Ehkäise kevätflunssa!

Kuumana jyllää jälleen flunssakausi! Yhä useampi ympärilläni on viime aikoina niiskutellut nenäänsä, tai kaatunut kuumeen kourissa petiin. Kevät on myös vatsataudeille ja noroviruksille erittäin otollista aikaa, joten nyt kysytään kyllä rautaista vastustuskykyä. Kirjoitin tammikuussa postauksen immuniteetin vahvistamisesta (postaus täällä) ja siitä, kuinka omaan luontaisesti hieman heikomman puolustusjärjestelmän. Joudun tekemään enemmän töitä sen eteen, että pysyn terveenä ja hyvinvoivana, kuin ehkä moni muu. Tämä juontaa juuriaan varmasti edes osittain lapsuudestani ja korvatulehdus/antibioottikierteestä. Suolistoni on aina ollut myös kovin herkkä, joten mitä todennäköisimmin myös sillä on vaikutuksensa.

Näin kevään tullen olen jo vähän osannut odotella koska iskee se kevätflunssa. Viimeksi sairastin joulukuussa rankan mutta lyhyen kuumeflunssan, joka kaatoi petiin koko työporukan. Sen jälkeen en ole kuitenkaan sairastellut ja vastustuskykyni on ollut aika rautainen. Pari kertaa on ollut olo, että tulen sairaaksi, mutta sekin lähinnä stressireaktioiden seurauksena. Aina nuo olotilat ovat kuitenkin menneet ohi, kun olen tehostanut antioksidanttien ja vitamiinien saantia. Syön itse asiassa aika paljon erilaisia immuniteetin kohottajia ja vaikka olo ei olisikaan flunssainen, syön niitä silti melkeinpä päivittäin. Uskon siihen, että siinä kohtaa, kun flunssa on jo iskemässä, on sitä vastaan taistelu haastavampaa. On huomattavasti helpompaa pitää immuniteetti jatkuvasti korkealla, kuin aloittaa taistelu siinä kohtaa, kun se syystä tai toisesta laskee.

Seuraavilla vastustuskyvyn kohottajilla pidän tälläkin hetkellä kevätflunssat loitolla:

Arctic Warriors *Kuusenkerkkäjauhe

Arctic Warriorsiin tutustuin ihan sattumalta viime vuoden puolella taistellessani kausiflunssaa vastaan. Hain Ruohonjuuresta purkin Väinönputki-nokkoseliksiiriä, joka sattui olemaan tarjouksessa ja jota mainostettiin nimenomaan vastustuskyvyn kohottajana. Tuosta lähtien kotoani on aina löytynyt jotain AW:n tuotteita. Koska merkki on täysin suomalainen ja tuotteiden raaka-aineet peräisin Lapin luonnosta, olen enemmän, kuin vakuuttunut näiden toimivuudesta.

Tällä hetkellä yksi suosikeistani on Kuusenkerkkäjauhe. Se sisältää runsaasti nimenomaan antioksidantteja, C-vitamiinia ja antibakteerisia eteerisiä, jotka ovat todella tärkeä osa hyvää vastustuskykyä. Kuusenkerkkä on myös erinomainen hoitomuoto vatsavaivoihin. Koska terveydentilamme ylipäänsä lähtee sieltä suoliston kunnosta, tämä tuote kokonaisuutena on kyllä vakuuttanut minut. Käytän jauhetta viherjauheiden tavoin lähinnä smoothien tai tuore puristetun mehulasillisen joukossa. Kerkkä sopii myös maustamiseen tai vaikka ihan vaan sitruunavesilasillisenkin joukossa nautittavaksi. Tuoksu on miellyttävä eikä makukaan mielestäni laisinkaan huono.

Luontaistukun *B12-vitamiini

En tiedä kuinka jätettyäni lihan ruokavaliostani saatoinkin mennä niin kovin pitkään ilman, että söin B12-vitamiinia ravintolisänä. Vaikka käytänkin kasvipohjaisia jogurtteja ja juomia, joista kyseistä vitamiinia voi saada, haluan silti nykyään varmistaa riittävän saannin vielä tablettienkin muodossa. B12 on aivan mielettömän tärkeä osa terveytemme kannalta, sillä se edistää normaalia veren punasolujen muodostumista, sekä hermoston ja immuunijärjestelmän toimintaa. Itse olen ainakin huomannut selkeän eron B12-vitamiinin aloituksen jälkeen ihan yleisessä olotilassani ja voinnissa. Kun jätin lihan, ihmettelin alkuun mikä ihme minua väsyttää ja tekee olon niin saamattomaksi, kunnes lopulta tajusin, että kyse olikin jonkinlaisesta puutostilasta. Jos vähennät lihaa ruokavaliostasi tai jätät sen ehkä kokonaan pois, suosittelen kiinnittämään huomiota B12-vitamiiniin!

Valkosipuli

Viime kuukaudet olen syönyt valkosipulia suhteellisen usein ja kapselien lisäksi välillä ihan raakanakin omeletin tai pastan joukossa. Olen kysellyt ihmisiltä haisenko, ja saanut aina kieltävän vastauksen. Jos hajuhaitat kuitenkin pelottavat, suosittelen ehdottomasti kapselin muodossa nautittavaa valkosipulia. Esimerkiksi Garlivita tai Hankintatukun hajuton Biolic Strong toimii erinomaisesti.

Se miksi valkosipulia haluan käyttää, on nimenomaan sen antioksidanttinen vaikutus. Valkosipulihan on ikivanha rohto ja sen voimaan uskoivat jo isovanhempanikin. Olen niin monet flunssat taltuttanut valkosipulilla, että jaksan vaan vuosi toisensa perään uskoa sen tehoon. Ja vaikka et olisikaan sairaana, valkosipuli virkistää, voimistaa ja kohottaa yleiskuntoa! Suosittelenkin sen nauttimista ihan viikottain. Plussaa vielä edullisesta hinnasta ja saatavuudesta.

Vahva C-vitamiini

C-vitamiini on mielettömän tärkeä osa yleiskuntoamme ja siksipä korostan sen nauttimisen tärkeyttä. Luontainen tapa nauttia ceetä ovat tietenkin suomalaiset marjat, joista mainittakoon esimerkiksi tyrni ja mustaherukka. Itse suosin tyrniä pääasiassa jauheen muodossa, mutta toisinaan ostan sitä myös marjoina. Käytän säännöllisesti myös Puhdistamon Super Cee -jauhetta, josta olen maininnut blogissani useammankin kerran. Kyseessä on tosiaan amla-marjasta lähtöisin oleva cee, joka on oikeasti aivan mielettömän ravinto tiheä! Teelusikallisessa jauhetta on 2500 mg C-vitamiinia, mikä tarkoittaa sitä, että päiväannokseksi riittää pieni teelusikan kärjellinen. Periaatteessa ei kuitenkaan ole väliä mistä C-vitamiinisi hankit, kunhan sitä jostain saat. Myös suihkutettavat tuotteet ja kapselit toimivat!

Pakurikääpä

Pakuriteetä -ja kahvia, pikapakuria tai pakurijauhetta – sinä päätät. Pakurihan on voimakas adaptogeeni, joka tasapainottaa elimistömme toimintaa. Se hillitsee tulehdustiloja ja antaa kehollemme elinvoimaisuutta. Itse olen suosinut pakuria nyt muutaman kuukauden ajan säännöllisesti etenkin teen ja kahvin muodossa, jonka seurauksena kokenut, että esimerkiksi pakurikahvista saa aivan erilaista energiaa kuin tavallisesta kahvista! Uskon pakurin voimaan myös flunssan torjunnassa ja siksipä suosittelen sitä lämpimästi ihan päivittäiseen käyttöön. Jos pakurikahvi tai tee ei houkuta, on jauhetta helppo heittää hieman smoothien sekaan, johon se uppoaa mukavasti.

Arctic Warriors *MAHTI Väinönputki-yrttishotti

Tuolla jo aikaisemmin mainitsinkin väinönputken, jota löytyy nyt myös tästä tehoshotista. MAHTI-yrttishotit ovat aivan mielettömän hyvä tapa nauttia vastustuskyvyn vahvistajaa tien päällä tai vaikka töissä. Itse kannan näitä jatkuvasti laukussani ja jos en aamusella kotona ehdi shottia nappaamaan, otan sen sitten viimeistään jossain kohtaa päivää. Väinönputkihan on yrtti, joka on myöskin peräisin tuolta pohjoisen Lapin luonnosta. Se vahvistaa vastustuskykyä ja antaa meille energiaa! Shotteja voi nauttia maksimissaan kaksi päivässä ja ne on helppo imaista suoraan pakkauksesta.

Siinä tosiaan muutama erinomainen kevätflunssan ehkäisijä! Näiden lisäksi kannattaa muistaa myös inkivääri, sinkki, vihreät kasvikset ja runsas veden juonti. Terveys lähtee kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista, joten panostetaanhan myös riittävään liikunnan harrastamiseen, sekä pitkiin yöuniin.

Energistä päivää, toivottavasti pysytte terveinä!

*Tuote saatu blogin kautta testiin.

Ehkäise syysflunssa – kuusi tehokasta poppaskonstia!

Tällä hetkellä joka puolella velloo joku kunnon syysflunssa aalto. Itseäni suorastaan ällöttää liikkua julkisissa sillä porukka röhii ja köhii ympäriinsä. Taudit myös leviävät kuin kulovalkea. Desinfiointiaine, se on nyt kova sana. Samoin käsien peseminen, mikä sekään ei ilmeisesti enää tänä päivänä ole itsestään selvyys vessareissun jälkeen…

IMG_4699-001

Itsehän sairastin viime viikolla puolen vuoden tauon jälkeen jonkun sortin pienen flunssan mutta kiitos tiettyjen kikkakolmosten, se jäi vaan muutamaan päivään ja meni ohi melkein samantien kuin alkoikin. En voi siis todellakaan korostaa sitä kuinka tärkeä merkitys  vitamiineilla ja antioksidanteilla on! Itselleni flunssan tulo, kun on viimeiset kaksi kertaa tarkoittanut parin kuukauden sairastelujaksoa… Sairastin siis viime syksynä ja talvena mykoplasman jota ei meinattu saada millään nitistettyä. Tai ihan alkujaan ei meinattu saada todennettua ja sitten hoidettiin väärin antibiootein (liian kesyjä). Itselleni onkin jäänyt jonkun sortin kauhu sairastamisesta ja tosiaan jo pelkkä nuhaflunssan tulo saa minut kauhistelemaan kuinka pitkään sitä meneekään taas tervehtyessä.

Millä keinoin sitä flunssaa sitten kannattaa lähteä ennaltaehkäisemään tai alkuvaiheessa nitistämään? Tässä muutama hyväksi todettu omakohtainen vinkki:

Valkosipuli.

Vanhan kansan vinkiksikin sitä kai sanotaan mutta ei turhaan! Valkosipuli on oikeasti ihan super hyvä keino flunssan ennaltaehkäisyssä ja jopa siinä vaiheessa, kun flunssa ottaa yliotettaan. Kynsi kerrallaan, vaikka parikin päivässä. Itsehän söin viime viikolla useita kynsiä ja kyselin porukalta mahdanko haista, mutta kukaan ei ainakaan myöntänyt. :D Uskon todella valkosipulin voimaan parantajana. Jos et halua ottaa riskiä haisemisesta, suosittelen valkosipulin nauttimista tablettien muodossa (esim. Garlivita tai muut luontaisvalmisteet).

Inkivääri.

Inkivääri on toinen, hajultaan hieman miedompi flunssan ennaltaehkäisijä. Inkiväärillähän on tunnetusti myös parantava ja kipua ehkäisevä vaikutus, johon itse ainakin uskon vahvasti.  Myös herkän vatsan kanssa kamppaileville inkivääristä on monesti apua. Käytänkin tuota rohtoa lähes päivittäin tuoreena smoothiessa tai välillä myös tablettien muodossa. Mielestäni inkivääri maistuu niin hyvältä! Oma toleranssini on aika korkealla, sillä voinkin syödä sitä aika pistäviäkin määriä.

IMG_4717-001

Vitamiinit ja antioksidantit.

Edellä mainitsemieni luonnontuotteiden lisäksi suosittelen napsimaan vitamiineja, kivennäisaineita ja antioksidantteja myös purkista. Etenkin probiootit, B-vitamiini, D, C ja sinkki ovat ne joita suosittelen vastustuskyvyn ylläpitoon. Lisäksi minulla on yksi vinkkivitonen, jonka tehoon uskon aika orjallisestikin… Nimittäin Biomedin Garlivita. Tätä olen syönyt nyt viime keväästä lähtien säännöllisesti päivittäin. Muutama viikko sitten paketti loppui ja unohdin ostaa uuden (myydään siis vaan kuukauden satseina). Jonkun mielestä voi olla kuvitelmaa, mutta uskon viime viikon miniflunssan johtuneen nimenomaan siitä, että en ole tätä super antioksidanttia saanut! Tämä on äitini suosituksia joka sairastaa vaan harvoin. Hän on syönyt tätä ihmeainetta jo vuosia ja vannoo sen nimeen, joten perässä tullaan! Tämä on vaan niin parasta ja itseasiassa nyt on taas uusi satsi hankittuna.

 Arctic Warriors ”Puolustaja”.

Uusin merkki jonka olen luontaistuotteiden saralta löytänyt on Arctic Warriors. Tuotesarja perustuu Suomen Lapin luontoon ja kaikki heidän rohtonsa ovat nimenomaan tuolta maamme hankalammistakin olosuhteista peräisin. Raaka-aineina käytetään mm. nokkosta ja väinönputkea (joka on nimenomaan elimistön vastustuskyvyn nostaja ja puolustaja!). Ostin viime viikolla Ruohonjuuren tarjouksesta kyseisen merkin ”Puolustajan” testiin, sillä purkin kyljessä lukee ”lentsulle köniin”. Heh. Nyt olenkin nauttinut tuota luonnontuotetta päivittäin teelusikallisen verran ja luulen, että tätä voisin myös hankkia jatkossakin. Maistuu hyvälle ja tehokkaalle, sekä uskon Suomen luonnon voimaan enemmän kuin moneen muuhun poppaskonstiin.

Auringonhattu-uute.

Tämä rohto juontaa juurensa lapsuudestani. Aina flunssan yllättäessä nimittäin suositeltiin auringonhattu-tippojen nauttimista. Tippojen sanotaan kohottavan vastustuskykyä ja ennaltaehkäisevän tulossa olevaa flunssa. Tämähän on myös vuosisatoja vanha rohdoslääke, jota intiaanit aikanaan käyttivät. Toisaalta olen kyllä kuullut ristiriitaista infoa aineen toimivuudesta mutta sitten taas, flunssatilanteessa on syytä ottaa kaikki mahdolliset keinot kehiin, eikö? Tämä purkki ei myöskään paljon maksa, joten jos haluaa testata ei ole kovin suuri investointi. :)

IMG_4672-003

 Tyrni.

Todellinen ihmeaine jota tulisi ehdottomasti hehkuttaa enemmän! Tyrnimarjojen C-vitamiinipitoisuus on nimittäin kasvikunnan suurimpia ja ne sisältävät runsaasti myös A- ja E-vitamiineja, sekä omegaa. Myös kuitua tyrnistä löytyy runsain mitoin! Itse suosin tyrniä ihan pakastemarjoina ja sen lisäksi jauheen muodossa. Kumpainenkin tapa on erinomainen, mutta jauhe monesti jopa helpompi. Sitä voi nimittäin helposti laittaa vähän sinne sun tänne. Toisaalta, marjatkin ovat aivan ihania ja niitähän ei siis tarvita kerralla paljon jotta jo saadaan erinomainen määrä vitamiineja. Toki muutkin suomalaiset marjat ovat ehdottoman hyviä flunssan karkoittajia, mutta erityisesti tyrnin nostaisin esiin nimenomaan tässä yhteydessä.

Siinä kuusi omaa suosikkiani flunssan karkoitukseen. Mielestäni on ehdottomasti parempi tapa kokeilla nimenomaan muita sisäisiä keinoja, kuin sitä Buranaa. Kyseinen lääke vaan peittää oireet hetkeksi mutta ei missään nimessä kadota niitä. Toki eri asia sitten mahdollisessa kuumeessa jos olo on oikeasti hyvin tukala. Toivottavasti vastustuskykynne kestää nämä kaikki syysflunssapöpöt ja saatte olla mahdollisimman terveitä!

Onko teillä muuten ylipäänsä jotain jippoja joilla ehkäisette flunssia? Joku lapsuudesta peritty poppaskonsti jota käytätte edelleen tms.? :)