttaa.

IMG_5752-2

Mitä suolistomme sitten kaipaa? Miten voimme pitää sen terveenä ja hyvinvoivana? Itse uskon lähtökohtaisesti siihen, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Olemme kokonaisuus. Stressitön ja rento elämänasenne ovat mitä parhaat lähtökohdat hyvinvoinnillemme. Siihen kylkeen vielä terveelliset elämäntavat ylipäänsä niin avot. Itse pyrin miettimään suolistoa parhaana ystävänäni, mitä se haluaa ja mistä sille tulee hyvä olo? En lähde ärsyttämään sitä tieten tahtoen esimerkiksi jälkiuunileivällä, jonka olen monet kerrat todennut olevan pahasta. Myöskin mm. valmisruoat ja einekset jäävät kaupan hyllylle.

Terveellisten elintapojen lisäksi suosittelen jokaiselle ehdottomasti myös probiootteja! En niitä apteekin halvimpia vaan vaikka mieluummin hieman arvokkaampia sellaisia. On nimittäin olemassa maitohappobakteereja ja sitten näitä oikeasti tehokkaita ja suojaavia Probiootteja. Itselläni on käytössä Luontaistukulta saatu puteli mutta sen lisäksi voin suositella esimerkiksi Biomedin tuotteita. Niissä on ehdottomasti hinta ja laatu kohdillaan! Myös entsyymeistä on ollut ainakin omaan ruoansulatukseen apua, eli suosittelen ehdottomasti jos kärsii suolisto-ongelmista.

IMG_5771-001

Se mikä tässä kaikessa on kuitenkin lohdullinen ja hyvä juttu on se, että suolistolla on mahdollisuus eheytyä (mikäli mitään vakavaa sairautta ei ole löydetty). Suoliston ongelmista nimittäin useimmat on hoidettavissa ihan elämäntapamuutoksilla, niillä paremmilla valinnoilla. Itse voin ainakin käsi sydämellä ja kiitollisena todeta, että oma suolistoni on eheytynyt näiden kahden vuoden aikana hurjasti! Uskon kaiken johtuvan siitä, että lähdin parantamaan suolistoni kuntoa ihan sieltä ruohonjuuritasolta. Alkuun karsin kaikki mahdolliset häiriötekijät ja lopulta hain itselleni sopivaa ruokavaliota. Suolistoni sai mahdollisuuden eheytyä.

Useinhan on nimittäin kyse siitä, että suoliston limakalvo on tulehtunut tai nukka muuten vaan huonossa kunnossa. Tämä tila on kuitenkin yleensä hoidettavissa ja siksipä kehoitankin jokaista vatsavaivoista kärsivää ottamaan ohjat omiin käsiinsä ja hakemaan apua. Oireista ei kannata turhaan kärsiä! Ensin toki kannattaa vierailla lääkärissä ja poissulkea mahdolliset sairaudet. Jos olet ”terve”, käänny ravintoterapeutin puoleen. Heistä voin suositella lämmöllä etenkin Annika Havastetta, hän auttoi minua alkuun parantumisprosessin kanssa. Tänä päivänähän on toki helppo kokeilla myös itsehoitoa (netti pullollaan vinkkejä) mutta jos sekään ei auta niin suosittelen apukäsiin turvautumista. Ei kannata jäädä yksin ongelman kanssa.

IMG_5708-003

Kiteytettynä vielä loppuun omat suositukseni keinoista, joilla pitää suolisto hyvinvoivana:

  • Säännöllinen ruokarytmi. Ei liian pitkiä ruokavälejä mutta ei myöskään jatkuvaa napostelua.
  • Ruoan kunnollinen pureskeleminen ja syömiseen keskittyminen. Omalla kohdallani tämä on haaste etenkin niillä vartin tauoilla, joilla pitää parhaassa tapauksessa hakea safka ja vieläpä syödä se. Kostautuu muuten jälkikäteen kivana närästyksenä ja ikävänä tunteena ylävatsalla.
  • Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio. Älä rajaa liikaa (ainakaan lopun elämän tähtäimellä) ja valitse hyvin. Välillä toki saa herkutella, eli iso EI kaikenlaisille kitukuureille.
  • Unohda laihdutus ja miinuskaloreilla painaminen. Suolistolle ei tee hyvää omenoilla eläminen, vaan se kaipaa myös kunnon ravintoa. Hyviä rasvoja!!
  • Muista probiootit, laadukkaat sellaiset.
  • Juo runsaasti vettä, vähintään 1,5 litraa päivässä.
  • Älä kiusaa suolistoasi. Jos vatsasi ei kestä kermajäätelöä, kokeile maidotonta sorbetti vaihtoehtoa. Mielestäni vatsan ehdoin tahdoin kiusaaminen on täysin turhaa! Toki voit vaikka kuukauden päästä kokeilla pienellä määrällä uudestaan, jolloin se joko onnistuu tai sitten ei. Suoliston kunnon paraneminen vaatii pitkäjänteisyyttä.
  • Nuku riittävästi, uni on lääke vähän kaikkeen.
  • Rakasta suolistoasi ja kehoasi. Kohtele sitä hellästi ja rakkaudella.

Kärsiikö moni teistä sitkeistä vatsaongelmista tai oletteko ehkä joskus kärsineet? Millaisin keinoin te olette saaneet suolistonne kuntoon? Heräsikö ajatuksia aiheesta?