Näin tehostan aineenvaihduntaani – 6 vinkkiä!

Aineenvaihdunta ja se, että tuo elimistömme käynnissä pitäjä pelaa, on erityisen tärkeä osa toimivaa kehoa. On aika tyypillistä, että jokaisella meistä on toisinaan ajanjaksoja jolloin aineenvaihdunta ei syystä tai toisesta toimi ja itse myönnän tällaisiksi aineenvaihduntaa jumittaviksi tekijöiksi matkustamisen (etenkin lentokoneessa istumisen), stressin, vähäisen vedenjuonnin sekä ylipäänsä täysin uuden ympäristön ja ruokailurytmin. Ulkomaan matkat ovat aika tyypillisiä hetkellisten aineenvaihdunnan ongelmien aiheuttajia, sillä etenkin loman alkupuolella rytmit ovat sekaisin ja keho tukossa lentokoneessa matkustamisesta. Ulkomailla ruokailurytmit usein myöskin muuttuvat ja etenkin lämmössä tulee syötyä harvemmin ja usein nimenomaan myöhään illalla Välimeren tyyliin.

Vaikka en todellakaan syö joka päivä esimerkillisesti tai samalla kellon lyömällä, toimii aineenvaihduntani mielestäni hyvin. Pidän toimivan aineenvaihdunnan mittarina oikeastaan olotilaani ja sitä, kuinka energinen olen. Kun aineenvaihdunta pelaa, riittää energiaa arjen pyörittämiseen, jaksan treenata ja voin kokonaisvaltaisesti hyvin, enkä kärsi hallitsemattomista mieliteoista. Näin ei ole kuitenkaan aina ollut sillä olen minäkin elänyt vaiheen, jolloin aineenvaihduntani jumitti jatkuvasti. Veikkaan, että kävin tuolloin aikamoisella säästöliekillä sillä olin alituiseen väsynyt, voimaton ja kärsin erilaisista ruokaan liittyvistä himoista. Kun söi liian vähän, vaikutti se varmasti hormonitoimintaan ja sitä kautta aiheutti nimenomaan suunnattomia mielitekoja kuten makeanhimoa.

Nykyään sitä on onneksi viisaampi ja tietää kutakuinkin miten aineenvaihdunnan kanssa tulee pelata. Suosittelen siis tässäkin asiassa seuraamaan ennemmin omaa oloaan kuin laskemaan kaloreita tai ylipäänsä miettimään ruokailemista liikaa aikataulujen puitteissa. Jos syömisestä nimittäin tulee elämää hallitseva asia, aiheuttaa se todennäköisesti stressiä ja sitä kautta taas saattaa tehdä hallaa aineenvaihdunnalle.

Kuinka minä sitten pidän aineenvaihduntani toimivana ja vältän sen hidastumisen? Alla  kuusi hyväksi todettua arkielämän vinkkiä!

Syön joka aamu aamiaisen – Tästä asiasta en tosiaan tingi vaikka mikä olisi! Aamuni käynnistyvätkin poikkeuksetta aamupalalla, enkä tee edes aamuaerobista koskaan tyhjällä vatsalla. Koen että nimenomaan omalle keholleni se aamiainen on aivan mielettömän tärkeä juttu, joka käynnistää päivän. Eikä siinä, rakastan aamupalaa jo ihan ruokanakin ja voisin melkeinpä elää aamiaisilla ja brunsseilla. Kun päivä alkaa sillä, että syö, pysyy ruokailurytmi koko päivän helpommin kunnossa ja ainakin itse huomaan, että aamiaisen myötä keho ikään kuin käynnistyy uuteen päivään – aamukahvin merkitystä tässä suhteessa yhtään laiminlyömättä.

Harrastan säännöllistä liikuntaa – Monipuolinen liikunta on itselleni ehdottomasti se taikasana toimivan aineenvaihdunnan tukemisessa. Välttämättä ei tosiaan tarvitse aina edes hiki liikkua vaan jo pelkkä kävelykin tehostaa aineenvaihduntaamme. Toki mitä haastavampaa ja raskaampaa liikuntaa harrastamme, sitä pidempään aineenvaihduntamme todennäköisesti käy aikamoisilla tehoilla vielä urheilusuorituksen jälkeenkin. Itse vannon tässä asiassa säännöllisyyteen ja nimenomaan säännöllisyyden tuomiin positiivisiin vaikutuksiin aineenvaihdunnan saralla.

Lepään riittävästi ja pyrin rentoutumaan – Kuten maanantaina kirjoittelinkin, stressi on kehomme yksi pahimmista vihollisista. Myös aineenvaihdunnan kannalta stressi on aikamoinen mörkö ja siksi stressin välttäminen on tärkeää myös tässä mielessä. Siispä riittävä uni ja rauhoittuminen ovat omalla kohdallani niitä avainjuttuja, joita pyrin noudattamaan. Tästä hyvänä esimerkkinä voisin muuten mainita ajan, jolloin työskentelin toimistotyössä ja nukuin noin 6-7 tunnin yöunia. Olin jatkuvasti kipeä, turvoksissa, väsynyt ja huonolla tuulella. Olen aivan varma että tuolloin nimenomaan vähäinen uni nosti stressitasojani ja häiritsi hormonitoimintaani, jonka myötä oireilin. Nykyään tilanne on aivan toisenlainen kun nukun 8-9 tuntia yössä ja lepään riittävästi. Pidän unta liikunnan ja ravinnon ohessa ehkä tärkeimpänä aineenvaihdunnan tehostajana!

Syön ja juon aineenvaihduntaa tehostavia ruoka-aineita/juomia – Kuten alussa mainitsin, esimerkiksi lentäminen ja pitkään istuminen saattavat laittaa aineenvaihdunnan väliaikaisesti ikävään jumiin. Itselläni on muutamakin kikka ruoka- ja juomapuolelta, joiden avulla aineenvaihduntaani tuollaisissa tilanteissa tehostan ja niitä ovat vedenjuonti, vihreä tee, vihermehut/smoothiet, matchalatte, kahvi, chilin lisääminen ruokiin sekä proteiinipitoisen ravinnon syöminen. Mitään näistä en kuitenkaan vedä överiksi mutta saatan lisätä esimerkiksi vihreää teetä päivärytmiini useamman kupillisen verran. Myös spirulinalla höystetty vihersmoothie on aikamoinen aineenvaihdunnan käynnistäjä, jota suosittelen muuten myöskin tarvittaessa kokeilemaan!

Syön monipuolisesti – Mikään ei ole kiellettyä, ruoka ei ole elämän tärkein asia enkä käytä siihen liikaa energiaa mutta syön kuitenkin monipuolisesti. Proteiinit, rasvat ja hiilihydraatit sopivassa suhteessa – eikä tähänkään muuten tarvita puntaria tai laskinta. Kun syö maalaisjärjellä vähän kaikkea, ei voi mennä mönkään. Ja tässäkin kannattaa nimenomaan käyttää sitä oman kehon kuuntelemista mittarina, eli jos makeanhimoa on jatkuvasti tai et hallitse syömiäsi ruokamääriä – saattaa kyse olla jonkun ravintoaineen puutteesta ja siitä, että keho kaipaa jotain mutta se ilmeneekin sitten himona vaikka leipään. Itse ainakin tiedän kokemuksesta, että jos kunnollista ruokaa ei syö, silloin himoitsee makeaa ja oikeastaan kaikkea mahdollista. Siksi monipuolisuutta korostankin, sillä sen avulla kehomme pysyy balanssissa ja aineenvaihduntakin tehokkaana – säännöllisyyttä unohtamatta.

Juon paljon vettä – Vedenjuonti on yksi parhaista keinoista kiihdyttää aineenvaihduntaa. Jotta kehomme nimittäin toimii parhaalla mahdollisella tavalla, se tarvitsee siihen nestettä, eli sitä puhdasta vettä. Jo pienikin kehon kuivuminen saattaa tehdä hallaa elimistön toiminnoille ja tuon myötä hidastuttaa myös aineenvaihduntaa. Itse pyrin juomaan päivässä 2-3 litraa vettä jo ihan senkin uhalla, että joudun ravaamaan jatkuvasti vessassa. Tämän lisäksi pyrin syömään paljon myös kasviksia, joiden vesipitoisuus on suuri. Vesimeloni on muuten etenkin kesäkautena aivan huikea aineenvaihdunnan kiihdyttäjä, samoin ananas!

Useammalle teistä nämä aineenvaihdunta jutut ovat varmasti aivan peruskauraa mutta välillä on silti hyvä muistutella niin itseään kuin muitakin siitä, kuinka iso merkitys näillä jutuilla tosiaan kehollemme on. Oma sudenkuoppani on nimenomaan tuo ruokarytmin yläpitäminen niinä päivinä, kun olen paljon menossa. En haluaisi olla joka kulmalla ostelemassa jotain patukkaa sun muuta, jonka vuoksi kaipaisinkin enemmän sitä suunnitelmallisuutta ja että oppisin kasaamaan useammin eväitä matkaan. Tuollaisia käteviä mukana kannettavia ovat esimerkiksi pähkinä-siemensekoitukset, joita voisi itse kotosalla kasailla. Pitääkin laittaa tämä nyt ehdottomasti toteutukseen!

Oikein energistä päivää! 

Näin teet työpäivästäsi paremman

Työ on iso osa elämää, jonka vuoksi onkin mielestäni tärkeää, että tekemästään työstä nauttii. Tokikaan jokainen päivä ei voi aina olla yhtä herkkua, sillä oikeastaan työhön kuin työhön kuuluu myös niitä ikävämpiäkin puolia. Kuitenkin sellainen yleinen tyytyväisyys tekemäänsä työhön ja siihen, missä ne työpäivänsä viettää on mielestäni yksi aika iso osa hyvinvointiamme. Omakohtaisesta kokemuksesta voin ainakin sanoa, että puulta maistuva ja leipiintynyt työ tekee mielelle ainoastaan hallaa. Työ voi vaikuttaa omaan mieleen niinkin paljon, että se kiristää hermoja myös vapaa-ajalla.

Toivon, että suurin osa teistäkin tekee työtä josta pitää. Tekee työkseen asioita, jotka kokee tärkeäksi ja jotka antavat itselle tyydytystä. Parasta on työ, jossa kokee tulevansa arvostetuksi ja tietää, että omalla työpanoksella on merkitystä! Jokainen päivä ei kuitenkaan ole herkkua edes siinä unelmatyössäkään. Arkeen mahtuu haasteita ja välillä on vaan kausia, ettei työ yksinkertaisesti motivoi.

Päätinkin tänään koota teille useamman kohdan asioista, joiden avulla työstään ja työpäivistään voisi nauttia enemmän. Ehkä osa itsestäänselviä seikkoja, mutta joita on kuitenkin välillä hyvä itselleen muistutella. Usein on nimittäin niin, että nimenomaan ne yksinkertaisimmat tosiasiat meinaavat unohtua ja välillä saatetaan tarvita pientä muistin virkistämistä!

Kaikki lähtee aamusta. Älä nouse viime tingassa tai anna kellon torkuttaa liian pitkään. Varaa itsellesi mukavasti aikaa aamutoimiin ja syö ravitseva aamiainen. Yksi erinomainen kikka nostaa fiilistä heti aamutuimaan on laittaa suosikki musiikit soimaan ja laittautua sen tahdissa. Itsehän kuuntelen aina aamuisin Aamu tv:tä ja uutisia, jotka käynnistävät minut uuteen päivään aivan varmasti. Haluan olla heti aamusta perillä, missä mennään ja mitä yön aikana on mahdollisesti maailmalla tapahtunut.

Pidä taukoja. Jotta ajatus juoksee, on tärkeää pitää työn lomassa taukoja. Oli työsi siis millaista tahansa, älä unohda taukojen merkitystä. Heti, kun tuntuu ettei ajatus kulje tai hommat takkuaa, pidä vaikka viiden minuutin tauko. Tavallisesti jo pienikin hetki auttaa ja saat taas tekemiseesi uutta virtaa. Asiakaspalvelutyössä voitaisiin mielestäni tauottaa nykyistä enemmän, sillä jo viiden minuutin takahuoneessa chillaus antaa taas puhtia olla reipas asiakkaiden kanssa.

Piipahda ulkosalla. Jos mahdollista, käy pitkin työpäivää haukkaamassa raitista ilmaa. Vähintä on mielestäni se, että poistuu työympäristöstä edes lounaan ajaksi. Raitis kävely ulkoilmassa virkistää kummasti mieltä ja kaikenlainen työ sujuu happihyppelyn jälkeen huomattavasti paremmin.

Syö terveellistä ja kevyttä ruokaa. Mielestäni työpäivinä ei kannata missään nimessä syödä raskasta ruokaa, vaan panostaa kevyisiin lounaisiin tai välipaloihin. Syö vaikka sitten kotona tuhdimman päivällisen jos niikseen haluaa mutta töissä kannattaa panostaa kevyempään energiaa antavaan ruokaan. Kevyt ruoka ei jämähdä, jolloin ei iske myöskään se tyypillinen ruoan jälkein väsymys.

Juo runsaasti vettä. Senkin uhalla, että joutuu ravaamaan vessassa, suosittelen juomaan kylmää vettä pitkin työpäivää. Vesi virkistää ja tuolloin vältytään myös nestehukalta, joka aikaan saa väsymystä kesken päivän. Toki kahviakin on lupa juoda mutta suosittelen silti rajoittamaan sen muutamaan kupilliseen päivässä.

Kehu kollegojasi. Mielestäni on todella jännä ilmiö, että Suomessa työpaikoilla ilmapiiri on useimmiten kaikkea muuta kuin kannustava. Työilmapiiri lähtee esimiestasolta ja jos siellä on homma pielessä, heijastuu se myös työntekijöihin. Paljon olen itsekin kokenut kireyttä, jännitteitä ja jopa pelkoa työpaikoilla, joissa olen työskennellyt. Siispä mielestäni ehdottomasti jos vaan rohkenet, kehu työkavereita ja kiitä heitä edes toisinaan päivästä. Tuo kiitos voi olla sanana pieni mutta sillä on suuri vaikutus. Usein tuollainen käytös myös käynnistää positiivisen lumipalloefektin.

Tee suunnitelma työpäivän kulusta. Organisoi ja käytä esimerkiksi post-it-lappuja. On jännä juttu kuinka ihminen toimii tehokkaammin jos hänellä on selkeä visio siitä, mitä pitää tehdä ja aikaan saada tietyssä ajassa. Ainakin itse huomaan, että jos minulla ei ole alkavalle päivälle to do -listaa haahuilen ja saatan kuluttaa aikaa todella turhiinkin juttuihin. Tehokkainta työskentely on silloin, kun tiedät, mitä sinun tulee tänään tehdä. Itse suosittelen tosiaan vanhanaikaisia listoja ja lappuja puhelimen muistikirjan sijaan, sillä ne ovat silmiesi edessä, jolloin ne todellakin huomaa koko päivän ajan.

Tee töitä seisten. Vaikka seisovaltaankin töiden tekeminen tuntuu välillä ehkä raskaaltakin, suosittelen sitä silti jokaiselle. Seisovaltaan pysyy jotenkin skarpimpana eikä lysähdä tuolin uumeniin. Ryhti pysyy kunnossa ja ylipäänsä seisominen on parempaa keholle kuin jatkuva istuminen. Yksi hyvä tapa on myös jumpata kesken työpäivän, eli vähän venytellä ja tehdä liikkeitä, joita ei työskentelyasennossa tule tehtyä. Näihin taukojumppiin on olemassa lukuisia erilaisia vinkkejä, joten Googleta ja etsi sieltä itsellesi se paras ja toimivin jumppaohjelma.

Älä keskity valittamiseen ja negatiivisuuksiin. Jokaisessa työpaikassa on ongelmansa, jokaisessa työssä on ongelmansa. On täysin meistä kiinni mihin laitamme fokuksemme ja millä moodilla töitä teemme. Jos keskitämme energian vaan kaikkeen, mikä on huonosti, on fiilis aivan varmasti epämotivoivampi kuin jos kiinnitämme huomiomme niihin seikkoihin, joissa olemme onnistuneet ja jotka ovat hyvin. Työilmapiiri on myöskin helppo tuhota sillä, että aina vaan valittaa. Negatiivisuus, kun leviää kuin rutto joka synkentää pahimmillaan koko työporukan mielen.

Innostu! Parhaita ovat mielestäni ihmiset, jotka jaksavat olla innostavia ja kannustavia! Uskalla innostua onnistumisista ja anna unelmiesi laukata. Mielestäni työssään on lupa tavoitella suuria ja unelmoida. Itsekin tarvitsisin jotenkin enemmän sitä uskoa itseeni ja tekemiseeni. Välillä mietin, miksi ihmeessä ajattelen niin realistisesti, kun voisin ajatella todella suurestikin? Joskus itseään on kuitenkin hieman patistettava tuohon innostumiseen ja sitten, kun sen moodin löytää ei siitä halua enää takaisin palata.

Tee työympäristöstäsi mieluisa. Varsinkin toimistotyössä tähän on mahdollisuus vaikuttaa, joten ehdottomasti kaikki sisustus vaan käyttöön jos se vaan tuntuu sinusta mieluisalta. Osta työpöydällesi vaikka viherkasvi tai kehystä miehesi kuva – mikä ikinä tekeekään olosi kotoisaksi. Myös oma nimikkomuki on monelle tärkeä juttu ja se saa työpaikankin tuntumaan kotoisalta ja turvalliselta paikalta.

Yllätä itsesi. Raakasuklaata kahvin kanssa tai kesällä jäätelötötteröt lähi kioskilla. Työpäivissä voi olla mielestäni vähän yllätyksellisyyttä ettei työ muutu puuroksi. Itse nautin siksi työstäni, että siinä on niin paljon vaihtelevuutta kuin vaan haluan! Toki on tietyt asiat, jotka tulee tehtyä joka päivä ja viikko mutta voin itse vaikuttaa aikatauluihin ja vaikka siihen, käynkö keskellä päivää treenaamassa vaiko vasta illalla juoksulenkillä. Tee välillä jotain täysin normeista poikkeavaa ja yllätä sekä ylläty!

 

Näiden vinkkien myötä en oikeastaan voi muuta kuin toivottaa jokaiselle hyvää työpäivää! Jos tuntuu, että työnsi on jo pidempään ollut sitä samaa mautonta kaurapuuroa – tee tänään jotain toisin. Ihan sama, mitä se on mutta tee jotain eri tavalla. Hae motivaatiota, piristystä ja energiaa työhösi rutiinien rikkomisella työnkuvasi sallimissa rajoissa!

Ihanaa päivää. <3