Nujerra syysflunssa kotikonstein!

Juuri, kun tuli tuossa joku aika sitten kehuttua kuinka olen viimeksi sairastanut viime vuoden joulukuussa, iski toissa päivänä tietenkin kunnon kaktus kurkkuun. Vielä en ole kuitenkaan luovuttanut ja tässä onkin tullut nyt pari päivää kiskottua ihan kunnolla kaikenlaista rohtoa, jolla voisi tuon orastavan syysflunssan nujertaa. Olen oikeastaan nykyään aika pro tässä flunssan nujerruksissa ja useammankin kerran pienet veto pois olot saanut taltutettua ruokavalion sekä lisäravinteiden avulla. Tälläkään kertaa en ajatellut luovuttaa, vaikka eilisen Ikean reissun jälkeen tuntui kieltämättä sille, että nyt tämä nainen todellakin kaatuu petiin…

Olen kirjoittanut flunssan torjunta vinkkejä aikaisemminkin mutta koska syysflunssa on jälleen valitettavan ajankohtainen juttu, ajattelin kerätä teille niitä omia kotoisia konstejani, joita noudattamalla saan useimmiten flunssat selätettyä. Toki homma vaatii sen, että syöt jatkuvasti monipuolisesti ja käytät lisäravinteita sekä aloitat torjuntakeinot ajoissa. Oikeastaan heti siinä kohtaa, kun olo alkaa olemaan yhtään vetämätön tai kurkussa tuntuu karhealle, on aika toimia. Jos tuossa kohtaa ei tee asialle mitään, tuskin flunssaa on mahdollista enää estää.

Pidemmittä puheitta kuitenkin itse vinkkeihin!

Syö valkosipulia ja inkivääriä

Kaksi ikivanhaa kikkaa mutta kerta toisensa jälkeen ne vaan toimivat! Itsehän käytän valkosipulia jatkuvasti niin ruokavaliossani kuin ihan lisäravinteenakin ja veikkaan, että se onkin yksi syy sille etten ole liioin enää sairastellut. Inkivääri on toinen tehorohdos, jota kannattaa tunkea smoothieen tai vaikka thaityylisiin ruokiin. Huonon olon iskiessä suosittelen lämmöllä kuumaa inkiväärijuomaa, johon voi laittaa ripauksen kanelia, hunajaa, sitruunaa sekä inkivääriä – auttaa muuten kummasti kipeään kurkkuun!

Älä luovuta henkisesti

Vaikka kuulostaa ehkä hieman oudolta olen huomannut, että siinä kohtaa, kun flunssa ei ole vielä niskan päällä merkkaa aika paljon se, uskooko henkisesti pysyvänsä terveenä ja voittavansa taistelun. Kun päättää ettei sairastu, lepäilee ja oikeasti syö kaikkea mahdollista rohtoa saattaa flunssa jättääkin tulematta. Itselleni on käynyt näin lukuisia kertoja ja tavallisesti sairastun nimenomaan niinä hetkinä, kun olen henkisesti heikoilla eli esimerkiksi kovan stressin alla. Tuolloin en yksinkertaisesti jaksa taistella ja luovutan, jolloin flunssa sitten iskeekin.

Nauti sitrushedelmiä

Sitruunaa, appelsiinia, limettiä… Itselleni sitrushedelmät ovat etenkin syys- ja talvikaudella elinehto. Ne sisältävät paljon C-vitamiinia ja mikä parasta, muuttuvat kovin edullisiksi alkavan talven myötä. Joskus noudatin ehkä hieman outoakin kikkaa mutta söin tosiaan useamman appelsiinin aina silloin, kun meinasin tulla sairaaksi. Joskus tuo todella tehosi ja siksi siitäkin on oikeastaan jäänyt takaraivoon se muistutus, että heikossa kunnossa kannattaa tosiaan nauttia extra määrä C-vitamiinia! Jos appelsiinien syöminen tökkii, yksi erinomainen tapa on puristaa niistä tuoremehua tai nauttia ceeta purkista. Mielettömän hyvä on Puhdistamon Super C-vitamiinijauhe, joka on luomulaatuista ja todella riittoisaa.

Välttele sokeripitoisia ruokia

Puolikuntoisena on niin kiva hakea kaupasta herkkuja ja käpertyä sohvalle… – tuo on kuitenkin virhe. Sokeri toimii kasvualustana bakteereille mikä tarkoittaa sitä, että jos kehossa tosiaan on yhtään flunssabasilleja, ne todennäköisesti lähtevät jylläämään valtoimenaan. Kannattaakin syödä mahdollisimman sokerittomasti (tokikaan niitä appelsiineja en kieltäisi) ja ylipäänsä jättää pois kaikki epäterveellinen lisäaineita sisältävä ruoka sekä panostaa terveelliseen ruokavalioon. Herkutella kannattaa vaikka sekoituksella suomalaisia marjoja, pähkinöitä tai raakasuklaata.

Lepää ja unohda treenaaminen

Puolikuntoisena ei kannata missään nimessä suunnata salille tai lenkille! Olen liikkunut kymmeniä kertoja puolikuntoisena ja voin sanoa, että se ei ole koskaan kannattanut. Tästä seurauksena sairastin itse muutama talvi sitten pahan mykoplasman ja oikeasti olin lähestulkoon koko talven sairaana. Terveyttä kannattaa vaalia ja oikeasti pitää treenitaukoa silloin, kun keho on heikoilla. Levon merkitys on niin suuri hetkinä, joina kroppa taistelee flunssaa vastaan. Nuku kunnollisia yöunia ja tarvittaessa jopa päiväunia, älä pode niistä huonoa omaatuntoa vaan anna kehollesi lepoa. Älä myöskään paina menemään Buranan voimin, sillä se tunnetusti vaan huijaa olosi terveemmäksi ja kohta voit jo huomattavasti heikommin.

Syö immuniteetin kohottajia

Nyt tulee kohta, jota ilman en enää pärjäisi näitä flunssataisteluja. Kyseessä ovat tosiaan immuniteetin kohottajat, eli ns. boosterit joiden avulla immuniteettia nostetaan etenkin tilanteissa, joissa keho on kovilla. Kyseisiä lisäravinteita löytyy eri merkeiltä, joista omia suosikkejani ovat NORDIQ Nutritionin Immune Complex sekä Wild Nutritionin Immune Support. Jos mietitään, että olet sairastellut paljon ja vastustuskykysi on yleisesti ottaen alhaalla, voisin suositella näiden immuniteetin kohottajien nauttimista ihan jatkuvasti. Itse olen nykyään vastustuskyvyltäni sen verran rautainen, etten tarvitse näitä säännöllisesti ja siksi olenkin ottanut sen tyylin, että aina jos tiedän edessä olevan stressaavan viikon, aloitan kapseleiden syömisen. Saatan syödä kapseleita yli koko stressaavan viikon tai vaikka pari päivää silloin, kun stressi on kovimmillaan. Syön näitä myös silloin jos flunssa meinaa iskeä, kuten tällä viikolla ja nyt olenkin taistellut mm. näiden voimin flunssaa vastaan jo muutaman päivän ajan. Pakko sanoa, että sen jälkeen, kun aloitin näiden boostereiden käytön, olen tosiaan onnistunut jokaisen orastavan flunssan selättämään.

Juo paljon vettä

Vedenjuonti kannattaa eritoten siinä kohtaa, kun keho taistelee pöpöjä vastaan. Kun flunssa meinaa iskeä, keho on kovilla, jonka vuoksi myös nestehukka saattaa syntyä helpommin. Vesi myös auttaa huuhtomaan kehosta epäpuhtauksia ja myrkkyjä. Itse taistelen flunssaa vastaan aktiivisella vedenjuonnilla ja pidänkin jatkuvasti kannua nokkani edessä. Jos kraana vesi tökkii, käy kaikenlainen muukin laadukas neste kuten vaikka se tuore puristettu mehu tai kuplavedet. Kaikista tärkeintä on, että juo ja paljon!

Syö sinkkiä

Sinkki toimii parhaiten siinä kohtaa, kun flunssa ei ole vielä niskan päällä vaan ollaan siinä taisteluvaiheessa. Itsehän syön sinkkiä siis jatkuvasti mutta jos sinä et näin tee, aloita sen syönti ainakin viimeistään siinä kohtaa, kun saat ensimmäisiä flunssaoireita. Sinkillähän on tunnetusti muitakin positiivisia vaikutuksia mm. ihoon ja hiuksiin, joten itse suosittelen sinkkiä ihan jokaiselle muulloinkin, kun flunssan kolkutellessa ovella.

Jätä alkoholi

Vaikka joskus rommitoti tai rehellisesti sanottuna kirkas viina saattaakin tappaa ne pöpöt, useimmiten alentunut vastustuskyky yhdistettynä alkoholiin ei tee hyvää keholle. Alkoholi runsaasti käytettynä alentaa vastustuskykyä entisestään, mikä taas altistaa herkemmin flunssille. Humalassa sitä hilluu ulkona myös helposti vähemmissä vaatteissa kuin kannattaisi, mikä myöskin edistää flunssan tulemista pahempana. Siinä kohtaa, kun keho on puolikuntoinen suosittelenkin lepoa enkä juhlia. Juhlia tulee aina uusia, terveys on se kaikista tärkein.

Helli kehoasi

Viltti, villasukat, Netflix, kirjat, terveellinen mutta herkullinen ruoka, kuuma juoma ja lepo – siinä muutamia seikkoja, joilla voi olla flunssataistelun aikana hyvä itselleen. Kun olet hellivä niin keholle kuin mielellesikin, on sillä aivan varmasti positiivinen vaikutus vastustuskyvynkin kannalta. Voi olla etteivät kaikki usko tähän, mutta itse uskon nimenomaan henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin suoranaiseen yhteyteen.

Jos unohdin jotain tärkeää, kerrothan? Pysykäähän terveinä ja välttykää syysflunssalta! <3

9 vinkkiä bloggaamiseen

Lupasin teille muutama päivä sitten kirjoittaa postauksen bloggaamisesta ja siitä, kuinka omaa blogiaan voi kehittää paremmaksi. Tämä postaus on ehkä hyödyllisin vasta alkaneille bloggaajille mutta toisaalta, miksipä ei myös jo pidempään blogia pitäneillekin. Joskus nimittäin saattaa olla, että sitä tekee kaiken niin rutiinilla, ettei välttämättä huomaa joitain pikku seikkoja, joiden avulla homma voisi toimia vieläkin paremmin. Näin ainakin omalla kohdallani, sillä jokaisen blogiini liittyvän kehityskeskustelun aikana olen saanut ylös useamman sivun asioita, joita minun tulisi kehittää ja joissa kehittyä. Mielestäni aina on varaa parantaa, eikä koskaan voi olla liian hyvä siinä, mitä tekee. Tärkeää onkin säilyttää vuodesta toiseen vastaanottavainen asenne ja olla jatkuvasti avoin kehitykselle!

Olen tosiaan kirjoittanut blogiani keväästä 2010 lähtien, joista pari ensimmäistä vuotta poistin aikanaan ja siksi sivupalkissa näkyy postauksia ainoastaan vuodesta 2012 lähtien. Seitsemän vuotta on pitkä aika, joista pari viimeisintä vuotta on menty alkua ammattimaisemmin. Koenkin, että takataskussa on muutama vinkki, jotka ne haluan teille tänään jakaa. Toivottavasti niistä on hyötyä niin vasta alkaneille kuin ehkä jo jonkun aikaa bloganneillekin!

Panosta sisältöön

Oli blogisi tyylisuuntaukseltaan millainen tahansa, se tärkein elementti on mielestäni aina blogin sisältö. Sisältö on se, mikä tekee blogista mielenkiintoisen ja saa lukijat kerta toisensa jälkeen palaamaan. Ihan alkuun tietenkin päätät, mistä kirjoittaminen tuntuu sinusta luontevalta. Mielestäni on tärkeintä tehdä blogista oman näköinen eikä yrittää kopioida mitään muilta. Jos yrität tuottaa sisältöä joka ei ole sinulle ominaista, valitettavasti se paistaa hyvin herkästi läpi. Oman blogini sisältö on esimerkiksi muovautunut vuosien varrella. Lifestyle blogi on siinä mielessä helppo, että blogisi ei ole rajattu mihinkään kategoriaan, vaan voit kirjoittaa periaatteessa mistä ikinä haluat.

Itse pyrin siihen, että jokaisessa postauksessani on sisältöä. Harvoin kirjoitan postausta, jossa on ainoastaan kuvia ja vaan pari lausetta tekstiä. Tämä on oma valintani ja tavallaan viekin sitten minulta enemmän aikaa. Sinun tyylisuuntasi voi kuitenkin olla vaikka täysin päinvastainen. Jos postauksessa ei kuitenkaan ole juuri ollenkaan tekstiä, ainakin itse odotan sitä, että kuviin on panostettu senkin edestä.

Hanki järjestelmäkamera (mieluiten täysikennoinen)

Kuvien tärkeyttä en voi koskaan liikaa korostaa! Jos haluat blogistasi laadukkaan, on sinun hankittava hyvät kuvausvälineet ja opeteltava valokuvaamaan. Harva meistä on seppä syntyessään mutta harjoitus tekee mestarin! Vaikka et nyt osaisi yhtään valokuvata ja kokisit, ettei sinulla ole silmää, niin hanki silti ne välineet ja mene vaikka valokuvauskurssille. Itsehän olen omatoimisesti kuvaamista opetellut ja kehittynyt hurjasti vuosien saatossa – sekin on siis yksi vaihtoehto. Mielestäni on kuitenkin parempi hankkia heti kunnon välineet kuin aloittaa pokkarilla, sillä vaikka et olisi niin taitava valokuvaaja, antaa hyvä kamera ja sitä kautta kuvan jälki jo paljon anteeksi niitä puutteellisempia taitoja.

Kameroista suosittelen ehdottomasti täyden kennon kameraa. Vaikka nuo ovat hinnaltaan huomattavasti kalliimpia kuin croppikennoiset, saat täysikennoisella niin paljon parempaa jälkeä. Itse ainakin muistan, että siinä kohtaa, kun hankin Canonin 6D rungon, lähti blogini suunta pikkuhiljaa nousuun. Aloin hyvän kameran myötä kiinnostumaan enemmän valokuvaamisesta ja siitä, millaista jälkeä blogiini aikaan saan. Kamera on ollut minulla jo useamman vuoden ajan eikä se ole muuten vielä kertaakaan hajonnut tai edes tiltannut. Pidän 6D rungosta todella paljon, enkä ole edes miettinyt sen vaihtamista! Objektiiveja sen sijaan olen vuosien varrella hankkinut, sillä niiden avulla valokuvaamiseen voi saada uusia ulottuvuuksia. Aloittelijan objektiiviksi suosittelen täysikennoiseen kameraan 50 mm 1.4 objektiivia. Kyseinen objektiivi on erinomainen bloggaajan työkalu ja se toimii niin asu kuin tuotekuvissakin.

Muokkaa kuviasi

Mielestäni jokaisen bloggaajan tulisi muokata ottamiaan kuvia. Ei tietenkään roisilla kädellä mutta edes hieman. Parantaa värejä, suoristaa kuva jos se on vinossa, lisätä kirkkautta ja kontrastia… Kuvanmuokkaus tekee kuvista huomattavasti mielenkiintoisempia ja paremman näköisiä, jolloin myös blogin laatu paranee. Veikkaan, että tätä useampi bloggaaja jo tekeekin, mutta vielä muistutuksena kuitenkin. Itse käytän Lightroomia, joka on muuten todella kätevä ja monipuolinen kuvanmuokkausohjelma!

Panosta tekstien helppolukuisuuteen ja visuaalisuuteen

Pakko sanoa, että mielestäni blogitekstien yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on helppolukuisuus. Vaikka en olekaan mikään kielipoliisi, häiritsee itseäni jos teksti ei ole sujuvaa tai se on vaikka kovin töksähtelevää. Kannattaa siis ehdottomasti panostaa siihen kirjoitustyyliin ja pyrkiä kirjoittamaan mahdollisimman helppolukuista tekstiä. Teksti tuleekin kirjoittamisen jälkeen (ennen julkaisua) lukea monta kertaa läpi ja ajatuksella. Itse teen tätä usein jopa kymmeniä kertoja ja vaihtelen lauserakenteita tai korvaan sanoja toisilla. Jos vaan kirjoitat ja julkaiset, teksti on tuskin kovin harkittua uloskaan päin. Myös oikolukua suosittelen ellet ole luonnonlahjakkuus kieliopissa.

Tärkeä asia on mielestäni myös tekstin ulkoasu ja visuaalinen rakenne. Eli kannattaa ehdottomasti jaotella tekstiä ja käyttää rivivälejä sekä kuvia katkaisemaan tekstiosioita. Kuvat suosittelen laittamaan mahdollisimman suurikokoisina ja tekstin kanssa samaan linjaan. Väliotsikoinnista en itse pidä ollenkaan mutta osa käyttää sitä, joten kannattaa ehkä kokeilla voisiko se olla oma juttu. Myös yksi erittäin helppo kikka saada blogin ulkoasusta huomattavasti siistimpi on, että tekstin tasaa molempiin reunoihin. Tämä on mielestäni todella tärkeä juttu, sillä muuten visuaalinen ilme on tekstin osalta epäsiisti ja ainakin omaan silmääni levoton. WordPressissä se onnistuu: Oma tyyli –> omat tyylit –> asettelu–> tasaa teksti molempiin reunoihin. Myös kirjasintyyliin ja fonttiin kannattaa kiinnittää huomiota. Teksti ei saa olla liian pientä eikä muuten liian suurtakaan. Alustoista suosittelen ehdottomasti mieluummin jo mainitsemaani WordPressiä kuin Bloggeria! Ainakin itse olen kokenut tämän huomattavasti paremmaksi ja laadukkaammaksi kirjoitusalustaksi.

Postaa säännöllisesti 

Jos haluat blogistasi ammattimaisen, tai se on tulevaisuudessa tavoitteesi, suosittelen panostamaan postaustahtiin jo blogin alkumetreillä. Faktahan on nimittäin se, että lukijat sitoutetaan nimenomaan säännöllisyydellä. Itse suosittelen päivittäistä postaustahtia tai ainakin siihen pyrkimistä. Toisaalta tässä kohtaa kannattaa myös miettiä sitä, pystytkö tuottamaan päivittäin laadukasta sisältöä? Jos epäilet ettei aikasi riitä, suosittelen postaamaan vaikka joka toinen päivä. Nimittäin postaustiheyttä tärkeämpää on mielestäni se, että tekstit ovat mielenkiintoisia ja laadukkaita. Myös julkaisun ajankohtaa kannattaa miettiä. Kun opetat lukijoille sen, että postaus tulee lähes aina esimerkiksi päivällä tai illalla, osaavat he tulla silloin blogiin kurkkimaan. Toimivin julkaisuajankohta on hyvin blogikohtainen ja sen voi selvittää oman analytiikan avulla.

Ole vuorovaikutuksessa lukijoiden kanssa

Kommentteihin vastaaminen ja lukijoiden kysymysten huomioiminen on mielestäni yksi tärkeimmistä asioista bloggaamisessa. Te lukijat olette kuitenkin niitä, joita ilman blogiani ei olisi tai se ei ainakaan mahdollistaisi itselleni tätä elämäntilannetta, jossa nyt olen. Mielestäni onkin todella tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että pyrkii vastaamaan kommentteihin ja on ylipäänsä vuorovaikutuksessa lukijoidensa kanssa. Itse tykkään kysellä postauksissa lukijoiden mielipiteitä tai esimerkiksi vastavuoroisesti vinkkejä aiheeseen, josta kirjoitan. Vaikka aina kommentteja ei tulekaan, koen sen tavaksi olla vuorovaikutuksessa kanssanne.

Suosittelenkin kaikille bloggaajille sitä, että panostetaan nimenomaan tähän vuorovaikutukseen. Jos kysyvä postausten päättäminen tuntuu vieraalta, kommentteihin vastaaminen osoittaa sen, että arvostat lukijoitasi. Itse en ole ehkä aina se nopein vastaaja mutta pyrin koko ajan petraamaan asian kanssa! Siksi olenkin ottanut tavaksi vastailla kommentteihin esimerkiksi julkisissa sen sijaan, että selailisin vaan Instagramia – kaikki mahdolliset tilanteet kannattaa hyödyntää!

Otsikoi mielenkiintoisesti

Tämä on paljastunut itsellenikin vasta tässä myöhemmin, kuinka suuri merkitys on tekstin otsikoinnilla. Suosittelenkin aina kirjoittamaan ensin tekstin, jonka jälkeen tarkistamaan otsikon. Siitä kannattaa tehdä mahdollisimman mielenkiintoinen ja ytimekäs, sekä tekstin sisältöä vastaava. Klikkiotsikointi voi toimia joskus mutta jos jatkuvasti haetaan klikkejä dramaattisella otsikoinnilla, saattaa sekin pitkällä tähtäimellä olla negatiivinen juttu blogisi kannalta. Itse pidän eniten lyhyistä ja ytimekkäistä otsikoista, joissa ei ole kovin montaa sanaa. Mielestäni lyhyempi otsikko näyttää selkeästi paremmalta ja herättää parhaiten ainakin oman mielenkiintoni. Myös kysyvä otsikointi ja numerot otsikossa (esimerkiksi 10 vinkkiä…) toimivat erittäin hyvin.

Seuraa analytiikkaasi

Jos sinulla ei vielä ole Google Analyticsia, niin suosittelen sen nyt viimeistään lataamaan. Analyticsin avulla näet todelliset kävijämääräsi ja sivulataukset. Esimerkiksi Bloggerin hallintapaneeli antaa aivan tuulesta temmattuja lukuja, joten ne eivät ole esimerkiksi mahdollisille yhteistyökumppaneille päteviä. Google Analyticsin avulla saat ne oikeat määrät ja esimerkiksi uniikit kuukausikävijät, jotka useammalle kanssasi yhteistyötä haluavalle merkitsevät. Analytiikkaa kannattaa ylipäänsä seurata jatkuvasti. Itsehän teen sitä tottumuksesta lähestulkoon päivittäin, jolloin pysyn jatkuvasti tietoisena siitä, missä mennään.

Ole oma itsesi!

Viimeisenä mutta ei missään nimessä vähäisimpänä, ole oma itsesi ja anna sen näkyä lukijoille! Minä ainakin arvostan eniten aitoja ja rehellisiä blogeja, joissa kirjoittajaan on helppo samaistua ja hän antaa lukijoilleen jotain itsestään. Tämäkin on toki juttu, jota kannattaa miettiä. Kuinka paljon haluat antaa itsestäsi blogissasi ja millä tavoin – sinä päätät linjauksen. Minähän olen aika avoin mutta se ei tarkoita sitä, ettenkö voisi lukea blogia jonka kirjoittaja ei kerro yhtä avoimesti elämästään. Kaikki kannattaa tehdä sen ehdoilla, mikä tuntuu itsestä luontevalta. Jos avoimuus ahdistaa, älä toimi niin. Uskon, että olemalla omana itsenään verkossakin, voit menestyä ja onnistua blogisi kanssa parhaiten.

Toivottavasti saitte tästä postauksesta vinkkejä ja inspiraatiota omaan bloggaamiseen! Jos heräsi ajatuksia tai kysymyksiä aiheeseen liittyen, niin kysykäähän? Muuten toivottelen oikein rentouttavaa ja ihanaa lauantaita jokaiselle!