Viime viikon treeni- ja ruokapäiväkirja

Jälleen on uusi viikko edessä ja aika kasata viime viikon treenit sekä ruokailut yhteen analyysien kera! Pidin teille tosiaan koko viime viikon ruokapäiväkirjaa ja kirjasin ylös myös liikkumiset. Viime viikkoa edeltävällä viikolla olin puolestaan Italiassa, joten siellä ruokarytmi oli jälleen aika erilainen. Havainto jonka matkan jälkeen tein, on että kotona ollessa sitä tulee syötyä jotenkin huomattavasti useammin ja ruokailurytmi pysyy täten tasaisena. Toisaalta aina matkalla ollessani huomaan, että minulle sopii hyvin myös tuo eteläeurooppalainen tapa ruokailla, eli että myöhään illalla syödään tukevampi illallinen ja aamulla sekä päivällä ruokaileminen on suhteellisen kevyttä. Välillä mietinkin, voisiko ruoansulatus toimia jopa paremmin jos harventaisin ruokailukertoja ja söisinkin esimerkiksi hieman tukevammat ateriat aamulla, päivällä ja illalla? Toimisiko se kenties keholleni paremmin jopa täällä koti Suomessakin?

Ohessa viime viikon ruokailut ja treenit…

Maanantai 11.6.

klo. 9.30: Omeletti jossa pannulla kuullotettua purjoa, kokonainen paprika siivutettuna sekä valkosipulia. Itse omeletissa kolme kananmunaa, loraus kaurajuomaa sekä ripaus suolaa. Lisäsin valmiiseen omelettiin myös sitruunan mehua sekä tuoretta korianteria.

Kaksi kupillista pakurikahvia soijajuoman kera

klo. 12.05: Noin 50 g kuivattuja luumuja

klo. 13.10: 4 x Risentan tilli & ruohosipuli linssikakkua, niin koukuttavia!

Alpron GO ON mansikka-vadelma soijarahka (150 g)

klo. 15.35: Treenien jälkeen n. 2 dl Alpron hasselpähkinäsuklaa jäätelöä hasselpähkinärouheella sekä yksi  jo edellä mainitsemani kaltainen linssikakku.

klo. 16.30: Salaatti jossa lehtikaalia, mustapapuja, casheweja, paprikaa, tomaattia, kurkkua, fetajuustoa, oliivi- ja hamppuöljyä sekä paistettua tofua.

Ohessa kauraleivän molemmat puolet Oatlyn paprika-kauralevitteellä

klo. 20.35: Yksi kauraleipä (vain toinen puoli) Oatlyn paprikalevitteellä sekä iso banaani

klo. 21.30: Jälleen vähän jäätelöä – ehkä noin 2 dl samaista Alpron hasselpähkinäsuklaata, johon olen ripotellut joukkoon hasselpähkinärouhetta.

Treenit: Salitreeni jalat/pakarat sekä selkälihakset. Alkulämpö crosstrainerilla 8 min ja loppuun vatsalihakset.

Tiistai 12.6.

klo. 9.30: Omeletti samaisella reseptillä ja täytteillä kuin eilen aamulla

Pari kupillista kahvia makeuttamattomalla soijajuomalla

klo. 11.55: Kauraleivän puolikas jossa päällä pelkästään Oatlyn paprikalevitettä

1/2 banaani

klo. 16.05: Siskon valmistama nuudelikulho jossa nuudeleita, avokadoa, mustapapuja, korianteria, valkosipulia sekä mausteita.

Jälkiruoaksi pari palloa Alpron hasselpähkinäsuklaa jäätelöä gluteenittomassa vohvelissa sekä kupillinen kahvia soijajuomalla

klo. 19.30: Kauraleivän puolikas Oatlyn levitteellä

Kourallinen manteleita sekä banaanin puolikas

klo. 22.30: NOMNOM -hedelmäsnackseja pussillinen (50 g)

Kulhollinen GO ON -soijarahkaa jonka joukossa 1/2 omena, 1 tl cashewtahnaa, pari desilitraa herukkasekoitusta sekä kourallinen casheweja

Treenit: Juoksulenkki 6.39 km/42 min

Keskiviikko 13.6.

klo. 9.15: Kulhollinen GO ON -soijarahkaa jonka joukossa 1/2 pilkottu omena, 1/2 banaani, manteleita, pensasmustikoita sekä cashewtahnaa.

Pari kupillista kahvia makeuttamattomalla soijajuomalla

klo. 11.45: Toinen puolikas omenasta

klo. 13.10: Kaksi kauraleipää (Kaura 100), joissa päällä Oatlyn paprikalevitettä, paprikasiivuja, tomaattia sekä mustapippuria.

Porkkana ja 1/2 banaani joka jäi aamulta kaappiin hengailemaan

klo. 15.45: Alpron hasselpähkinäsuklaa jäätelöä mukillisen verran, noin 2-3 dl.

Kourallinen kuivattuja karpaloita

klo. 18.05: Reilu annos itse valmistettua soijarouhe-kaalilaatikkoa sekä puolukkasurvosta (reseptit täällä).

klo. 22.05: Omena ja kourallinen manteleita sekä kaksi riisikakkua maapähkinävoilla

Treenit: 10 minuutin alkulämpö crosstrainerilla, jonka jälkeen olkapää- käsivarsi treeni. Loppuun vatsalihastreeni n. 10 minuuttia.

Torstai 14.6.

klo. 9.30: Omeletti jonka välissä paistettua paprikaa, tomaatti, purjosipulia sekä valkosipulinkynsi. Itse omeletti ohjeella 3 kananmunaa, suolaa sekä loraus kaurajuomaa. Maustoin omeletin sitruunamehulla, mustapippurilla sekä kurkumalla

Kaksi kupillista kahvia makeuttamattomalla soijajuomalla

klo. 13.30: 50 g kuivattuja luumuja

klo. 14.05: Reilu annos itse tehtyä kaalilaatikkoa puolukkasurvoksella, sama ruoka kuin eilenkin.

Jälkiruoaksi loput luumupussista, eli 150 g. Tällä hetkellä meneillään on joku ihmeellinen luumukausi, sillä näitä kuivattuja tekee jatkuvasti mieli…

klo.16.25: Kupillinen kahvia makeuttamattomalla soijajuomalla

klo. 18.45: Kaksi kauraleipää joissa päällä Oatlyn paprikalevitettä, paprikaa, tomaattia sekä kurkkua.

1/2 banaani

klo. 22.05: Lenkin jälkeen annos GO ON -soijajogurttia jonka joukossa toinen puolikas banaanista, herukkasekoitusta, tyrnimarjoja, manteli- ja cashewtahnaa sekä manteleita.

klo. 23.55: Pieni nälkä iski (en kykene nukkumaan jos yhtään nälän tunnetta), joten söin puolikkaan kauraleivän johon levitin laktoositonta fetajuustoa ja muutaman tomaattisiivun sekä mustapippurirouhetta.

Treenit: Juoksulenkki 6.13 km / 40 min

Perjantai 15.6.

klo. 9.30: Banaanipannukakut reseptillä: 1 banaani, 3 kananmunaa, 1 rkl kaurahiutaleita, 1 rkl lakritsiheraa, 1 rkl psylliumia, ripaus suolaa, lakritsirouhetta sekä vaniljamaustetta. Pannukakkujen päällä mustikoita, herukkasekoitusta sekä kookoshiutaleita.

Kaksi kupillista kahvia kaurajuomalla

klo. 13.00: Annos kaalilaatikkoa puolukkasurvoksella. Tämä on viimeinen satsi keskiviikkona valmistamastani laatikosta, josta näemmä riitti mukavasti kolmeen syöntikertaan!

Jälkiruoaksi pala raakasuklaata

klo. 15.45: Pari palloa Alpron hasselpähkinäsuklaa jäätelöä gluteenittomassa vohvelissa

klo. 16.30: Yksi kauraleipä jossa päällä fetaa sekä paprikasiivuja

klo. 19.30: Annos itse tehtyä avokadopastaa

Jälkiruoaksi Foodinin raakasuklaalla kuorrutettuja manteleita, mulpereita sekä inkiväärejä. Yhteensä ehkä 3-4 kourallista kaiken kaikkiaan

klo. 23.05: Omena ja päärynä

Treenit: Välipäivä treeneistä

Lauantai 16.6.

klo. 9.30: Smoothie jossa pakaste mangokuutioita, tyrnimarjoja, banaani, sitruunamelissaa, C-vitamiinijauhetta, Terranovan Life Drink juomajauhesekoitusta, kookosvettä ja kaurajuomaa.

Kaksi kupillista kahvia soijajuomalla

klo. 12.05: Foodinin naposteltavia raakasuklaalla kuorrutettuja inkiväärejä ja mulpereita loput pusseista, eli suunnilleen 50g?

klo. 13.30: Eilen valmistetusta avokadopastasta puolet

klo. 16.30: Kaksi kauraleipää joissa päällä Oatlyn paprikalevitettä, laktoositonta fetaa sekä paprikaa

Foodinin granola-patukka

klo. 19.30-04.30: Useampi lasillinen kuivaa valkoviiniä sekä kuohuvaa

Treenit: Juoksulenkki 6.47 km / 41 min

Sunnuntai 17.6.

klo. 13.30: Kaksi kauraleipää Oatlyn kauralevitteellä, fetajuustolla ja kurkulla

Banaani ja purkillinen Foodinin kookosvettä

klo. 17.30: McDonaldsista Big Mac -ateria Fantalla ja ranskalaisten kaverina vielä valkosipulidippi

klo. 22.05: Omena ja pari kourallista Foodinin raakasuklaa gojeja sekä mulpereita

Treenit: Välipäivä treeneistä

Sellainen viikko tosiaan ruokailujen ja treenien osalta! Jäätelön kulutukseni oli tavallista suurempaa koska pakastimesta löytyi paketti jos toinenkin Alpron jäätelöä, mikä sitten houkuttikin herkuttelemaan sillä useamman kerran viikon aikana. Viikonloppuna tuli otettua ystävän kanssa myös viiniä ja käytyä baarissakin, mikä vaikutti sitten hieman sunnuntain ruokailuihin. Syön todella harvoin Mäkkärissä mutta eilen teki niin paljon hampurilaista mieli, etten voinut olla hipsimättä lähimpään McDonaldsiin. Mukaan ei tarttunut vegepurilainen kuten jokunen ehkä olisi olettanut, vaan ihan kunnon tuplahampurilainen ja vieläpä ateriana! Tämän vuoksi en halua nimetä itseäni vegaaniksi, sillä joskus harvoin saattaa tulla tällaisia mielitekoja jotka sitten haluan tyydyttää. Se mistä kuitenkin hämmennyin, oli että tuo ateria maksoi alle kahdeksan euroa. Nyt ymmärrän miksi monia ehkä houkuttaa vierailla ennemmin halvassa Mäkkärissä jonkun laadukkaamman ravintolan sijaan…

Kuluneella viikolla tuli tehtyä aika paljon ruokaa itse mihin olen tyytyväinen. Kaalilaatikosta söi useampana päivänä ja avokadopasta oli pitkästä aikaa niin hyvää! Sen lisäksi että huomasin Italiassa harvemman ruokailurytmin toimivan keholleni hyvin, muistin jälleen kuinka kivasti pasta keholleni sopii. Kun toisten kroppa suorastaan hylkii hiilihydraatteja tai turpoaa niistä palloksi, itselleni ne sopivat todella hyvin! Pastan voimin minulla on energiaa juosta juoksulenkkejä ja noin muutenkin se vaan toimii keholleni. Siispä ehdottomasti tälläkin viikolla on suosittava enemmän pastaa ja valmistettava tuota herkkua. Se hyvä puoli pastassa myöskin on, että siitä syö helposti parinakin päivänä jolloin ruokahuolet on selätetty ainakin muutaman päivän ajaksi kerrallaan. Treenejä viime viikolla oli viisi, joista kaksi salilla ja kolme juoksulenkkiä. Tämä rytmitys toimii itselleni erinomaisesti ja huomaan, etten tosiaan kaipaa lihaskunnon harjoittamista kahta kertaa enempää. Olen myöskin muuttanut tuota treenijaotteluani niin, että saan kahteen kertaan sisällytettyä koko kropan treenit. Ainakin näin kesällä tämä on hyvä rytmi ja koska tykkään kovasti juosta ulkosalla, aion sitä harrastaa niin pitkälle syksyyn kuin vaan mahdollista.

Heräsikö jotain ajatuksia liikunnoista tai ruokailuista?

Muuten toivotan oikein energistä juhannusviikon alkua!

On my way

2 vastausta artikkeliin “Viime viikon treeni- ja ruokapäiväkirja”

  1. Toi sun kaalilaatikon resepti oli ihana! Jotenkin raikas versio kaalilaatikosta :)

    • Kiva kuulla! :) Joo on munkin mielestä aika fresh.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 10
Tykkää jutusta