Kuinka saada ripsienpidennykset pysymään?

Kuten tiedätte, olen käyttänyt ripsienpidennyksiä useamman vuoden ajan. Toki väliin on mahtunut muutama lyhyt taukokin mutta pääasiallisesti ripset ovat minulla suurimman osan ajasta. Syyt olen kertonut useampaan otteeseen myöskin mutta mainittakoon nyt vielä kertaalleen se tärkein, eli helppous – ripsienpidennykset ovat laiskan meikkaajan pelastus! Pidän erityisen paljon siitä, ettei minun tarvitse säheltää itsepäisten ripsieni kanssa tai ylipäänsä tehdä silmilleni arjessa yhtään mitään. En ole nimittäin laisinkaan silmien meikkaaja tyyppiä, jonka vuoksi minulle on suorastaan helpotus, että ripset ovat kauniit jo heti herättyäni.

Olen kirjoitellut pidennyksistä tässä vuosien varrella muutamankin postauksen mutta en varmaan koskaan vinkkejäni siihen, kuinka saada ripsienpidennykset pysymään kauniina pidempään? Itsehän käyn huollossa *Beauty Anniinassa 3-4 viikon välein ja parina viimeisenä kertana huoltoväli on venynyt jopa viiteen viikkoon. Luonnollisestikaan tuossa viiden viikon kohdalla ripset eivät ole enää kuin uudet, jonka vuoksi harva varmaan pitääkään noin pitkiä huoltovälejä. Kolmen viikon huoltoväli lieneekin aika tyypillinen ja se on mielestäni sellainen aika, jossa pidennysten ei kuuluisi mennä mitenkään erityisen huonoon kuntoon.

Sen lisäksi, että ripsiteknikolla ja hänen ammattitaidollaan on väliä, on ripsien pysyvyyden suhteen todella tärkeä merkitys kaikella sillä, mitä tapahtuu kotona ripsien laiton ja huollon välissä. Tietenkin myös geenit vaikuttavat, eli millainen ripsilaatu meillä on ja rasvoittuuko ihomme herkästi. Siispä se, jos ripset eivät pysy hyvinä kuin muutaman viikon ajan on todella monen asian summa. Mielestäni onkin väärin syyttää pelkästään ripsien laittajaa siitä, että pysyvyys on heikko koska siihen vaikuttaa aika moni muukin seikka. Usein on kuitenkin helpompi siirtää vastuu ripsiteknikolle kuin ottaa itse koppi omasta toiminnastaan.

Itsellänihän ei ole koko sinä aikana, kun olen käynyt Beauty Anniinassa ollut ongelmia ripsien pysyvyyden kanssa. Olen aina ollut enemmän kuin tyytyväinen ja siksi nykyään jopa venyttänytkin huoltovälejä pidemmiksi. Minulle neljän viikon huoltoväli on enemmän kuin mieluinen jopa ihan aikataulullisistakin syistä. Toisaalta olen myös aika tarkka sen kotihoidon suhteen ja jos tiedän, että seuraava huolto on neljän viikon päästä, olen erityisen tarkka. Tänään haluankin jakaa teille ne vinkit, joiden avulla minä pidennän ripsien huoltoväliä ja saan pidennykset pysymään kauniina mahdollisimman pitkään!

Ethän kastele ripsiä kahteen vuorokauteen huollosta

Veikkaan, että tätä kohtaa yhä useampi laiminlyö. Ei malteta olla kastelematta ripsiä tai jopa vahingossa suihkussa valutetaankin vesi pään yläpuolelta, jolloin ripsetkin kastuvat. Itse olen tämän suhteen erityisen tarkka ja noudatankin kirjaimellisesti kahden vuorokauden kastelukieltoa. Jos ja kun pesen kasvoni, pesen ne lavuaarin äärellä silmiä vältellen tai puhdistan ihon vanulapun ja puhdistusmaidon avulla. En myöskään ota mitään puolen tunnin kuumia ja höyryäviä suihkuja huollon jälkeen tai käy saunomassa.

Käytä öljytöntä silmänympärysvoidetta

Tässä toinen kohta, jossa moni menee varmasti mönkään. Silmänympärysvoiteen laadulla kun on merkitystä jos haluaa, että ripset pysyvät kauniina pidempään. Kiinnitä siis huomiota siihen millaista voidetta käytät ja jos suosit ihoöljyjä, huolehdi ettei niitä mene silmänympärysiholle. Öljyttömiä tuotteita löytyy mm. Lieracilta, Cliniquelta, Clarinsilta ja Lumenelta. Muitakin merkkejä varmasti on mutta tuossa nyt muutama esimerkki. Silmänympärysvoidetta kannattaa käyttää ylipäänsä todella maltillisesti ja voide imeyttää ihoon ennen nukkumaanmenoa. Myös silmämeikin puhdistusaineen tulee olla öljytön mutta tämän jokainen varmasti tietääkin!

Vältä silmien hieromista ja rääpimistä

Moni raapii silmiään kuin huomaamatta ja vaatiikin totuttelua jotta tuon pahan tavan pystyy nitistämään. Etenkin siinä kohtaa kun huollosta on kulunut useampi viikko ja ripset kasvavat, on aika tyypillistä raapia silmiään enemmän. Itse olen hyvin tarkka tämän asian suhteen ja toisaalta jo piilolinssien käyttäjänäkin oppinut sen, ettei silmiä voi samalla tapaa kosketella kuin ehkä normaalisti voisi. Jos ripsissä on kasvun aiheuttamaa ärsytystä niin ripsiharjalla harjaaminen useimmiten auttaa.

Valitse volyymiripset

Mielestäni volyymiripsissä on parempi pysyvyys kuin klassisissa. Toki tämä voi olla myös mielipidekysymys mutta näin olen itse kokenut. Volyymiripset ovat kevyemmät ja siksi ne pysyvät ainakin omissa silmissäni paremmin. Tässä kohtaa haluan myös muistuttaa, että kannattaa aina kuunnella pidennysten pituuden suhteen ripsiteknikon mielipidettä! On sanomattakin selvää, että hennoissa ripsissä 14 mm pituus saattaa aiheuttaa tuhoa tai vähintään pidennysten nopean putoamisen. Itselläni on nykyään käytössä hieman lyhyemmät ripset kuin aikaisemmin, eli 9-10 mm ja olen näihin enemmän kuin tyytyväinen!

Älä lisää pidennyksiin ripsiväriä

Mielestäni on aivan käsittämätöntä, että ensin laitetaan pidennykset jotta ei tarvitsisi meikata ripsiä mutta silti käytetään pidennysten päällä vielä ripsiväriä. Siispä jos tahdot, että ripset pysyvät parempina pidempään, älä lisää niihin ripsiväriä. Toki eri tilanne on siinä kohtaa jos huollosta on se 4-5 viikkoa, jolloin ripset ovat harvahkot ja tiedät huollon olevan parin päivän päästä. Tuossa kohtaa ymmärrän pienen ripsivärillä fiksailun mutta sanotaanko näin, että oikeastaan aikaisemmin kuin aivan hätätapauksessa en sitä suosittele käyttämään.

Älä harjaa ripsiä liikaa

Vaikka ripsiharja onkin yksi pidennysten omistajan tärkeimmistä hoitotyökaluista, en suosittele harjaamaan ripsiä liikaa. Harjaaminen aiheuttaa mekaanista ärsytystä jonka seurauksena omiakin ripsiä saattaa irrota ja pidennykset pysyvät lyhyemmän ajan. Tokikaan en nyt tarkoita tällä sitä, että ripsien tulisi antaa vinksottaa sinne tänne mutta liika on aina liikaa. Itsehän en harjaa ripsiäni suunnilleen kahteen viikkoon huollosta muutoin kuin kevyesti alhaalta jos joku ripsi alkaa sojottamaan. Tällä pidennän huoltoväliä ja ripsien päältä harjaamisen aloitan vasta siinä kohtaa, kun huomaan että ripset kasvavat ja täten menevät herkemmin ”takkuun”.

Kiinnitä nukkuma-asentoon huomiota

Rohkenisin väittää, että vatsalla nukkuminen vaikuttaa pidennysten pysyvyyteen negatiivisella tavalla, koska tuolloin kasvot ovat usein lähestulkoon tyynyä vasten. Kyljellä tai selällä nukkuminen onkin parasta pysyvyyden kannalta mutta ymmärrän, että tähän on ehkä vaikeaa vaikuttaa jos on taipumusta päätyä lopulta siihen vatsalla makuu asentoon. Itse nukun enemmän vasemmalla kyljellä, mikä näkyy usein siinä, että vasen silmä on huoltovaiheessa hieman huonommassa kunnossa kuin oikea. Parasta olisi nukkua selällään mutta harva ihminen taitaa siihen kyetä.

Älä lotraa vedellä

Jokainen varmasti tietää, että ripsienpidennykset keräävät bakteereja jos niitä ei puhdisteta. Siispä puhdistaminen on todellakin tärkeää mutta tässä kohtaa jää jokaisen arvioitavaksi, vaativatko ripset vesipesua kuitenkaan päivittäin? Koska oma ihoni ei kaipaa päivittäistä vesipesua vaan puhdistusmaidollakin puhdistaminen riittää, tulee minulla viikoittain päiviä etten kastele ripsiäni ollenkaan. Noina puhdistusmaito kertoina puhdistan kuitenkin myös luomeni mutta teen sen veteen kostutetun tops puikon avulla, jolloin puhdistan silmän ripsien tyveen saakka. Uskon, että se ettei ripsiään lotraa jatkuvasti vesipesulla saattaa olla yksi avain parempaan pysyvyyteen. Toisaalta taas se toinen ääripää, että vettä välttelee saattaa jopa heikentää pidennysten kestoa, sillä tuolloin luomiin kerääntyy talia ja tali liuottaa ripsiä.

Valitse ripsihuoltaja huolella

Viimeisenä mutta ei missään nimessä vähäisimpänä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, missä ripsensä huoltaa. Vaikka sanoinkin alussa, ettei surkea pysyvyys ole aina pelkästään ripsiteknikon vikaa, niin silti tekijöissäkin on eroja. Koska ripset laitetaan käsin, on jokaisen huoltajan kädenjälki hieman erilainen. Itsehän olen käynyt useammallakin eri ripsien laittajalla tässä vuosien varrella mutta viimeiset vuodet Beauty Anniinan Anniinalla. Hänen tyylinsä tehdä ripset, lopputulos sekä pysyvyys ovat seikkoja, jotka ovat saaneet minut jäämään. Vaikka välillä on ollut joitain ripsitaukojakin, niin silti olen aina palannut Anniinan hoitotuoliin. Koen, että itselleen parhaan ripsiteknikon löytäminen on kuin sen luottokampaajan löytäminen – asia josta ei halua luopua. Kun löytää hyvää, miksi sitä lähtisi vaihtamaan? Siispä suosittelen todellakin kiinnittämään huomiota myös siihen, missä ripsesi laitatat ja jos olet epävarma paikasta, some on aika hyvä työkalu löytää suosituksia!

Siinä tosiaan ne minun yhdeksän vinkkiäni parempaan ripsienpidennysten pysyvyyteen. Jos heräsi jotain kysymyksiä tai ajatuksia aiheeseen liittyen niin aina saa toki kysellä? Ja tässä kohtaa haluan myöskin muistuttaa, että kaikki vinkit eivät välttämättä toimi kaikille koska ripset ovat hyvinkin yksilöstä riippuvainen juttu. Geeneillä on paljon vaikutusta siihen, millainen karvankasvu meillä on ja siksi hentoripsinen ei voi mielestäni vaatia pidennyksiltä täysin samoja asioita kuin joku huomattavasti vahvemmat ripset omaava.

Ihanaa alkanutta viikkoa!

 

*Ripsienpidennykset sponsoroitu

Näin teet maanantaista paremman!

Minulla oli eilen illalla erityisen hyvä fiilis ja tuntui sille, että nyt on pakko kirjoitella tätä päivää varten tsemppaava postaus kaikille maanantaita masenteleville! Eikä siis sillä, en ole missään nimessä yli-ihminen tai joka maanantai näin hyvällä tuulella. Minullakin on välillä surkeita viikon alkuja ja niitä maanantai-päiviä, ettei mistään tule yhtään mitään. Uskoisin, että meistä jokaisella on ja siihen maanantain fiilikseen vaikuttaa aika paljon se kulunut viikonloppu. Toisinaan ihanan viikonlopun jälkeen työrytmiin palaaminen masentaa, kun taas joskus se mukava viikonloppu kantaa nautinnolliseen viikon alkuun. Olotilaan vaikuttaa paljon myös se olemmeko valvoneet ja kenties juhlineet viikonloppuna, vaiko treenailleet ja nukkuneet hyvin. Useimmiten jälkimmäisten vaihtoehdon jälkeen maanantaikin tuntuu huomattavasti helpommalta, sillä lepo lääkitsee ja akkujen lataaminen on takuuvarma tapa olla tehokkaimmillaan maanantaina!

Kuinka maanantaista voisi sitten tehdä hieman paremman? Jos nyt tunnet, että masentaa ja lasket tunteja töistä kotisohvalle pääsyyn, niin luethan läpi alle jakamani vinkit. Olen aivan varma, että noudattamalla edes muutamaa kohtaa voit tehdä maanantaistasi hieman paremman ja kohottaa sitä kehnoa fiilistäsi!

Aivan alkuun mieti esimerkiksi kolme asiaa, jotka ovat hyvin ja joista olet erityisen kiitollinen juuri nyt. Asioiden konkretisoimiseksi kirjoita ne post-it lapuille ja liimaa työkoneesi näytön syrjään. Siinä ne sitten muistuttelevat sinua päivän mittaan olemassa olostaan – siinäkin kohtaa, kun joku asia menee pieleen tai ärsyttää niin kovin.

Hahmottele alkavan viikon suunnitelmat ylös paperille ja jaa hoidettavat työt kullekin päivälle. Kun sinulla on rauha ja tietoisuus tulevan viikon tapahtumista sekä hoidettavista töistä, saattaa tuo helpottaa maanantain käynnistelyä. Itse ainakin koen, että maanantaina on tärkeää kurkistaa viikon kalenterin tapahtumat läpi ja olla pääpiirteittäin selvillä siitä, mitä menoja on minäkin päivänä.

Kahvin kanssa ei tarvitse kitsastella mutta vaihda edes yksi kahvikupillinen vihreään teehen! Vihreä tee piristää hitaammin ja pidempään kuin kahvi, joten rajuja energiapiikkejä ei synny mikä taas vaikuttaa työskentelymukavuuteen. Yksi erinomainen vaihtoehto on korvata kahvikupilliset matchalla, itse rakastan etenkin matcha latteja!

Vaali hyvinvointiasi syömällä terveellinen lounas. Vaikka kuinka tekisi mieli jatkaa sillä viikonlopun pizzalinjalla niin syöthän terveellisen lounaan? Toiseen äärilaitaan ei kuitenkaan tarvitse mennä, eli salaatti ei ole ainut toimiva vaihtoehto. Suosittelen valitsemaan maanantain lounaspaikaksi jonkun ravintolan, josta saat herkullista sekä energiaa antavaa lounasta. Väsyttävä pasta ei ole nyt ehkä paras vaihtoehto eikä ylipäänsä hiilariöverit. Jos minulta kysytään, valitsen ehdottomasti Fafaksen tai Pupun, sillä molemmat ovat suosikkejani.

Hemmottele itseäsi jollain pienellä hyvällä. Pari palaa raakasuklaata jälkiruoaksi lounaan jälkeen tai vaikka raakapatukka ovat oiva tapa hemmotella itseään terveellisesti. Maanantait ovat nimittäin usein niitä päiviä, kun jotain makeaa tekee mieli viikonlopun jäljiltä. Pussillista karkkia en suosittele kiskomaan mutta joku pieni hyvä toimii aivan varmasti – mitä ikinä se sinulle sitten onkaan.

Osta kotiin kukkia. Ehdottomasti yksi toimivimmista vinkeistäni on hankkia maanantain kunniaksi kotiin vaikka tulppaanikimppu. Kukat piristävät poikkeuksetta mieltä ja tekevät sotkuisestakin kodista kauniimman.

Käy treenaamassa. Jos maanantai kangertelee, saattaa kynnys lähteä treeneihin olla aika korkea. Omasta kokemuksesta suosittelenkin hankaliin maanantaipäiviin joogaa tai ajatukset vapauttavaa juoksulenkkiä – mikä vaan tuntuu sinusta parhaalta. Tärkeintä on kuunnella mielen ja kehon olotilaa. Jos tuntuu ettet jaksa, ei ole ollenkaan huono vaihtoehto löhöillä maanantai-iltaa sohvalla.

Älä sovi ylimääräisiä menoja. Tämä on toki ihmisestä riippuvaista mutta itse pyrin pitämään maanantait kiireettöminä. En siis sovi maanantaille mitään ylimääräistä, vaan haluan aloittaa viikon rennommin. Noudatan tätä sääntöä oikeastaan joka viikko ja tällekin päivälle on sovittuna ainoastaan kotona työskentelyä, asukuvien kuvaaminen, terapia sekä joogahetki Shalassa.

Muista vertaistuki. Ei ole ihmistä joka ei joutuisi elää maanantaita, siispä vertaistukea voit saada kankeaan maanantaihin vaikka puhelimen välityksellä ystäviltä. Joskus tuollainen puhelu saattaa jopa piristää ja saada ajatukset muualle, suosittelen!

Ota aikaa itsellesi. Oli se sitten se treenihetki tai vaikka puolen tunnin päiväunet töiden jälkeen, ota hetki ihan vaan sinulle. Maanantait ovat niitä päiviä kun on lupa rauhoittua hetkeksi ihan itsekseen.

Kehu itseäsi ja ole armollinen. Viikon ensimmäisenä päivänä on lupakin olla hieman tehottomampi, joten älä turhaan piiskaa itseäsi parempiin suorituksiin jos aivosi eivät siihen vielä kykene. Armollisuus on maanantain avainsana.

Hemmottele ihoasi naamiolla. Kuten eilisessä postauksessa mainitsinkin, ihonhoito toimii itselleni myös rentouttajana sekä mielen kohottajana. Maanantait ovatkin oivallisia päiviä tehdä iholle kunnon hemmotteluhoito, kuorinnasta naamioon saakka. Jos omistat saunan käy myös saunassa ja laita vaikka vielä hiuksiinkin hoitava naamio.

Ja ennen kaikkea muista, jos tänään on huono päivä, huominen on aivan varmasti parempi! Parastahan elämässä on se, että aina voit muuttaa elämäsi suuntaa tai tehdä itsellesi toimivampia valintoja. Jos tänään tuntuu sille, että olet väärällä polulla moninkin tavoin, aina on mahdollisuus muutokseen!

Toivottavasti viimeistään näiden vinkkien saattelemana kankeakin maanantai muuttuu edes hieman paremmaksi! Ja jokainen varmasti tietää, että edessä on neljä päiväinen työviikko mikä saattaa motivoida tämän maanantain selättämisessä.

Siispä oikein ihanaa alkanutta viikkoa ja tsemppiä päiväänne! <3